Zoekresultaat: 15 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2011 x Rubriek Artikel x
Artikel

Als vluchtelingen (mogelijk) daders zijn

1F-uitsluiting van de asielprocedure en vervolging van internationale misdrijven

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 4 2011
Trefwoorden international crimes, asylum, exclusion, 1F, formal residence ban
Auteurs Dr. mr. Joris van Wijk
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands pursues an active policy of excluding and prosecuting potential perpetrators of international crimes. In recent years hundreds of people have been excluded from taking part in the asylum procedure. Bringing cases to court, however, has proven to be very difficult in practice. Most excluded persons reside illegally in the Netherlands or elsewhere in Europe. A good overview of the grounds upon which persons have been excluded and with what types of crimes they are associated is currently lacking. The Netherlands – actually the international community as a whole – still struggles with a number of legal and ethical issues. International law, for example, does not provide an adequate solution for some convicted excluded asylum seekers after their release.


Dr. mr. Joris van Wijk
Dr. J. van Wijk is universitair docent criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, j.van.wijk@vu.nl.
Artikel

Door een gekleurde bril?

Bespreking van een verkennend onderzoek naar de percepties en ervaringen van allochtone en autochtone jongeren ten aanzien van oneigenlijk selectief politiewerk

Tijdschrift PROCES, Aflevering 6 2011
Trefwoorden racial profiling, actuarial justice, discretionairy powers, police
Auteurs Mr. dr. drs. Maartje van der Woude, Prof. dr. Joanne van der Leun, Fleur van Barneveld e.a.
SamenvattingAuteursinformatie

    By expanding preventive powers, the Dutch criminal justice system is increasingly aimed at detecting risky people and groups as soon as possible. This so-called actuarial justice is accompanied by a great deal of discretionary power in the hands of those who have to enforce the law, bearing the risk that such powers may be carried out (in part) on the basis of generalizations relating to race, ethnicity, religion or nationality instead of on the basis of individual behavior and/or objective evidence. By presenting the results of an exploratory study into the perceptions of minorities with regard to racial profiling, the main conclusion of this article is that there is a clear necessity for further empirical research into this area.


Mr. dr. drs. Maartje van der Woude
Mr. dr. Maartje van der Woude is universitair docent bij het Instituut voor Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Leiden.

Prof. dr. Joanne van der Leun
Prof. dr. Joanne van der Leun is hoogleraar Criminologie bij het Instituut voor Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Leiden.

Fleur van Barneveld
Fleur van Barneveld is masterstudent Criminologie aan de Universiteit Leiden.

Yannick van Eijk
Yannick van Eijk is masterstudent Criminologie aan de Universiteit Leiden.

Roel Holman
Roel Holman is masterstudent Criminologie aan de Universiteit Leiden.

Madelin Mooijer
Madelin Mooijer is masterstudent Criminologie aan de Universiteit Leiden.
Artikel

Access_open Religie, criminaliteit en geweld: ambivalente bevindingen

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2011
Trefwoorden religious commitment, fundamentalism, muslim-radicalism, crime, violence, prevention
Auteurs Bas van Stokkom
SamenvattingAuteursinformatie

    In this contribution the author discusses the broad question whether religious commitment does – or does not – stimulate violent types of criminal behaviour. Based on a review of relevant literature (criminology and religious studies), it is first specified that religious commitment in many respects functions as a protective factor to prevent people from criminal behaviour. By contrast, many orthodox and fundamentalist groups consider defensive violence (self-defense) and punitive violence (retaliation) to be legitimate options. In the final section the author discusses some of the assumed relationships between crime, violence and muslim-radicalism in the Netherlands.


Bas van Stokkom
Dr. Bas van Stokkom is werkzaam aan de sectie Strafrecht en criminologie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit Nijmegen, en is tevens verbonden aan de afdeling Bestuurswetenschappen van de Faculteit der Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Access_open Religion bites: religieuze orthodoxie op de nationale veiligheidsagenda

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2011
Trefwoorden securitization, terrorism, securitization-framework, salafism
Auteurs Beatrice de Graaf
SamenvattingAuteursinformatie

    This article states how in the Netherlands since the 1990s religious orthodoxy became the reference object for threat analysis within the security domain. Political Islam and Salafism are increasingly framed as security threats to the Dutch democratic order and social cohesion. The article uses the securitization-framework, developed by the Copenhagen School, to analyze how religion was put on the security agenda and how countervailing forces tried to desecuritize and countersecuritize this process. The article ends with the conclusion that orthodoxy as such is still framed predominantly in terms of violence and coercion, due to a culturalization of security politics as a whole. This narrows the perspective on religious orthodoxy and leaves little room for alternative sources of civil engagement in society.


