In deze bijdrage gaan de auteurs in op het juridische kader voor en de bestuurlijke doorwerking van de Regionale Energiestrategie (RES). De auteurs behandelen de juridische status van de RES en het instrumentarium onder de Omgevingswet ter effectuering ervan, en toetsen de RES aan de criteria effectiviteit, zorgvuldigheid en legitimiteit. De mate van binding aan en doorwerking van de RES in het gemeentelijk omgevingsplan wordt in sterke mate beïnvloed door de zorgvuldigheid bij de totstandkoming ervan. |
Zoekresultaat: 33 artikelen
Artikel |
Regionale Energiestrategie: juridisch instrumentarium en bestuurlijke praktijk |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | RES, Omgevingswet, omgevingsplan, beleidsregel, richtlijn |
Auteurs | R. (Rick) Poelwijk LLM en Prof. dr. A.R. (Richard) Neerhof |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
De wetgever die tot zichzelf sprakOver de binding van de wetgever aan procedurele, wettelijke normen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | organieke wetgeving, zelfbinding, grondwetsinterpretatie, autonomie van de wetgever |
Auteurs | Prof. mr. S.A.J. Munneke |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt de vraag besproken of de wetgever in formele zin gebonden is aan eerdere eigen wetgeving die extra procedurele eisen aan het wetgevingsproces bevat. Die vraag wordt, met een beroep op de autonomie van de wetgever, ontkennend beantwoord. Dat geldt ook als die procedurele wetgeving uitwerking geeft aan grondwettelijke normen. Wel kan de organieke wet een hulpmiddel zijn bij de interpretatie van de achterliggende grondwettelijke norm. Aan die norm is de wetgever uiteraard wel gebonden. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 2 2020 |
Trefwoorden | Normalisering, Derdeninterventie, Bemiddeling, Arbitrage, Cao-conflicten |
Auteurs | Mr. N. Hummel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren op 1 januari 2020 hebben de meeste overheidssectoren de overstap gemaakt naar het cao-stelsel. De Ambtenarenwet 2017 bevat geen wettelijke grondslag meer voor een regeling ter beslechting van collectieve arbeidsconflicten. In de ambtelijke cao’s keert de (Lokale) Advies- en Arbitragecommissie (AAC) terug in de vorm van een derdeninterventieclausule. In deze bijdrage wordt ingegaan op de rol van de AAC voor en na 1 januari 2020, mede in het licht van de wijze waarop derdeninterventie bij cao-conflicten gestalte heeft gekregen in de marktsector. Ook wordt de vraag gesteld of de wijze waarop een voorziening ter beslechting van collectieve arbeidsgeschillen is verwezenlijkt, invloed heeft op het collectief actierecht. Daarbij spreekt de auteur een sterke voorkeur uit voor (her)invoering van een wettelijke grondslag voor een geschillenregeling voor sectoren die essentiële diensten leveren, zowel in de publieke als in de private sector. |
Artikel |
Evaluatie PKB Ruimte voor de Rivier: juridisch-bestuurlijke lessen voor toekomstige grootschalige infrastructurele overheidsprojecten |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | Ruimte voor de Rivier, participatie, integrale besluitvorming, projectbesluit, bestuurlijke verhoudingen |
Auteurs | Mr. dr. M.N. (Marlon) Boeve, Mr. dr. G.M. (Berthy) van den Broek, Mr. dr. F.A.G. (Frank) Groothuijse e.a. |
Samenvatting |
Auteurs bespreken de planologische kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB RvR) en geven antwoord op de vraag welke juridisch-bestuurlijke lessen voor toekomstige grootschalige infrastructurele overheidsprojecten getrokken kunnen worden. De PKB RvR is – anders dan vele andere door de overheid uitgevoerde grootschalige en ingrijpende infrastructurele projecten – vrijwel tijdig met het bereiken van de voorgenomen doelstellingen en binnen het oorspronkelijk budget uitgevoerd. Onderzocht zijn welke juridisch-bestuurlijke aspecten daaraan hebben bijgedragen. Auteurs gaan in op een zestal aspecten: decentralisatie en interbestuurlijke vormgeving, integraliteit van besluitvorming, participatie van burgers en marktpartijen, projectorganisatie, snelheid en coördinatie van besluitvorming, flexibiliteit in besluitvorming en kwaliteit van besluitvorming. |
Objets trouvés |
