|
Column |
Wegconflicteren |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2011 |
Auteurs | Prof. dr. M.P. Schinkel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Column |
Kwalificatie van de koopovereenkomst: what’s in a name? |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 3 2011 |
Trefwoorden | kwalificatie koopovereenkomst, goodwill, non-conformiteit, wanprestatie |
Auteurs | Mr. dr. T.H.M. van Wechem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Auteur werpt een kritische blik op het arrest van de Hoge Raad van 8 juli 2011 (LJN BQ5068), waarin de Hoge Raad goodwill in een wettelijk kader heeft willen plaatsen en zou een lans willen breken voor de stelling dat artikel 7:17 BW niet als limitatief kader zou moeten worden beschouwd ter beantwoording van wanprestatievragen bij koopgeschillen (waarbij auteur het bepaalde in art. 7:15 BW buiten beschouwing laat). |
Column |
De rapporten van de commissies-Lemstra over de disfunctionerende Twentse neuroloog: een beschouwing |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2011 |
Trefwoorden | commissie-Lemstra, disfunctioneren, relatie ziekenhuis-medisch specialist, toelatingsovereenkomst, Twentse neuroloog |
Auteurs | Mr. dr. Ph.S. Kahn |
SamenvattingAuteursinformatie |
De commissie-Lemstra bespreekt in een tweetal rapporten het disfunctioneren van de Twentse neuroloog en de rol hierin van de diverse hierbij betrokken partijen. Deze zaak heeft tot veel politieke en media-aandacht geleid vanwege het langdurige karakter van het disfunctioneren, het bewust stilhouden hiervan en de ernstige schade voor patiënten. De commissie doet vele waardevolle aanbevelingen hoe een dergelijk disfunctioneren zou kunnen worden voorkomen. Deze aanbevelingen worden in dit artikel besproken. Maar ook is er aandacht voor hetgeen de commissie liet liggen. Belangrijke winst is dat de commissie voorstelt de medisch manager te introduceren die aan de hand van specifieke toetsingscriteria de specialisten van zijn vakgroep beoordeelt. Dit en andere items moeten in de modelovereenkomst ziekenhuis-medisch specialist een plek krijgen. |
Column |
Bemiddeling/mediation: tijd voor innovatie en creativiteitKlantgericht werken! |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2011 |
Trefwoorden | creativity, client, marketing, help |
Auteurs | Veerle Lisabeth |
SamenvattingAuteursinformatie |
If we want Mediation to be a success, we need to diversify our techniques by mixing different styles and forms.Mediators, should always try to find solutions for the problems of their clients and not only bring the prophecy to the world of the ideal ‘conflict resolution’. It is important to be flexible and not stick to one style of mediation but to try out new recipes in mixing them together. Have the guts to experiment with coaching, advising ,negotiating, collecting information etc.. Mediators also need to take the ‘marketing rules more serious. Every client is looking for HELP. So please do so and train yourself in finding out their real needs.And finally mediation is a perfect technique to save costs in a company..unsolved conflicts and tensions cost fortunes.Let us ‘market’ our business in an new and creative way. |
Column |
Dient ons erfrecht (nog) flexibeler te worden? |
Tijdschrift | Tijdschrift Erfrecht, Aflevering 1 2011 |
Auteurs | Prof. mr. E.A.A. Luijten |
SamenvattingAuteursinformatie |
In een column geeft een redacteur of auteur zijn of haar visie op een bepaald onderwerp. |