Zoekresultaat: 6 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement x Jaar 2020 x

Eric Lancksweerdt
Eric Lancksweerdt is hoofddocent aan de UHasselt en de UGent en praktijkassistent aan de UAntwerpen. Zijn onderzoeksdomeinen zijn alternatieve conflictoplossing, burgerparticipatie, rechtspraktijk en ethiek, menselijke kwaliteiten in een juridische context.
Artikel

Conflicthantering op Vlaamse scholen: kinderen en jongeren (steeds meer) aan zet

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden Vlaams onderwijs, leerlingen, sociaal-emotionele ontwikkeling, conflicthantering, methoden
Auteurs Gie Deboutte
SamenvattingAuteursinformatie

    Schools are tasked with helping children to become socially competent(er), both in the on- and offline world. If conflicts occur, schools find out how they can tackle this behaviour and prevent it in the future. Schools cover various tracks here. More and more schools have understood that they can actively involve children and young people in their preventive and problem-solving approach. They integrate methodologies and programmes that give children and young people the opportunity to take responsibility when a conflict occurs. Some of these methods and programmes are looked at more closely in this article. The article concludes with a future-oriented dream that responds to some current educational needs.


Gie Deboutte
Gie Deboutte is voorzitter van Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten; UCLL-expert pesten en ongewenst grensoverschrijdend gedrag; trainer bij Tenz vzw.

Annie de Roo
Annie de Roo is associate professor of ADR and comparative law at Erasmus University Law School in Rotterdam, editor-in-chief of TMD, and vice chair of the exams committee of the Mediators Federation of the Netherlands MFN. She has published extensively on mediation and has inter alia been a Rapporteur three times for the European Commission on the use of mediation in employment disputes.
Artikel

Herstelgericht handelen. Groeikansen voor de hele school

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden herstelgericht handelen, school, leraren, leerlingen, herstelgesprekken
Auteurs Maria Beerten
SamenvattingAuteursinformatie

    Implementing a restorative policy is a difficult job for schools. In schools based on sanctions teachers need to know the rules, but in schools based on restorative justice everyone, especially students, understands the rules and believes in them. The relation has priority. Such a school needs a vision on the restorative method for parents, teachers and students to solve unacceptable behaviour and conflicts. It focuses on self-discipline instead of discipline.


Maria Beerten
Maria Beerten heeft een lange ervaring als leerlingbegeleider in een Brusselse school, daarna als PrOSbegeleider van scholen, leraren en jongeren (PrOS – Positieve relaties op school). Zij is nu werkzaam als nascholer en hergo-moderator (herstelgericht groepsoverleg).
Artikel

De mediator buddy

Reflecties bij de persoonlijkheid van de mediator, de nood aan ‘de-bias’ en de haalbaarheid van een mediator ‘buddy’

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2020
Trefwoorden mediator buddy, bias, integrity, 5MBP, reflection
Auteurs Alain Laurent Verbeke
SamenvattingAuteursinformatie

    As mediators we should be aware of our biases. We cannot avoid them, although we need integrity and impartiality while helping people communicate and negotiate in their search for conflict resolution. The mediator’s job is delicate and important, as we ‘play’ with people and their underlying interests, emotions and identity. That is also the case in business mediation, where it all seems to be just professional and some feel emotions are to be avoided.
    Mediators need much intrapersonal work to stay balanced and to manage their own biases. In this article a 5 step Managing Biases Process (5MBP) is suggested.
    To do this honestly and seriously, and to keep growing, we need a ‘sparring partner”. Such mediator buddy contributes to our checks and balances, and better guarantees the integrity of the mediator.


Alain Laurent Verbeke
Alain Laurent Verbeke is gewoon hoogleraar aan de KU Leuven, Full Professor of Law & Negotiation-Mediation Leuven, Harvard, Tilburg, UCP Lisbon en advocaat.
Artikel

Access_open Bemiddeling na, maar ook voor het openvallen van de nalatenschap van het familiebedrijf

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2020
Trefwoorden familiebedrijf, nalatenschap, conflictvaardigheden, familievermogen
Auteurs Alain Laurent Verbeke en Katalien Bollen
SamenvattingAuteursinformatie

    In this article the authors describe briefly the legal aspects of liquidation of an estate and the alternative way of mediation. Besides that they investigate what should better be done before the estate will be liquidated. It turns out that also in that case the facilitation of mediation is a wise choice.


Alain Laurent Verbeke
Alain Laurent Verbeke is gewoon hoogleraar familiaal vermogensrecht en onderhandelen & bemiddelen KU Leuven. Hij is ook Professor of Law aan Harvard, UCP Lisbon en Tilburg. Als advocaat en partner bij Deloitte Legal is hij medeverantwoordelijk voor het Greenille Private Client Team, met diensten in (internationale) tax en estate planning, conflict handling en family & business dynamics.

Katalien Bollen
Katalien Bollen is gastdocent en praktijklector aan de KU Leuven, en werkzaam als Family & Business Dynamics Expert bij het Greenille Private Client Team van Deloitte Legal.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.