Het voortbestaan van de landsadvocaat; overwegingen bij een 50-jarig bestaan |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | Landsadvocaat, Overheidsjuristen, Rechtsstaat, Expertise, Attorney General |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het historische argument voor inschakeling van de landsadvocaat ligt in het gebrek aan juristen binnen de overheid. Inmiddels is een groot aantal juristen binnen de overheid werkzaam, maar de landsadvocaat is gebleven. De drie later opgekomen argumenten – het rechtstatelijke, het expertise- en het eenheidsargument – kunnen het voortbestaan van de landsadvocaat met de huidige omvangrijke inschakeling nauwelijks verklaren. Voorstellen om de rol van de landsadvocaat terug te dringen, meest uitdrukkelijk gedaan door de Visitatiecommissie Juridische functie en Wetgeving, heeft het kabinet niet gehonoreerd. Zijn deskundigheidsprestige en de steun van overheidsjuristen schragen de functie van de landsadvocaat. Niettemin lijkt plaats te zijn voor een Nederlandse variant van de attorney general. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | Rabobank, Mensenrechten, Witwassen, Criminele organisatie, Concernaansprakelijkheid |
Auteurs | Mr. dr. M.J. Hornman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Witwassen en deelname aan een criminele organisatie worden in de literatuur naar voren gebracht als mogelijke opties om indirecte betrokkenheid van Nederlandse ondernemingen bij ernstige mensenrechtenschendingen te redresseren. In deze bijdrage worden die mogelijkheden nader geanalyseerd aan de hand van een concrete casus: de vermeende betrokkenheid van de Rabobank bij witwasactiviteiten voor de Mexicaanse drugskartels in de VS. De aangifte die door SMX Collective is gedaan tegen de bank roept namelijk diverse juridisch interessante vragen op over toerekening in concernverhoudingen; een onderwerp dat tot op heden relatief onderbelicht is gebleven in literatuur en jurisprudentie en derhalve aandacht verdient. |
Artikel |
Autonomie, verantwoordelijkheid in gebondenheidTweede Miguel Pourier-lezing door de vicepresident van de Raad van State, mr. J.P.H. Donner, in Kralendijk, Bonaire |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 4 2017 |
Trefwoorden | staatkundige structuur, autonomie, deugdelijk bestuur, interbestuurlijke verhoudingen, Koninkrijksrelaties |
Auteurs | Prof. mr. J.P.H. Donner |
SamenvattingAuteursinformatie |
Gedurende de tweede Miguel Pourier-lezing te Kralendijk, Bonaire, op 29 oktober 2017 stond prof. mr. J.P.H. Donner stil bij de nieuwe staatkundige structuur binnen het Koninkrijk na 10 oktober 2010 en de gevolgen hiervan. |
Artikel |
Burgerparticipatie en omgevingsprojecten: hoe zorgen we voor kwaliteit? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2017 |
Trefwoorden | participatie, inspraak, Omgevingswet |
Auteurs | Prof. mr. dr. A.W. (Albert) Koers en Prof. mr. dr. H.E. (Herman) Bröring |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel plaatsen de auteurs kritische kanttekeningen bij de regeling in de Omgevingswet en het Omgevingsbesluit over participatie vanuit de samenleving. Zij schetsen ook een beeld hoe het beter zou kunnen. |
Artikel |
Gluren bij de burenDe juridische en bestuurlijke kaders van de geestelijke verzorging in zorginstellingen in Nederland en van het ziekenhuispastoraat en de spiritual care in Duitsland |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017 |
Trefwoorden | Nederland, Duitsland, spiritual care, geestelijke verzorging, Pastoraat |
Auteurs | Dr. Stefan Gärtner |
SamenvattingAuteursinformatie |
The article analyzes the legal integration of religion and worldview communication in secular care contexts in Germany and the Netherlands. The constitutional position of spiritual care and healthcare chaplaincy and the organization of the religious field are diverse in these states. This creates a variety of correlation between the religious and the medical domain within healthcare institutions in both countries. The analysis leads to the question, how the observed differences work out in organization and policy concretely. Finely, there are some conclusions drawn out of the comparison. |
Artikel |
Meer zeggenschap van burgers en organisaties over regulering |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | zeggenschap, burgers, reguleringsstijlen, internetconsultatie |
Auteurs | Dr. A.M. Bokhorst |
SamenvattingAuteursinformatie |
