This contribution discusses the EU Commission proposals for a directive on Consumer ADR and a Regulation on consumer ODR. The directive compels member state to cater for complete coverage of all contractual consumer disputes (whether domestic or cross-border) by ADR entities that meet certain quality requirements and to actively make these facilities known. The proposed regulation introduces an EU-wide single ODR platform that will transfer consumer complaints to the appropriate national entity. European comparative research suggests the business community’s initial reluctance to (co-)finance such external extra-judicial dispute reolution schemes (deploying quasi-arbitration or mediation) may be overcome in either of two ways: through the prospect of introducing EU collective consumer redress before the courts instead, or by convincing business of ADR’s use as an additional marketing feedback tool. Some open questions that remain are highlighted. |
Column |
Schikken, slikken of strikken?De Europese ontwerpregelgeving voor ADR in consumentengeschillen |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | ADR in consumentengeschillen, Online dispute resolution, Europese ontwerpregelgeving, Consumer ADR, ODR, EU legislative proposals |
Auteurs | Rob Jagtenberg |
SamenvattingAuteursinformatie |
Column |
Het academische antwoord op het frauderen van Stapel |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | Fraude, cultuur, universiteit, toezicht, macht |
Auteurs | Dr. T. Müller |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze beschouwing over het frauderen van Diederik Stapel wordt ingegaan op de voorgestelde maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen: meer en beter toezicht van onafhankelijke buitenstaanders. Het is de vraag of dit aansluit op de praktijk van (het ontdekken van) fraude. Zo zijn het vaak bekenden en collega’s die de fraude ontdekken. Onafhankelijke buitenstaanders weten niet waar ze moeten beginnen en zoeken in feite naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Tevens gaan de gesuggereerde maatregelen voorbij aan de culturele en sociale context waarin Stapel opereerde. Gedetailleerd inzicht hierin dient verkregen te worden om vergelijkbare vormen van fraude in de toekomst te voorkomen. |
Column |
Bemiddeling/mediation: tijd voor innovatie en creativiteitKlantgericht werken! |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2011 |
Trefwoorden | creativity, client, marketing, help |
Auteurs | Veerle Lisabeth |
SamenvattingAuteursinformatie |
If we want Mediation to be a success, we need to diversify our techniques by mixing different styles and forms.Mediators, should always try to find solutions for the problems of their clients and not only bring the prophecy to the world of the ideal ‘conflict resolution’. It is important to be flexible and not stick to one style of mediation but to try out new recipes in mixing them together. Have the guts to experiment with coaching, advising ,negotiating, collecting information etc.. Mediators also need to take the ‘marketing rules more serious. Every client is looking for HELP. So please do so and train yourself in finding out their real needs.And finally mediation is a perfect technique to save costs in a company..unsolved conflicts and tensions cost fortunes.Let us ‘market’ our business in an new and creative way. |
Column |
Soms maar liever ongeschikt |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2011 |
Auteurs | Prof. dr. Maarten Pieter Schinkel |
SamenvattingAuteursinformatie |
In een column geeft een redacteur of auteur zijn of haar visie op een bepaald onderwerp. |
Column |
Crisis en toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2010 |
Trefwoorden | crisis, gebrekkig toezicht, financieel toezicht |
Auteurs | Prof. dr. F.L. Leeuw |
SamenvattingAuteursinformatie |
De crisis in het bankwezen en in de reële economie heeft grote gevolgen voor de samenleving. Groeiende werkloosheid, aanzienlijke staatsschuld, onzekere toekomstperspectieven en grotere kansen op zelfdoding, om er maar enkele te noemen. Maar de crisis heeft ook gevolgen voor het toezicht. Gebrekkig toezicht wordt gezien als mede-veroorzaker van de crisis en is daardoor zelf ook in crisisstemming geraakt. |