Zoekresultaat: 4 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit x Rubriek Article x
Artikel

Access_open De betekenis van de verborgen kunst

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2021
Trefwoorden art crime, hidden art, forgeries, looting, restitution
Auteurs Marc Cools en Dina Siegel
SamenvattingAuteursinformatie

    Art crime, related to the existence of hidden art, appears in the legal and illegal art market. In the criminal ‘artopolis’ especially iconoclasm, forgeries and looting are longstanding phenomena. Today they are subject to the debate on art restitution.


Marc Cools
Prof. dr. Marc Cools is hoogleraar criminologie in de Faculteit Recht en Criminologie, vice-vakgroepvoorzitter in de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht en werkzaam in het Institute for International Research on Criminal Policy aan de Universiteit Gent en redacteur van Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit.

Dina Siegel
Prof. dr. Dina Siegel is hoogleraar criminologie aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en redacteur van Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit.

    In this article the question is addressed how language played a pivotal role in the process of concealing and denying the use of doping in professional cycling in the period 1990-2012. The author concludes that the popular argument that the ‘Walls of Silence’ within professional cycling were based upon a system of ‘omertà’, is not convincing. Rather than that they were forced to keep their mouths shut, the people involved in the doping industry granted themselves a right to silence. The analysis also shows that the common vocabulary within cycling facilitated the processes of denial, as the concepts used – like preparation, recuperation, medical supervision and so on – are vague and ambiguous.


prof. dr. Henk van de Bunt
Prof. dr. Henk van de Bunt is emeritus hoogleraar criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Artikel

Onrust in de superdiverse mbo-klas

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 1 2017
Trefwoorden ethnography, classroom dynamics, vocational schools, Superdiversity
Auteurs Fatima el Bouk MSc, Vita van der Staaij-Los MSc, Tjitske Lovert-Reindersma MSc e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article we report on an ethnographic research project conducted in 2014-2015 at a school for ‘Assistant in Care and Wellbeing’, a school for secondary vocational training that is part of a large regional education center in the metropolitan area of the Randstad. The main incentive for our research was that some researchers assumed that in this ‘super-diverse’ environment, where students with an immigrant background were a vast majority, many tensions and conflicts were caused by ethnic and religious differences between students. However, after about 100 hours of observations in the classes of fourteen teachers, 36 interviews with teachers and other staff, and focus group discussions with teachers and students, we found that for most students diversity wasn’t a big issue at all. Rather than ethnic or religious differences many irritations and conflicts were triggered by the constantly changing organisational setting and institutional context of the school. In this article, we will corroborate this finding with a detailed analysis of some cases of classroom interaction, and draw conclusions about the usefulness and limits of superdiversity as a heuristic tool.


Fatima el Bouk MSc
Fatima el Bouk, MSc, is hogeschooldocent bij de opleiding Sociaal Werk en onderzoeker aan het lectoraat burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Vanuit het lectoraat verricht ze etnografisch onderzoek naar omgangsvormen op een mbo-instelling in de Randstad. Zij heeft eerder onderzoek verricht naar leerstrategieën en netwerkgedrag bij Nederlandse ondernemers met een migratieachtergrond en naar de positie die ondernemerschap inneemt in de toekomst oriëntatie van Turks- en Marokkaans-Nederlandse studenten op het mbo en het hbo.

Vita van der Staaij-Los MSc
Vita van der Staaij-Los, MSc, is onderzoeker bij het lectoraat Burgerschap en Diversiteit aan de Haagse Hogeschool. Zij verricht hier etnografisch onderzoek naar omgangsvormen tussen docenten en studenten op een mbo-instelling in de Randstad. Voorheen was zij werkzaam als onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut. In de onderzoeken die zij uitvoert, houdt zij zich vooral bezig met de vraag op welke manier kwetsbare doelgroepen zo optimaal mogelijk in onze samenleving kunnen participeren. Mede vanwege haar eerdere werkervaring in de jeugdpsychiatrie en het jongerenwerk ligt haar expertise vooral bij de doelgroep jeugd.

Tjitske Lovert-Reindersma MSc
Tjitske Lovert-Reindersma, MSc, is cultureel antropoloog en acht jaar lang in het mbo werkzaam geweest als beleidsmedewerker en onderzoeker. Zij verricht voornamelijk kwalitatief onderzoek op het gebied van diversiteit en het beroepsonderwijs, in het bijzonder de doorstroom naar hogere niveaus. Op dit moment is zij werkzaam als accountmanager op het gebied van doorstroom van mbo naar hbo bij Hogeschool Inholland Den Haag.

Dr. Baukje Prins
Dr. Baukje Prins is sinds 2009 lector Burgerschap en Diversiteit aan De Haagse Hogeschool. De onderzoeksgroep verricht etnografisch onderzoek naar alledaagse omgangsvormen in verschillende domeinen van de grootstedelijke samenleving, zoals gemengde wijken, het beroepsonderwijs en de gezondheidszorg.
Artikel

Concurreren voor de waarheid: neoliberalisme en wetenschapsfraude

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 1 2015
Trefwoorden neoliberalism, science, fraud
Auteurs prof. dr. Paul Verhaeghe en Jochem Willemsen Ph.D.
SamenvattingAuteursinformatie

    The phenomenon of scientific fraud has to be studied within the context of neoliberal meritocracy. In this organisational system, the position of the individual within a group (society, university, etc.) is determined by his or her merits in terms of (economic) productivity. Although this sounds fair, neoliberal meritocracy leads to social inequality, unlimited competition between individuals, egoism, priority of quantity over quality, and the irrelevance of ethics. Within the world of scientific research, neoliberal meritocracy leads to sloppy or even fraudulent science, because it incites researchers to prioritize publication criteria before qualitative research.


prof. dr. Paul Verhaeghe
Prof. dr. Paul Verhaeghe is klinisch psycholoog en psychoanalyticus. Hij is hoogleraar aan de Universiteit Gent. Sedert 2000 gaat zijn onderzoek over de effecten van maatschappelijke veranderingen op het individu. In 2012 publiceerde hij Identiteit.

Jochem Willemsen Ph.D.
Jochem Willemsen is doctor in de klinische psychologie en psychoanalytisch psychotherapeut. Zijn onderzoek is gericht op psychopathie en forensische psychotherapie. Hij is docent aan de University of Essex.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.