Zoekresultaat: 7 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Rubriek Article x
Artikel

Alsof slachtofferschap een verhaal is: de narratieve victimologie en haar grenzen

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2020
Trefwoorden victimology, narrative criminology, cultural criminology, Susan Brison, Hans Vaihinger
Auteurs Prof. dr. Antony Pemberton
SamenvattingAuteursinformatie

    This article adopts German philosopher Hans Vaihinger’s Philosophy of “as if” as a vehicle to sketch the main features of the emerging research domain of narrative victimology, as well as address some of its limitations. Vaihinger emphasizes the importance of useful untruths, i.e. things we know to be untrue, but nevertheless behave as if they are not, if that strengthens their use as instruments for us to find our way more easily in the world. This applies to our daily lives, but also to our societal institutions and the models and metaphors that underlie our approaches to (social) science. The paper argues that the narrative metaphor of the historical event is often more apt to enhance our understanding of victimological phenomena than that of the mechanism, which is the default metaphor of (social) science. The paper subsequently describes four areas of inquiry of narrative victimology: victimisation’s impact on (life) stories; narratives in the aftermath of victimization; narratives of victim’s experiences with justice processes and the coincidence and juxtaposition of the victims’ narrative with narratives of other significant parties. For all its merits however, the narrative metaphor is also a “useful untruth”, equipped with its own limitations, for instance the difficulty of language in describing first hand experiences of victims and the possibility that narrative structures will be imposed upon victim experiences.


Prof. dr. Antony Pemberton
Prof. dr. Antony Pemberton is hoogleraar herstelrecht aan het Leuven Institute of Criminology, KU Leuven en senior onderzoeker aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) in Amsterdam. Als onderdeel van die laatste functie is hij tevens gedetacheerd als hoogleraar victimologie aan Tilburg University.
Artikel

Access_open Broken rules, ruined lives

Een verkenning van de normativiteit van de onrechtservaring

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 1 2019
Trefwoorden onrecht, Slachtofferrechten, Benjamin, Shklar
Auteurs Nanda Oudejans en Antony Pemberton
SamenvattingAuteursinformatie

    Hoewel de rechtspositie van slachtoffers de afgelopen decennia verstevigd lijkt, blijft de relatie tussen slachtoffer en strafrecht ongemakkelijk. Rechtswetenschappers tonen zich bezorgd dat de toenemende aandacht voor de belangen van slachtoffers uitmondt in ‘geïnstitutionaliseerde wreedheid.’ Deze zorg wordt echter gevoed door een verkeerd begrip van slachtofferschap en heeft slecht begrepen wat het slachtoffer nu eigenlijk van het recht verlangt. Deze bijdrage probeert de vraag van het slachtoffer aan het recht tot begrip te brengen. Wij zullen de onrechtservaring van het slachtoffer conceptualiseren als een ontologisch alleen en verlaten zijn van het slachtoffer. Het aanknopingspunt om de relatie tussen slachtoffer en recht opnieuw te denken zoeken wij in deze verlatenheid. De kern van het betoog is dat het slachtoffer (mede) in het recht beschutting zoekt tegen deze verlatenheid, maar ook altijd onvermijdelijk tegen de grenzen van het recht aanloopt. Van een rechtssysteem dat zich volledig uitlevert aan de noden van slachtoffers kan dan ook geen sprake zijn. Integendeel, het recht moet zijn belang voor slachtoffers deels zien in de onderkenning van zijn eigen beperkingen om onrecht te keren, in plaats van de onrechtservaring van het slachtoffer weg te moffelen, te koloniseren of ridiculiseren.


Nanda Oudejans
Nanda Oudejans is universitair docent rechtsfilosofie aan de Universiteit Utrecht.

Antony Pemberton
Antony Pemberton is hoogleraar victimologie aan Tilburg University.
Artikel

Access_open De tijd van gewortelde vreemdelingen

Een filosofische analyse van tijd en worteling als grond voor verblijfsaanspraken van vreemdelingen

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 1 2019
Trefwoorden migratierecht, vreemdelingen, tijd, identiteit, vanzelfsprekend worden
Auteurs Martijn Stronks
Samenvatting

    In dit artikel wordt langs wijsgerige weg de verhouding tussen tijd, identiteit en het verlenen van (sterkere) verblijfsaanspraken aan migranten onderzocht en verhelderd door een nieuwe betekenis van de term worteling voor te stellen. Want wat is worteling nu eigenlijk? Het is de relatie tussen menselijke tijd, worteling en het migratierecht die in dit artikel filosofisch wordt uitgediept. Dit om te verklaren waarom we in het migratierecht vreemdelingen in het algemeen na verloop van tijd sterkere aanspraken verlenen. In dit artikel wordt betoogd dat het verblijf van vreemdelingen op het grondgebied ervoor zorgt dat hun leven aldaar na verloop van tijd een vanzelfsprekend onderdeel uitmaakt van hun identiteit, en van het leven van anderen. Het is dit vanzelfsprekend worden van mensen door de tijd dat de grond is voor het bestaan van formele tijdscriteria voor insluiting in het migratierecht.


