Teneinde een minimumbeschermingsniveau te bieden aan personen die in de uitoefening van hun werk in aanraking komen met inbreuken op het Unierecht en hiervan melding maken, is op 7 december 2019 de Europese richtlijn bescherming klokkenluiders in werking getreden. Uiterlijk 17 december 2021 dient deze richtlijn in Nederlandse wetgeving te zijn geïmplementeerd. Om de huidige regelgeving die ziet op dit onderwerp in lijn te brengen met de richtlijn dienen er enkele wijzigingen te worden doorgevoerd. Meer concreet betekent dit dat de regeling voor klokkenluiders, thans neergelegd in de Wet Huis voor klokkenluiders, zal worden aangepast. Eind juli 2020 is het conceptvoorstel van wet, alsmede de conceptmemorie van toelichting gepubliceerd ter consultatie. Op basis van deze stukken worden in deze bijdrage de voorgestelde wijzigingen ten opzichte Wet Huis voor klokkenluiders belicht. |
Trending Topics |
De Nederlandse implementatie van de Klokkenluidersrichtlijn |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | klokkenluiders, misstanden, unierecht, compliance, corruptie |
Auteurs | Mr. J. Boonstra-Verhaert en A.F. Bevers LL.M |
SamenvattingAuteursinformatie |
Naschrift |
Naschrift bij ‘Het belang van privacy in het strafrecht’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | privacy, rechterlijke taken, Autoriteit Persoonsgegevens, toezicht, rechtspraak |
Auteurs | Mr. P.C. Peterson |
SamenvattingAuteursinformatie |
De openbaarheid van rechtspraak is een fundamentele pijler van de democratische rechtsstaat. Daar staat tegenover dat een verdachte of veroordeelde grote waarde hecht aan anonimiteit in het strafproces. Gerechten dienen bij de publicatie van strafrechtelijke informatie deze anonimiteit te waarborgen. Maar hoe is het toezicht hierop geregeld? Wat gebeurt er als bij het beschikbaar stellen van informatie over gerechtelijke (straf)zaken de Algemene verordening gegevensbescherming of de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens wordt geschonden? Is de Autoriteit Persoonsgegevens bevoegd een boete op te leggen? In dit naschrijft bij het artikel ‘Het belang van privacy in het strafrecht’ worden deze vragen beantwoord. |
Serie-artikel |
NAM, haar aandeelhouders en de 403-verklaringEen artikel in de serie ‘Aardbevingen in Groningen en het vermogensrecht’ |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 4 2020 |
Trefwoorden | hoofdelijke aansprakelijkheid, groepsmaatschappij, jaarrekening, jaarrekeninggvrijstelling, intrekking |
Auteurs | Mr. dr. E.C.A. Nass |
SamenvattingAuteursinformatie |
De aandeelhouders van NAM zijn in beginsel niet aansprakelijk voor de verplichtingen van NAM in verband met aardbevingsschade. De bijzondere situatie in Groningen is aanleiding geweest voor de aandeelhouders om dat uitgangspunt vrijwillig te doorbreken. In deze bijdrage staat de aansprakelijkheidspositie van de aandeelhouders die daarvan het gevolg is centraal. |
Essay |
Rekenen en rekenschapAlgoritmes en de Archiefwet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed, Archiefwet, algoritmes, transparantie, archiveren |
Auteurs | Petra Helwig |
SamenvattingAuteursinformatie |
Binnen de overheid neemt semigeautomatiseerde besluitvorming toe. Parallel daaraan is er steeds meer aandacht voor eisen aan onderliggende algoritmes. Een daarvan is dat algoritmes die de overheid gebruikt bij (deels) geautomatiseerde besluitvorming, transparant en uitlegbaar horen te zijn. Dat past bij een transparante overheid en is ook het recht van individuele burgers voor wie een besluit potentieel rechtsgevolgen heeft. Een gemeente zal een betrokkene bijvoorbeeld moeten informeren waarom hij of zij wordt ‘geprofileerd’ als mogelijke uitkeringsfraudeur. Bij het transparant maken van algoritmes kan niet altijd worden volstaan met een beroep op de kennis van direct betrokkenen, zoals programmeurs. Dit artikel betoogt dat daarom ‘iets’ van gebruikte algoritmes opgenomen zal moeten worden in het archief van de organisatie en moeten worden beheerd in lijn met de Archiefwet. Voor wat dat dan concreet betekent, worden enkele richtingen verkend maar er is nog veel uit te zoeken. De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed ziet hier, als toezichthouder op de Archiefwet, ook voor zichzelf een rol en zal de ontwikkelingen nader volgen. |
Essay |
Autonoom toezicht op autonoom toezicht?Enkele bestuursrechtelijke beschouwingen mede naar aanleiding van SyRI |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | geautomatiseerde besluitvorming, handhavingstoezicht, algemene beginselen van behoorlijk bestuur, machine learning, SyRI |
