Zoekresultaat: 5 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Rubriek Artikel x
Artikel

Access_open Godsdienstonderwijs in Nederland en Duitsland

Een spagaat tussen religie en staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2014
Trefwoorden godsdienstonderwijs, confessioneel bijzonder onderwijs, openbaar onderwijs, schoolsysteem Nederland-Duitsland
Auteurs Kim de Wildt en Rob Plum
SamenvattingAuteursinformatie

    This article compares the situation of religious education in the Dutch and German school systems against the background of the relationship between church and state. In the Netherlands most schools are confessional schools, whereas in Germany most schools are public schools. The way in which the school subject of religious education is taught differs in its form. In both countries difficulties arise in relation to religious education which leads to the future of the Dutch school system of public and confessional private schooling being disputed and in Germany the school subject of confessional religious education being under pressure. Despite laws concerning religion and education the theme of religious education is still debated in the public domain.


Kim de Wildt
Dr. K. de Wildt is wetenschappelijk medewerker aan het Seminar voor Liturgiewetenschap van de Faculteit Katholieke Theologie aan de Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. kdewildt9@gmail.com.

Rob Plum
Dr. R.J.J.M. Plum is theoloog en filosoof bij de GGZ Oost Brabant, docent theologie en filosofie bij de Hogeschool voor Geesteswetenschappen in Utrecht, en docent Sozialphilosophie aan de Fachhochschule in Düsseldorf. rjjmplum@t-online.de.
Artikel

Geen angst, maar onbehagen

Resultaten van een Q-studie naar subjectieve sociale onveiligheid

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 3 2012
Trefwoorden anti-social behavior, public perception, risk aversion
Auteurs Remco Spithoven, Gjalt de de Graaf en Hans Boutellier
SamenvattingAuteursinformatie

    People vary in their perceptions and opinions, and that seems to be the case for the way they perceive anti-social behavior too. Scientific literature concerning the fear of crime hypothesizes diversity in the public’s perception of anti-social behavior and crime. But this fear of crime research tradition has been criticized repeatedly for its conceptual and methodological arrears. The focus has particularly been narrowed to ‘fear’ of ‘crime’, being measured by surveys. So, it is not very surprising that there has not been a thorough empirical focus on the assumed diversity in the perception of crime and anti-social behavior. To fill in this gap, the main research question in this article is: which differences in the perception of anti-social behavior exist within contemporary Dutch society? Using Q-methodology, five different factors were found in the perception of anti-social behavior. These factors have been labeled respectively: ‘disaffected residents’, ‘untroubled liberals’, ‘anxious communitarians’, ‘concerned spectators’ and ‘non-averse professionals’. These factors showed the empirical reality of the assumed diversity in the public perception of anti-social behavior. In all of these factors, people seem to address crime and anti-social behavior to a decrease of social standards and values in Dutch society, instead of worrying about chances and consequences of personal victimization. This was even the case for people who signalized crime and anti-social behavior in their own neighborhood. What really stands out is that people strongly agreed about the unacceptability of crime and anti-social behavior. People seem to have an aversion against these rude types of behavior. Altogether this image does not comply to the mainstream image of a ‘crime fearing society’. People do not seem to fear crime, but they seem to be worried and agitated about the moral conditions of the Dutch society in a wider framework. This might be a more reassuring illustration than a ‘crime fearing society’, but this proposition needs further and additional quantitative assessment.


Remco Spithoven
Remco Spithoven MSc is promovendus bij het lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling aan de Hogeschool Utrecht, in samenwerking met de leerstoel Burgerschap en Veiligheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en docent integrale veiligheidskunde bij het Instituut voor Veiligheid aan de Hogeschool Utrecht. E-mail: remco.spithoven@hu.nl

Gjalt de de Graaf
Dr. Gjalt de Graaf is universitair hoofddocent bestuurswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Afdeling Bestuurswetenschappen, De Boelelaan 1081, 1081 HV Amsterdam.

Hans Boutellier
Prof. dr. J.C.J. (Hans) Boutellier is algemeen directeur van het Verwey-Jonker Instituut en bijzonder hoogleraar veiligheid & burgerschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Afdeling Bestuurswetenschappen, De Boelelaan 1081, 1081 HV Amsterdam. E-mail: j.c.j.boutellier@vu.nl
Artikel

Geheimen van jongeren

De Antwerpse jeugd en haar nachtleven in de vroege twintigste eeuw

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2012
Trefwoorden youth, nightlife, urban, early twentieth century
Auteurs Margo De Koster en Herbert Reinke
SamenvattingAuteursinformatie

    Approaching the night as a particular time and space for secret transgressions, this article examines the nightlife of Antwerp youth in the early twentieth century. Although this period saw increased official attempts to legally regulate ‘immoral’ nocturnal juvenile amusements, the police allowed most young people to move around unbothered at night, intervening only in major public order disturbances and handling most juveniles informally. Parents were more ‘efficient’, filing complaints with the juvenile judge on charges of ‘misconduct’, seeking to end familial financial troubles caused by heavy spending on nightlife. Working-class youth increasingly turned to the movies and dancing, in search for a secret ‘second life’ of pleasures away from conventional social and sexual codes, where they could belong and feel special.


Margo De Koster
Dr. Margo De Koster is universitair docent historische criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en post-doctoraal onderzoeker aan de Université catholique de Louvain (België). E-mail: margo.dekoster@uclouvain.be

Herbert Reinke
Dr. Herbert Reinke is professor en senior onderzoeker aan de Bergische Universität Wuppertal en Technische Universität Berlin. E-mail: reinke@uni-wuppertal.de
Artikel

Access_open Lijfstraffen, godsdienst en opvoeding

Moet de pedagogische tik ook in Suriname als mishandeling worden beschouwd?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2011
Trefwoorden corporal punishment, Suriname, parenting
Auteurs Monique Veira en Duncan Wielzen
SamenvattingAuteursinformatie

    One educational mean in parenting is corporal punishment. In Suriname it is still customary and accepted that parents use this as an educational tool. Although Surinamese society is structured differently and thinks differently about the use of corporal punishment than Dutch society does, Dutch rules in this regard have been copied into the draft Surinamese Civil Code. This article gives an overview of the sources of Surinamese law on the issue and the main arguments from the debate about whether or not corporal punishment should legally become a form of abuse. It also considers religiously and biblically inspired motives for applying corporal punishment in parenting. The authors argue that legislation on corporal punishment may not necessarily be at odds with public opinion. That may depend on the impact of religious and biblical sources on personal convictions regarding the upbringing of children. The authors also advocate in favor of a loving upbringing of children by their parents. They claim that legislation can promote such an objective, or at least serve as a deterrent to child abuse through corporal punishment on a symbolic level.


Monique Veira
Dr. M.A. Veira studeerde Rechtswetenschappen aan de Universiteit van Suriname, haalde haar onderwijsbevoegdheid aan het Instituut voor de Opleiding van Leraren in Suriname en promoveerde aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam. Momenteel is zij als lector verbonden aan de Universiteit van Suriname. Zij doet onder andere onderzoek naar de verschillende aspecten van de op handen zijn veranderingen in het Surinaamse familierecht.

Duncan Wielzen
Dr. D.R. Wielzen studeerde Theologie, Godsdienstwetenschappen en Onderwijskunde (Educational Studies) aan de Radboud Universiteit Nijmegen en aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij is momenteel werkzaam als pastoraal werker in Den Haag en is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij doet onderzoek op het gebied van de rituele studies en de volksreligiositeit.

J.C.J. Dute
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.