Vanuit wetgevingsperspectief bespreek ik de regelgevende maatregelen die ter bestrijding van de coronapandemie zijn genomen tussen 12 maart en 1 juli 2020 in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Per land bespreek ik zaken als het staatsnoodrecht, de bevoegdheidsverdeling tussen overheden en parlementaire betrokkenheid. De conclusie is dat elk land opereerde binnen de bestaande kaders van de publieke gezondheidswetgeving en met vaak staatsnoodrechtelijke vormen. De état d’urgence sanitaire en de epidemischen Lage von nationaler Tragweite doen daarbij de vraag rijzen of zulke op de aard van de crisis toegespitste rechtstoestanden geen plaats verdienen in het te moderniseren Nederlandse staatsnoodrecht. |
Artikel |
Covidiaans wetgeven in den vreemdeDe eerste golf coronamaatregelen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vanuit wetgevingsperspectief |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 2 2021 |
Trefwoorden | COVID-19, staatsnoodrecht, parlementaire betrokkenheid, publieke gezondheidswetgeving, bevoegdheidsverdeling |
Auteurs | S.P. van Oort |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
OV-verboden: tussen publiekrecht en privaatrechtHet rechtskarakter van toegangsverboden op stations en in het openbaar vervoer |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | reisverbod, private regulering, buitengewoon opsporingsambtenaar, handhaving, sancties |
Auteurs | Mr. dr. A.E. van Rooij en Mr. S.O. Visch |
SamenvattingAuteursinformatie |
OV-verboden worden opgelegd om overlast in het openbaar vervoer en op stations te bestrijden. Zowel het privaatrechtelijke huisrecht en contractenrecht als de Wet personenvervoer 2000 bieden vervoerders en hun veiligheidspersoneel een juridische basis voor dit optreden. Bij de totstandkoming van de wettelijke regeling is onduidelijk gebleven wat het rechtskarakter van de OV-verboden is. Dit heeft gevolgen voor de toepasselijkheid van de beginselen van behoorlijk bestuur, grondrechten en de laagdrempelige bestuursrechtelijke rechtsbeschermingsprocedure. Om onduidelijkheid in de (rechts)praktijk te voorkomen, zou in algemene zin nagegaan moeten worden wat privaatrechtelijk al kan en wat de noodzaak is van nadere publiekrechtelijke bevoegdheden, voordat wordt overgegaan tot wettelijke regeling van sancties die worden opgelegd door private partijen. |
Buitenlands nieuws |
Burgerschap en terrorisme |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2020 |
Trefwoorden | burgerschap, Rijkswet op het Nederlanderschap, terrorisme, Zwitserland |
Auteurs | Mr. G. Karapetian |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt aandacht besteed aan het intrekken van burgerschap als een bestraffende maatregel voor (medeplichtigheid aan) terroristische misdrijven. Een voorbeeld uit Zwitserland uit 2019 wordt nader besproken en in vergelijkend Nederlands perspectief geplaatst. |
Artikel |
|
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | Hoge Raad, signalen aan de wetgever, trias politica |
Auteurs | Mr. M.W.C. Feteris |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel is een bewerking van een lezing die de auteur op 11 april 2018 heeft gehouden voor de Academie voor Wetgeving, en waarin hij de achtergronden heeft toegelicht van het besluit van de Hoge Raad om systematischer werk te gaan maken van signalen naar de wetgever. |
Artikel |
Terugkoppeling door de rechter, wat moet de wetgever daarvan vinden? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | wetgeving, terugkoppeling, trias politica, machtenscheiding, rechtspraak |
Auteurs | Mr. drs. A.G. van Dijk |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat centraal wat de terugkoppeling van de rechter aan de wetgever vraagt van de wetgever. Allereerst wordt geconcludeerd dat ook zonder expliciete terugkoppeling de rechter zich wendt tot de wetgever en dat een expliciete terugkoppeling als zodanig geen verandering in de verhouding tussen rechter en wetgever met zich brengt. Er lijken echter wel tekenen te zijn dat de verhouding tussen rechtspraak en wetgever in beweging is. Daar hoeft de wetgever niet bij te staan kijken. Hij kan door een actieve houding de beweging beïnvloeden. Verschillende mogelijkheden die de wetgever heeft om met inachtneming van de staatsrechtelijke verhoudingen te reageren op rechtspraak en het belang van het tijdig maken van duidelijke keuzes in maatschappelijk gevoelige kwesties door de wetgever zelf, passeren de revue. Ten slotte wordt een oproep gedaan om met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit van de wetgeving, de betekenis van de jurisprudentie, de overlap tussen politieke afwegingen en rechtsvinding en over de vraag waar de grenzen nu precies liggen. |
