Zoekresultaat: 12 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid x Jaar 2012 x Rubriek Artikel x

    In this paper I test the thesis that the different fortunes of the secular state in the predominantly Jewish, Christian and Muslim countries depend significantly, although not exclusively, on their different religious background and, in particular, on the conception of God’s law that developed in the theological and legal traditions of these three religions. My analysis will focus primarily on Sunni Islam, Orthodox Judaism and Roman Catholic Christianity. The model of the secular state appears to be connected to the Christian theological concept. It is not neutral and thus, it is futile to attempt to export this model to religious and legal traditions that do not meet the conditions for accepting it.


Silvio Ferrari
Prof. dr. Silvio Ferrari is hoogleraar Canoniek recht aan de Universiteit van Milaan en hoogleraar Verhouding tussen kerk en staat aan de faculteit Kerkelijk Recht van de Katholieke Universiteit Leuven. silvio.ferrari@unimi.it.
Artikel

Access_open Scheiding van kerk en staat als oorzaak van kerkvernieuwing

Een verrassende transformatie van de rooms-katholieke kerk in de negentiende en twintigste eeuw

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2012
Auteurs Maurice van Stiphout
SamenvattingAuteursinformatie

    The introduction of the separation of Church and State had far-reaching consequences for the Roman Catholic Church. Important changes were: the development of an own Ius Publicum Ecclesiasticum, a more central position of the Pope in the Church and a greater uniformity in the Church community than ever before. In the same time in most Western countries Roman Catholics started an emancipatory process both individually and as a group, participating in political life, (re-)establishing religious communities and catholic associations. All these juridical developments really transformed the Church making also new theological reflection possible resulting in the Second Vatican Council.


Maurice van Stiphout
Mr. dr. M. van Stiphout studeerde rechten, kerkelijk recht en theologie in Leiden, Leuven en Groningen. Hij is stafjurist aan de Interdiocesane Dienst voor het Katholiek Godsdienstonderwijs en lid van het Instituut voor Bedrijfsjuristen, beide in Brussel. Hij publiceert over (historische) kerk-staatverhoudingen, rechtsgeschiedenis, canoniek recht en Vlaams onderwijsrecht. maurice.van.stiphout@telenet.be.

    A historical analysis demonstrates that religious minorities and their protection needs played an important role in the emergence and the first developments of fundamental rights. It is indeed possible to denote a close correlation between the protection needs of religious minorities on the one hand and the fundamental rights enshrined in declarations and treaties on the other. Closer scrutiny reveals that this correlation can actually be explained by evolving views about the special vulnerability of religious minorities in the periods concerned. More recent developments of the human rights paradigm reveal that in the meantime other groups in particular are considered vulnerable and thus in need of special protection.


Kristin Henrard
Prof. dr. K. Henrard is hoogleraar Minderhedenbescherming aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). khenrard@yahoo.com.
Artikel

Access_open De levensbeschouwelijke wortels van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2012
Trefwoorden Dutch Industrial Organisation, religious and philosophical roots
Auteurs René Guldenmund
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch Industrial Organisation is a public-law system of product boards and industrial boards, which are authorized to lay down general rules and impose levies on the companies under their jurisdiction. It was established in 1950 on a firm theoretical ground, where three principles coincide: the socialist principle of ‘functional decentralisation’, the protestant concept of ‘sovereignty within the communal spheres’ and the Roman Catholic concept of ‘subsidiarity’. The papal encyclical Quadragesimo Anno (1931) added greatly to the philosophical basis of this system and to the ‘collective bargaining economy’, which is so characteristic for the political culture of the Netherlands.


René Guldenmund
Mr. R.M.A. Guldenmund studeerde burgerlijk recht en internationaal recht, en was van 1984-1993 onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Sindsdien werkte hij als jurist aan verschillende ministeries. Hij publiceerde o.a. over de strafrechtelijke handhaving van het EU gemeenschapsrecht. Thans werkt hij aan een proefschrift God in de publieke ruimte. rene@guldenmund.eu

    Dutch society is continually faced with conflicting interests in the context of religious expression by ethnic minorities in particular. In such instances, the constitutional freedom of religion clashes with other rights and interests, including other fundamental rights. This article provides a guideline for approaching such conflicts. It demonstrates the juridical need to seek compromise, as a means of overcoming the dilemma posed by conflicting interests. The article contains a moral call for an open mind and tolerance, as a favourable condition for achieving compromise.


