Deze bijdrage richt zich op de mogelijkheden en beperkingen om voor- en nadelen van een duurzaamheidsafspraak te kwantificeren onder artikel 6 lid 3 Mededingingswet gebaseerd op de kosten-batenanalyse, de welzijnsanalyse en de capaciteitenbenadering. |
Artikel |
Kwantificering van de voor- en nadelen van duurzaamheidsafspraken onder artikel 6 lid 3 Mededingingswet |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2020 |
Trefwoorden | duurzaamheid, afspraken, KBA, WZA, capaciteitenbenadering |
Auteurs | Eva van der Zee |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Territoriale leveringsbeperkingen tussen de Benelux-landen: werkt de interne markt voor iedereen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | territoriale leveringsbeperkingen, prijsverschillen, territorial supply constraints, detailprijzen, economische afhankelijkheid |
Auteurs | Christian Huveneers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het uitgangspunt van deze bijdrage is de vaststelling van prijsverschillen tussen lidstaten van de Europese Unie, in het bijzonder de vaststelling van hogere detailprijzen in België dan in naburige landen. Het artikel hanteert het begrip ‘territoriale leveringsbeperkingen’ (territorial supply constraints) als één van de belangrijkste oorzaken van die prijsverschillen en hoe deze in mededingingszaken worden behandeld. Ook biedt de bijdrage een overzicht van de empirische economische literatuur over andere mogelijke economische oorzaken van prijsverschillen. Ten slotte worden andere juridische instrumenten (dan het mededingingsrecht in enge zin) ter beschikking van mededingingsautoriteiten en rechtbanken gehanteerd, in het bijzonder het begrip ‘economische afhankelijkheid’ |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Léon Korsten en Jolein Movig |
Auteursinformatie |
Artikel |
Informatie-uitwisseling en concentraties: standstill-verplichting en/of het kartelverbod? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2019 |
Trefwoorden | informatie-uitwisseling, standstill-verplichting, concentraties, kartelverbod, artikel 101 VWEU |
Auteurs | Mattijs Bosch |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage behandelt het onderwerp informatie-uitwisseling in het kader van concentraties. Dergelijke informatie-uitwisseling kan zowel in de due diligence fase, voorafgaande aan de totstandkoming van een overnameovereenkomst, als in de fase tussen signing en closing van de transactie plaatsvinden. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Jochen Glöckner |
SamenvattingAuteursinformatie |
On April 2019 the Directive on Unfair Trading Practices in business-to-business relationships in the agricultural and food supply chain has entered into force. In particular the remedies that the Member States are supposed to offer seem to be designed after the blueprint of competition law enforcement, and the practices deemed “unfair” in this Directive are closely related to abusive practices under Article 102 TFEU. While such practices are typically based on an economic dependence, no dominant position as required by Article 102 TFEU will be found. So, the question is whether an expansion of the scope of control of unilateral conduct under competition law might be the way to implement the Directive. |
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Artikel |
Het Facebook-besluit van het Bundeskartellamt; een nieuwe kijk op data en dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Pauline Kuipers, Janneke Kohlen en Annelot Kuiper |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 7 februari 2019 heeft de Duitse kartelwaakhond Bundeskartellamt (BKa) het langverwachte besluit bekendgemaakt waarin het vaststelt dat Facebook misbruik maakt van haar dominante marktpositie door op websites van derden gebruikersdata te verzamelen en te verwerken en in strijd handelt met dataprotectiewetgeving. Volgens het BKa geven gebruikers hier geen expliciete toestemming voor of wordt hun geen ‘opt-out’ geboden. Dat geldt ook voor de toestemming voor commercieel gebruik van persoonsgegevens, die door Facebook wordt afgedwongen van haar gebruikers. Het BKa legt Facebook daarom verplichtingen op om dit gedrag binnen twaalf maanden te beëindigen en haar gebruiksvoorwaarden aan te passen. De zaak is een novum, omdat het de eerste keer is dat een mededingingsautoriteit het misbruikverbod handhaaft op grond van overtreding van de dataprotectieregels. In deze bijdrage gaan de auteurs in op het Facebook-besluit, een aantal controversiële standpunten die het BKa inneemt en hoe de zaak past in het bredere debat over mededingingstoezicht in digitale markten. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | consumenteninertie, consumentenbescherming, complexiteit, naïviteitsdiscriminatie, informatieasymmetrie |
