An overview of the restrictions of the Dutch Data Protection Act concerning the transfer of processing of personal data outside of the EEA, the powers conferred by U.S. Federal Laws with respect to access by intelligence and law enforcement authorities to personal data, and the associated risks faced by businesses. |
Artikel |
40 jaar JV! |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 6 2014 |
Auteurs | Bert Berghuis, Marit Scheepmaker, Ben Rovers e.a. |
Artikel |
The Balance between Data Protection and Investigative Powers of Governments |
Tijdschrift | Vennootschap & Onderneming, Aflevering 5 2014 |
Trefwoorden | data protection, privacy, personal data, Patriot Act |
Auteurs | A. Lombard en E.W. Stein |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Algemene aspecten van de Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | belastingrecht, bestuursrecht, rechtsbescherming, elektronisch bestuurlijk verkeer |
Auteurs | Prof. mr. M. Scheltema |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt ingegaan op het wetsvoorstel Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst, dat door de staatssecretaris van Financiën in de zomer van 2013 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het voorstel bevat twee componenten: een wijziging van de procedure voor het opleggen van een aanslag en de rechtsbescherming daartegen en de invoering van verplicht digitaal verkeer tussen de belastingplichtigen en de Belastingdienst. De voorstellen hangen met elkaar samen: digitaal verkeer vraagt om een eenvoudiger aanslagprocedure, die meer ruimte voor ‘informele’ correcties biedt. Beide voorstellen hebben bredere betekenis voor het bestuursrecht. De auteur gaat in op hun merites, zowel voor de fiscaliteit als voor het algemene bestuursrecht. |
Artikel |
Een uitgewoond belastingstelsel en wat er aan te doen? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | belastingherziening, soliditeit, draagkrachtbeginsel, instrumentalisering, vlaktaks |
Auteurs | Mr. dr. J.J.M. Jansen |
SamenvattingAuteursinformatie |
De laatste grote herziening van ons belastingstelsel dateert van 2001. Sindsdien hebben de maatschappelijke ontwikkelingen echter niet stilgestaan en heeft er een economische crisis plaatsgevonden, waarvan de gevolgen nog dagelijks voelbaar zijn. Bij politici, beleidsmakers, het bedrijfsleven en fiscale wetenschappers bestaat er een brede consensus dat het huidige belastingstelsel structurele aanpassingen behoeft. Het beeld rijst van een inefficiënt belastingstelsel met hoge tarieven en onzekere opbrengsten dat economische keuzes te veel verstoort. In deze bijdrage worden verschillende actuele fiscale knelpunten besproken die opgelost zouden moeten worden. Het ligt echter niet in de verwachting dat het kabinet deze op korte termijn zal aanpakken. |
Artikel |
Nieuwe tussenstand Wet verplichte ggz: voortgang, twijfels en zorgen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | Dwangtoepassing, Psychiatrie, Wetswijziging |
Auteurs | Mr. drs. T.P. Widdershoven en mr. dr. V.E.T. Dörenberg |
SamenvattingAuteursinformatie |
In september 2013 is aan de Tweede Kamer een nota van wijziging aangeboden behorende bij het wetsvoorstel Verplichte geestelijke gezondheidszorg (Kamerstuk 32399). Dit wetsvoorstel is sinds 2010 bij de Tweede Kamer in behandeling. Met de nota van wijziging worden grote aanpassingen in de procedure voor het verlenen van verplichte zorg voorgesteld en ook een aantal aanpassingen in de positie van betrokkene. De belangrijkste wijzigingen worden in dit artikel van commentaar voorzien. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | racial profiling, stop-and-frisk, presumption of innocence, communicative theories of criminal law, social inequality and criminal law |
Auteurs | Peter DeAngelis |
SamenvattingAuteursinformatie |
I argue that a compelling way to articulate what is wrong with racial profiling in policing is to view racial profiling as a violation of the presumption of innocence. I discuss the communicative nature of the presumption of innocence as an expression of social trust and a protection against the social condemnation of being undeservingly investigated, prosecuted, and convicted for committing a crime. I argue that, given its communicative dimension, failures to extend the presumption of innocence are an expression of disrespect. I take the New York Police Department’s stop-and-frisk policy as an example of racial profiling and argue that its use of race-based forms of suspicion as reasons for making stops is a violation of the presumption of innocence. I maintain that this systemic failure to extend the presumption of innocence to profiled groups reveals the essentially disrespectful nature of the NYPD policy. |
Artikel |
De subjectieve zwaarte van detentieEen empirisch onderzoek |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | subjective severity imprisonment, deterrence, just desert, deprivation model, importation model |
