Zoekresultaat: 2 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid x Jaar 2017 x Rubriek Article x
Artikel

Het weigeren van bloedtransfusies en vaccinaties op grond van godsdienstige motieven

Een grondrechtelijk perspectief

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2017
Trefwoorden vrijheid van godsdienst, lichamelijke integriteit, Vaccinatieplicht, Bloedtransfusies
Auteurs Mr. dr. Aernout Nieuwenhuis
SamenvattingAuteursinformatie

    Some religious persons refuse to undergo certain medical treatments such as vaccinations or blood transfusions. They refuse treatment not only for themselves but for their children as well. Many fundamental rights may be at stake here: freedom of religion, the right to physical integrity and respect for family life on the one hand, and the duty of public authorities to provide for health care and defend children’s rights on the other. The main topic of this contribution is the extent to which the government is allowed to make certain treatments compulsory.


Mr. dr. Aernout Nieuwenhuis
Mr. dr. A.J. Nieuwenhuis studeerde politicologie, filosofie en rechten. Hij promoveerde op een studie naar de persvrijheid. Ook in latere publicaties staan het recht op vrijheid van meningsuiting (o.a. Over de grens van de vrijheid van meningsuiting, Nijmegen 2015) en andere grondrechten centraal. Hij is als hoofddocent Staatsrecht verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. A.J.Nieuwenhuis@uva.nl
Artikel

Levensbeschouwelijk onderwijzen en leren

Recht van elk kind – verantwoordelijkheid van elke opvoeder

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden rechten van het kind, Identiteitsontwikkeling, levensbeschouwelijk onderwijs, plurale samenleving, Burgerschapsvorming
Auteurs Dr. Ina ter Avest
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands changed from a culturally homogenous society into a religiously plural society. This had an impact across public and denominational schools. The pluralisation of the pupil population raised the issue of the so-called pillarized educational system. In this contribution I explore this theme in the context of the freedom of education laid down in article 23 of the Dutch Constitution, and the right of every child to get acquainted with the diversity of its society’s traditions, and to position itself in the plural Dutch society. Moving beyond the pillarized system, all education can then become truly special, preparing children for normative citizenship.


Dr. Ina ter Avest
Dr. K.H. ter Avest is opgeleid als cultuur- en godsdienstpsycholoog en gepromoveerd op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een levensbeschouwelijk plurale onderwijscontext. In onderzoek en publicaties is haar focus beurtelings gericht op identiteitsontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en scholen. Ina.terAvest@Inholland.nl
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.