Zoekresultaat: 17 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift RegelMaat x Rubriek Praktijk x
Praktijk

Dode letters in het RvO TK: artikelsgewijze behandeling en stemming

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2014
Trefwoorden wetgevingsprocedure, wetsvoorstellen, wetgeving, amendementen, Tweede Kamer, stemmingen, Reglement van Orde van de Tweede Kamer
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Deze bijdrage belicht de geschiedenis en achtergronden van de bepalingen in het Reglement van Orde van de Tweede Kamer die betrekking hebben op de artikelsgewijze behandeling van en de artikelsgewijze stemming over wetsvoorstellen. Geconcludeerd wordt dat de artikelsgewijze aanpak, zoals deze nog in het reglement is opgenomen (voor de behandeling facultatief en voor de stemming verplicht), niet meer overeenkomt met de praktijk. Het verdient aanbeveling om het reglement op deze punten in overeenstemming te brengen met de praktijk.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Praktijk

De zelfstandige AMvB: hoe staat het daarmee?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2013
Trefwoorden zelfstandige algemene maatregel van bestuur, algemene maatregel van bestuur, Aanwijzingen voor de regelgeving, Raad van State
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken rond de figuur van de zelfstandige AMvB sinds het jaar 2000. Er wordt een beschrijving gegeven van de vijftien zelfstandige (ontwerp-)AMvB’s die sindsdien tot stand zijn gebracht. Daarbij wordt veel aandacht geschonken aan de opvattingen van de Raad van State en de daarmee niet altijd overeenkomende opvattingen van de regering. Een van de conclusies is dat de vraag hoe de regering de toelaatbaarheid van een zelfstandige AMvB beoordeelt, sterk afhangt van de interpretatie die een individuele minister geeft aan artikel 89 Gw.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Praktijk

Van ‘Wij Beatrix’ naar ‘Wij Willem-Alexander’: enkele beschouwingen bij het afkondigingsformulier

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2013
Trefwoorden afkondigingsformulier, aanhef van wetten en AMvB’s, troonswisseling, koningschap, ‘bij de gratie Gods’
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Voor de tekst van het afkondigingsformulier van wetten geldt ingevolge additioneel artikel XIX Grondwet nog steeds het formulier uit de oude Grondwet: ‘Wij’ enz. ‘Koning der Nederlanden’ enz. Al sinds de vorming van ons Koninkrijk tweehonderd jaar geleden is de praktijk dat ter invulling van het eerste ‘enz.’ de formule ‘bij de gratie Gods’ wordt gebezigd. In deze bijdrage wordt stilgestaan bij enkele achtergronden van dit gedeelte van het afkondigingsformulier. Ingegaan wordt op de historie, met uitgebreide verwijzingen naar wetsgeschiedenis en literatuur. De bijdrage spitst zich toe op het uitblijven van de grondwettelijke opdracht om een regeling van het afkondigingsformulier te treffen en op de formule ‘bij de gratie Gods’. Bepleit wordt om na de troonswisseling tot een wettelijke regeling van het afkondigingsformulier te komen, zowel voor wetten als voor AMvB’s. Met de kwestie van het al dan niet opnemen van de formule ‘bij de gratie Gods’ zou dan pragmatisch te werk moeten worden gegaan. Het gebruik van de formule behoeft niet wettelijk te worden geregeld en kan net als nu aan de praktijk worden overgelaten. Wettelijke regeling van het afkondigingsformulier lost ook enkele kwesties op rond de vermelding van de advisering door de Raad van State in het afkondigingsformulier.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie. t.c.borman@minvenj.nl
Praktijk

Enkelvoud of meervoud?

