Zoekresultaat: 7 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Rubriek Article x
Artikel

Homoseksuele leraar op een orthodox-protestantse school?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2020
Trefwoorden orthodox-protestants, homoseksualiteit, gelijke behandeling, onderwijs
Auteurs Mr. dr. Niels Rijke
SamenvattingAuteursinformatie

    Whether homosexual teachers can work at an orthodox Protestant school in The Netherlands is regularly subject of societal debate. The Equal Treatment Law (1994) prohibits discrimination on the ground of homosexual orientation. How this works out in practice differs per denomination (type of school) and shifts over time in the direction of increasing acceptance. Within orthodox Protestant schools room is increasing to come out of the closet. Within certain schools there is increasing room for homosexual relationships, although opinions within these schools often differ and hence may also lead to conflict.


Mr. dr. Niels Rijke
Mr. dr. N.A. Rijke is jurist en sociaal wetenschapper. Hij promoveerde in november 2019 in Utrecht op zijn onderzoek naar identiteitsgebonden benoemingsbeleid van orthodox-protestantse scholen in relatie tot mensenrechten.
Artikel

Access_open Islamitisch begraven in Nederland ten tijde van Covid-19

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2020
Trefwoorden islamitisch begraven, islamitische rituelen, islam in het Westen, Wet op de lijkbezorging, Covid-19
Auteurs Dr. mr. Khadija Kadrouch-Outmany
SamenvattingAuteursinformatie

    The worldwide ‘lockdown’ due to Covid-19 has had an accelerating effect on the ongoing discussion of Islamic burial in the Netherlands. Because of the closure of airspace Moroccan and Turkish-Dutch deceased could no longer be repatriated to be buried in their country of origin. This increased the pressure on cemeteries in the Netherlands to provide for the requirements and rituals of an Islamic burial. And this in turn showed the importance of the discussion that is already taking place in the House of Representatives about changes to the laws and regulations concerning burials. These three dimensions of Islamic burial in the Netherlands – personal, practical and legal – are discussed in this article.


Dr. mr. Khadija Kadrouch-Outmany
Dr. mr. K. Kadrouch-Outmany is jurist en religiewetenschapper. Zij promoveerde aan de Universiteit Leiden bij het Instituut voor Antropologie en Ontwikkelingssociologie op een proefschrift naar islamitisch begraven in Nederland en België. Momenteel is zij als postdoc onderzoeker verbonden aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen.
Artikel

Access_open Nieuwe hindoetempels in Nederland: een schets van lokale initiatieven en gemeentelijke reacties

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2019
Trefwoorden Hindoetempel, Burgerlijke gemeente, Welstandscommissie, Rol architecten, Lokale politiek
Auteurs Dr. Freek L. Bakker
SamenvattingAuteursinformatie

    Currently the Netherlands count 44 Hindu temples. Most of them are arranged in converted school buildings, shops and other edifices not meant to be used as a Hindu house of worship. In 2000 the first purpose-built Hindu temple was constructed, and after that date five other purpose-built prayer houses of Hindu background were built. This article analyses the interaction between the initiators and the representatives of the local governments in the process between the first plans and the ultimate result. It will become clear that the various municipalities acted differently in the implementation of the national and local regulations concerning building religious prayer houses. The people initiating the construction of these buildings also operated variously.


Dr. Freek L. Bakker
Dr. Freek L. Bakker was tot zijn pensioen op 1 februari 2017 universitair docent en onderzoeker aan het departement Filosofie en Religiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Zijn vakgebied is religiewetenschap en dan in het bijzonder de studie van het hindoeïsme. In 2018 publiceerde hij het boek Hindus in the Netherlands (Berlijn e.a.: LIT-Verlag). Daarnaast heeft hij zich veel beziggehouden met het Caraïbische hindoeïsme, met name dat van Suriname. Zijn belangrijkste publicatie op dit terrein is Hindoes in een creoolse wereld (Zoetermeer: Meinema 1999). Een ander onderzoeksterrein is religie en film, in het bijzonder de Jezusfilms.
Artikel

Access_open Islamitische scholen dragen bij aan integratie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2019
Trefwoorden islamitische scholen, Integratie, bijzonder onderwijs, Schoolidentiteit
Auteurs Dr. Marietje Beemsterboer
SamenvattingAuteursinformatie

    Unlike the common expectations, Islamic primary schools can contribute to the integration of Muslims in the Dutch society. This article is a reflection of Dr Beemsterboer’s doctoral research and asks what this conclusion can say about other religion based primary schools.


Dr. Marietje Beemsterboer
Dr. M.M. Beemsterboer promoveerde in 2018 op het proefschrift Islamitische basisscholen in Nederland. Ze werkt als leerkracht in het basisonderwijs en is verbonden aan het Centre for the Study of Islam and Society van de Universiteit Leiden (LUCIS). m.m.beemsterboer@gmail.com
Artikel

Access_open Islamitische scholen en indoctrinatie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid
Auteurs prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen
SamenvattingAuteursinformatie

    Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated.


prof. dr. Michael S. Merry
Prof. dr. M.S. Merry is hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

dr. Marcel Maussen
Dr. M.J.M. Maussen is universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

Access_open Protestanten verenigd voor of door de staat?

Onderhandelingen over de afbakening van een erkende eredienst in België (1999-2002)

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2018
Trefwoorden VPKB, ARPEE, Federale Synode, evangelische kerken, België
Auteurs Dr. Jelle Creemers
SamenvattingAuteursinformatie

    This article aims to give insight in negotiations which took place from 1999 to 2002 between diverse Protestant parties in Belgium and which resulted in an enlargement of the recognized Protestant religion. This enlargement primarily served free Evangelical churches, as it allowed them to share in the benefits consequent to official recognition by the state. The article describes their strategic choices in view of full state recognition and highlights the active role played by the ‘neutral’ Belgian state in the negotiations that took place concerning this recognized religion.


Dr. Jelle Creemers
Dr. J. Creemers is universitair hoofddocent aan de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven in de vakgroep Godsdienstwetenschappen en Missiologie. Als postdoctoraal onderzoeker van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen onderzoekt hij evangelische kerken in België en hun relatie tot de overheid.

    In 2005 and 2006 three state-funded Islam- and imam training programs started at Amsterdam Free University, Leiden University and Hogeschool Inholland, after more than two decades of political and public debate. These confessional programs were to educate a Dutch ‘polder imam’. Recently however, the closure of two programs was announced.
    This article places the establishment as well as the closure of these programs in a historical perspective. It explores two striking parallels between the motivations in favor of an imam training and the ways the Dutch state has dealt with the institutionalization of religious plurality in the nineteenth and twentieth centuries.


Dr. Welmoet Boender
Dr. W. Boender is universitair docent Islamstudies en religiewetenschap aan de Universiteit Utrecht, faculteit Geesteswetenschappen, departement Filosofie en Religiewetenschap.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.