Beatrice de Graaf
Dr. Beatrice de Graaf is universitair hoofddocent aan het Centre for Terrorism and Counterterrorism (CTC) aan de Universiteit Leiden – Campus Den Haag.
Artikel

Groot en klein goud in Suriname

De informalisering en ordening van de goudwinning

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 3 2011
Auteurs M. de Theije en M. Heemskerk
SamenvattingAuteursinformatie

    In Suriname gold mining has been a source of conflict over the past decades. Conflicts between miners and local populations (Maroons and Indigenous), between large-scale companies and small-scale miners (local and migrant), between the State and the small-scale miners. Different governments have tried to organise the sector, but were never successful. The government Bouterse-Ameraali (since 2010) has established a committee to sort things out. They focus on the economic value of gold, and its potential contribution to the development of the country through tax revenues. In this article the authors argue that the legal informalisation of small-scale mining is the source of the conflicts. This informal status of small-scale mining results from lack of adequate legislation and the non-recognition of land rights. This will not be resolved with the registration for tax paying goals. Formalisation of small-scale mining seems a more efficient step towards the expressed objective of the policy: the development of Suriname.


M. de Theije
Dr. Marjo de Theije is antropoloog en werkzaam bij de Vrije Universiteit en het CEDLA, beide in Amsterdam. Ze coördineert het GOMIAM-project (Small-scale gold mining and social conflict in the Amazon: Comparing states, environments, local populations and miners in Bolivia, Brazil, Colombia, Peru, and Suriname) in het CoCooN-programma van NWO over conflict en samenwerking rond natuurlijke hulpbronnen.

M. Heemskerk
Dr. Marieke Heemskerk is antropoloog en woont en werkt als consultant in Suriname. Voor haar proefschrift (2000) analyseerde zij de factoren die de goudboom in Suriname veroorzaakt hebben.

    The central question of this article is how situational crime prevention (SCP) might be of help in preventing terrorism. Newman and Clarke's Policing Terrorism is confronted with investigations by the Dutch National Crime Squad, leading to the conclusion that Newman and Clarke have too narrow a scope on policing and preventing terrorism, in particular where it comes to the role of criminal investigation, which they narrow down to the phases immediately before and after a terrorist attack. Case files show that offender-oriented criminal investigation has a central role in the prevention of terrorism in several respects. First, criminal investigators intervene in earlier phases of terrorist preparation. Second, counter-terrorism targets a wide range of terrorist offences (e.g. terrorist financing and jihad travel) which often have no direct link to a terrorist assault plan. ‘Proactive repression’ seems an adequate term to characterise the preventive work of criminal investigators in this field. In turn, this work offers insights that might be of help in developing an SCP-approach to terrorism. Such an approach should start with recognizing that there is a diversity of terrorist offences and that each offence demands a crime specific script.


A.W. Weenink
Dr. Anton Weenink is als senior onderzoeker werkzaam bij het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Hij schreef deze bijdrage op persoonlijke titel.
Artikel

Verzet tegen gedoogbeleid: iets typisch rechts?

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2011
Trefwoorden punitive turn, political conservatism, ‘gedoogbeleid’, administrative tolerance
Auteurs Peter Mascini en Dick Houtman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article demonstrates on the basis of a representative survey among the Dutch population (N=1,892) that it is not necessarily politically ‘rightist’ or ‘conservative’ to resist the toleration of illegal activities (‘gedoogbeleid’). Even though, generally speaking, political conservatives are most likely to be critical, this is merely because they unconsciously associate the latter with practices of tolerating illegal activities by marginal individuals. Whereas conservatives hence oppose the latter more than political progressives do, the latter for their part are more critical than conservatives about tolerating illegal activities by official agencies. These findings illustrate that gedoogbeleid does not have a universal legitimacy in the eyes of the public, but that its legitimacy is determined case by case by the concrete aims and targets addressed by this policy instrument.


