De gemeente Voerendaal heeft door middel van een beheersverordening de – daarvoor illegale – permanente bewoning van recreatiewoningen gelegaliseerd. In deze bijdrage wordt de toelaatbaarheid van het legaliseren van gebruik in een beheersverordening besproken aan de hand van de afwijzing van de minister van IenM om de beheersverordening te vernietigen. |
Diversen |
Reactie op afwijzing van de voordracht tot vernietiging van ‘Beheersverordening Hellebeuk’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | beheersverordening, spontane vernietiging, bestaand gebruik, recreatiewoningen |
Auteurs | Mr. M.J.H. van Baalen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Diversen |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Ben Koolen |
Auteursinformatie |
Diversen |
De responsieve toezichthouder |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, responsive regulation, tripartite handhaving |
Auteurs | Judith van Erp en Karin van Wingerde |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage vragen de auteurs aandacht voor een aspect van responsive regulation dat beter aansluit bij de handhavingspraktijk; namelijk dat het de vraag adresseert hoe toezichthouders gebruik kunnen maken van het maatschappelijke krachtenveld dat bestaat uit verschillende publieke en private partijen. Deze zogenoemde tripartite handhaving is ten onrechte onderbelicht gebleven en biedt aanknopingspunten om aan de maatschappelijke functie van toezicht die de WRR bepleit, verder invulling te geven. |
Diversen |
Compliance in de gezondheidszorgHet ontbreken van afstemming tussen extern en intern toezicht, een eenvoudig te genezen kinderziekte |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2012 |
Trefwoorden | transparantie toezicht gezondheidszorg, compliance gezondheidszorg, compliance toezicht ontbreekt, compliance ActiZ, compliance NVZ] |
Auteurs | Drs. J.H. Colijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Door externe druk is er in toenemende mate een roep om transparantie in bestuur en toezicht in de gezondheidszorg. Dit leidt tot aandacht voor en aanscherping van de governance. Zowel interne als de externe toezichthouders IGZ, NZa en NMA streven naar verbetering van de interne controle, twee brancheverenigingen in de zorg – ActiZ en NVZ – hebben het begrip compliance in de gezondheidszorg geïntroduceerd. Echter, de invoering van compliance voor de zorg lijkt door toezichthouders en brancheverenigingen niet te zijn afgestemd. Hierdoor is er een risico dat zowel interne als externe toezichthouders niet exact weten waar de zorginstelling nu eindelijk aan moet voldoen. Bovengeschetst probleem dient zo spoedig mogelijk opgelost te worden. |
Diversen |
Themanummer ‘Media en toezicht’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2012 |
Diversen |
Sterke positie van de waterschappen is voor de toekomst van het Nederlandse waterbeheer van eminent belang |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2012 |
Trefwoorden | Schilthuispenning, Groothuijse, waterrecht, waterschap |
Auteurs | Mr. dr. F.A.G. Groothuijse |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de toespraak ter gelegenheid van de inontvangstneming van de Schilthuispenning gaat Frank Groothuijse in op de argumenten voor het behoud van de waterschappen als onafhankelijke bestuurslaag. |
Diversen |
Nieuw toezicht op de advocatuur? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | zelfregulering, systeemtoezicht, toezicht op advocaten, advocatuur, De Hoogd |
Auteurs | Mr. M. de Rijke |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de totstandkoming van de Advocatenwet van 23 juni 1952 is de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) ingesteld en is wettelijk geregeld dat het toezicht op de advocatuur wordt uitgeoefend door Raden van toezicht, de bestuurders van de plaatselijke orden van advocaten. De leden van de Raden van toezicht worden gekozen uit de leden van de orde. Dit systeem van zelfregulering staat ter discussie, sinds de Minister van Justitie in een brief aan de Tweede Kamer van 5 maart 2010 zijn visie heeft gegeven op de “in de toekomst wenselijke en mogelijke aanpassingen van de wettelijke regelingen van het toezicht op notarissen, advocaten en gerechtsdeurwaarders”. De visie behelst onder meer de introductie van een nieuwe toezichthouder die controle uitoefent op de naleving van wettelijke voorschriften door advocaten. Wat echter ontbreekt in deze visie is een overtuigende onderbouwing om op zoek te gaan naar een alternatief voor het bestaande systeem en daarmee een legitimatie om de keuze te laten vallen op het andere uiterste van het spectrum van toezichtstijlen. In dit essay plaatst de auteur het bestaande toezichtsysteem, de controle hierop en de visie van de Minister in het kader van het algemeen toezichtsrecht. Zij komt tot de conclusie dat een te wankele basis bestaat voor een drastische oversteek van intern naar extern toezicht. |
Diversen |
Boilerplate-clausules: Ketelbinkie in Contractenland? |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | boilerplate, standaard, bepaling, clausule, entire agreement |
Auteurs | Mr. M. Uijen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage legt Martijn Uijen uit wat boilerplate-clausules zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze in de Nederlandse contractspraktijk kunnen worden gebruikt. Van twaalf veel voorkomende boilerplate-clausules wordt een voorbeeldtekst gegeven; de voorbeelden worden vervolgens stuk voor stuk geanalyseerd en afgezet tegen de bepalingen van het BW. Bij een contract naar Nederlands recht blijken boilerplate-clausules soms overbodig te zijn en soms onverwachte effecten te hebben. In heel wat gevallen moeten ze bovendien nog gericht worden toegesneden op de Nederlandse verbintenisrechtelijke context. Uijen schetst op welke manier dat het beste kan worden gedaan. |
Diversen |
Het recht als waterdrager |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 03 2007 |
Trefwoorden | Waterbeheer, Waterschap, Bestuurder, Levering, Aansprakelijkheid, Financiering, Risico, Kwaliteit, Bodem, Bouw |
Auteurs | Hall, A. van |
Diversen |
Zaak COMP/M.5046 Friesland Foods / Campina |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2009 |
Trefwoorden | Campina, Friesland Foods, mededingingsproblemen, fusie |
Auteurs | Mr. G.W. van der Klis |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 17 december 2008 heeft de Europese Commissie (hierna: Commissie) de fusie tussen Campina en Friesland Foods (tezamen hierna: Partijen) goedgekeurd. Het onderzoek dat aan de goedkeuring vooraf ging, wees uit dat de concentratie in de oorspronkelijke vorm zou leiden tot mededingingsproblemen. Met name op de markt voor de aankoop van rauwe melk, verse zuivelproducten en kaas in Nederland en op de markt voor houdbare zuiveldranken in Nederland, België en Duitsland voorzag de Commissie mededingingsbelemmeringen. Als reactie op de bezwaren van de Commissie hebben Partijen remedies aangeboden om deze markten concurrerend te houden. |