In dit artikel staat de vraag centraal of de nieuwe Omgevingswet gemodelleerd kan en moet worden naar het Europese milieurecht en of dit de implementatie van nieuwe Europese richtlijnen in de toekomst eenvoudiger zal maken. Problematisch daarbij is met name dat het Europese milieurecht geen compleet en samenhangend systeem vormt. Bovendien laten sectorale richtlijnen zich niet altijd makkelijk in een integrale wet omzetten en stellen verplichtingen uit Europese richtlijnen grenzen aan de mogelijkheid om een integraal toetsingskader voor vergunningen te hanteren. |
Artikel |
De Omgevingswet in Europeesrechtelijk perspectief |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2012 |
Trefwoorden | Omgevingswet, Wabo, Europees recht |
Auteurs | Mr. B.A. Beijen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
De Europese Erfrechtverordening: nieuwste loot aan de stam van het Europese IPR |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 8/9 2012 |
Trefwoorden | Europese Erfrechtverordening, IPR, erfrecht, verklaring van erfrecht, notaris |
Auteurs | Mr. J.G. Knot |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 4 juli 2012 is de Europese Erfrechtverordening vastgesteld. Deze verordening introduceert geharmoniseerde regels in de Europese Unie (met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Denemarken) ten aanzien van de bevoegdheid, het toepasselijke recht en de erkenning en tenuitvoerlegging op het terrein van het internationaal erfrecht. Niet het materiële erfrecht, maar het IPR-erfrecht vormt daarmee het onderwerp van de verordening. Bovendien wordt met de verordening het instrument van de Europese erfrechtverklaring ingevoerd. Daarmee is de Erfrechtverordening een volgende – en naar het zich laat aanzien zeker niet de laatste – stap in het proces van Europeanisering van het IPR. |
Artikel |
Twee Europese voorstellen voor de alternatieve beslechting van consumentengeschillen: een ADR-richtlijn en een ODR-verordening |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Civiele Rechtspleging, Aflevering 4 2012 |
Trefwoorden | ADR-richtlijn, ODR-verordening, consumentengeschillen |
Auteurs | Mr. A.H. Santing-Wubs |
SamenvattingAuteursinformatie |
Eind november 2011 presenteerde de Europese Commissie twee voorstellen op het gebied van alternatieve geschillenbeslechting voor consumentengeschillen. In deze bijdrage worden enkele kanttekeningen geplaatst bij de voorstellen en bij de wenselijkheid van een nationale wettelijke regeling op dit terrein. De voorstellen bieden tamelijk gedetailleerde regelingen die, mochten zij in deze vorm blijven bestaan, ongewenste consequenties kunnen hebben voor de in ons land thans goedlopende vormen van geschillenbeslechting voor consumenten. |
Artikel |
De potentiële kracht van optioneel contractenrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7/8 2012 |
Auteurs | Prof. mr. A.L.M. Keirse |
Auteursinformatie |
Artikel |
Is Europa bevoegd een gemeenschappelijk kooprecht uit te vaardigen? |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7/8 2012 |
Auteurs | Dr. P.C.J. De Tavernier |
Auteursinformatie |
Artikel |
Voorstel voor een gemeenschappelijk Europees kooprecht: een politiek en/of economisch project? |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 7/8 2012 |
Auteurs | dr. T. Heremans |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2012 |
Trefwoorden | Dutch Industrial Organisation, religious and philosophical roots |
Auteurs | René Guldenmund |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Dutch Industrial Organisation is a public-law system of product boards and industrial boards, which are authorized to lay down general rules and impose levies on the companies under their jurisdiction. It was established in 1950 on a firm theoretical ground, where three principles coincide: the socialist principle of ‘functional decentralisation’, the protestant concept of ‘sovereignty within the communal spheres’ and the Roman Catholic concept of ‘subsidiarity’. The papal encyclical Quadragesimo Anno (1931) added greatly to the philosophical basis of this system and to the ‘collective bargaining economy’, which is so characteristic for the political culture of the Netherlands. |
Artikel |
Nationale koppen op EU-regelgeving; een relevante discussie? |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 6 2012 |
Trefwoorden | nationale koppen, implementatie, harmonisatie, regeldruk |
Auteurs | Mr. dr. J. Stoop |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel gaat over de vraag of het relevant is nationale koppen (op EU-regelgeving) te onderscheiden van ‘gewoon’ nationaal beleid. De conclusie luidt dat dit niet het geval is. |
Artikel |
(Uit)eindelijk een optioneel instrument voor Europees contractenrechtDe conceptverordening voor een gemeenschappelijk Europees kooprecht |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5 2012 |
Trefwoorden | Europees contractenrecht, optioneel instrument, consumentenrecht, kooprecht, wetgeving |
Auteurs | Dr. C. Jeloschek |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met haar voorstel voor een verordening voor een gemeenschappelijk Europees kooprecht presenteert de Commissie een autonoom regime van contracten(koop)recht. Dit is een volledig geharmoniseerde set aan regels die bij grensoverschrijdende transacties in plaats van nationale (contracten)rechten kan worden gekozen. Deze bijdrage schetst de reikwijdte van dit voorstel en onderzoekt de toegevoegde waarde ervan. Hoewel deze verordening als een mijlpaal in de ontwikkeling van het Europese consumentenrecht kan worden gezien, is niet zonder meer duidelijk dat de consument hier ook echt beter van wordt. Zo plaatst de auteur enkele kritische kanttekening wat betreft de toepassing en de effecten van dit instrument in de (rechts)praktijk. |
Artikel |