Auteurs | Johan Wolswinkel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het bestuursrecht is niet alleen van belang voor de vraag aan welke normen overheidstoezicht met behulp van autonome (zelflerende) systemen is onderworpen, maar ook voor de vraag wie deze normen stelt en effectueert. Niettemin lijkt de dominante opvatting momenteel dat het bestuursrecht onvoldoende in staat zou zijn om het gebruik van zelflerende systemen adequaat te reguleren. Dit essay schetst hoe de rechtsontwikkeling ten aanzien van autonoom overheidstoezicht vorm kan krijgen als een (zelflerend) proces van laveren tussen analoog en digitaal bestuursrecht, waarbij de bestuursrechtelijke verworvenheden van het analoge toezicht worden geconfronteerd met de uitdagingen van het digitale toezicht. |
Uit het veld |
Onder vuur? Convenanten in het belang van de veiligheid bij publieke samenkomsten en andere publieke plaatsen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | convenant, evenement, handhaving, openbare orde, gemeente |
Auteurs | Mandy van Rooij |
SamenvattingAuteursinformatie |
Bij publieke evenementen en gebouwen is sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid voor orde en veiligheid tussen de private organisator en de burgemeester. Convenanten waarin partijen gezamenlijk afspraken maken over veiligheid kunnen een nuttige aanvulling op de vergunningverlening zijn. In het geval van het incident met de Vreugdevuren in Scheveningen heeft de gemeente afspraken met de bouwers in een convenant neergelegd, in plaats van een vergunning. Uit het onderzoek van de OVV zal moeten blijken welke rol het convenant heeft gespeeld bij de ontstane onveilige situaties en wat die conclusies betekenen voor het gebruik van convenanten in het brede veiligheidsdomein. |
Over de grens |
Uitleg van overeenkomsten naar Engels recht |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | Engels recht, Uitleg van overeenkomsten, Contractsuitleg, Haviltex |
Auteurs | Prof. mr. F.W. Grosheide |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Serie-artikel |
|
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 2 2019 |
Trefwoorden | mijnbouwschade, schadevergoedingsrecht, regelgeving, aansprakelijkheidsrecht, bestuursrecht |
Auteurs | Mr. dr. J.E. van de Bunt |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt het concept-Wetsvoorstel Instituut mijnbouwschade Groningen, dat een exclusieve publieke regeling voor het vergoeden van alle soorten schade door gaswinning in Groningen in het leven wil roepen, kritisch tegen het licht gehouden. Zal het wetsvoorstel de eerder gerezen problemen voor gedupeerden kunnen oplossen? Leidt publieke schadeafwikkeling niet tot nieuwe problemen? |
Over de grens |
Het Engelse Supreme Court over het wijzigingsbeding in commerciële contracten |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | No oral modification clause, Wijzigingsbeding, Engelse Supreme Court, Commercieel contractenrecht |
Auteurs | Prof. mr. H.N. Schelhaas |
SamenvattingAuteursinformatie |
Medio 2018 deed het Engelse Supreme Court een belangrijke uitspraak over de afdwingbaarheid van een no oral modification clause. In dit artikel wordt deze uitspraak besproken en geconfronteerd met het Nederlandse recht op dit punt. |
Boilerplates etc. |
Schadeclausules bij overdracht van aandelen: een andere kijk? |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | schadeclausules, overdracht van aandelen, schadevergoeding, kooprecht |
Auteurs | Prof. mr. dr. T.H.M. van Wechem |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
In Memoriam |
In memoriam John Griffiths (1940-2017) |
Tijdschrift | Recht der Werkelijkheid, Aflevering 2 2018 |
Auteurs | Keebet von Benda-Beckmann en Heleen Weyers |
Auteursinformatie |
Over de grens |
Het nieuwe Belgisch Burgerlijk Wetboek; een slag bij Waterloo? Over het nieuwe contractenrecht van onze zuiderburen |
Tijdschrift | Contracteren, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | Verbintenissenrecht in België, Code Napoléon, Hervorming Belgisch Burgerlijk Wetboek, Codificatie, Code Civil |
Auteurs | Prof. mr. A.L.M. Keirse en J.C. Duyster |
SamenvattingAuteursinformatie |
Er komt een Nieuw Belgisch Burgerlijk Wetboek aan. Tot op heden hanteert België nog een minimaal aangepaste versie van de Code Civil Napoléon uit 1804. De bejaarde leeftijd van het wetboek laat zich echter op meerdere fronten gevoelen, waardoor de wetgever de tijd nu rijp acht om het Burgerlijk Wetboek te hervormen. Het Voorontwerp Boek 5 «Verbintenissen» komt in de hervorming van het Belgische burgerlijk recht een centrale plaats toe. Het zal mogelijk worden ingevoerd zonder dat wordt gewacht op de voltooiing van de andere onderdelen van het wetboek. Voor het contractenrecht betekent dit dat een nieuw evenwicht wordt gezocht tussen de autonomie van partijen en de mogelijkheden voor de rechter om op te treden in het algemeen belang of in het belang van de zwakkere partij. Deze bijdrage belicht de achtergrond van het Voorontwerp, alsook de redenen en doelstellingen van de hercodificatie. Daarbij wordt ook ingezoomd op de inhoud van het nieuwe Belgische contractenrecht en worden enkele belangrijke wijzigingen besproken. |
Essay |
Data science als de eeuwige belofte?Over de effecten van data science op de organisatie van inspecties |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2-3 2018 |
