De dood van de Libische dictator Kadhafi is aanleiding voor een korte beschouwing over het leerstuk van de tirannenmoord, zoals dat werd ontwikkeld door de hugenootse monarchomachen in Frankrijk na de Bartholomeusnacht. Onder welke condities kan tirannicide gepaard gaan met een gematigde opstelling die erop gericht is geweld te minimaliseren en de binding aan een voor alle partijen geldende overkoepelende wet te bevestigen? |
Discussie |
Brutus over tirannicide en het risico van wederkerige wetteloosheid |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2011 |
Trefwoorden | natuurrecht, tirannie, wetteloosheid, vrijheid |
Auteurs | W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Discussie |
Robert Bork en het Supreme Court als superwetgever |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2011 |
Auteurs | Mr. E.C.M. Jurgens |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Discussie |
Bacon en de idolen van de wetgever |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2011 |
Trefwoorden | instrumentalisme, persoon van de wetgever, juridische fictie, autopoiese |
Auteurs | Prof. dr. W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze vijftigste bijdrage van de auteur aan de Nomoi-rubriek keert hij terug tot de staatsman, wetenschapper en schrijver Francis Bacon. In zijn eerste bijdrage aan Nomoi had deze auteur centraal gestaan, vanwege zijn verhandeling over de kunst van het wetgeven. Nu komt een ander werk van Bacon aan de orde, zijn wetenschapstheoretische geschrift The new organon uit 1620. Daarin schetst Bacon vier soorten idolen of illusies die kennisvorming belemmeren. Naar analogie van deze vier idolen onderscheidt Witteveen vier idolen van de wetgever: eenzijdig instrumentalisme, overschatting van de eigen rol als deelnemer aan het wetgevingsproces, problemen met het ontwerpen van juridische terminologie en verzelfstandigen van het rechtssysteem ten opzichte van de maatschappelijke werkelijkheid. Als deze vier idolen gezamenlijk aanwezig zijn, zoals bij de controverse over het onverdoofd ritueel slachten, is het voor een wetgever zaak de idolen te herformuleren als open vragen die hem voor een verkeerde oordeelsvorming kunnen behoeden. |
Discussie |
Hoi ek nomou, die van de WetOver de betekenis van toráh naast nomos en wet |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2011 |
Trefwoorden | rechtstoestand, Torah, nomos, wet |
Auteurs | Prof. mr. E.C.M. Jurgens |
SamenvattingAuteursinformatie |
De zeventig geleerden, de Septuagint, die te Alexandrië in de derde eeuw Tenach (het Oude Testament) vertaalden uit de Hebreeuwse grondtekst in het Grieks, vertaalden het woord ‘toráh’ als ‘nomos’.Torah betekenent in de vertaling van Martin Buber, ´Weisung´, voorschrift. De Torah is formeel en heilig, want door de Eeuwige vastgesteld. Jezus heeft het liefdesgebod echter daarboven gesteld. Door de vertaling als nomos heeft de Griekse betekenis van ‘regelmaat, rechtstoestand’ de oorspronkelijke betekenis ook beïnvloed. Maar op het diepere niveau, dat van wezenlijke waarden, klinkt nog altijd iets van ‘torah’ door in de wet. |
Discussie |
Waldron over de wet als archetype en de onzekere status van het folterverbod |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2011 |
Trefwoorden | folterverbod, wet als archetype, scherpe normen |
Auteurs | Prof. dr. W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Hoe kan een fundamentele rechtsnorm, zoals de norm die foltering en onmenselijke en vernederende behandeling verbiedt, zo worden geformuleerd dat ook folteraars zich eraan houden? Deze bijdrage bespreekt de kritiek van filosoof Waldron op drie Amerikaanse topjuristen die hun vernuft bij het interpreteren van het folterverbod in dienst stelden van de wens van de Amerikaanse regering om vrijheid van handelen te hebben ten opzichte van terreurverdachten. Waldron laat zien dat de wetgevingsstrategie van het preciseren van het folterverbod tot een scherpe norm het gevaar in zich bergt van een beperkte uitleg die de norm ondermijnt. Daartegenover bepleit hij het folterverbod op te vatten als een zowel scherpe als open norm die als een juridisch archetype niet alleen een dworkiniaanse achtergrondbetekenis heeft die interpretaties stuurt, maar ook direct op de voorgrond staat als een dwingende bepaling met een zware morele lading. |