OPTA: klem tussen CBb en Commissie? Over regulering, onmacht en overmacht |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 5 2012 |
Trefwoorden | voorrang Unierecht, tariefregulering, CBb, OPTA, bevoegdheid Commissie |
Auteurs | Mr. J.F.A. Doeleman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Telecomtoezichthouder OPTA stelt elke drie jaar plafonds vast voor bepaalde groothandelstarieven. Voor de berekening van deze plafonds hanteert OPTA een door de Commissie aanbevolen methode. Het laatste besluit – voor de periode juli 2010 tot juli 2013 – werd in augustus 2011 door het CBb vernietigd. De rechter voorzag deels zelf in de zaak en droeg OPTA voor het overige op vóór 1 januari 2012 een herstelbesluit te nemen waarin de betrokken tariefplafonds volgens een andere dan de door de Commissie aanbevolen methode werden berekend. De Commissie verhindert dat nu met een ‘standstill’. OPTA moet van het CBb rechtsaf, maar de Commissie wil dat zij linksaf gaat. Een toezichthouder tussen Scylla en Charybdis. |
Artikel |
Opsporingsbevoegdheden en privacyEen internationale vergelijking |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2012 |
Auteurs | J.B.J. van der Leij |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Dutch regulation of phone tapping has a great deal of safeguards built in to ensure that this investigation method isn't used flippantly. Despite this, it appears that phone tapping is far more commonly used in The Netherlands than in any other western nation, including England, Sweden and Germany. This study shows that, due to differences in registration of phone tapping statistics, it is difficult to compare various countries' practices. However, it does appear that the Dutch authorities don't perceive to have viable alternatives to phone tapping. The limited alternatives that they do (perceive themselves to) have, such as infiltration, pose even greater ethical considerations, making them less attractive. Authorities in England, Sweden and Germany appear to use alternative investigation methods much more frequently than those in The Netherlands. Some examples of the types of alternatives more often resorted to in other countries are the use of traffic data, (intrusive) surveillance and various forms of infiltration. A comparison of the regulations in all four countries showed differences in the degree to which phone tapping is perceived to pose ethical considerations (posing a threat to the privacy of citizens) as an investigatory method. |
Artikel |
De Nederlandse pensioensector en de EU: Hannibal aan de poort? |
Tijdschrift | Vennootschap & Onderneming, Aflevering 4 2012 |
Trefwoorden | pensioenfondsen, EU, IORP, Solvency II |
Auteurs | Mr. dr. H. van Meerten |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage biedt de lezer een actueel inzicht in de complexe wereld van Nederlandse en Europese pensioenfondsen. |
Artikel |
Tussen hoop en vreesToepassing van herstelrecht in het buitengerechtelijk spoor |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | restorative justice, criminal proceedings, diversion, subsidiarity, sanctions |
Auteurs | Renée Kool |
SamenvattingAuteursinformatie |
Topical developments regarding the use of restorative justice in the Netherlands are discussed. Several initiatives have been taken, showing a genuine interest in the benefits of the use of restorative justice. However, there are underlying risks for a managerial use of restorative justice. Momentarily Dutch criminal justice policy features a shift towards settlement by the Public Prosecution, implying a use of restorative justice in the context of consensual settlement. However, there are no signs directing towards an intrinsic interest for the concept of restorative justice by the criminal justice authorities. Notwithstanding the legislator having started a fundamental revision of the Dutch Code of Penal Procedure, there are no intentions known to acknowledge restorative justice arrangements to be part of the regular penal procedures and sanctions. Nevertheless, incorporating the use of restorative justice arrangements requires a systematic implementation of restorative justice arrangements. |
Artikel |
Vrijwilligers binnen een gematigde visie op herstelrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | restorative justice, volunteers, citizenship, participation, communicative justice |
Auteurs | Erik Claes en Emilie Van Daele |
SamenvattingAuteursinformatie |
In restorative thinking it is often assumed that the involvement of volunteers, almost naturally, flows from its values and aims. But are there really convincing arguments that account for, justify or even necessitate an active policy on volunteering in restorative justice practices?This contribution focuses on the moderate view on restorative justice as developed in the Belgian context. It is argued that this approach offers a variety of reasons for developing a volunteers-programme. Two central issues in a moderate view on restorative justice are essential to understand the value of volunteering in restorative justice practices. Such a view sees 1) crime as a multi-layered phenomenon, and 2) takes participative and communicative justice as its central aim. |
Artikel |
De inroepbaarheid van het Handvest voor de Europese en nationale rechter |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | handvest, grondrechten, rechtsbescherming |
Auteurs | Mr. T. Nauta |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met het juridisch bindend worden van het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie bestaat er in het recht van de Europese Unie een nieuwe verplichting om grondrechten te eerbiedigen. De duidelijkheid wanneer justitiabelen daadwerkelijk in rechte een beroep op het Handvest kunnen doen, laat echter nog te wensen over. Deze bijdrage bespreekt te maken keuzes en gaat in op daaraan ten grondslag liggende overwegingen en mogelijke consequenties. |