Peter Mascini
Peter Mascini is universitair docent sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op de legitimiteit, uitvoering en handhaving van publiek beleid. Hierover heeft hij onder andere gepubliceerd in Law and Policy, Regulation and Governance, British Journal of Criminology, International Migration Review en Tijdschrift voor Criminologie.

Dick Houtman
Dick Houtman is als hoogleraar cultuursociologie verbonden aan het Centre for Rotterdam Cultural Sociology (CROCUS) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij verricht overwegend onderzoek naar de spiritualisering van religie en de culturalisering van de politiek in hedendaagse westerse samenlevingen. Zijn twee recentste boeken zijn Religions of modernity (2010; red. met Stef Aupers) en Paradoxes of individualization (in druk; met Stef Aupers en Willem de Koster).

    The fact that the Netherlands have abolished the death penalty in 1870 does not imply that this criminal sanction doesn't affect the Dutch legal order anymore. As a member of the international ‘legal family’ The Netherlands are confronted regularly with the continuing existence of capital punishment abroad, for instance when a Dutch national is sentenced to death in a foreign country. The (threat of a) death penalty is an important factor when Dutch administrative or judicial authorities have to decide on matters concerning the admission or expulsion of foreign citizens or the extradition of suspects to countries where they run the risk of being sentenced to death. In the Netherlands the enforcement of life sentences can get the character of a suspended death sentence when time and again pardon is denied and the convict will die a prisoner. Long-term prisoners suffer a kind of civil death, being cut off from their families, friends and other social contacts. In sum: enough reasons to focus once more on the ultimate criminal sanction.


G. de Jonge
Prof. mr. dr. Gerard de Jonge is als hoogleraar Detentierecht verbonden aan de capaciteitsgroep Strafrecht en Criminologie van de Universiteit Maastricht.

    The main question of this article is why the existing diverse populist movements have at least one feature in common: Crime, security and harsher punishments are high on their political agenda. The author points out that the rise of criminality in the last 20 years is a real basis for the growing anxiety among the population about insecurity. This anxiety is reinforced by the blown up media attention for crime issues. The dominance of the security issue is further explained and enhanced by cultural factors like individualisation, migration and the rise of a vitalist culture characterised by a geografical and normative boundlessness. In this context norm violations are always lurking and contributing to an insecure, complex and chaotic society. (In)security has become the common denominator to which all grievances can be reduced. The creation of new structures giving reassurance could provide a democratic alternative for the unevitable authoritarian tendency in state policy caused by the rise of populism. This type of social order should be understood in terms of arrangements of institutions and of tuning stakeholders to one another. Taking this longing for security among the population seriously means also to stop addressing civilians as consumers and start urging them to act like co-responsibles.


J.C.J. Boutellier
Prof. dr. Hans Boutellier is algemeen directeur van het Verwey-Jonker Instituut en bijzonder hoogleraar Veiligheid & burgerschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Artikel

Herstelrecht in een populistische context

Tijdschrift Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 1 2011
Trefwoorden networks, citizen initiatives, democracy, Populism
Auteurs Hans Boutellier
SamenvattingAuteursinformatie

    Hans Boutellier is giving a panoramic overview of important changes in society. As worked out in his recent book De improvisatiemaatschappij (The improvisation society) he describes that society has evaluated into a network society in which social ordering is primarily a matter of self-organizing mechanisms. The aim for self-ordering would be a possibility for a further growth of restorative practices, but at the same time we are dealing with a penal-populist culture. In that culture citizenship, dialogue and self-ordering are suspect and – paradoxically – safety is expected to be delivered only by the state.


Hans Boutellier
Hans Boutellier is algemeen directeur van het Verwey-Jonker Instituut en bijzonder hoogleraar Veiligheid en Burgerschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Artikel

Politieke rationaliteit in het wetgevingsproces

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2011
Trefwoorden politieke rationaliteit, wetgevingsproces, juridische rationaliteit, economische doelmatigheid, wetenschappelijke effectiviteit
Auteurs D.P. van den Bosch
SamenvattingAuteursinformatie

