Zoekresultaat: 5 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift RegelMaat x Jaar 2009 x Rubriek Praktijk x
Praktijk

De inwerkingtreding van dubbelwijzigingen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 6 2009
Trefwoorden dubbelwijzigingen, inwerkingtredingsbepaling, wijzigingsregeling, ingangsdatum wijzigingsopdracht
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Op gezette tijden duiken in wijzigingswetgeving zogenoemde. ‘dubbelwijzigingen’ op: het geval waarin dezelfde bepaling via dezelfde wijzigingsregeling twee (of meer) keer wordt gewijzigd. Dit doet zich met name voor bij wijzigingen van ambtenaarrechtelijke en fiscale wetgeving. De inwerkingtreding van deze dubbelwijzigingen kan op verschillende manieren worden geregeld. Er zijn twee methoden te onderscheiden: het bepalen van de ingangsdatum in de inwerkingtredingsbepaling van de wijzigingsregeling en het bepalen van de ingangsdatum in de wijzigingsopdracht zelf. Het heeft de voorkeur om de ingangsdatum steeds via de inwerkingtredingsbepaling te regelen, maar de praktijk is op dit punt wisselend.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

Splitsen van wetsvoorstellen

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 5 2009
Trefwoorden wetgeving, wetgevingsprocedures, verzamelwetgeving, Eerste Kamer, Raad van State
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Anders dan grondwetswijzigingsvoorstellen kunnen ‘gewone’ wetsvoorstellen in de parlementaire fase niet worden gesplitst. Als de inwerkingtredingsbepaling het toelaat, is wel een ‘materiële’ splitsing mogelijk, zoals de gang van zaken bij een recentelijk in de Eerste Kamer besproken verzamelwetsvoorstel van Justitie laat zien. ‘Formele’ splitsing is wel mogelijk na advisering door de Raad van State en vóór indiening bij de Tweede Kamer. Dat gebeurde in 1989 bij een wijziging van de Mediawet en zeer onlangs, op advies van de Raad van State, bij een wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van Strafvordering over de herziening ten voordele en de herziening ten nadele.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

Bepaaldelijke overbodigheden

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 3 2009
Trefwoorden Wetgeving, Wetgevingstechniek, Strafbepalingen, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    Het woord ‘bepaaldelijk’ (dat naar het verhaal gaat destijds een stopwoord van minister Luns zou zijn) kan in wetgeving beter worden vermeden. Vaak is het overbodig; soms kan beter het woord ‘uitdrukkelijk’ worden gebruikt. De woorden ‘het bepaalde in’ of ‘het bepaalde bij’ zijn ook in heel veel gevallen overbodig, zoals al blijkt uit aanwijzing 52 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dat geldt echter niet voor de woorden ‘het bepaalde bij of krachtens’.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat. t.c.borman@minjus.nl
Praktijk

‘Het Rijk’ in de wetgeving

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 2 2009
Trefwoorden wetgeving, wetgevingstechniek, terminologie, centrale overheid, rijksoverheid, rijk, staat, Aanwijzingen voor de regelgeving
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In het gebruik van de termen ‘Rijk’, ‘rijksoverheid’, ‘centrale overheid’ en – in mindere mate – ‘Staat’ in wetgeving kan wel wat meer consistentie worden betracht. Op dit moment is sprake van een situatie die in de Aanwijzingen voor de regelgeving juist als onwenselijk wordt gezien: dat hetzelfde begrip met verschillende termen wordt aangeduid en dat dezelfde term voor verschillende begrippen wordt gebruikt.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat.
Praktijk

Afdelingsadviezen van de Raad van State

Tijdschrift RegelMaat, Aflevering 1 2009
Trefwoorden wetgevingsprocedure, wetgevingstechniek, Raad van State, Wet op de Raad van State
Auteurs Mr. T.C. Borman
SamenvattingAuteursinformatie

    In het proces van de staatkundige herstructurering van het Koninkrijk is enkele keren gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een afdeling van de Raad van State ‘voorlichting’ te vragen (art. 18 lid 1 Wet RvS). In deze bijdrage wordt deze figuur nader bezien. Geconcludeerd wordt dat er, zeker na inwerkingtreding van het wetsvoorstel herstructurering Raad van State, niet of nauwelijks meer een zinvol onderscheid is te maken tussen ‘voorlichtingsadviezen’ van een afdeling van de Raad van State en adviezen van de ‘volle’ Raad van State.


Mr. T.C. Borman
Mr. T.C. Borman is werkzaam bij de directie Wetgeving van het ministerie van Justitie en is redacteur van RegelMaat.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.