Jan Piet van Berkel
Mr. J.P. van Berkel is manager van InterCoach, een rijksbrede organisatie voor collega-coaching. jpvanberkel@casema.nl
Artikel

Access_open Scheiding tussen kerk en staat als bevrijding

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2012
Trefwoorden church and state, France, history, The Netherlands
Auteurs Ben Koolen
SamenvattingAuteursinformatie

    This article sketches the relationship between the churches and the State since the end of the reign of the Stadtholders (1795). The decision of the Batavian Republic to recognize independence and equal rights of each church (1796) appears to be effective not before the midst of the 19th century, under influence of liberal policy. It opened the way to co-operation between church and state, aimed at a democratic society. The churches should not be reluctant in implementing their freedom to act as free partners in the social debate.


Ben Koolen
Dr. G.M.J.M. Koolen heeft diverse studies over de relatie tussen religie en samenleving in historisch perspectief gepubliceerd. Hij is redactielid van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid. gmjmkoolen@tele2.nl
Artikel

Access_open Religie en maatschappelijk verantwoord ondernemen: een (deels) gemiste kans

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2012
Trefwoorden CSR, empirical research, religiosity, values
Auteurs Corrie Mazereeuw-van der Duijn Schouten
SamenvattingAuteursinformatie

    Nowadays the interest in and valuation of Corporate Social Responsibility (CSR) is impressive, but when it comes to the effective implementation of CSR in business practices there seems to be a large gap. In order to advance CSR, it is important to know what motivates executives to contribute to CSR. Religiosity may be a motivational driver of CSR. I investigated whether religiosity influences executives’ view of and contribution to CSR. Based on empirical research conducted among 473 executives, I find that traditional religiosity leads to a philanthropic orientation towards CSR and a significant higher contribution to CSR in terms of charity. Otherwise, I find that non-traditional religiosity leads to a financial orientation towards CSR and a significant higher contribution to CSR in terms of diversity.


Corrie Mazereeuw-van der Duijn Schouten
Dr. C. Mazereeuw-van der Duijn Schouten is bedrijfskundige (management van verandering) en algemeen directeur van een metaalverwerkingsbedrijf. Zij promoveerde in 2010 op een onderzoek naar de relatie tussen religie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. cmvdds@gmail.com
Artikel

Access_open Burgerschap en islam sluiten elkaar niet uit

Indonesische moslims in Nederland

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2012
Trefwoorden Indonesian Muslims, migrants, citizenship, integration
Auteurs Jennifer Vos en Sandra van Groningen
SamenvattingAuteursinformatie

    The policy document Integration, commitment and citizenship concludes that the Islam ‘worries parts of the Dutch society’ because of beliefs that according to them are incompatible with the democratic constitutional state. In this article we look at the relationship between Islam en citizenship from within the Indonesian Muslim community in the Netherlands. This article is based on research on positioning and self-definition of Indonesian Muslims in the Netherlands. Indonesian Muslims are in general well integrated in Dutch society. They work or study in the Netherlands and they are active in social life. Newcomers respect the pluriform and democratic legal order they already know from Indonesia. At the same time Indonesian Muslims are remarkably silent in the public debate on Islam. On the one hand this derives from their individualistic and inward interpretation of Islam, on the other hand it derives from their Indonesian national character and it partially comes from the changed political climate in the Netherlands.


Jennifer Vos
J.C.A. Vos MA is master of arts in International Business Communication en master of arts in Religious Studies. Zij is junior onderzoeker bij het Centre for World Christianity and Interreligious Studies, Radboud Universiteit Nijmegen. Zij doet onderzoek naar relaties tussen christen- en moslimmigranten in Nederland. j.vos@ftr.ru.nl

Sandra van Groningen
A.J.B. van Groningen BA is bachelor of arts in Religious Studies en masterstudent Religiewetenschappen en Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Voor haar masterstage Religiewetenschappen werkte zij mee aan het onderzoek naar relaties tussen christen- en moslimmigranten in Nederland van het Centre for World Christianity and Interreligious Studies. svangroningen@student.ru.nl
Artikel

