Zoekresultaat: 26 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Jaar 2012 x Rubriek Discussie x

Mr. A.J.J.P.B.M. Kersten
Mr. A.J.J.P.B.M. Kersten is (parttime) senior manager bij Ernst & Young en promovendus aan de Erasmus School of Law.

Dr. T.E. Lambooy
Dr. T.E. Lambooy is universitair docent aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit Utrecht en Associate Professor Center for Sustainability aan de Nyenrode Business Universiteit.

    Against the background of a discussion of classical and modern concepts of punishment, the first implying the imposition of suffering as essence and the second encompassing all varieties of sanctions implying restrictions but not necessarily some form of suffering the author rejects the suggestion of the second concept, that punishment should be defined without any reference to imposing suffering. There are conceptual advantages to sticking to the classical definition of punishment, such as the fact that it is clearly differentiated from the concept of measurements, which are sanctions imposed without any demand of ‘guilt’ on the side of a perpetrator. Also there are good reasons to maintain the element of (imposition of ) ‘intended pain’ in the concept of punishment, but it is this element – the intentional imposition of pain and suffering – that makes the author reject the activity of punishing as unethical. Non-violent sanctions are conceivable and feasible and should on ethical grounds be preferred. This is explored with reference to the work of Tähtinen. In close connection with this idea the author argues that we should redefine criminal justice (in the Dutch language: ‘strafrecht’ meaning the right to punish and laws regarding punishment) to mean that it is the discipline that responds to crimes and offences, without any defining reference to punishment (‘misdaadrecht’, meaning the laws regarding ((responding to)) crime).


Jacques Claessen
Jacques Claessen is universitair docent straf(proces)recht aan de Universiteit Maastricht en redacteur van dit tijdschrift. Hij is tevens medeoprichter van de stichting Mens en Strafrecht (www.mens.nl).
Discussie

Weber, de politicus en het regelmoeras

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2012
Trefwoorden bureaucratie, politicus, verantwoordelijkheid, inschattingsvermogen
Auteurs Prof. dr. W.J. Witteveen
SamenvattingAuteursinformatie

    In zijn klassieke essay Politiek als beroep uit 1919 geeft de socioloog Max Weber een analyse van het beroep en de roeping van de politicus, die nog steeds actueel is. Hij laat zien hoe de legitimatie van bureaucratie en politieke leiding uiteenloopt en wat voor problemen dit voor de sturende politici oplevert. De ontwikkelingen in de bureaucratie na Weber hebben de sturingsproblemen van de politicus nog versterkt. Wellicht kan het idealistische profiel van de reflectieve machtspoliticus dat Weber schetst, toch houvast geven bij het leidinggeven aan de bureaucratie.


Prof. dr. W.J. Witteveen
Prof. dr. W.J. Witteveen is hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Universiteit van Tilburg. w.j.witteveen@uvt.nl
Discussie

Nieuw facultair onderwijsprogramma: waarom eigenlijk?

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2012
Trefwoorden legal education, education policy, academic freedom, higher education
Auteurs Miek Laemers
Auteursinformatie

Miek Laemers
Miek Laemers is senior onderzoeker rechtspleging aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en bijzonder hoogleraar onderwijsrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In haar onderzoek streeft ze ernaar beide rechtsgebieden te combineren. Voor haar oratie, getiteld Onderwijsrecht in het geding (Nijmegen: Wolf Legal Publishers 2012), onderzocht zij de wijze waarop de rechter recht vindt in onderwijszaken.
Discussie

Erasmus Law College: active academic learning

Met recht goed onderwijs

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 3 2012
Trefwoorden legal education, Erasmus Law College, problem based learning, academic learning
Auteurs Suzan Stoter
Auteursinformatie

Suzan Stoter
Suzan Stoter is als hoogleraar rechtssociologie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze enige jaren daarvoor als postdoc rechtssociologie heeft gewerkt. Momenteel is ze fulltime werkzaam als onderwijsdecaan om de invoering van het vernieuwende programma van het Erasmus Law College, dat de komende drie jaar per bachelorjaar wordt uitgerold, zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.

Prof. mr. J.G. Sijmons
Discussie

Access_open Who is ‘we’?

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2012
Trefwoorden democracy, we, world, self-government, democratic impulse
Auteurs Evert van der Zweerde
SamenvattingAuteursinformatie

    Which human material forms the real basis of a democratic polity, i.e. of the preconditions of a ‘we’ that inhabits a ‘world’? How is a political ‘we’ related to the ‘we’ that is created by systemic processes of subjectivization? These questions presents themselves with new relevance in a ‘globalized’ world, in which democratic spurts and waves spread from other parts of the world to the West, and in which the liberal-democratic rule of law state appears to be undermining its own moral preconditions. The real task ahead is to find out what ‘we’ denotes politically.


