The hospital sector is not only confronted with the challenges of technical and digital medicine (AI), but also with the expectations of increasingly more talkative patients and their relatives. Luc Van Bauwel introduces you to and testifies about the way in which the ombudsman service of an important hospital group in Antwerp evolved from mere complaint handling as an ombudsservice on the basis of principles of mediation to anchoring the ideas in the liars of management, doctors and other employees; he gives an overview of how the professional ombudsman organized his self and how the surrounding other stakeholders perceived this relatively new ‘ombudsman’ service, which was established by law; how patients have experienced this form of conflict management in the past 15 years, which has been monitored inside the care institution twice in the last 15 years; in the end, he testifies how the acquired/gained trust has grown, as a result of which he now participates on board level in an active role from the very beginning of developing and implementing changes, in the ever-present processes of change, in particular aimed at the doctors associated with the organization. |
Zoekresultaat: 21 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement x
Interview |
De zoektocht naar evidence-based, people-centered justiceIn gesprek met Sam Muller en Maurits Barendrecht van the Hague Institute for Innovation of Law (HiiL) |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Rob Jagtenberg |
Auteursinformatie |
Column |
Corona: de nood moet vindingrijk maken |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Rob Jagtenberg en Patrick Van Leynseele |
Auteursinformatie |
Artikel |
Conflictmanagement als toegevoegde waarde in de zorg(organisatie): een praktijkgetuigenis |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | rechtstreekse communicatie en dialoog, beleving en verbinding, uitdaging en ontwikkeling |
Auteurs | Luc Van Bauwel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
VEILIG THUIS: multidisciplinaire aanpak van intrafamiliaal geweld en kindermishandeling onder één dak |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | Family Justice Center, Multidisciplinary approach, Domestic Violence and Child abuse, Client-centered approach |
Auteurs | Pascale Franck |
SamenvattingAuteursinformatie |
The Family Justice Centers are an international model where victims of domestic violence and child abuse can find all help needed under one roof. The FJCs are a collaboration of police, justice, welfare, help centers and authorities. The main target is empowering survivors of violence. |
Artikel |
Klachtrecht in de care-sector: miniproces of goed gesprek? |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2017 |
Trefwoorden | Klachtrecht, Langdurige zorg, Wkkgz, Jeugdwet |
Auteurs | Simona Tiems |
SamenvattingAuteursinformatie |
Care providers establish often long term relationships with their clients. It is of paramount importance that the threshold for a complaint or dispute resolution is preferably low. Ideally this is not a ‘mini-trial’ in which care provider and client are opposed against each other, but a constructive dialogue at a round table guided by a skillful complaints officer. This is what has been introduced by the Healthcare Quality, Complaints and Disputes Act (the Wkkgz). |
Diversen: Interview |
Interview met Diana Evers over haar recente boek ‘Bemiddeling. Meer dan een hype’ |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Eric Lancksweerdt |
Auteursinformatie |
Diversen |
Gevestigde ADR-instituten en ontwortelde arbeidsrelaties: een dubbelinterview bij de Britse Acas en de Belgische Dienst Sociaal Bemiddelaars |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | Acas, Belgian, Social Mediators Service, labour, ADR |
Auteurs | Annie de Roo en Rob Jagtenberg |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this interview with prominent representatives of the British Acas and the Belgian Social Mediators Service important developments in the ADR labour practice are discussed. In particular, the impact of the financial crisis and the ever advancing globalization process on the labour negotiating climate is the centre of attention. |
Column |
Wie betaalt, bepaalt. Ook voor de bemiddelaar en de rechter |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2010 |
Auteurs | Rob Jagtenberg |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Conflicthantering binnen de wettelijke vertegenwoordiging |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | Drs. A. Leijssen is directeur van Leijssen Bewindvoeringen b.v.T. Tiebosch studeert rechten.Legal protection, Guardian, conflict management, strategic interaction |
Auteurs | drs. André Leijssen en Tineke Tiebosch |
SamenvattingAuteursinformatie |
In this article the focus is on conflicts in the legal protection of incapable adults. First a short explanation is given of protection measurements in Dutch family law. Second is discussed in which cases judges appoint or should appoint professional guardians instead of a member of the family of the incapable adult. The central issue in this article is the role of the guardian as an ‘arbiter’ in conflicts. According to his task he cannot be independent, because his primary task is to care for the interests of the incapable person. This may bring him in conflict with other parties involved. Particularly the fact that the guardian himself can be a party in a conflict makes his position and role special. Therefore, some methods of possible strategic interaction from the perspective of the guardian are discussed. |