Auteurs | Ellen Raaijmakers MSc, Dr. Jan de Keijser, Prof. dr. Paul Nieuwbeerta e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Both in punishment theory and sentencing practices, the subjective sentence severity is an important yet neglected area of research. This paper aims to explain differences between inmates in their subjective severity of imprisonment and to contemplate these against the background of important sentencing goals and sentencing principles. Two models commonly used to explain adjustment to prison life were applied: the import and deprivation model. Data from the Prison Project, collected among Dutch inmates staying in pretrial detention, reveal that both import and deprivation characteristics are related to the subjective severity of imprisonment. No support is found for a moderation effect of personality. |
Artikel |
Het Duitse recht op nevengeschikt aanklagenDe volledige integratie van het slachtoffer in het strafproces |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | Accessory prosecution, victims, Victim lawyers, Secondary victimization, punishment |
Auteurs | Michael Kilchling en Helmut Kury |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this article the German concept of accessory prosecution (Nebenklage) is discussed. The Nebenklage was implemented in the Code of Criminal Procedure of 1877. It had merely an accessory function in conjunction with the private prosecution and the Klageerzwingungsverfahren, two legal institutions which had little practical relevance. Nowadays, in the course of the modern victim movement, the Nebenklage has radically changed into an instrument that is clearly provided as the main participatory option for victims interested in actively contributing to the trial of ‘their’ criminal. Previous research findings are outlined and the results of an explorative survey are presented. The findings suggest that the mere presence of the victim lawyer can significantly change the atmosphere in the courtroom, thus enhancing the willingness of the defence to treat the victim more respectfully. |
Artikel |
UPC/Gemeente Hilversum: tariefafspraken in kabeltelevisiecontract ingehaald door regulering |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 2/3 2014 |
Trefwoorden | audiovisueel, elektronische communicatie, kabeltelevisie, NRI, programmapakket en tarieven |
Auteurs | Prof. mr. G.P. van Duijvenvoorde |
SamenvattingAuteursinformatie |
Veel gemeenten in Nederland hebben in het verleden bij de verkoop van hun kabeltelevisienetwerken langlopende tariefafspraken gemaakt ten behoeve van hun inwoners. Over de afdwingbaarheid van deze tariefafspraken is veel en lang geprocedeerd vanuit verschillende invalshoeken. Dit arrest gaat in op de vraag hoe deze tariefafspraken zich verhouden met het nadien in werking getreden Europees telecommunicatiekader. Het arrest geeft een uitleg van enkele kernbegrippen in het telecommunicatierecht, zoals elektronische communicatie en nationale regelgevende instantie (NRI). Vervolgens wordt aan de hand van het beginsel van loyale samenwerking getoetst of de Gemeente Hilversum zich kan beroepen op de met UPC overeengekomen tariefbedingen.HvJ EU 7 november 2013, zaak C-518/11, UPC Nederland BV/Gemeente Hilversum, n.n.g. |
Artikel |
Voorstel richtlijn netwerkveiligheid als onderdeel van EU cyber security-strategie: naar een open, veilig en betrouwbaar internet? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 2/3 2014 |
Trefwoorden | beveiliging informatiesystemen, cyber security-strategie, richtlijn |
Auteurs | Mr. J. Toet en prof. mr. A.R. Lodder |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het artikel behandelt het voorstel van de Commissie van 7 februari 2013 om een richtlijn in te voeren ter verhoging van het algehele niveau van beveiliging van netwerk- en informatiesystemen in de Europese Unie. Het voorstel vormt een onderdeel van de cyber security-strategie van de Commissie. De auteurs plaatsen kanttekeningen bij (de effectiviteit van) de gekozen maatregelen en de implementatie daarvan in het licht van een uitgebreide beschrijving van de voorliggende problematiek. Zij onderschrijven echter de noodzaak tot het treffen van maatregelen op Europees niveau en sluiten af met hun aanbevelingen ter versterking van het voorstel en de cyber security-strategie.Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende maatregelen om een hoog gemeenschappelijk niveau van netwerk- en informatiebeveiliging in de Unie te waarborgen, COM(2013)48 final |
Artikel |
Over de bestrijding van politiële discriminatieKanttekeningen bij de beschuldiging van etnisch profileren |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | etnisch profileren, politie, discriminatie, preventief fouilleren |
Auteurs | Dr. Guus Meershoek |
SamenvattingAuteursinformatie |
Several reports and publications criticise the Dutch police for discriminating against minorities during stop-and-search actions. This article argues that discrimination can be found in the police but not to the extent that the critics suggest. Recent research on stop-and-search practices in a large Dutch city suggests that the police treat youth with a minority background differently but that they don’t treat them unequally. The article concludes with a warning against the use of the expression ethnic profiling, because it hinders correction of discrimination by the police. |
Artikel |