Evert van der Zweerde
Evert van der Zweerde is Professor of Political Philosophy at Radboud University, Nijmegen.
Discussie

Access_open ‘We Are Also Here.’ Whose Revolution Will Democracy Be?

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2012
Trefwoorden democracy, public sphere, civil society, Arab Spring, feminism
Auteurs Judith Vega
SamenvattingAuteursinformatie

    Steven Winter’s argument is premised on a sharp contrast of individualist and social revolutions. I elaborate my doubts about his argument on three accounts, involving feminist perspectives at various points. First, I take issue with Winter’s portrayal of liberal theory, redirecting the focus of his concern to economic libertarianism rather than liberalism, and arguing a more hospitable attitude to the Kantian pith in the theory of democracy. Secondly, I discuss his conceptualization of democracy, adding the conceptual distinction of civil society and public sphere. Thirdly, I question his normative notion of socially situated selves as having an intrinsic relation to social freedom. I moreover consult cultural history on the gendered symbolics of market and democracy to further problematize Winter’s take on either’s meaning for social freedom.


Judith Vega
Judith Vega is Lecturer in Social and Political Philosophy at the University of Groningen, the Netherlands.
Discussie

Access_open ‘Nothing Spells Freedom Like a Hooters Meal’

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2012
Trefwoorden Enlightenment universalism, self-governance, freedom, moral point of view, political participation
Auteurs Ronald Tinnevelt
SamenvattingAuteursinformatie

    Winter’s criticism of the conventional account of freedom and democracy is best understood against the background of the history of Enlightenment critique. Winter claims that our current misunderstanding of freedom and self-governance is the result of the strict dichotomy between subject and object. This paper critically reconstructs Winter’s notion of freedom and self-governance which does not adequately address (a) the details of his anti-collectivist claim, and (b) the necessary conditions for the possibility of a moral point of view. This makes it difficult to determine how Winter can distinguish between freedom and lack of freedom, and to assess the limited or radical nature of his critique of Enlightenment universalism.


Ronald Tinnevelt
Ronald Tinnevelt is Associate Professor Philosophy of Law at Radboud University, Nijmegen.
Discussie

Access_open Political Freedom after Economic Freefall and Democratic Revolt

Tijdschrift Netherlands Journal of Legal Philosophy, Aflevering 3 2012
Trefwoorden globalisation, civic tradition, Enlightenment, free-market economy, autonomy
Auteurs Tinneke Beeckman
SamenvattingAuteursinformatie

    Can globalisation lead to more democracy? And if so, what concept of freedom lies at the basis of this development? The ideal of liberal freedom, supposedly exercised by the autonomous, rational individual is no longer tenable. Finding a new way of interpreting self-rule beyond self-interested choice has become a crucial aspect of regenerating democratic spirit. This paper formulates three comments on Winter’s paper. The first comment concerns the resemblance between the attitudes of consumers and voters. A second comment reflects on the positive heritage of the Enlightenment. A third comment focuses on the recent Tahrir Square protests and reflects on the republican civic tradition.


Tinneke Beeckman
Tinneke Beeckman is postdoctoral researcher at the Fund for Scientific Research, Flanders, University of Brussels.

    In this reply, Steven L. Winter adresses his critics.


Steven L. Winter

Mr. A.W. de Bruin
Walter de Bruin is senior juridisch adviseur bij de Nationale ombudsman.

    In de rubriek Opinie legt de redactie een stelling over een toezichtonderwerp voor aan een tweetal experts. Dit keer gaat de stelling over de transparantie van toezicht. De stelling die in dit nummer werd voorgelegd luidt: ‘Toezicht dient volledig transparant te zijn’.


Drs. B.R. Combée
Drs. B.R. Combée is directeur van de Consumentenbond.

Mr. drs. D.P. Kuipers
Mr. drs. D.P. Kuipers is advocaat-partner bij Bird & Bird LLP.