De centrale vraag in dit artikel is hoe de wetgever de zeggenschap van burgers, organisaties en belanghebbenden kan versterken en onbedoelde gevolgen van technocratie daarbij kan tegengaan. De inzet van alternatieve reguleringsstijlen, zoals beter reguleren, verbetert de kwaliteit van regelgeving. Zo maakt internetconsultatie het wetgevingsproces transparanter en responsiever, maar door het beperkte bereik neemt de collectieve zeggenschap van burgers er niet substantieel door toe. Dereguleren lijkt zoals beoogd de individuele zeggenschap van belanghebbenden te versterken. Maar niet iedereen waardeert die individuele zeggenschap evenzeer of kan er even goed mee omgaan. Om sociale zeggenschap van organisaties te versterken zet de overheid in op meer ruimte voor co- en zelfregulering. Het verschilt sterk per dossier in hoeverre de sociale zeggenschap is toegenomen. Als onbedoeld gevolg blijkt bij alternatieve reguleringsstijlen dat technocraten zoals toezichthouders in het gat springen dat de wetgever achterlaat. Vervolgens kan het parlement als medewetgever met een initiatiefwet proberen om de autonomie van burgers, organisaties en belanghebbenden te bewaken, zoals geïllustreerd wordt met de casus van de initiatiefwet Bisschop. Deze casus roept wel de vraag op of de regering en het parlement niet systematischer kunnen reflecteren op de (dis)balans tussen participatieve, technocratische en representatieve democratie. |
Artikel |
Vrijwilligers bij de Nationale Politie: leren van andere organisaties |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | Dutch National Police, volunteering work, innovative mechanisms, customization, managing expectations |
Auteurs | Prof. dr. M. Thaens en Dr. D. de Kool |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article summarizes the results of a study into new innovative forms of volunteer work which could possibly help the Dutch National Police to increase the number of volunteers. The empirical data were collected by a desk study, the analysis of five case studies and two focus groups. Three different themes were analyzed: mobilizing target groups, matching expectations, and formalization and institutionalization of volunteering work. Public organizations in general don’t realize enough the value of volunteers. Often there is lack of a clear vision, while more attention should go to managing expectations, customization, furthering the education of police volunteers, acceptance and support, guidance and support, recognition, appreciation and reward, and finally more room for volunteers. |
Artikel |
Overheidsparticipatie in burgerprojectenOver Buurt Bestuurt, Hillesluis en Schrödingers kat |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | ‘Community Governs’, security and safety management, performance theory, procedural justice, Rotterdam |
Auteurs | Dr. mr. M.B. Schuilenburg |
SamenvattingAuteursinformatie |
The article is an ethnographical study of a program called ‘Community Governs’ (Buurt Bestuurt) in Rotterdam’s neighborhood Hillesluis. ‘Community Governs’ is a community-based program which goal is to solve crime and disorder problems. The article investigates the role of the local government in this program. Three different roles are discerned: (1) performance, (2) procedural justice, and (3) participation. The results indicate that to the residents of Hillesluis the performance by the local government is the cornerstone of ‘Community Governs’. |
Boekbespreking |
M.F. Bonafasia, Inleiding tot het sociale verzekeringsrecht op Curaçao, Curaçao: Emergency Printing & Publishing n.v. 2016, 116 p., ISBN 978-99904-60-67-4 |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2016 |
Auteurs | Prof. mr. L.J.J. Rogier |
Auteursinformatie |
Casus |
Eerste Kamer en wetgevingEen boodschap aan de staatscommissie |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | wetgevingsprocedure, wetgevingskwaliteit, novelle, amendement |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
De positie van de Eerste Kamer heeft al vaak onder druk gestaan. Gelet daarop is het een wonder te noemen dat wij nog altijd een senaat hebben. Dit is te danken aan een voortdurende aanpassing van zijn functie, een strategie van terughoudendheid en een zware procedure van grondwetwijziging. In meer positieve zin is de huidige acceptatie ook te danken aan het meer en meer optreden als toetsende instantie van het wetgevingsproces en de wetgevingskwaliteit. Aan de hand van twee recente voorbeelden, het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet en een wijziging van de Mediawet, beziet de auteur of deze positionering terecht is. Vanuit de Kamer zelf is kritiek geuit op het staatsrechtelijke gehalte van het optreden van de Kamer bij de behandeling van die voorstellen. De auteur is van mening dat het veel meer perspectief biedt als de aangekondigde staatscommissie aandacht besteedt aan de feitelijk bijdrage die de Senaat kan leveren aan de kwaliteit van onze wetgeving, zijnde dé functie van de Senaat, dan herhaalde aandacht voor zijn staatsrechtelijke positie, waarvoor de argumenten al vele malen gewisseld zijn. |