Praktijk |
Eindopdracht ‘Mediation in zakelijke geschillen’ – Wijzer in conflictmanagement |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 1 2010 |
Trefwoorden | effective dispute resolution, internal conflicts, managers, conflict methods |
Auteurs | Esther van der Drift, Laura Franssen, Lisette Moerdijk e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Research shows that many companies are unfamiliar with Effective Dispute Resolution (EDR) methods. Increasingly however managers wish to effectively solve disputes. This has resulted in the development of a simple tool for managers. Our conflict resolution chart is based on a literature study of factors proven to play a role in the choice for a particular dispute resolution method. The conflict resolution chart was refined based on the answers of ten managers to a questionnaire about the developed tool. The manager can use the chart as a first indicator of what course of actions with regard to the conflict he has to take. |
Titel |
Enquête gebruik mediationovereenkomst |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 03 2005 |
Trefwoorden | Nu de (juridische) eisen die aan mediators worden gesteld, in het kader van de nieuwe regelgeving voor verwijzing naar mediation per 1 april 2005 zijn verscherpt, is stroomlijning van procedures een belangrijk aandachtspunt. Een van de belangrijkste documenten die moeten worden opgesteld aan het begin van een mediation, is de mediationovereenkomst. In de praktijk blijkt dat mediators verschillende mediationovereenkomsten hanteren, variërend van heel beknopte tot zeer uitgebreide modellen. |
Auteurs | Redactie |
Titel |
NMI-informatie |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 02 2003 |
Trefwoorden | Mediation, Vaststellingsovereenkomst, Mediator, Arbeidsverhouding, Bestuurder, E-business, Onderwijs, Ruimtelijke ordening, Computer, E-mail |
Auteurs | Redactie |
Titel |
NMI-informatie |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 01 2003 |
Trefwoorden | Vaststellingsovereenkomst, Mediation, Mediator, Arbeidsverhouding, Bestuurder, Bouw, Computer, E-mail, Fax, Handel |
Auteurs | Redactie |
Titel |
Mediation in de praktijk: Bewustwording van attitude: De persoon van de mediator als instrument van zijn functioneren |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 01 2003 |
Trefwoorden | Mediator, Mediation, Opdrachtgever, Balans, Aansprakelijkheid, Vertegenwoordiging, Kwaliteit, Nabijheid, Transparantie, Erkenning |
Auteurs | Graat, J.M.J.M., Velde, C.F. van de en Hoogland, M.H. |
Titel |
NMI-informatie |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 03 2002 |
Trefwoorden | Vaststellingsovereenkomst, Mediator, Mediation, Arbeidsverhouding, Bestuurder, Bouw, Computer, E-mail, Fax, Handel |
Auteurs | Walters, P. |
Titel |
Mediation in de praktijk: Wat wilt u: mediation of een goed gesprek? De mediationovereenkomst en reglementen in de praktijk. Resultaten van de enquête en commentaar |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 02 2006 |
Trefwoorden | Mediator, Mediation, Overeenkomst, Mediationovereenkomst, Model, Aansprakelijkheid, Enquête, Arbeidsduur, Arbeidsverhouding, Fiscaal |
Auteurs | Vollebregt, B.A.W. en Kil, A.J. |
Praktijk |
Interview met Mauk Mulder, de rebelse professor die de machtsrelaties duidt |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 02 2007 |
Trefwoorden | Mediation, Ambtenaar, Ondernemingsraad, Vader, Aansprakelijkheid, Bouw, Eigenaar, Inbreng, Levering, Student |
Auteurs | Kil, A. |
Artikel |
Ervaringen van klagers en aangeklaagde artsen met het tuchtrecht |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2009 |
Trefwoorden | tuchtrecht, gezondheidszorg |
Auteurs | Mr. Yasmine Alhafaji, Mr. dr. Brenda Frederiks en Prof. mr. Johan Legemaate |
SamenvattingAuteursinformatie |
If a patient is not satisfied with any aspects of health care, he or she can file a complaint. In the Netherlands, as in other countries, there are several ways for handling patients’ complaints. One of the possibilities is to lodge a complaint with the medical disciplinary board. In 1997, the Individual Health Care Professions Act came into force. The main goals of this Act are to promote the quality of professional practice and to protect patients against unprofessional health care professionals.In 2008 research was undertaken into the experiences of patients (or others acting on behalf of them) with the disciplinary procedure. A sample of both complainants and practitioners against whom a complaint was lodged were interviewed about their expectations and experiences. The main conclusion is that for several reasons both parties are dissatisfied with the current procedure. This paper provides an overview of the outcome of the interviews. In addition, some concrete proposals are made regarding the improvement of the current disciplinary procedure. |
Redactioneel |
Ontwikkelingen in mediation en conflictmanagement in Vlaanderen en Nederland |
Tijdschrift | Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2009 |
Auteurs | Annie de Roo |
SamenvattingAuteursinformatie |
In een redactioneel artikel geeft de redactie een toelichting op het tijdschriftnummer in kwestie. |