Trefwoorden | data science, organisatie, data scientists inspecteurs, synergie |
Auteurs | Haiko van der Voort |
SamenvattingAuteursinformatie |
Big data en, breder, data science, belooft veel voor toezicht. Om de beloften waar te maken moeten de nieuwe methoden en technieken wel worden toegepast in een inspectieorganisatie. Veel literatuur gaat over de beloften en bedreigingen van data science, weinig over de implementatie in organisaties. Deze bijdrage exploreert een aspect van dit onderwerp, namelijk de relatie tussen de nieuwe data scientist en de inspecteur. Beide vertegenwoordigen verschillende, en soms strijdige, essentiële kennisbronnen voor risicogebaseerd toezicht. Hoe kan er synergie tussen deze kennisbronnen worden bereikt? Deze bijdrage omschrijft deze uitdaging en verkent een drietal oplossingsrichtingen. |
Trending Topics |
De rechtmatigheid van datamining door de politie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | datamining, politie, opsporing, surveillance, Privacy, Art. 3 Politiewet 2012, Art. 141 Sv, Wet politiegegevens |
Auteurs | Mr. dr. E. Gritter |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de rechtsgrondslag van datamining door de politie centraal, voor zover die wordt ingezet als vorm van surveillance of monitoring teneinde de informatiepositie van de politie te versterken. Betoogd wordt dat het ongericht vergaren van informatie uit openbare internetbronnen als vorm van ‘repressieve controle’ moet worden gezien, die gebaseerd kan worden op art. 3 Politiewet 2012 en/of art. 141 Sv. |
Diversen: Trending Topics |
Wetsvoorstel versterking positie curator door Tweede Kamer |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 1 2017 |
Trefwoorden | Wetsvoorstel, curator, inlichtingenplicht, gegevensvergaring, faillissementsrecht |
Auteurs | A.H.M. de Groot RA CFE en Mr. D. Alblas |
SamenvattingAuteursinformatie |
In december heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel versterking positie curator, waarin de uitbreiding van de inlichtingenplicht van de gefailleerde en de meldplicht van de curator voor onregelmatigheden worden geregeld. Het voorstel voorziet in een actieve plicht tot verstrekking van onder andere de volledige administratie en informatie over (buitenlandse) vermogensbestanddelen. Tevens is voorzien in de verplichting van derden om administratie van de gefailleerde te verstrekken. Het voorstel is een goede stap in de gewenste richting, maar zal zonder adequate financiering van de extra onderzoekskosten ten behoeve van de boedel en goede opvolging van aangiften een lege huls blijven. |
Diversen |
Samenwerking Rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Leerplichtwet, samenwerking tussen toezichthouders, Awb, onafhankelijke deskundigen, definitie van toezicht |
Auteurs | Dr. Jos Verkroost en Mr. drs. Annemiek Zeeman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Sinds 2012 werkt de onderwijsinspectie samen met leerplichtambtenaren bij toezicht op en handhaving van de leerplichtwet. Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam heeft een streep door deze samenwerking gezet. In dit artikel beschrijven de auteurs allereerst de voorgeschiedenis en de context. Vervolgens gaan zij in op de overwegingen die de rechtbank heeft gehad bij het vonnis. Ten slotte bekijken zij wat de mogelijke gevolgen zijn voor samenwerking tussen toezichthouders, ook buiten het onderwijstoezicht. |
Diversen |
Privacy bij digitale gegevensuitwisseling tussen toezicht en opsporing Inspectieview Milieu als praktijkvoorbeeld |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | privacy, samenwerking, ICT, wetgeving, gedragscode |
Auteurs | Mr. Caroline Coolen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Digitale gegevensuitwisseling tussen toezicht- en opsporingsinstanties betekent een nieuwe manier van werken. Voor welke vragen staat de uitvoeringspraktijk en is die er klaar voor? En hoe staat het met de wetgeving? In dit artikel staat de praktijk bij de totstandkoming van Inspectieview Milieu centraal. Dit traject is een voorbeeld van hoe het elders gaat of zou kunnen gaan. Maar er is meer nodig… In eerste instantie een brede verkenning naar de manier waarop toezicht en opsporing met elkaar samenwerken en op welke wijze ICT daarbij kan ondersteunen. Een belangrijke vervolgvraag is wat daar wettelijk nog voor nodig is. De uitvoeringspraktijk hoeft daar niet op te wachten. Er kan al gestart worden met een gezamenlijke ‘Gedragscode samenwerking en informatie-uitwisseling toezicht en opsporing’ zodat niemand meer het wiel hoeft uit te vinden. |
Diversen: Reactie |
Reactie op ‘Het omgevingsplan in de Omgevingswet’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | Omgevingswet, omgevingsplan, bestemmingsplan |
Auteurs | Prof. mr. A.G.A. (Tonny) Nijmeijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage vormt een reactie op het artikel van J.R. van Angeren ‘Het omgevingsplan in de Omgevingswet’ (TO 2016, p. 4-26). |