Voor de beoordeling van een verzoek om nadeelcompensatie op grond van de regeling dient een vergelijking te worden gemaakt tussen de feitelijke situaties met en zonder de uitvoering van het projectplan. |
Zoekresultaat: 31 artikelen
Jaar 2014 xBoekbespreking |
Nieuwe Aanwijzingen voor de regelgevingOver Willem Witteveens De wet als kunstwerk |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2014 |
Auteurs | Prof. mr. dr. C.J.M. Schuyt |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Artikel |
Het csqn-verband in het financiële aansprakelijkheidsrecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 12 2014 |
Trefwoorden | causaal verband, prospectusaansprakelijkheid, effectenlease, zorgplicht, massaschade |
Auteurs | Mr. J. de Bie Leuveling Tjeenk |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Hoge Raad heeft voor massaschadegevallen als prospectusaansprakelijkheid en effectenlease het uitgangspunt van de aanwezigheid van het csqn-verband geformuleerd. In individuele geschillen bestaat geen behoefte om te werken met dat ‘uitgangspunt’, maar is wel sprake van een wisselwerking tussen de eisen die aan de zorgplicht worden gesteld en het aannemen van csqn-verband. |
Artikel |
Burgemeester en mediationMeningen over de toekomst van mediation als instrument voor behoorlijk bestuur |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2014 |
Trefwoorden | public administration, mediation, mayor, organizational development |
Auteurs | Ad Kil en Tanja de Jonge |
SamenvattingAuteursinformatie |
In recent years in The Netherlands around 120 mayors were trained as mediator. Focus of this multi method research was to collect the view of those mayors on – the future of - mediation as a tool in local public administration. More specific in conflicts with citizens, industry and other shareholders. Response rates on online survey was below standards but yield some descriptive aspects of this mayor group. Focus groups were informative. Mediation in local public administration is an accepted and successful phenomenon fact and will be further incorporated. Those mayors were pioneers and innovators but want to pass this method to organizational levels. One plead for incorporating principles and practice of mediation in all administrative processes and protocols. |
Redactioneel |
Wetenschappelijke raad |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2014 |
Auteurs | Prof. Mr. Bernd van der Meulen |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Kroniek rechtspraak Wet marktordening gezondheidszorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2014 |
Trefwoorden | Wet marktordening gezondheidszorg, tariefregulering, budgetfinanciering |
Auteurs | Prof. mr. J.G. Sijmons |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze kroniek bevat een overzicht van de jurisprudentie inzake de Wet marktordening gezondheidszorg vanaf juni 2012 tot september 2014. De jurisprudentie betreft geschillen over de budgettering, de kapitaallasten, procedurele aspecten en handhavingsbeslissingen. De jurisprudentie in deze kroniek markeert het einde van de budgetfinanciering. |
Artikel |
Bestuurderstoets voor de zorg (of niet)? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2014 |
Trefwoorden | bestuursverbod, geschiktheidstoets, disfunctioneren, kwaliteit van zorg |
Auteurs | Mr. dr. A.G.H. Klaassen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt onderzocht of een bestuurderstoets voor de zorg wenselijk is, gezien de huidige en voorgestelde instrumenten, zoals het strafrechtelijk en civielrechtelijk bestuursverbod en de vergewisplicht, om (potentieel) disfunctionerende bestuurders uit de zorg te weren. De auteur is van mening dat de bestuurderstoets een aanvullend instrument kan zijn. Daarmee is het antwoord op de wenselijkheidsvraag nog niet gegeven omdat er een aantal nadelen verbonden is aan een bestuurderstoets. Daarnaast wordt een alternatieve oplossing onderzocht om disfunctionerende bestuurders te weren, namelijk een bepaling in de herziene Woningwet. Daaraan zitten ook de nodige haken en ogen. De drempels voor het weren van bestuurders mogen in elk geval niet te laag zijn. |
Artikel |
Van AWBZ naar Wlz: een trendbreuk met het verleden? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 7 2014 |
Trefwoorden | Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, Wet langdurige zorg, hervorming stelsel langdurige zorg |