Martijn Stronks
Artikel

Access_open Over verplichte excuses en spreekrecht

Wat is er mis met empirisch-juridisch onderzoek naar slachtoffers?

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 2 2017
Trefwoorden empirical legal studies, apologies, procedural justice, humiliation, victim rights
Auteurs Vincent Geeraets en Wouter Veraart
SamenvattingAuteursinformatie

    The central question in this article is whether an empirical-legal approach of victimhood and victim rights could offer a sufficient basis for proposals of legal reform of the legal system. In this article, we choose a normative-critical approach and raise some objections to the way in which part of such research is currently taking place in the Netherlands, on the basis of two examples of research in this field, one dealing with compelled apologies as a possible remedy within civil procedural law and the other with the victim’s right to be heard within the criminal legal procedure. In both cases, we argue, the strong focus on the measurable needs of victims can lead to a relatively instrumental view of the legal system. The legal system must then increasingly be tailored to the wishes and needs of victims. Within this legal-empirical, victim-oriented approach, there is little regard for the general normative principles of our present legal system, in which an equal and respectful treatment of each human being as a free and responsible legal subject is a central value. We argue that results of empirical-legal research should not too easily or too quickly be translated into proposals for legal reform, but first become part of a hermeneutical discussion about norms and legal principles, specific to the normative quality of legal science itself.


Vincent Geeraets
Vincent Geeraets is universitair docent aan de afdeling Rechtstheorie en rechtsgeschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wouter Veraart
Wouter Veraart is hoogleraar rechtsfilosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Onherstelbaar onrecht

Een verkenning van de verhouding tussen recht en onrecht

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2017
Trefwoorden victims, justice, injustice (experiences), intimacy, restoration
Auteurs Antony Pemberton en Nanda Oudejans
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article the authors reflect upon Judith Shklar’s classic book The Faces of Injustice. They maintain that injustice is wrongly confined to the absence or counterpart of justice. The authors discuss the relationship between and the difference between injustice and justice. According to the authors, injustice has more intensity than justice. Legal rules have only limited power to fight extreme forms of injustice. They argue that there is an asymmetry between justice and injustice, also because the law introduces values as predictability and regularity that, in concrete situations, are badly equipped to eliminate injustice. They claim that injustice is rooted in the idiosyncratic perspectives of those who suffered harm and argue that injustice has a ‘playful’ character, while the law has the character of a game. Finally, they argue that injustice is at the core an intimate experience, whereas justice is primarily about relationships between people. The authors outline the implications of these points for thinking about restoration and the relationship between restoration processes and the law.


Antony Pemberton
Antony Pemberton is hoogleraar victimologie aan Tilburg University en directeur van het International Victimology Institute Tilburg (INTERVICT).

Nanda Oudejans
Nanda Oudejans is universitair docent rechtsfilosofie aan de Universiteit Utrecht en research fellow van INTERVICT.
Artikel

Durven we de vrijheid nog wel aan?

De bijdrage van een religieus mensbeeld aan het strafrecht

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 5 2015
Trefwoorden secular state, civil society, harm principle, responsibility, moral weakness, forgiveness, image of God
Auteurs T.W.A. de Wit
SamenvattingAuteursinformatie

    The modern secular democratic state rests on a new portrayal of man and a new status of religions and other comprehensive doctrines compared to the period before the sixteenth and seventeenth century. In this new view of man, as incarnated in the modern rule of law, other persons and communities are no longer seen as a condition for personal aspirations and development, but rather as a limit. This is expressed in the ‘harm principle’ of the French Revolution and John Stuart Mill. Freedom is at the center of this new constellation, so the homogeneity of the state must be generated from below, by a free civil society and also by religious organizations and traditions. Three problematic developments since the nineteenth century make the Christian view of man as free, responsible and undefinable ‘image of God’ relevant: the zoological, ‘scientific’ description of man that reduces man to a risk factor and an object of security management; the disappearance of ‘innocent’ disasters and calamities that increases human responsibility and the temptation to blame ‘others’ for our faults; and the growing gap between a legal and a moral public response to criminal acts that opens the need for forgiveness.


T.W.A. de Wit
Prof. dr. Theo de Wit is als universitair docent sociale en politieke filosofie en bijzonder hoogleraar vraagstukken geestelijke verzorging in justitiële inrichtingen verbonden aan de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg.
Artikel

Access_open The Experience of Legal Injustice

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2014
Trefwoorden legal injustice, legal subject, law and morality, Fuller, Arendt
Auteurs Wouter Veraart
SamenvattingAuteursinformatie

    This paper shows that Fuller and Arendt converge on a different point than the point Rundle focuses on. What Fuller and Arendt seem to share in their legal thoughts is not so much an interest in the experience of law-as-such (the interaction between responsible agency and law as a complex institution), but rather an interest in the junction of law and injustice. By not sufficiently focusing on the experience of legal injustice, Rundle overlooks an important point of divergence between Arendt and Fuller. In particular, Arendt differs from Fuller in her conviction that ‘injustice in a legal form’ is an integral part of modern legal systems.


Wouter Veraart
Wouter Veraart is Professor of Legal Philosophy and Director of Research at the Free University Amsterdam; w.j.veraart@vu.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.