In dit artikel wordt getoetst of er door de Coty-uitspraak van het Hof van Justitie een verandering is ontstaan in de toelaatbaarheid van bepaalde verboden binnen selectieve distributieovereenkomsten. Hierbij worden met name de Metro-criteria en bestaande rechtspraak (zoals Pierre Fabre en L’Oréal) vergeleken met de Coty-uitspraak en recente nationale rechtspraak in arresten zoals Asics en Nike. Uiteindelijk wordt geconcludeerd dat recente rechtspraak op een aantal vlakken duidelijkheid heeft gebracht, maar dat er nog steeds onduidelijkheden bestaan over de vragen of vanuit mededingingsrechtelijk perspectief een totaalverbod op verkoop via onlinemarktplaatsen toelaatbaar kan zijn en wanneer een product als luxeproduct kwalificeert. |
Verfijn uw zoekresultaat
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | selectieve distributieovereenkomsten, Coty, onlinemarktplaatsen, luxeproduct |
Auteurs | Elske Raedts en Felix Roscam Abbing |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Big data, prijsdiscriminatie en mededinging |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Eric van Damme, Inge Graef en Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.