Diversen |
De Holocaustwet en alternatieve feiten in Polen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | vrijheid van meningsuiting, wetgeving, rechtsvergelijking, Polen, populisme |
Auteurs | Prof. mr. dr. S.H. Ranchordás |
SamenvattingAuteursinformatie |
In februari 2018 heeft de Poolse senaat een nieuwe wet aangenomen die het illegaal maakt om Polen te beschuldigen van medeplichtigheid bij de vervolging van Joodse burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Poolse regering wil met name een einde maken aan de verwijzingen naar ‘Poolse concentratiekampen’ en de Poolse rol in de ondersteuning van Duits beleid tijdens de Tweede Wereldoorlog. |
Artikel |
Bespiegelingen over de keuze tussen bestuursrecht en strafrecht |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2017 |
Trefwoorden | sanctiestelsel, bestuurlijke boete, bestuurlijke strafbeschikking, ernstige gedraging, bestuursstrafrecht |
Auteurs | Mr. dr. drs. B. van der Vorm |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de nabije toekomst zal de wetgever zich gaan beraden over de zogenoemde ‘open context’ en ‘besloten context’. Deze criteria spelen een belangrijke rol ten aanzien van de keuze tussen het bestuursrecht en het strafrecht. Vanuit meerdere hoeken zijn deze criteria bekritiseerd, omdat ze te onbepaald zijn. In deze bijdrage wordt betoogd dat de wetgever meer gewicht moet toekennen aan het criterium van de ernstige gedraging. Er dient te worden gekozen voor het strafrecht indien sprake is van een ernstige gedraging, terwijl bestuursrechtelijk optreden mogelijk is bij minder ernstige gedragingen. Ten aanzien van de keuze tussen de bestuurlijke boete en de bestuurlijke strafbeschikking dient vooral pragmatisch te worden gekozen. |
Diversen:Buitenlands nieuws |
De ‘Big Brother-wet’ in Rusland |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Dr. S.H. Ranchordás |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Het venijn zit in de staart: staartteksten in opsommingsbepalingen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2014 |
Trefwoorden | wetgevingstechniek, Aanwijzingen voor de regelgeving, opsommingsbepalingen, staartteksten, Eerste Kamer, Staatsblad, Staatscourant |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aan de hand van twee petites histoires uit de wetgevingspraktijk wordt stilgestaan bij het fenomeen ‘staartteksten’. Dat zijn slotzinsnedes die soms voorkomen in opsommingsbepalingen. De staarttekst is dan de slotzinsnede die betrekking heeft op de gehele voorafgaande tekst van een artikellid dat bestaat uit een aanhef met een opsomming. Aangetoond wordt dat het van groot belang is om een staarttekst vooraf te laten gaan door een ‘harde return’ (de Enter-toets op het toetsenbord). Alleen dan is duidelijk dat de staarttekst een los onderdeel is van de bepaling en wordt niet de indruk gewekt dat die tekst deel uitmaakt van het laatste onderdeel van de opsomming. Zo kan veel discussie en verwarring worden voorkomen. Maar nog beter is het om bij de compositie van wetteksten zo veel mogelijk de situatie te vermijden dat er na een onderdeelsgewijze opsomming nog een staarttekst moet volgen. Dan is immers zeker dat er op dat punt niets fout gaat. |
Artikel |
Symboolwetgeving: de opkomst, ondergang en wederopstanding van een begrip |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2014 |
Trefwoorden | symboolwetgeving, communicatieve benadering van wetgeving, interactionisme, open normen, democratie |
Auteurs | Prof. dr. B. van Klink |
SamenvattingAuteursinformatie |
De communicatieve benadering van wetgeving heeft aanleiding gegeven tot de nodige wetenschappelijke discussie. In deze bijdrage gaat de auteur nader in op de aangevoerde kritiekpunten. Doel van dit artikel is te bepalen in welke opzichten de communicatieve benadering aanvulling of correctie behoeft. Conclusie is dat het achterliggende democratische ideaal nog steeds relevant is: de wens om burgers meer te betrekken bij de totstandkoming en de uitvoering van wetgeving. Tegelijk moet beter rekenschap worden afgelegd van de processen van in- en uitsluiting waarmee wetgeving onvermijdelijk gepaard gaat. Niet iedereen kan, mag of wil meepraten over de betekenis van de wet, niet elk gezichtspunt kan in het uiteindelijke wetgevende besluit erkenning krijgen. |