Auteurs | Annemieke Tuinstra |
SamenvattingAuteursinformatie |
Imperfecte informatie, complexiteit, en gedragsvalkuilen van consumenten kunnen resulteren in consumenteninertie, die op zijn beurt de concurrentie verzwakt. Zeker als marktwerking nog een ander publiek belang dient of als het om een essentieel product gaat, is het zaak om de concurrentie te beschermen en eventueel aan te jagen, door inertie te verminderen. Mededingingstoezicht en consumentenbescherming en -empowerment zijn in die zin complementair. Dit artikel schetst hoe de complementariteit tussen deze rechtsgebieden anno 2018 wordt vormgegeven in de praktijk, aan de hand van voorbeelden uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | kartelverbod, dynamische prijsstelling, kunstmatige intelligentie, big data, algoritmische besluitvorming |
Auteurs | Anna Gerbrandy en Bart Custers |
Auteursinformatie |
Artikel |
Big data, prijsdiscriminatie en mededinging |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Eric van Damme, Inge Graef en Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | gun-jumping, artikel 4 en 7 Concentratieverordening, meldingsplicht, standstillverplichting, artikel 34 Mw |
Auteurs | Stijn de Jong |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel beschrijft de auteur het fenomeen ‘gun-jumping’ (het zonder goedkeuring van de mededingingsautoriteit implementeren van meldingsplichtige concentraties) aan de hand van recente Nederlandse en Europese zaken. |
Artikel |
Innovatieconcurrentie na Dow/Dupont: floreert innovatie in garages of in Silicon Valley? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5-6 2017 |
Trefwoorden | concentratiecontrole, innovatie, prospectieve analyse, Dow/DuPont, Richtsnoeren horizontale fusies |
Auteurs | Mattijs Bosch en Marianne Meijssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aandacht voor innovatie in fusiezaken is niet nieuw. Wel valt op dat de Commissie kijkt naar mogelijk mededingingsbeperkende gevolgen die steeds verder in de toekomst liggen. In de recente Dow/DuPont-zaak onderzocht de Commissie bijvoorbeeld of de fusie innovatieconcurrentie in markten die niet of nog niet bestaan zou beperken. Daarbij richtte zij zich op concurrentie in innovation spaces en in de industrie als geheel. Dergelijke ‘theories of harm’ lijken nu nog alleen toegepast te worden in volwassen industriën. Het is echter niet uit te sluiten dat ze (bijvoorbeeld) ook worden toegepast op digitale sectoren. De vraag rijst (i) of innovatiebeleid niet beter vastgelegd moet worden in de Commissie-richtsnoeren en (ii) hoe Dow/DuPont zich verhoudt tot de eis dat de Commissie een zorgvuldige prospectieve analyse dient te maken. |
Artikel |
Verzekering & mededinging: de gevolgen van het einde van de Groepsvrijstellingsverordening |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2017 |
Auteurs | Gerard Baak |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt aandacht besteed aan de Groepsvrijstellingsverordening verzekeringen die op 31 maart 2017 is vervallen. De vraag die zal worden beantwoord, is wat de gevolgen van het verval van de Groepsvrijstellingsverordening zijn voor de toepassing van het mededingingsrecht in de verzekeringssector. Hoewel de keuze van de Europese Commissie gerechtvaardigd lijkt te zijn, resteren nog wel enkele onduidelijkheden, bijvoorbeeld met betrekking tot de opkomst van (samenwerking bij) big data en de afbakening van de relevante markt. |
Artikel |
Goede marktwerking en overige publieke belangen |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2017 |
Auteurs | Eric van Damme |
Auteursinformatie |
Artikel |
Aanbestedingsrechtelijke uitsluitingsgronden en het mededingingsrecht: wat moet een mededingingsjurist weten van de mogelijkheden tot uitsluiting in het aanbestedingsrecht? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2016 |
Trefwoorden | aanbesteding, uitsluitingsgronden, ernstige fout, valse verklaring, proportionaliteit |
Auteurs | Maurice Esssers en Robert Fröger |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de per 1 juli 2016 geïntroduceerde wijzigingen van de Aanbestedingswet 2012 is het kader voor aanbestedingsrechtelijke uitsluitingsgronden gewijzigd. In dit artikel staan de uitsluitingsgronden centraal die voor beoefenaars van het mededingingsrecht relevant zijn. Met name wanneer ACM boetes oplegt wegens overtreding van (sectorspecifieke) regelgeving, gaan deze uitsluitingsgronden in latere aanbestedingen een rol spelen. Aspecten van een besluit die een impact hebben op de aanbestedingsrechtelijke kansen van ondernemingen zijn onder meer: de duur van de overtreding, de aard van de overtreding, de wijze van afdoening, de rechtspersonen waaraan de overtreding wordt toegerekend, de publicatiedatum en de mate van verwijtbaarheid. |
