Zoekresultaat: 7 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement x
Artikel

De nationale contactpunten voor de OESO-Richtlijnen

Een uniek systeem voor alternatieve geschillenbeslechting

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2020
Trefwoorden OESO, nationaal contactpunt, multinationale onderneming, maatschappelijk verantwoord ondernemen, due diligence
Auteurs Marianne Gratia en Cyril Liance
SamenvattingAuteursinformatie

    In 1976 the OECD Guidelines for Multinational Enterprises, about corporate social responsibility and sustainability, were carried. To implement the guidelines national contact points inform people and enterprises, and mediate in case of a complaint. This article describes the structure, procedure and role of the Dutch and Belgian National Contact Points.


Marianne Gratia
Marianne Gratia is werkzaam bij de Federale Overheidsdienst Economie in Brussel.

Cyril Liance
Cyril Liance is werkzaam bij de Federale Overheidsdienst Economie in Brussel.

    The cost of conflicts in the Netherlands between civil parties or individuals and the government add up to more than 12 billion Euro. For this calculation, a framework has been developed to distinct between three cost categories: Subject (parties) cost, System cost (e.g. court) and Consequential cost. The latter category represents more than 50% of the total cost, the majority of which are born by commercial parties and employer. The government bears 12,5% of the total cost. The impact on insurance companies could not be estimated but is suspected to be substantial. It are these three parties who in concert should fund further investigation and develop initiatives to reduce the financial and human cost of conflicts. It is to be investigated which incentives are required to make this game change to take place.


Ivor Brinkman
Ivor Brinkman (1968) is Registeraccountant en Registermediator. Mede op grond van eigen observaties, aangevuld met uitgebreid onderzoek naar die van anderen, is hij tot de conclusie gekomen dat de impact van conflicten op mensen en organisaties groot is en dat de samenleving lijkt te juridiseren. Om dit tegen te gaan heeft hij Vantage opgezet dat zich richt op het ontwikkelen en verstrekken van instrumenten en diensten om mensen en organisaties te helpen anders om te gaan met conflicten door deze vroeger te herkennen, vaardiger te worden om escalatie te stoppen en meer zelfstandig in staat te zijn om tot oplossing te komen. Vooral het voorkomen van conflicten heeft zijn bijzondere interesse. Zie ook www.vantage.nl.
Artikel

Fiscale bemiddeling in België: een curiosum?

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2014
Trefwoorden Alternatieve geschillenoplossing, Bemiddeling (Gerechtelijk recht), Fiscale bemiddeling, Fiscale bemiddelingsdienst
Auteurs Wendy Hensen
SamenvattingAuteursinformatie

    Wendy Hensen analyzes the current Belgian legislation on tax mediation from the perspective of the traditional mediation doctrine. This legislation is in no way connected to the general set of rules on mediation incorporated into the Judicial Code. The question arises whether an internal comparative study between the two separate schemes can shed more light on potential bottlenecks in the current regulation. A comparison reveals significant differences in regard to the importance attributed to certain key elements of mediation, namely the principles of voluntary participation, confidentiality, party self-determination as well as the involvement of an independent and impartial third party who uses mediation methods and techniques. The customary interpretation and understanding of the concept ‘mediation’ apparently doesn’t apply to tax mediation. A brief overview of the Dutch mediation practice in fiscal affairs shows that a more holistic approach, in respect of the aforementioned principles, is nonetheless possible.


Wendy Hensen
Wendy Hensen behaalde in 2008 een masterdiploma rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven en vervolgens in 2009 een tweede masterdiploma forensica, criminologie en rechtspleging aan de Universiteit Maastricht. Zij startte haar loopbaan als advocaat aan de balie van Tongeren. Momenteel schrijft ze een doctoraatsthesis over bemiddeling en de gerechtelijke organisatie aan de Universiteit Hasselt. In 2013 heeft zij een erkende bemiddelingsopleiding gevolgd in burgerlijke en handelszaken.
Artikel

ADR en ODR voor consumentenzaken in beweging

Enige juridische implicaties van de Europese ADR-richtlijn en ODR-verordening voor het Nederlandse ADR-landschap

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 2 2014
Trefwoorden consumentenzaken, ADR-richtlijn, ODR-verordering, implementatie Europese regels
Auteurs Eline Verhage
SamenvattingAuteursinformatie

    Medio 2013 the European legislator adopted Directive 2013/11/EU (ADR Directive) and Regulation 524/2013 (ODR Regulation), both in the field of European consumer redress. The Directive and Regulation aim to promote the simple, fast and digital (out of court) resolution of consumer disputes. The Directive must be implemented no later than July 2015. This article describes some hurdles the Dutch legislator must overcome to successfully implement the Directive into the self-regulatory Dutch Consumer ADR system.


Eline Verhage
Eline Verhage is recentelijk civielrechtelijk afgestudeerd aan de Universiteit Leiden en thans bezig met het schrijven van een onderzoeksvoorstel teneinde te kunnen promoveren op het gebied van ADR en ODR.
Titel

Mediation in strafzaken; herstelrecht

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 01 2005
Trefwoorden Slachtoffer, Delinquent, Mediation, Jeugdrechter, Herstel, Bemiddeling, Ouders, Bemiddelaar, Politie, Schade
Auteurs Wolthuis, A.

Wolthuis, A.
Titel

Mediation en conflictmanagement in de praktijk: Het UWV en mediation, deel twee? 'Samen verder werken aan de oplossing voor het bezwaar' Een korte impressie

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 02 2007
Trefwoorden Uitvoeringsorgaan werknemersverzekeringen, Mediation, Medewerker, Bezwaarschrift, Telefoongesprek, Bestuursorgaan, Hoorzitting, Aanbeveling, Investering, Nationale ombudsman
Auteurs Koetsenruijter, C.

Koetsenruijter, C.
Artikel

Ervaringen van klagers en aangeklaagde artsen met het tuchtrecht

Tijdschrift Nederlands-Vlaams tijdschrift voor mediation en conflictmanagement, Aflevering 3 2009
Trefwoorden tuchtrecht, gezondheidszorg
Auteurs Mr. Yasmine Alhafaji, Mr. dr. Brenda Frederiks en Prof. mr. Johan Legemaate
SamenvattingAuteursinformatie

    If a patient is not satisfied with any aspects of health care, he or she can file a complaint. In the Netherlands, as in other countries, there are several ways for handling patients’ complaints. One of the possibilities is to lodge a complaint with the medical disciplinary board. In 1997, the Individual Health Care Professions Act came into force. The main goals of this Act are to promote the quality of professional practice and to protect patients against unprofessional health care professionals.In 2008 research was undertaken into the experiences of patients (or others acting on behalf of them) with the disciplinary procedure. A sample of both complainants and practitioners against whom a complaint was lodged were interviewed about their expectations and experiences. The main conclusion is that for several reasons both parties are dissatisfied with the current procedure. This paper provides an overview of the outcome of the interviews. In addition, some concrete proposals are made regarding the improvement of the current disciplinary procedure.


Mr. Yasmine Alhafaji
Yasmine Alhafaji is als onderzoekster verbonden aan het VU Medisch Centrum, afdeling Sociale Geneeskunde/EMGO Instituut.

Mr. dr. Brenda Frederiks
Brenda Frederiks is universitair docent gezondheidsrecht en is verbonden aan het VU Medisch Centrum, afdeling Sociale Geneeskunde/EMGO Instituut.

Prof. mr. Johan Legemaate
Johan Legemaate is hoogleraar gezondheidsrecht en is verbonden aan het VU Medisch Centrum, afdeling Sociale Geneeskunde/EMGO Instituut.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.