Discussie |
Radbruch over afweging van belangen en terugwerkende kracht |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | deugdelijkheidseisen, terugwerkende kracht, belangenafweging, gerechtigheid |
Auteurs | Prof. dr. W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het verbod van terugwerkende kracht is een van de beginselen voor deugdelijke wetgeving. Toch worden er veel uitzonderingen gemaakt, waarbij de minimumeis geldt dat afwijking van het verbod op een goede en openbare belangenafweging berust. Bij de herziening ten nadele in het strafrecht lijkt aan deze eis niet te zijn voldaan, bij belastingwetgeving die per brief gewijzigd wordt, zijn er sterkere papieren voor. De rechtstheorie van Radbruch levert een kader voor de afweging van belangen. In zijn worsteling met de wetten die met terugwerkende kracht onrecht uit de nazitijd goed probeerden te maken, zien we de onvermijdelijke spanning die deze deugdelijkheidseis oproept. |
Praktijk |
Enkelvoud of meervoud? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2012 |
Trefwoorden | Aanwijzingen voor de regelgeving, wetgevingstechniek, meervoudsvorm, enkelvoudsvorm, Wetboek van Strafrecht |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
SamenvattingAuteursinformatie |
De wetgever is niet consequent in het gebruik van meervoud en enkelvoud in wetteksten. Daarom ontstaat er soms discussie over de betekenis van een wettekst. De parlementaire geschiedenis biedt hier diverse voorbeelden van, waarvan er enkele in deze bijdrage worden uitgelicht. Het is niet altijd duidelijk of in een wettekst het meervoud ook het enkelvoud omvat, en omgekeerd. Dit hangt altijd van de context af en van de bedoeling van de wetgever. Biedt dat geen aanknopingspunten, dan lijkt de hoofdregel te zijn dat het om het even is of het enkelvoud dan wel het meervoud wordt gebruikt. Aanknopingspunt hiervoor biedt een arrest van de Hoge Raad uit 1909. Voor nieuwe aanwijzingen in de Aanwijzingen voor de regelgeving lijkt onvoldoende reden, al zou een aanwijzing waarmee de opstellers van wetteksten in ieder geval worden aangespoord om consequent het enkelvoud dan wel het meervoud te gebruiken, misschien niet misstaan. |
Discussie |
Havel en de schijn van legaliteit |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | legaliteit, legitimiteit, republiek, burger, fictie van het algemeen belang |
Auteurs | Prof. dr. W.J. Witteveen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In de geschriften en de levensloop van Václav Havel komt een visie op legaliteit naar voren die niet alleen relevant was in de strijd van de dissidenten tegen het posttotalitaire systeem, maar ook betekenis heeft bij de beantwoording van de vraag hoe het in de democratische rechtsstaat gesteld is met het streven om in de waarheid te leven door wetten te maken die georiënteerd zijn op het (fictieve) algemeen belang. |
Discussie |
Hoi ek nomou, die van de WetOver de betekenis van toráh naast nomos en wet |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 3 2011 |
Trefwoorden | rechtstoestand, Torah, nomos, wet |
Auteurs | Prof. mr. E.C.M. Jurgens |
SamenvattingAuteursinformatie |
De zeventig geleerden, de Septuagint, die te Alexandrië in de derde eeuw Tenach (het Oude Testament) vertaalden uit de Hebreeuwse grondtekst in het Grieks, vertaalden het woord ‘toráh’ als ‘nomos’.Torah betekenent in de vertaling van Martin Buber, ´Weisung´, voorschrift. De Torah is formeel en heilig, want door de Eeuwige vastgesteld. Jezus heeft het liefdesgebod echter daarboven gesteld. Door de vertaling als nomos heeft de Griekse betekenis van ‘regelmaat, rechtstoestand’ de oorspronkelijke betekenis ook beïnvloed. Maar op het diepere niveau, dat van wezenlijke waarden, klinkt nog altijd iets van ‘torah’ door in de wet. |
Titel |
Het ambacht: Jaar of jaren? |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 03 2008 |
Trefwoorden | Wetgeving, Aanwijzing, Voorstel van wet, Nota van wijziging, Inzage, Website, Aanbeveling, Aangebrachte verandering, Aanhangigheid, Ambtenaar |
Auteurs | Borman, T.C. |
Titel |
Rechtsvergelijking voor beleid en wetgeving: 'Nu weet ik veel meer, maar vooral ook hoe ingewikkeld het is' |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 06 2007 |
Trefwoorden | Motivering, Verificatie, Wetgeving, Lidstaat, Transactiekosten, Werking regeling, Geregistreerd partnerschap, Huwelijk, Staatssteun, Terugvordering |
Auteurs | Visser, Y., Ginkel, E.C. van en Jongste, W.M. de |