Access_open Grootayatollah Fadlallahs boodschap aan de Nederlandse moslims

‘Integratie is een religieuze plicht’

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2012
Trefwoorden Fadlallah, integratie, sjiisme, Nederland
Auteurs Joseph Alagha, Huub Damoiseaux en Arnout van Ree
SamenvattingAuteursinformatie

    The authors endeavour to provide new insights on the continuing Dutch debate on ‘immigration’, ‘integration’, and the assumed clash between Islam and Dutch norms, values, and culture. The late Lebanese ayatollah Fadlallah (1935-2010) specifically addressed the Dutch situation in 2005-2010. The article is based on interviews with him, his Dutch followers, and literary sources. It demonstrates that Fadlallah and his followers hold liberal views on contentious issues such as women’s rights, veiling, integration, and condemn violence and terrorism as exemplified by 9/11. On these grounds, the authors question the supposed incompatibility between Islam and integration, arguing that the precepts of practice cast doubt on the validity of such a contention.


Joseph Alagha
Dr. J. Alagha is voormalig docent Midden Oosten Studies aan het Leiden University Institute for Area Studies (LIAS). Hij is de auteur van drie peer-reviewed boeken: Hizbullah’s Identity Construction (2011), Hizbullah’s Documents (2011) en The Shifts in Hizbullah’s Ideology (2006): http://www.hum.leidenuniv.nl/lucis/lucis-signaleert/books-alagha.html. jalagha2001@yahoo.com.

Huub Damoiseaux
Mr. drs. H. Damoiseaux studeerde Rechten (UU) en Politicologie (UvA). huubdamoiseaux@gmail.com.

Arnout van Ree
A. van Ree is BA Geschiedenis (scriptie over Hizbullah en diens integratie in de politieke arena van 1991 tot 2009) en MA-student Area Studies: Asia and the Middle East aan de Universiteit Leiden. ptsa.van.ree@gmail.com.
Artikel

Access_open Tijd voor een ruimere eedspraktijk

Laat ieder de eed afleggen volgens eigen godsdienstige gezindheid

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2012
Trefwoorden Eed, andere religies, belijdenisvrijheid
Auteurs Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    It fits in with the objective of the oath that everybody is given the opportunity to swear an oath in compliance with his or her own faith. In The Netherlands this has already been legally possible since 1911. It is in agreement with the articles 1 and 6 of the Constitution and with tradition. After all, those who take the oath must fully realize the obligations they enter into. There is, however, some uncertainty about the scope and purport of the law of 1911. Therefore we are making three recommendations to clarify the rules.


Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries is onderzoeker aan de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken (vr.) in Kampen. vries.jpde@tiscali.nl.

    This article sketches the historical development of the relationship between church and state up to the Napoleontic era. The church appears, never to be able to refrain from the patronage on its internal organisation by the monarchs. The development since the 19th century will be object of a sequel, with special attention to their position in the Kingdom of the Netherlands.


Ben Koolen
Dr. G.M.J.M. Koolen heeft diverse artikelen gepubliceerd over de relatie tussen religie en samenleving in historisch perspectief. Hij is redactielid van Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid. gmjmkoolen@tele2.nl
Artikel

Access_open Lichtend voorbeeld of dwaallicht?

Het Nederlandse model van de verhouding tussen overheid en religie in theorie en praktijk

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2012
Trefwoorden Kerk en staat, beleidsmodel, pragmatisme, Nederland
Auteurs Lars Nickolson
SamenvattingAuteursinformatie

    In the Netherlands, a national model for church-state relations is often put forward as the guiding light for authorities struggling with governance dilemmas related to religion. This model supposedly represents ‘The Dutch Way’ of dealing with religion and is, among other things, linked to multiculturalism, a pragmatic outlook, and typically Dutch historical processes like pillarization. This paper examines whether this model holds up in practice. It argues that the Dutch model does not suffice as an accurate description of current policy practices at the local level and that, given various underlying processes that influence this practice, this model also does not provide a credible normative guideline for the future. Dutch society has undergone significant changes, and the Dutch model should be rethought accordingly.


Lars Nickolson
L. Nickolson MA is beleidsmedewerker van FORUM - Instituut voor Multiculturele Vraagstukken in Utrecht. L.nickolson@forum.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.