Casus |
Politiek primaat achter een juridisch schildEen kanttekening bij de verantwoordelijkheidsverdeling tussen Kamerleden en wetgevingsjuristen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2016 |
Trefwoorden | Rechtsstaat, Rol van de wetgevingsjurist, Terrorismebestrijding |
Auteurs | Mr. dr. P.J.P.M. Van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur bespreekt een door het Kamerlid Zijlstra ingediende motie, waarin hij oproept om juristen de opdracht te geven positief te adviseren over veiligheidsmaatregelen vanwege (dreigend) terrorisme. De wetgevingsjurist dient zich niet af te vragen of iets mogelijk is, maar te zorgen dat het mogelijk is. De auteur bespreekt welke juridische argumentaties er zijn om veiligheidsoverwegingen boven juridische overwegingen te laten gaan. Wel is het de vraag of het van een wetgevingsjurist kan worden verwacht dat hij zelf een afweging tussen veiligheidsoverwegingen en juridische overwegingen maakt. In feite maakt hij dan niet alleen een juridische afweging, maar ook een beleidsmatige afweging. De vraag is waarom wetgevingsjuristen zich kennelijk gedwongen voelen zich in dergelijke bochten te wringen. Het feit dat de Tweede Kamer zich weinig actief bemoeit met het waarborgen van rechtsstatelijke normen kan daar mede aan ten grondslag liggen. In die zin verbergen Kamerleden zich achter het schild van het juridisch advies. |
Artikel |
Opvolgend werkgeverschap en anciënniteit |
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 3 2015 |
Trefwoorden | Opvolgend werkgeverschap, Anciënniteit, Ratio, Draaideurconstructie |
Auteurs | Mr. S. Palm |
Auteursinformatie |
Boekbespreking |
De kwellingen van de overheidsjurist |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2015 |
Auteurs | Inge van de Vlies |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2015 |
Trefwoorden | office, liberal profession, spiritual care |
Auteurs | Prof. dr. Hans Schilderman |
SamenvattingAuteursinformatie |
This contribution discusses two forms in which spiritual care in the Netherlands can be organized: in terms of a (church) office which reflects the current form, or as liberal profession which is a form to be conceivably pursued as an alternative proper to the sociocultural and institutional developments that this text indicates. The historical Dutch context of pillarization is tributary to a form of spiritual care that seems less apt to deal with the challenges ahead. The conditions and requirements of a liberal model are presented, but also put into perspective of the limited opportunities of the professional association of spiritual care to manoeuvre in politics and policies. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2015 |
Trefwoorden | Geestelijke verzorging, justitie, scheiding van kerk en staat, godsdienstvrijheid |
Auteurs | Dr. mr. Ryan van Eijk |
SamenvattingAuteursinformatie |
Ryan van Eijk reacts on a previously in this periodical published article on prison chaplaincy in the Netherlands. This article argued that the growing religious individualisation as well as a political rethinking of the role of religions institutions ask for system adaptations and that the denominational approach is subject to discussion. Van Eijk criticizes this thesis and presents arguments and reasons why the current model is a good one. According to Van Eijk prison chaplaincy cannot and should not be organized only from the right of the detainee, for also aspects like the task of the government and denominational organizations and the detention context have to be considered. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | imam, imamopleiding, ‘nationaal model’, Integratie |
Auteurs | Dr. Welmoet Boender |
SamenvattingAuteursinformatie |
In 2005 and 2006 three state-funded Islam- and imam training programs started at Amsterdam Free University, Leiden University and Hogeschool Inholland, after more than two decades of political and public debate. These confessional programs were to educate a Dutch ‘polder imam’. Recently however, the closure of two programs was announced. |