Zoekresultaat: 1 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement x Jaar 2018 x Rubriek Article x
Artikel

Conflictmanagement als toegevoegde waarde in de zorg(organisatie): een praktijkgetuigenis

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2018
Trefwoorden rechtstreekse communicatie en dialoog, beleving en verbinding, uitdaging en ontwikkeling
Auteurs Luc Van Bauwel
SamenvattingAuteursinformatie

    The hospital sector is not only confronted with the challenges of technical and digital medicine (AI), but also with the expectations of increasingly more talkative patients and their relatives. Luc Van Bauwel introduces you to and testifies about the way in which the ombudsman service of an important hospital group in Antwerp evolved from mere complaint handling as an ombudsservice on the basis of principles of mediation to anchoring the ideas in the liars of management, doctors and other employees; he gives an overview of how the professional ombudsman organized his self and how the surrounding other stakeholders perceived this relatively new ‘ombudsman’ service, which was established by law; how patients have experienced this form of conflict management in the past 15 years, which has been monitored inside the care institution twice in the last 15 years; in the end, he testifies how the acquired/gained trust has grown, as a result of which he now participates on board level in an active role from the very beginning of developing and implementing changes, in the ever-present processes of change, in particular aimed at the doctors associated with the organization.


Luc Van Bauwel
Luc Van Bauwel is verpleegkundige, systeempsychotherapeut en bemiddelaar. Hij heeft een sterke ervaring in klachtenmanagement en in het werken met psychosociale problemen op het werk binnen de ziekenhuiscontext. Voorheen werkte hij als hoofdverpleegkundige op de psychiatrische afdeling van het Sint-Vincentiusziekenhuis te Antwerpen en bouwde de ombudsdienst uit tot een dienst bemiddeling voor alle partijen (patiënten, personeel en artsen). Deze dienst coördineerde hij over de drie GZA Ziekenhuizen en tien Woonzorgcentra met bijkomende focus op psychosociale ondersteuning. Op dit moment begeleidt hij alle kleine en grote veranderingsprocessen binnen deze voortdurend wijzigende context en werkt hij mee binnen Human Recources aan een leiderschapsacademie voor (medisch) leidinggevenden.
Toont 1 gevonden tekst
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.