Jacques Claessen
Jacques Claessen (1980) is universitair docent straf(proces)recht aan de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht. In 2010 verscheen zijn dissertatie Misdaad en straf. Een herbezinning op het strafrecht vanuit mystiek perspectief (Nijmegen: Wolf Legal Publishers). Zijn interessegebieden zijn sanctierecht, herstelrecht en de strafrechtelijke positie van het slachtoffer. Claessen is redacteur van dit tijdschrift en van de Nieuwsbrief Strafrecht. Voorts is hij rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Maastricht. Hij is winnaar van de Bianchi Herstelrechtprijs 2012.
Discussie

Rawls en de toetsende rechter

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 4 2012
Trefwoorden constitutionele toetsing, proportionaliteit, sociaal contract, constitutionele dialoog
Auteurs Prof. dr. W.J. Witteveen
SamenvattingAuteursinformatie

    In het debat over de invoering van constitutionele toetsing door de rechter in Nederland wordt onvoldoende aandacht besteed aan de toetsbaarheid van de grondwettelijke teksten, iets wat ook de veronderstelde constitutionele toetsing door de wetgevende organen parten speelt. Een geschiktere tekst zal gebruik moeten maken van open normen en rechters daarbij interpretatievrijheid bieden. De vrees voor deze politieke macht voor rechters verlamt het debat. Dat zou anders kunnen als we de redenering van Rawls volgen, die laat zien hoe een constitutionele dialoog mogelijk is die tot een overlappende consensus leidt tussen verschillende posities in het publieke debat.


Prof. dr. W.J. Witteveen
Prof. dr. W.J. Witteveen is hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Universiteit van Tilburg. w.j.witteveen@uvt.nl

Irina Baraliuc
Irina Baraliuc is a PhD researcher at the Research Group Law, Science, Technology & Society (LSTS) at the Vrije Universiteit Brussel.

Sari Depreeuw
Sari Depreeuw is a postdoctoral researcher at the Research Group Law, Science, Technology & Society (LSTS) at the Vrije Universiteit Brussel and an attorney-at-law at the Brussels bar.

Serge Gutwirth
Serge Gutwirth is Professor at the Faculty of Law and Criminology of the Vrije Universiteit Brussel and director of the Research Group Law, Science, Technology & Society (LSTS).
Discussie

De Digesten en de wet van het voortschrijdend inzicht

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2012
Trefwoorden Digesten, interpretatie, vrijheid, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Prof. dr. W.J. Witteveen
SamenvattingAuteursinformatie

    Bij interpretatie van oude rechtsbronnen zoals die van het Romeinse recht kan een productieve dialectiek van systeem en fragment optreden. Toepassing daarvan op Digesten-teksten over de wet en op de hieraan in de verte verwante Aanwijzingen voor de regelgeving laat zien dat de Digesten een open systeem vormen en de Aanwijzingen een gesloten systeem. Voortschrijdend inzicht werkt met terugwerkende kracht en dit betekent dat ook oudere denkbeelden nog bij moderne wetgevingsproblemen betrokken kunnen worden.


Prof. dr. W.J. Witteveen
Prof. dr. W.J. Witteveen is hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Universiteit van Tilburg. w.j.witteveen@uvt.nl
Discussie

Walls of silence and (dis)trust

Notities bij een onderzoek naar de gepromoveerden van Diederik Stapel

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2012
Trefwoorden fraud, distrust, research, access to informants
Auteurs Thaddeus Müller
SamenvattingAuteursinformatie

    In 2011 it was revealed that the Dutch social-psychologist Diederik Stapel from Tilburg University faked his experiments and fabricated findings.Many of his PhD-students relied upon his statistical data and, as a result, their dissertations and publications have been qualified as fraudulent. Here I wilI focus mainly on gaining access to the PhD-students. I show that trust and distrust played an essential part in the communication with these respondents. Some of them state that the framing of Stapel as the evil mastermind is not coherent with their experience. They also define him as an enthusiastic and brilliant supervisor who was interested in their work.


Thaddeus Müller
Dr. Thaddeus Müller is verbonden aan de sectie criminologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: muller@law.eur.nl

Dr. P. van der Knaap
Dr. P. van der Knaap is directeur Doelmatigheidsonderzoek bij de Algemene Rekenkamer.

Prof. F.J.H. Mertens
Prof. F.J.H. Mertens is em. hoogleraar aan de TU Delft en lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Discussie

Naschrift

Tijdschrift Recht der Werkelijkheid, Aflevering 1 2012
Auteurs Emma Cohen de Lara
Auteursinformatie

Emma Cohen de Lara
Emma Cohen de Lara is universitair docent politieke theorieën aan het Amsterdam University College. In haar onderzoek houdt ze zich bezig met burgerschap en met het thema vormend academisch onderwijs (liberal education).
Toont 1 - 20 van 26 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.