Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
‘Wij staan op het punt om uit het peloton te demarreren naar de koplopers’Interview met Martijn Snoep door redactie Markt & Mededinging, 18 april 2019 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Cees Dekker, Anna Gerbrandy en Gunnar Niels |
SamenvattingAuteursinformatie |
Totdat hij in september 2018 voorzitter werd van de ACM, was Martijn Snoep naast advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek ook een van de vaste columnisten van Markt & Mededinging. Van 2013 tot in 2018 liet hij met enige regelmaat zijn licht schijnen over allerhande onderwerpen die het mededingingsrecht en -beleid raken. In verband met zijn benoeming tot voorzitter eindigde Martijn Snoep zijn bijdragen als columnist aan ons blad. Dat leek de redactie van Markt & Mededinging een goede reden om de columns van Martijn Snoep nog eens te herlezen en (mede) aan de hand daarvan hem in zijn nieuwe functie te interviewen over zijn kijk op de ontwikkelingen in het mededingingsrecht en de rol van de ACM. |