Zoekresultaat: 12 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Rubriek Artikel x
Artikel

Maastrichtse parkeergarages: de plek waar het aanbestedingsrecht en het staatssteunrecht elkaar ontmoeten

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5 2013
Trefwoorden Rechtsverwerking, dienstenconcessie, staatssteun, kenbare marktsituatie, passende maatregelen
Auteurs Mr. M.N. Weeda, Mr. L.J. Terpstra en Mr. C.A.M. Lombert
SamenvattingAuteursinformatie

    Het arrest van de Hoge Raad gewezen in januari van dit jaar in de zaak P1 Holding/Gemeente Maastricht en Q-Park is vanuit het perspectief van zowel aanbestedings- als staatssteunrecht interessant. Voor de tweede maal oordeelt het hoogste rechtscollege dat het Grossmann-verweer niet opgaat wanneer de Europese aanbestedingsrichtlijn niet van toepassing is. Daarnaast heeft de Hoge Raad geoordeeld dat voor de vaststelling of sprake is van het verstrekken van een met staatsmiddelen bekostigd voordeel, dat niet langs normale commerciële weg zou zijn verkregen, de op het moment van het aangaan van een overeenkomst kenbare marktsituatie en voorzienbare marktontwikkelingen bepalend zijn. In lijn met de uitspraak van het CBb in de Thuiszorgservice-zaak overweegt de Hoge Raad dat een enkele verklaring voor recht dat de uitvoering van een overeenkomst in verband met staatssteun onrechtmatig is jegens een derde, zonder een daaraan gekoppeld gebod tot herstel van de mededingingssituatie geen passende maatregel is die leidt tot een herstel van de mededingingssituatie van vóór de uitkering van de betreffende steun.HR 18 januari 2013, AB 2013, 108, m.nt. Metselaar, NJB 2013, 248, RvdW 2013, 171, LJN BY0543 (P1 Holding B.V./Gemeente Maastricht en Q-Park Exploitatie B.V.)


Mr. M.N. Weeda
Mr. M.N. Weeda is werkzaam als advocaat bij Loyens & Loeff te Amsterdam.

Mr. L.J. Terpstra
Mr. L.J. Terpstra is werkzaam als advocaat bij Loyens & Loeff te Amsterdam.

Mr. C.A.M. Lombert
Mr. C.A.M. Lombert is werkzaam als juriste bij Loyens & Loeff te Amsterdam.
Artikel

Tegenspraak bij de politie

Distantie, betrokkenheid en doorwerking

Tijdschrift PROCES, Aflevering 1 2013
Trefwoorden tunnel vision, critical review, criminal investigation, police
Auteurs Mr. drs. Renze Salet en Prof. dr. ir. Jan Terpstra
SamenvattingAuteursinformatie

    After some serious failures in criminal justice procedures, in 2006 ‘critical review’ was introduced in the Dutch police as a measure to prevent tunnel vision in criminal investigation. An analysis of 26 review cases and interviews with representatives of the Dutch police forces shows that in practice reviewers are confronted with a fundamental dilemma of distance vs. involvement in their relation with criminal investigation team. Critical review proves to have concrete effects on the criminal investigation process, although their scope usually appears to be limited. Although these effects are modest and review takes scarce police resources, the authors recommend a continuation of critical review.


Mr. drs. Renze Salet
Mr. drs. Renze Salet is onderzoeker aan het Criminologisch Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. dr. ir. Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar aan het Criminologisch Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Particuliere beveiligers als publieke handhavers

De inzet van private boa’s door gemeenten

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 8 2012
Trefwoorden private security officers, public surveillance, public private partnership, local government, police work
Auteurs J. Terpstra
SamenvattingAuteursinformatie

    Dutch local governments increasingly decide to contract private security officers for surveillance and enforcement tasks in the public space. This article presents an analysis of the daily work of these private security officers. Local governments contract these private workers because they are faced with problems of social disorder and crime. Although the police should formally manage the work of these private security workers, in practice this task is hardly realized. These private workers are faced with four problems: their work is boring, they are uncertain about what they are expected to do, don’t know exactly what their formal powers are, and are unsatisfied about their lack of means for self-defence. Although they don’t differ in their work style from their public colleagues, their position as private worker and the flexible job they have, are hard to reconcile with what they are expected to do (like reassuring citizens).


J. Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is als hoogleraar Criminologie verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Cultuur en werkstijlen van private beveiligers: een vergelijking met politiecultuur

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2012
Trefwoorden private security, police culture, private security culture, stress-coping model of police culture
Auteurs Jan Terpstra
SamenvattingAuteursinformatie

    To what extent do private security workers have a culture that is comparable to the police culture? To what extent can such a private security culture be explained by the use of the so-mentioned stress-coping model of police culture? This comparative survey of a sample of private security workers and a sample of police officers shows that contrary to popular assumptions of increasing similarities between police and private security cultures, in reality there are important differences. Private security workers have a much stronger focus on service tasks than police officers and are less oriented to crime fighting. The stress factors that contribute to a stronger police culture, can also contribute to a similar culture in private security. However, because these stress factors are much less prominent in private security, it may be assumed that such a police-like culture is almost absent among private security workers.


Jan Terpstra
Jan Terpstra is hoogleraar criminologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Artikel

Minimumeis aan volgestort maatschappelijk kapitaal in strijd met fundamentele vrijheden

De vrijheid van vestiging en de vrijheid van dienstverrichting verzetten zich tegen de dubbele standaard van Italiaanse belastinginning.

Tijdschrift Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 8/9 2012
Trefwoorden vrijheid van vestiging/dienstverrichting, aanbesteding en dienstenconcessie
Auteurs Mr. M.L. Weeda en mr. L.J. Terpstra
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze prejudiciële verwijzingsprocedure stelt het Hof van Justitie vast dat de artikelen 49 en 56 VWEU1x In dit artikel zal naar de artikelnummers van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie worden verwezen. aldus moeten worden uitgelegd dat zij zich verzetten tegen de verplichting uit hoofde van een Italiaanse regeling tot het hebben van een minimaal volgestort maatschappelijk kapitaal van 10 miljoen euro voor marktdeelnemers belast met de inning van belastingen, met uitzondering van vennootschappen waarin de Italiaanse overheid een meerderheidsbelang heeft. Volgens de verwijzende rechter bevat de Italiaanse regeling voorzorgsmaatregelen die de overheid op een meer evenredige wijze kunnen beschermen. Dit lijkt voor het Hof van Justitie onder meer reden om op de vragen van de verwijzende rechter te antwoorden dat de betrokken bepaling uit de Italiaanse regeling een onevenredige en dus ongerechtvaardigde beperking van de fundamentele vrijheden van vestiging en dienstverlening vormt.

Noten

  • 1 In dit artikel zal naar de artikelnummers van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie worden verwezen.


Mr. M.L. Weeda
Mr. M.L. Weeda is werkzaam als advocaat bij Loyens & Loeff te Amsterdam.

mr. L.J. Terpstra
Mr. L.J. Terpstra is werkzaam als advocaat bij Loyens & Loeff te Amsterdam.
Artikel

Regulering in een hybride veiligheidszorg

Over de bewaking van een publiek goed in een deels geprivatiseerd bestel

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2011
Trefwoorden regulation, security, privatization, public good, self-regulation
Auteurs Jan Terpstra
SamenvattingAuteursinformatie

    This paper deals with the question of how a partly privatized security sector could be regulated. A central aim of this regulation should be the control of security as a public good. Three models of regulation are analyzed. The current practice of this regulation in the Netherlands shows a serious lack of effectiveness. One of our main conclusions is that neither the state nor the private sector is able to enforce this regulation on their own. However, it is assumed that the state should have a central and integrated regulatory role in this field, with more attention paid to the practical implementation of it, with the power and will to sanction private agencies if necessary. In addition managers of private security companies should adopt a role as public managers with a public moral duty. Regulation of security is faced with a double problematic, not only the horizontal fragmentation of the field, but also the vertical fragmentation, often resulting in a serious gap between managers and those in the field, both in the public and the private sector. This implies that the regulation should not only rest on the state and on self-regulation by the sector at management level, but also on the promotion of a practical ethic for security workers to steer and regulate their daily work.