    Een nieuw kabinet vraagt om nieuwe wetten. Het regeerakkoord zal zeker, zoals regeerakkoorden nu eenmaal plegen te doen, leiden tot nieuwe wetgevende arbeid. Maar niet alleen de kabinetsvoornemens doen dat. Beleidsterreinen hebben ook een eigen dynamiek die om actie vraagt. Het recht ordent de samenleving, maar het verkeer in de samenleving kan ook tot nieuwe rechtsverhoudingen leiden. Beleid komt tot stand aan de hand van ideeën en impulsen die afkomstig zijn uit de samenleving, of uit de behoefte van beleidsmakers en politici om zaken bij te sturen. Snellen heeft ons geleerd dat dat beleid tot stand komt aan de hand van verschillende rationaliteiten, de politieke opportuniteit, de economische doelmatigheid, de wetenschappelijke effectiviteit en de juridische rationaliteit. De vraag is, in hoeverre de politieke en de juridische rationaliteit randvoorwaarden voor elkaar zijn en of de rivaliteit tussen deze rationaliteiten, ook als er geen sprake is van ‘systematische overschrijding’ en ‘rampen of wantoestanden’, maatschappelijk gezien niet leidt tot suboptimale uitkomsten. Aan de hand van enkele recente voorbeelden wordt getracht te beredeneren hoe de juridische en de politieke rationaliteit in het wetgevingsproces zich tot elkaar verhouden en wat dat betekent voor de totstandkoming van de wetgeving.


D.P. van den Bosch
D.P. van den Bosch is raadsadviseur bij de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninksrijksrelaties. Dick.Bosch@minbzk.nl
Artikel

De formulering van rechtsnormen in wetsteksten

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2011
Trefwoorden formulering, rechtsnormen, deontische modaliteit, negatie, schrijfadvies
Auteurs Lic. K. Deschamps
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze bijdrage doet verslag van een onderzoek naar de formulering van deontische concepten (bijvoorbeeld gebod, toestemming, verbod) en negatie in wetsteksten. Het onderzoek gebeurde op basis van een taalkundige analyse van een verzameling wetsteksten uit België en Nederland. Er wordt nader ingegaan op twee belangrijke bevindingen, namelijk het feit dat deontische concepten niet op een consequente manier uitgedrukt worden, en dat rechtsnormen soms nodeloos negatief geformuleerd worden. Telkens worden enkele suggesties gedaan die de redactionele kwaliteit van wetsteksten op deze punten kunnen verbeteren.


Lic. K. Deschamps
Lic. K. Deschamps is als doctor-assistent verbonden aan de rechtsfaculteit van de Katholieke Universiteit Leuven, waar ze medewerking verleent aan het opleidingsonderdeel ‘Juridisch schrijven’. Karen.Deschamps@law.kuleuven.be
Artikel

Dossier Arbeid & Recht april 2011

Tijdschrift Dossier Arbeid & Recht, Aflevering 04 2011
Auteurs Prof. mr. C.J. Loonstra en Mr. B. Hoogendijk

Prof. mr. C.J. Loonstra

Mr. B. Hoogendijk
Artikel

Dossier Arbeid & Recht juni 2011

Tijdschrift Dossier Arbeid & Recht, Aflevering 06 2011
Auteurs Prof. mr. C.J. Loonstra en Mr. B. Hoogendijk

Prof. mr. C.J. Loonstra

Mr. B. Hoogendijk
Artikel

Terrorismebestrijding en securitisering

Een rechtssociologische verkenning van de neveneffecten

Tijdschrift Justitiële verkenningen, Aflevering 8 2011
Auteurs B.A. de Graaf en Q. Eijkman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article offers an analysis of the side effects caused by the increased counterterrorism measures adapted in Dutch law and public policy after 9/11. Taking clues from Foucault's thinking on securitisation and Beck's risk society, it is argued that focus, referent subject and object of security measures and deployment of counterterrorism laws have shifted from the concrete individual to society and risk prevention as a whole (1), that this shift induces function creep (2) and a much quicker deployment of measures, resulting in an increasing suspect population (3). Rather than arguing against the legality and legitimacy of these measures, the authors analyse the epistemological shift in reasoning and unpack the various probabilistic arguments (as opposed to evidence-based arguments) behind the wave of securitisation after 9/11 - resulting in a lack of knowledge about, transparency and accountability of the generated side effects.


B.A. de Graaf
Dr. Beatrice de Graaf (universitair hoofddocent) is verbonden aan het Centrum voor Terrorisme en Contraterrorisme van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).

Q. Eijkman
Mr. dr. Quirine Eijkman (senioronderzoeker) is verbonden aan het Centrum voor Terrorisme en Contraterrorisme van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.