Melding van kindermishandeling: afscheid van het conflict van plichten? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | Melding kindermishandeling, Conflict van plichten, Tuchtrecht |
Auteurs | Mr. C.A. Bol en prof. mr. J.C.J. Dute |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel behelst een onderzoek naar de tuchtrechtelijke toetsing van de melding van kindermishandeling over de periode 2002 tot 2013. De melding op eigen initiatief van de hulpverlener wordt niet (langer) getoetst aan het conflict van plichten, maar aan de ruimere criteria van de KNMG-meldcode. Informatieverschaffing op verzoek beoordeelt de tuchtrechter daarentegen strenger dan de KNMG-meldcode vereist. Als juridische grondslag voor de melding van kindermishandeling kan het conflict van plichten beter worden verlaten. Wel blijft dit leerstuk van betekenis als toetssteen voor professionele meldcodes. |
Artikel |
Naasten, fundamentele rechten en het Nederlandse limitatief en exclusief werkende artikel 6:108 BW: één probleem, twee perspectieven |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | EVRM, recht op leven, schadevergoeding, overlijdensschade, nabestaanden |
Auteurs | Mr. dr. J.M. Emaus en Mr. dr. R. Rijnhout |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het recht onder het EVRM, zoals zich dat vormt in de rechtspraak van het EHRM, leidt tot inconsistenties in het Nederlandse schadevergoedingsrecht: een naaste van een persoon die slachtoffer is geworden van een schending van het recht op leven kan tegenwoordig immers alleen vergoeding van eigen immateriële schade vorderen als de schending is gepleegd door een overheidsorgaan. Deze inconsistentie verdient aandacht, maar men realisere zich dat we hier raken aan bredere problematiek. Wij menen daarom dat er in de discussie over de inconsistentie eerst aandacht moet zijn voor de bredere vragen: hoe werken fundamentele rechten door en welke derde verdient waarvan vergoeding? Centraal staan daarbij steeds de overkoepelende kernvragen: wie verdient rechtens een remedie en waarom? |
Artikel |
Ethische rechtvaardigingen voor preventieve interventies bij radicalisering |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2013 |
Auteurs | Anke van Gorp en Arnold Roosendaal |
SamenvattingAuteursinformatie |
Preventive interventions against terrorist attacks can be justified on legal and moral grounds. The Dutch broad-based approach against terrorism also addresses radicalizations processes. It is, however, hard to justify why a government in a liberal democracy should be allowed to intervene in processes of radicalization where danger to society is not obvious. A reason to justify intervention is when a (former) radical asks for help. Theories based on the ideas of Kant and Rawls also allow for intervention if an individual’s autonomy is diminished because he is member of a sect or under the spell of a charismatic leader. Other interventions with regard to (prevention of) radicalization cannot be justified by deontological theories such as Kant’s and Rawls’. Virtue ethics or teleology would, however, allow interventions but only if they are geared towards helping the individual in their quest to the good life. This justification allows for interventions that are, for example, focused on supporting individuals to critically reflect, reason and discuss about the good life and a just society. Based on the teleological justification constraints can be derived for preventive interventions with regard to radicalization or even deradicalisation. Notice that individuals cannot be forced to join these programs because there is no legal basis. |
Artikel |
De nieuwe Europese privacywetgeving: stand van zaken bijna twee jaar na Commissievoorstel |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 10 2013 |
Trefwoorden | gewone wetgevingsprocedure, artikel 7 en 8 Handvest, gegevensbescherming, verhouding EU-VS, onafhankelijk toezicht |
Auteurs | Mr. H. Hijmans |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het voorjaar van 2012 heb ik in NTEReen bijdrage geschreven over de Commissievoorstellen van 25 januari 2012 voor nieuwe Europese wetgeving op het gebied van de gegevensbescherming. De behandeling van deze voorstellen – en dan vooral de voorgestelde verordening – bij de Raad en het Parlement heeft de gemoederen in Brussel en ook in Nederland sterk beziggehouden vanwege de grote belangen die ermee gemoeid zijn en de vaak uiteenlopende meningen over de verordening an sich en veel van de specifieke bepalingen die deze bevat. Het meest aansprekende bewijs daarvan zijn de bijna vierduizend amendementen die binnen het EP zijn ingediend in relatie tot de voorgestelde verordening. Bij het beëindigen van deze bijdrage is nog veel onduidelijk over het vervolg van het dossier. Ik wil deze bijdrage dan ook vooral benutten om de voor de lezers van NTER meest relevante elementen van het debat in kaart te brengen, in vervolg op mijn bijdrage uit 2012.Voorstel voor een verordening betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming) ( COM/2012/011 def.).Voorstel voor een richtlijn betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ( COM/2012/010 def.). |
Artikel |
Conferencing internationaal: vaker toegepast dan gedacht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | Conferencing, Internationale toepassing |