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2012
Trefwoorden Aanwijzingen voor de regelgeving, wetgevingstechniek, meervoudsvorm, enkelvoudsvorm, Wetboek van Strafrecht
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    De wetgever is niet consequent in het gebruik van meervoud en enkelvoud in wetteksten. Daarom ontstaat er soms discussie over de betekenis van een wettekst. De parlementaire geschiedenis biedt hier diverse voorbeelden van, waarvan er enkele in deze bijdrage worden uitgelicht. Het is niet altijd duidelijk of in een wettekst het meervoud ook het enkelvoud omvat, en omgekeerd. Dit hangt altijd van de context af en van de bedoeling van de wetgever. Biedt dat geen aanknopingspunten, dan lijkt de hoofdregel te zijn dat het om het even is of het enkelvoud dan wel het meervoud wordt gebruikt. Aanknopingspunt hiervoor biedt een arrest van de Hoge Raad uit 1909. Voor nieuwe aanwijzingen in de Aanwijzingen voor de regelgeving lijkt onvoldoende reden, al zou een aanwijzing waarmee de opstellers van wetteksten in ieder geval worden aangespoord om consequent het enkelvoud dan wel het meervoud te gebruiken, misschien niet misstaan.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Praktijk

De verklaring van contraseign: een schimmige figuur

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2012
Trefwoorden Staatsblad, wet, AMvB, koninklijk besluit, contraseign
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In de bijdrage wordt aandacht besteed aan de zogenoemde verklaring van contraseign. Deze figuur houdt in dat een minister of staatssecretaris verklaart dat een bepaalde wet of een bepaald koninklijk besluit door hem zal worden gecontrasigneerd. Het feitelijk contraseign wordt dan pas gegeven na plaatsing in het Staatsblad. De procedure is bedoeld voor uitzonderlijke gevallen waarin onverwijlde plaatsing in het Staatsblad gewenst is, maar lijkt een ruimere toepassing te kennen. Staatsrechtelijk is het een wat gewrongen en schimmige figuur. Bepleit wordt daarom om de toepassing te beperken tot gevallen van uiterste noodzaak, temeer omdat er adequate voorzieningen voor vervanging van een minister of staatssecretaris zijn getroffen.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie. t.c.borman@minvenj.nl
Praktijk

Feestdagen in de wetgeving

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2012
Trefwoorden wetgeving, wetgevingstechniek, Aanwijzingen voor de regelgeving, BES, openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, koninklijk besluit, Algemene termijnenwet, Zondagswet, feestdagen, algemeen erkende feestdagen
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In deze bijdrage wordt stilgestaan bij enkele wetgevingstechnische aspecten en daarmee verband houdende faits divers rond feestdagen (in het bijzonder Koninginnedag, 5 mei en Goede Vrijdag) waar het wetgeving van de centrale overheid betreft. Geconstateerd wordt dat de terminologie waarmee feestdagen worden aangeduid in wetgeving nogal uiteenloopt. Uitgebreid wordt ingegaan op de betekenis van het koninklijk besluit van 24 april 1980, houdende aanduiding van de dertigste april als Koninginnedag (Stcrt. 1980, 83).


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie. t.c.borman@minvenj.nl
Praktijk

Sanctionering van gedelegeerde regelgeving en de ‘bij of krachtens’-formule

Enkele opmerkingen naar aanleiding van Rb. ’s-Gravenhage 23 februari 2011, LJN BP9769

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2011
Trefwoorden wetgevingstechniek, bestuurlijke boete, handhaving, bestuursrecht, sanctiebepalingen
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    De bijdrage staat stil bij de uitspraak van de Rechtbank ’s-Gravenhage van 23 februari 2011, LJN BP9769 over de gebrekkige formulering van artikel 51 Meststoffenwet. De casus laat zien dat uiterste precisie is vereist bij het formuleren van bepalingen die de grondslag vormen voor punitieve bestuursrechtelijke sancties. Zeker bij omvangrijke aanpassingswetten kan er gemakkelijk een klein foutje tussendoor slippen. In dit geval een foutje dat € 1,3 miljoen kostte, naast administratieve kosten voor onder andere het herzien en terugbetalen van zesduizend boetebeschikkingen. Ook laat de casus zien dat het in wetsbepalingen die verwijzingen naar andere artikelen bevatten, nauw luistert of alleen wordt verwezen naar die artikelen of ook naar de op die artikelen berustende bepalingen. In dat laatste geval is de geijkte formulering dat wordt verwezen naar ‘het bepaalde bij of krachtens’ de genoemde artikelen.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie. t.c.borman@minvenj.nl
Praktijk