Jan Terpstra
Prof. dr. ir. J.B. (Jan) Terpstra is werkzaam bij het Criminologisch Instituut, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit, Nijmegen. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl
Artikel

Politiecultuur: een empirische verkenning in de Nederlandse context

Tijdschrift PROCES, Aflevering 4 2011
Trefwoorden police, police culture, police style, stress factors
Auteurs Prof.dr.ir. Jan Terpstra en Dorian Schaap
SamenvattingAuteursinformatie

    To what extent have the Dutch police a distinct culture that corresponds with the image of police culture as it has been described in American studies of the 1960s and 1970s? A survey among 260 police officers shows that the Dutch police culture has a strong emphasis on mission, action, and cynicism. Other well-known elements, like conservatism and machismo proved to be less important. In accordance with the stress-coping theory police culture proved to be stronger if police officers were confronted with internal and external stress. Police culture is positively related with a crime fighting police style, and negatively with a service/guardian style. No relations could be found with a professional police style.


Prof.dr.ir. Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar aan het Criminologisch Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Dorian Schaap
Dorian Schaap is verbonden aan het Criminologisch Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Artikel

Gemeentelijke regie in de veiligheidszorg

Schets van relevante factoren en een wetsvoorstel

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2010
Trefwoorden gemeente, regie, wetsvoorstel, lokaal veiligheidsbeleid
Auteurs Jan Terpstra en Mirjam Krommendijk
SamenvattingAuteursinformatie

    In the local governance of public safety many different organizations are involved. These organizations cooperate in local networks or partnerships to manage problems related to crime and disorder. In the Netherlands the local government should coordinate the cooperation between these organizations and their activities. Research shows that in practice this coordination has many serious shortcomings.
    Therefore the Dutch government proposed a new Act to promote the local government’s capacities to coordinate these networks and local policies of public safety (Wet op de gemeentelijke regierol lokale integrale veiligheid). At this moment this proposal has not yet been submitted to the Dutch Parliament.
    This Act will create new obligations and powers for the local government. According to this Act every four years local councils will have to establish a public safety policy plan based on an analysis of local problems of crime and disorder. Local governments should make formal agreements with the local partner agencies about their activities. Additionally the Act will provide local governments with the power to enforce these cooperation and contributions and to sanction it.
    Research shows that many of the problems that arise in the coordination of these networks and partnerships result from the local governments themselves. Often the governmental support and commitment to local safety issues are insufficient, the local administration is highly fragmented, the coordination is often poorly implemented and local administration often have a bureaucratic culture that is hard to reconcile with the need to react quickly to urgent local problems.
    Considering these problems the authors argue that this proposed Act is not an adequate solution for the problems that arise in the coordination of local safety policies and partnerships.


Jan Terpstra
Prof. dr. ir. Jan Terpstra is hoogleraar Criminologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: j.terpstra@jur.ru.nl.

Mirjam Krommendijk
Drs. Mirjam Krommendijk is werkzaam als onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Criminologisch Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. E-mail: m.krommendijk@jur.ru.nl.
Artikel

Beheersing van criminaliteitsrisico's door het bedrijfsleven

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2008
Trefwoorden risico, bedrijfstak, politie, bank, illegaal, deskundigheid, diefstal, schade, muziekindustrie, toezicht
Auteurs J. Terpstra

J. Terpstra
Artikel

Politie, prestaties en presentaties. Over bedrijfsmatigheid en imagowerk

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2007
Trefwoorden politie, prestatie, legitimiteit, levering, herstel, handhaving, overheidssector, bestuurder, contract, investering
Auteurs J. Terpstra en W. Trommel

J. Terpstra

W. Trommel

    This article focuses on the question whether the nodal governance perspective is a useful and insightful instrument to analyse the growing involvement and responsibilities of a multitude of public and private actors in creating public safety and security. Subsequently the author applies the basics of nodal governance to experiences with local security networks in the Netherlands. His conclusion is that the nodal governance perspective has a number of shortcomings. One of these is an underestimation of the crucial role of the police in local security networks. Also, important obstacles to civilian participation in security networks are overlooked. Moreover, the nodal governance thinking doesn't deal with the problem of democratic control of private actors involved in security networks and the absence of guarantees that they will pursue security not only for themselves but for the community as a whole.


J. Terpstra
Dr. Jan Terpstra is verbonden aan het Criminologisch Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Artikel

Access_open A <i>Decisionist</i> Approach to Democratic Political Order

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 2 2008
Trefwoorden claim, leasing, contract, E-business, interest, binding, dictum, elektronisch geld, identiteit
Auteurs M. Terpstra

M. Terpstra
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.