Auteurs | Estelle Zinsstag en Inge Vanfraechem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Conferencing is a restorative justice practice which has started developing quite consistently since the 1990s, in majority in Anglophone countries such as New Zealand, Australia, the USA, Canada or the UK and in particular with consistently promising results for juvenile justice in Northern Ireland. Some continental European, Latin American and African countries are also starting to introduce this alternative to traditional criminal justice, especially in the case of juvenile justice, with some equally promising results. This article presents up-to-date information about the state of conferencing in the world and discusses some of the major conclusions that have come out of a European research project and book. |
Artikel |
Cyberpesten vanuit een criminologisch perspectief |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | cybercrime, criminological challenges, cyberbullying, characteristics perpetrators, interrelation online-offline |
Auteurs | Drs. Joyce Kerstens en Sander Veenstra MSc |
SamenvattingAuteursinformatie |
It is assumed that the online world creates new possibilities for criminal behaviour. Only recently criminologists started the debate on the applicability of traditional criminological theories to cybercrime offending. Data retrieved from the national Dutch survey Youth & Cybersafety indicate that cyberbullying behaviour is not only strongly interwoven with traditional bullying behaviours, but is also affected by the distinct features of the online environment. The findings give support to the suggestion that the aetiological schema to explain cyberbullying should postulate the interaction between individual characteristics, distinct features of the online environment and the interaction between offline and online social realities. |
Artikel |
Henk Leenen: peetvader van het Nederlandse gezondheidsrecht |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Health law, agenda-setting, formal and informal position, self-determination |
Auteurs | Heleen Weyers |
SamenvattingAuteursinformatie |
This article paints Henk Leenen as the godfather of Dutch health law. Godfather because Leenendesigned his own version of health law, a version that is characterized by an emphasis on autonomy of the patient. And godfather because Leenen was one of the founders of the Dutch Association of Health Law and for many years the editor of its periodical. He succeeded to bind almost all health law scholars to this organization and his way of seeing health law. The article illustrates Leenen’s influence by describing his reading of autonomy in health law, by outlining his informal and formal position in the health law landscape and by sketching the coming into being and the content of two important laws: the Law on medical contracts and the Law on physician assisted death (‘euthanasia’). |
Artikel |
Nabeschouwing: de actor als factor |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Kingdon, policy formation, policy entrepreneurs |
Auteurs | Alex Jettinghoff en Leny de Groot-van Leeuwen |
SamenvattingAuteursinformatie |
With the help of a model of policy formation designed by John Kingdon, we seek to map the actors in the previous cases of legal change and to establish the way in which they performed their key role and what conditions allowed them to do that. It appears that only two of the actors are insiders, government officials. The rest are outsiders. According to Kingdon’s model, a particular kind of actors is most likely to play a key role in policy change. He calls them ‘policy entrepreneurs’ and they typically are experts in a particular field of policy, who spend time, energy and money to promote a proposal they favour. They spring into action when they seize an opportunity to push their proposal on the agenda of the decision-makers. In our small collection of actors, Lemkin, Sinzheimer and Leenen are prototypical ‘policy entrepreneurs’. The others do not fit this profile, but played an influential role nevertheless. |
Artikel |
Van je familie moet je het hebbenEen onderzoek naar de werking van preventief beleid in de derde pijler van de Top 600-aanpak van de gemeente Amsterdam |
Tijdschrift | PROCES, Aflevering 5 2013 |
Trefwoorden | Top 600-aanpak, Amsterdam, derde pijler, preventiefuik |
Auteurs | Drs. Hugo Aalders, Drs. Bas Kurvers, Mr. Monique Mos e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Prevention is very difficult to evaluate. If the situation you are trying to avoid, does not occur, it is likely to continue with prevention. If the situation does occur, it is logical to continue with the already taken preventive measures or even intensify these. This is what we call the ‘prevention trap’. In the first part of the article, a framework is presented for a methodological way to test policy on signals of the presence of a ‘prevention trap’. In the second part this framework is applied on the way the city of Amsterdam is dealing with the brothers and sisters of the top 600 criminal offenders, in the so called ‘Top 600 approach’. Some conclusions are drawn. |