Gedifferentieerde inwerkingtreding: techniek en politiek

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2011
Trefwoorden wetgevingstechniek, inwerkingtredingsbepaling, Eerste Kamer, novelle, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Aan de mogelijkheid van gedifferentieerde inwerkingtreding (aanwijzing 180, model C, van de Aanwijzingen voor de regelgeving) zijn enkele wetstechnische en procedurele bijzonderheden verbonden. Als voor deze mogelijkheid wordt gekozen, moet deze volgens de Raad van State worden gemotiveerd. De variant van hoofdstuksgewijze inwerkingtreding heeft in de praktijk geen betekenis. De gedifferentieerde inwerkingtreding kan ook slaan op ‘onderdelen’ van een regeling. Onder ‘onderdelen’ kunnen ook zinnen of zinsnedes worden begrepen, maar het hangt van de bedoeling van de wetgever af in hoeverre gedifferentieerde inwerkingtreding daadwerkelijk op zo’n onderdeel betrekking kan hebben. De Eerste Kamer ziet de mogelijkheid voor gedifferentieerde inwerkingtreding in toenemende mate als volwaardig alternatief voor het afdwingen van een novelle. De staatsrechtelijke aspecten van de beslissing om vanwege politieke redenen onderdelen van een wet niet in werking laten treden, behoeven echter een meer fundamentele doordenking.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Praktijk

Wetgevingscuriosa voor de West

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2010
Trefwoorden wetgeving, Statuut voor het Koninkrijk, BES, ministeriële regelingen
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Aan de inhoud en het proces rond de ‘wetten voor de West’ is inherent dat zich daarbij tal van bijzonderheden voordeden. Diverse saillante ‘curiosa’ worden in deze bijdrage beschreven. Onder andere wordt ingegaan op de omvorming van Nederlands-Antilliaanse regelingen tot Nederlandse ‘BES-regelingen’ en de bekendmaking daarvan. Ook komen terminologische kwesties ter sprake. Verder wordt ingegaan op de (record)omvang van de nieuwe wetgeving en de aanpassingswetgeving. Ook wetsprocedurele kwesties komen ter sprake, waaronder bijzonderheden rond de adviesprocedure bij de Raad van State, het houden van wetgevingsoverleg over voorstellen van rijkswet, de taal in het parlement en kwesties rond amendering door bijzondere gedelegeerden.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Praktijk

Alles ineen: het combineren van uitvoeringsregels

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2010
Trefwoorden wetgevingstechniek, delegatie, Aanwijzingen voor de regelgeving, delegatiegrondslag, algemene maatregel van bestuur
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Hoewel de Aanwijzingen voor de regelgeving over deze materie zwijgen, is er sprake van een tendens om gedelegeerde regelgeving ter uitvoering van een wet te combineren in één uitvoerings-AMvB en één ministeriële uitvoeringsregeling. Dit kan worden aangetoond aan de hand van diverse voorbeelden. Argumenten voor bundeling van de uitvoeringswetgeving zijn veelal het bevorderen van overzichtelijkheid en samenhang en het terugdringen van het aantal regelingen.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie.
Praktijk

Over decimale nummering, het inzichtelijkheidsoptimum en codeletters

Het hoofdstuksgewijs nummeren van artikelen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2010
Trefwoorden wetgevingstechniek, artikelnummering, kieswet, aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Door de in 2005 doorgevoerde versoepeling van aanwijzing 95 van de Aanwijzingen voor de regelgeving zijn er steeds meer wettelijke regelingen gekomen die een hoofdstuksgewijze artikelnummering bevatten. Ook de Kieswet bevat een hoofdstuksgewijze artikelnummering, maar gaat uit van een ander systeem, namelijk met de combinatie van letters en cijfers. In deze bijdrage wordt onder andere ingegaan op de ontstaansgeschiedenis. Het systeem van de Kieswet vond enige tijd navolging in enkele pensioenwetten, maar daar is het bij gebleven.


mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

De ministeriële rijksregeling

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2010
Trefwoorden wetgeving, rijkswetgeving, ministeriële regelingen, wetgevingsprocedures, wetgevingstechniek
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Er bestaan ongeveer 25 ‘ministeriële rijksregelingen’. Deze zijn herkenbaar aan een eigen slotformulier. Het gaat met name om regelingen waarin door een rijkswet of algemene maatregel van rijksbestuur wetgevende bevoegdheid is gedelegeerd aan een Nederlandse minister. Deze minister treedt dan op in zijn hoedanigheid van Minister van het Koninkrijk. Het verdient aanbeveling om bij het vaststellen van ministeriële rijksregelingen een consistentere lijn te volgen bij de betrokkenheid van landen overzee en de vermelding van die medebetrokkenheid.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie.
Praktijk