Auteurs | Mr. J.A.E. van der Jagt-Jobsen, mr. drs. J.J. Rijken en mr. M.A.M. Verduijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het stelsel van langdurige zorg wordt ingrijpend hervormd. Een van de onderdelen van de hervorming is de vervanging van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (hierna: AWBZ) door de Wet langdurige zorg (hierna: Wlz). Een belangrijk verschil tussen de AWBZ en de Wlz betreft de doelgroep: alleen mensen met een zware, langdurige zorgvraag hebben aanspraak op Wlz-zorg. Op het gebied van verzekerde prestaties, leveringsvormen en verwezenlijking van verzekerde prestaties bestaan veel overeenkomsten tussen de AWBZ en de Wlz. |
Artikel |
Is er behoefte aan bestendige wetgeving? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2014 |
Trefwoorden | wetgevingsbeleid, bestendigheid, rechtszekerheid, normenhiërarchie, flexibele regelgeving |
Auteurs | Mr. G.J.M. Evers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Klachten over het gebrek aan bestendigheid van wetgeving zijn niet nieuw. De overheid wil steeds opnieuw door wetgeving uitvoering geven aan nieuw beleid. Hierbij wordt de noodzaak van verandering niet altijd onderbouwd en worden de effecten van nieuwe wetgeving niet altijd goed onderzocht. Bestendigheid van wetgeving is belangrijk. Het draagt bij aan de uitvoerbaarheid, de handhaafbaarheid, de eenvoud, duidelijkheid en toegankelijkheid en de effectiviteit en efficiëntie van wetgeving. Tegelijkertijd is ook van belang dat de wetgeving een bestendig kader kan bieden zonder te veel aan flexibiliteit in de weg te staan. Het is de uitdaging om een balans te vinden tussen daadkracht en continuïteit, flexibiliteit en rechtszekerheid en snelheid en zorgvuldigheid. |
Redactioneel |
Balanceren tussen innoveren, concurreren en interveniëren |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2014 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Saskia Lavrijssen |
Auteursinformatie |
Artikel |
De Richtlijn betreffende schadevergoedingsacties wegens inbreuken op de mededingingsregels |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7 2014 |
Trefwoorden | wetgeving, Richtlijn, civiele handhaving, mededingingsrecht |
Auteurs | Mr. Edmon Oude Elferink en Mr. Bram Braat |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 17 april 2014 heeft het Europees Parlement de Richtlijn betreffende bepaalde regels voor schadevorderingen volgens nationaal recht wegens inbreuken op de bepalingen van het mededingingsrecht van de lidstaten en van de Europese Unie aangenomen (Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 17 april 2014 over het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende bepaalde regels voor schadevorderingen volgens nationaal recht wegens inbreuken op de bepalingen van het mededingingsrecht van de lidstaten en van de Europese Unie, A7-0089/2014). Deze richtlijn brengt met zich dat de lidstaten dienen te waarborgen dat het verhaal van schade in verband met schending van het kartelverbod en het verbod van misbruik van economische machtspositie wordt gefaciliteerd. In dit artikel wordt enerzijds een toelichting gegeven op de totstandkoming van de richtlijn en anderzijds besproken welke wetswijzigingen, if any, de Nederlandse wetgever dient door te voeren teneinde aan de verplichtingen uit hoofde van de richtlijn te voldoen. |
Permanente bewoning van recreatiewoningen. |
Artikel |
Alles naar wens? Observaties naar aanleiding van het conceptwetsvoorstel ter aanvulling van het spreekrecht voor slachtoffers en nabestaanden in het strafproces |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Herstelrecht, Aflevering 3 2014 |
Trefwoorden | victims, survivor, speak |
Auteurs | Renée Kool |
SamenvattingAuteursinformatie |
Since 2005, Dutch victims of serious crime have the right to make an oral statement in court (‘spreekrecht’). In the past decade, the Dutch criminal justice system has accommodated this right to make an oral statement with regard to the consequences of the crime; no major problems have occurred. Indeed, only a minority of the victims consumes this right (ca. 230 cases annually), the majority prefers to lodge a written statement. Nevertheless, the Dutch legislature is of the opinion that the right to make an oral statement should be extended and has lodged a draft-proposal recently. The aim is to provide crime victims a right to put forward an advice to the judge at the trial session, such an advice relating to the full scheme of judicial decision-making (truth, legal qualification, punishment). Such a provision resembles a Victim Statement of Opinion, used in the American scheme of justice, and even exceeds this. The draft has been met with criticism, only the Dutch Victim Support is in favor. One of the objections heard is the one dimensional focus underlying the draft: by focusing on a specific group of victims – those who have suffered from serious crimes – the legislature neglects the heterogeneous nature of victims’ needs. |
