In welke mate moet de rechter – meer in het bijzonder de Centrale Raad van Beroep (CRvB) – zijn ervaringen met wetgeving rechtstreeks terugkoppelen naar de wetgever? Bij ervaringen valt te denken aan geconstateerde leemtes of tegenstrijdigheden in wet- en regelgeving, aan strijd met hoger recht, aan problemen met overgangsrecht, of meer fundamenteel, aan de gevolgen van (grote) wetgevingsoperaties zoals de ‘decentralisaties’ in het sociaal domein. |
Artikel |
Is terugkoppeling naar de wetgever een taak van de bestuursrechter?Ja, maar op het juiste moment en op transparante wijze |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | rechter, wetgever, evaluatie, terugkoppeling, transparantie |
Auteurs | Mr. dr. R.M. van Male |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Wetgever en rechter: een vruchtbare wisselwerking |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | rechter, wetgever, signalering, terugkoppeling |
Auteurs | Mr. J.J. van Eck en Mr. dr. R.K. Visser |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het leerstuk van de trias politica houdt in dat de drie staatsmachten – de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht – onderscheiden verantwoordelijkheden en taken hebben, maar ook dat zij alle drie deel uitmaken van het geheel van de overheidsmacht. In het dagelijks bestaan worden vooral de verschillen benadrukt, maar de overheid als geheel kan niet zonder de complementaire en signalerende rol van elk van de staatsmachten. Daarvan zijn in de praktijk van de Nederlandse Raad van State voorbeelden te zien, maar sinds kort wordt ook op Europees niveau hiernaar gekeken. Mits ieder van de betrokkenen zich realiseert wat de eigen rol en verantwoordelijkheid is, kan hier een duidelijke meerwaarde ontstaan. |