De inwerkingtreding van dubbelwijzigingen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2009
Trefwoorden dubbelwijzigingen, inwerkingtredingsbepaling, wijzigingsregeling, ingangsdatum wijzigingsopdracht
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Op gezette tijden duiken in wijzigingswetgeving zogenoemde. ‘dubbelwijzigingen’ op: het geval waarin dezelfde bepaling via dezelfde wijzigingsregeling twee (of meer) keer wordt gewijzigd. Dit doet zich met name voor bij wijzigingen van ambtenaarrechtelijke en fiscale wetgeving. De inwerkingtreding van deze dubbelwijzigingen kan op verschillende manieren worden geregeld. Er zijn twee methoden te onderscheiden: het bepalen van de ingangsdatum in de inwerkingtredingsbepaling van de wijzigingsregeling en het bepalen van de ingangsdatum in de wijzigingsopdracht zelf. Het heeft de voorkeur om de ingangsdatum steeds via de inwerkingtredingsbepaling te regelen, maar de praktijk is op dit punt wisselend.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

Splitsen van wetsvoorstellen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2009
Trefwoorden wetgeving, wetgevingsprocedures, verzamelwetgeving, Eerste Kamer, Raad van State
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Anders dan grondwetswijzigingsvoorstellen kunnen ‘gewone’ wetsvoorstellen in de parlementaire fase niet worden gesplitst. Als de inwerkingtredingsbepaling het toelaat, is wel een ‘materiële’ splitsing mogelijk, zoals de gang van zaken bij een recentelijk in de Eerste Kamer besproken verzamelwetsvoorstel van Justitie laat zien. ‘Formele’ splitsing is wel mogelijk na advisering door de Raad van State en vóór indiening bij de Tweede Kamer. Dat gebeurde in 1989 bij een wijziging van de Mediawet en zeer onlangs, op advies van de Raad van State, bij een wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van Strafvordering over de herziening ten voordele en de herziening ten nadele.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

Bepaaldelijke overbodigheden

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2009
Trefwoorden Wetgeving, Wetgevingstechniek, Strafbepalingen, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Het woord ‘bepaaldelijk’ (dat naar het verhaal gaat destijds een stopwoord van minister Luns zou zijn) kan in wetgeving beter worden vermeden. Vaak is het overbodig; soms kan beter het woord ‘uitdrukkelijk’ worden gebruikt. De woorden ‘het bepaalde in’ of ‘het bepaalde bij’ zijn ook in heel veel gevallen overbodig, zoals al blijkt uit aanwijzing 52 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dat geldt echter niet voor de woorden ‘het bepaalde bij of krachtens’.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

‘Het Rijk’ in de wetgeving

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2009
Trefwoorden wetgeving, wetgevingstechniek, terminologie, centrale overheid, rijksoverheid, rijk, staat, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In het gebruik van de termen ‘Rijk’, ‘rijksoverheid’, ‘centrale overheid’ en – in mindere mate – ‘Staat’ in wetgeving kan wel wat meer consistentie worden betracht. Op dit moment is sprake van een situatie die in de Aanwijzingen voor de regelgeving juist als onwenselijk wordt gezien: dat hetzelfde begrip met verschillende termen wordt aangeduid en dat dezelfde term voor verschillende begrippen wordt gebruikt.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat.
Praktijk

Afdelingsadviezen van de Raad van State

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2009
Trefwoorden wetgevingsprocedure, wetgevingstechniek, Raad van State, Wet op de Raad van State
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In het proces van de staatkundige herstructurering van het Koninkrijk is enkele keren gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een afdeling van de Raad van State ‘voorlichting’ te vragen (art. 18 lid 1 Wet RvS). In deze bijdrage wordt deze figuur nader bezien. Geconcludeerd wordt dat er, zeker na inwerkingtreding van het wetsvoorstel herstructurering Raad van State, niet of nauwelijks meer een zinvol onderscheid is te maken tussen ‘voorlichtingsadviezen’ van een afdeling van de Raad van State en adviezen van de ‘volle’ Raad van State.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.