Artikel |
Wat kunnen we doen aan de remmende werking van het mededingingsrecht op duurzaamheidsinitiatieven? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2016 |
Auteurs | Jeanine Wubbels |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op grond van het (internationaal) maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) stimuleert de overheid ondernemingen in dertien Nederlandse sectoren om in sectorverband samen met de overheid en partijen uit het maatschappelijk middenveld afspraken te maken om complexe IMVO-risico’s in de keten aan te pakken. Dit is opmerkelijk, want op grond van het mededingingsrecht kan het maken van dergelijke afspraken – indien zij in strijd zijn met het kartelverbod – ondernemingen duur komen te staan. Om deze gecompliceerde situatie te verbeteren heeft de minister van Economische Zaken op 30 september 2016 de herziening van de Beleidsregel mededinging en duurzaamheid gepubliceerd. In dit artikel analyseert de auteur de effecten van de herziening en beoordeelt zij of het mededingingsrecht op deze manier meer ruimte geeft aan duurzaamheidsinitiatieven. |
Artikel |
Toekomstbestendig mededingingsrecht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2016 |
Auteurs | Anna Gerbrandy |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel is voor een groot deel gelijk aan de tekst van de inaugurele rede die de auteur uitsprak op 4 april 2016 bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Mededingingsrecht. |
Artikel |
De nieuwe Section 5 Statement – in weiter Ferne, so nah? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2016 |
Trefwoorden | Federal Trade Commission, Section 5, Federal Trade Commission Act |
Auteurs | Paul Kreijger |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 13 augustus 2015 publiceerde de Federal Trade Commission een beknopt document met uitgangspunten voor de handhaving van ‘Section 5’ van de Federal Trade Commission Act. Het gaat hier om de handhaving van het verbod op, onder meer, ‘Unfair methods of competition in or affecting commerce’, een bepaling die deels, maar zeker niet volledig overlapt met Section 1 en 2 van de Sherman Act, de Amerikaanse versies van ons kartelverbod en misbruikverbod. Deze korte bijdrage schetst het ‘Statement of Enforcement Principles’ en werpt de vraag op of een ‘Europees Section 5’ aantrekkelijk zou zijn. |
Artikel |
De transactiebeslissing van het auditoraat van de Belgische mededingingsautoriteit in het supermarktendossier: een ‘hub & spoke’ compromis à la belge? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2015 |
Trefwoorden | prijsafspraken, onrechtstreekse informatie-uitwisseling, retailsector, schikkingsprocedure, Belgisch recht |
Auteurs | Pieter Van Cleynenbreugel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Door middel van zijn eerste transactiebeslissing ooit beëindigde het auditoraat van de Belgische mededingingsautoriteit op 22 juni 2015 een langlopend onderzoek naar retailprijsafspraken tussen supermarkten en hun leveranciers. Ondanks de eerste succesvolle toepassing van deze nieuwe schikkingsprocedure bevestigt de Belgische beslissing bovenal de onzekerheden omtrent de mededingingsrechtelijke beoordeling van ‘hub & spoke’ afspraken alsmede de beperkte reikwijdte van schikkingen als alternatieve instrumenten van mededingingshandhaving. |
Artikel |
National en European champions: moet een hierop gericht industriebeleid onder de Europese concentratiecontroleregels als illusoir worden beschouwd? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2015 |
Trefwoorden | National en European champions, industriebeleid, concentratiecontrole, gewettigde belangen |
Auteurs | Pim Jansen |
SamenvattingAuteursinformatie |
De vergaande overheidsbemoeienis in het kader van de overnamestrijd rondom Alstom en AstraZeneca roept de vraag op of er in een Europese context juridisch gezien nog ruimte is voor een industriebeleid dat is gericht op het creëren, ondersteunen of beschermen van European en national champions. In dit artikel wordt deze vraag benaderd vanuit de Europese concentratiecontroleregels. Voor zover het gewenste beleid niet reeds op grond van de materiële toets in de CoVo kan worden verwezenlijkt, wordt ingegaan op de vraag welke mechanismen de CoVo bevat om te bepalen of, en zo ja, wanneer de mededinging in dat verband zou moeten wijken. |