Artikel |
Privaatrechtelijke handhaving van het mededingingsrecht: recente ontwikkelingen |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 9 2014 |
Trefwoorden | kartelschade, umbrella pricing, privaatrechtelijke handhaving, Courage/Crehan, mededingingsrecht |
Auteurs | Mr. E.D. Glerum-van Aalst en Mr. S.R. Brand |
SamenvattingAuteursinformatie |
De afgelopen jaren lijkt sprake van een gestage opmars van privaatrechtelijke handhaving van mededingingsrecht. Dit houdt onder andere in dat het steeds vaker voorkomt dat private partijen een kartelschadevordering indienen jegens karteldeelnemers. In deze bijdrage zal de huidige stand van zaken worden besproken wat betreft de mogelijkheden voor private partijen om kartelschadevorderingen in te stellen in Nederland. |
Artikel |
|
Tijdschrift | ARBAC, augustus 2014 |
Auteurs | mr. Nataschja Hummel |
Samenvatting |
De afgelopen jaren verloopt het collectief arbeidsvoorwaardenoverleg bij de overheid stroef; in een aantal gevallen hebben de ambtenarenorganisaties het overleg zelfs geheel opgeschort. Zij menen dat het opschorten van het overleg tot gevolg heeft dat het bevoegd gezag geen besluiten kan nemen ten aanzien van nieuwe arbeidsvoorwaarden en reorganisaties, omdat niet wordt voldaan aan de voorgeschreven overlegverplichtingen. Eenzijdige opschorting van het overleg wordt daarmee een belangrijk pressiemiddel voor de ambtenarenorganisaties. Met name de centrales van overheidspersoneel binnen de sector Defensie zien hierin een alternatief voor de werkstaking: militairen mogen immers niet staken. In de overlegregeling voor de sector Defensie wordt deze situatie niet geadresseerd. Kernvraag in deze bijdrage is in hoeverre de minister van Defensie deze impasse formeel kan doorbreken. |
Praktijk |
Kroniek rechtspraak Scheidsgerecht Gezondheidszorg |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 6 2014 |
Trefwoorden | ontbinding, opzegging, Scheidsgerecht Gezondheidszorg, toelatingsovereenkomt, beheersmodel |
Auteurs | Mr. T.A.M. van den Ende en mr. F. Lijffijt |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze kroniek worden de belangrijkste uitspraken van het Scheidsgerecht Gezondheidszorg in de periode januari 2012 – mei 2014 behandeld. Het gaat dan om uitspraken in het kader van geschillen over de arbeidsovereenkomst, de toelatingsovereenkomst, vernietigingsperikelen en tot slot procesrechtelijke aspecten. |
Tariefbeschikkingen NZa; beroep tegen ongegrondverklaring van het bezwaar; rechtstreeks beroep; zorg op afroep van de patiënt; huisartsenzorg; te onderscheiden prestatie; beroep ongegrond |
Jurisprudentie |
2014/26 College van Beroep voor het bedrijfsleven 31 maart 2014 (m.nt. prof. mr. J.G. Sijmons) |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2014 |
Trefwoorden | Bestuursrecht |
Samenvatting |
Ontvankelijkheid; art. 1:3 Awb; belanghebbende |
Praktijk |
Kroniek rechtspraak bestuursrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 5 2014 |
Trefwoorden | bestuursrecht, Wet BIG, Wet openbaarheid van bestuur |
Auteurs | Mr. drs. A.C. de Die en mr. C. Velink |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aan bod komt de jurisprudentie van 1 augustus 2012 tot en met 8 april 2014. De kroniek bevat een overzicht van de belangrijkste bestuursrechtelijke uitspraken op het gebied van de gezondheidszorg: de algemene bestuursrechtelijke thema's, uitspraken over de Wet BIG, diverse uitspraken op het gebied van handhaving, Wob-jurisprudentie die vaak betrekking heeft op bij toezichthouders berustende documenten, jurisprudentie over de Geneesmiddelenwet en de subsidiebesluiten, varia en de rapporten van de Nationale ombudsman. |
Artikel |
Over de uitbreidingsmogelijkheden van een dierenpension in Grolloo |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2014 |
Trefwoorden | artikel 4.1a Wro, Grolloo, provinciale ontheffing, Omgevingswet |
Auteurs | Mr. H.A.J. Gierveld |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak over de uitbreiding van het dierenpensioen in Grolloo besproken en vergeleken met enkele andere uitspraken over ontheffingen opgenomen in provinciale verordeningen in relatie tot artikel 4.1a van de Wet ruimtelijke ordening. Bekeken wordt hoe de verschillende provincies omgaan met de gevolgen van de uitspraak voor provinciale verordeningen en hoe de relatie tussen de ontheffing en artikel 4.1a van de Wro in de Omgevingswet vorm wordt gegeven. |