Zoekresultaat: 3 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement x Rubriek Article x
Artikel

Herstelgericht handelen. Groeikansen voor de hele school

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden herstelgericht handelen, school, leraren, leerlingen, herstelgesprekken
Auteurs Maria Beerten
SamenvattingAuteursinformatie

    Implementing a restorative policy is a difficult job for schools. In schools based on sanctions teachers need to know the rules, but in schools based on restorative justice everyone, especially students, understands the rules and believes in them. The relation has priority. Such a school needs a vision on the restorative method for parents, teachers and students to solve unacceptable behaviour and conflicts. It focuses on self-discipline instead of discipline.


Maria Beerten
Maria Beerten heeft een lange ervaring als leerlingbegeleider in een Brusselse school, daarna als PrOSbegeleider van scholen, leraren en jongeren (PrOS – Positieve relaties op school). Zij is nu werkzaam als nascholer en hergo-moderator (herstelgericht groepsoverleg).

    This research aims to contribute to the development of an adequate handling of the complex, conflictual family situation that occurs during a parental abduction. The following research question is answered: to what extent can the methods of conflict resolution – in the Belgian context – be optimized so that the interests of the child are guaranteed, in the light of the theoretical insights provided by Glasl’s conflict theory? Attention is paid to the limited effectiveness of legal procedures on the one hand and the mediation on the other. The method of de-escalation, developed by Glasl, offers a useful diagnostic tool for the conflict counsellor. In addition, the metaphor of the ladder he uses is extremely valuable as a tool for gaining insight into the mechanisms of conflict-escalation. A clear theoretical framework for the judiciary in the interpretation of an escalated conflict can lead to a better understanding of the possibilities and limits of cooperation between ex-partners, which benefits the best interests of the child.


Elise Blondeel
Elise Blondeel is doctoraatsstudent aan de Universiteit Gent in het domein van Strafrecht en Kinderrechten. Master in de Criminologie en gestart aan een doctoraat in de Rechten op 1 oktober 2018. Het doctoraat handelt over de wisselwerking tussen burgerlijk recht en strafrecht in zaken van internationale parentale ontvoering. Het doctoraat vindt plaats onder de supervisie van Prof. Dr. Wendy De Bondt.

    In this article Bie Vanseveren and Inge Vanfraechem outline and discuss the practice of a Hergo with juveniles in Belgium.


Bie Vanseveren
Bie Vanseveren is moderator Alba aan het Leuvens Instituut voor Criminologie (KU Leuven).

Inge Vanfraechem
Inge Vanfraechem is senior onderzoeker aan het Leuvens Instituut voor Criminologie (KU Leuven).
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.