This contribution discusses the EU Commission proposals for a directive on Consumer ADR and a Regulation on consumer ODR. The directive compels member state to cater for complete coverage of all contractual consumer disputes (whether domestic or cross-border) by ADR entities that meet certain quality requirements and to actively make these facilities known. The proposed regulation introduces an EU-wide single ODR platform that will transfer consumer complaints to the appropriate national entity. European comparative research suggests the business community’s initial reluctance to (co-)finance such external extra-judicial dispute reolution schemes (deploying quasi-arbitration or mediation) may be overcome in either of two ways: through the prospect of introducing EU collective consumer redress before the courts instead, or by convincing business of ADR’s use as an additional marketing feedback tool. Some open questions that remain are highlighted. |
Verfijn uw zoekresultaat
Column |
Juist wel en juist niet ingrijpenEigen Kracht en grondrechten |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2012 |
Auteurs | Fiet van Beek |
Auteursinformatie |
Column |
Schikken, slikken of strikken?De Europese ontwerpregelgeving voor ADR in consumentengeschillen |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | ADR in consumentengeschillen, Online dispute resolution, Europese ontwerpregelgeving, Consumer ADR, ODR, EU legislative proposals |
Auteurs | Rob Jagtenberg |
SamenvattingAuteursinformatie |
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.