In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de marktafbakening bij de productie van eigen merk (branded), co-packing (merk van een derde) en private label (huismerk). Hierbij zullen zaken en kernoverwegingen uit de beschikkingspraktijk van de Europese Commissie, de ACM en de Britse mededingingsautoriteit CMA worden besproken. Het artikel spitst zicht toe op overwegingen voor het upstream (productie)niveau aan de hand van beschikkingen inzake, met name, levensmiddelen. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2020 |
Trefwoorden | private label, marktafbakening, eigen merk, branded, co-packing |
Auteurs | Felix Roscam Abbing |
SamenvattingAuteursinformatie |
Annotatie |
De ISU-beschikking; rijdt de Commissie een scheve schaats? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2018 |
Trefwoorden | ISU, doelbeperking, gevolgbeperking, sport en mededinging, marktordening |
Auteurs | Felix Roscam Abbing |
SamenvattingAuteursinformatie |
Recentelijk heeft de Europese Commissie geoordeeld dat de regels van de ISU op grond waarvan schaatsers die aan niet-geautoriseerde wedstrijden van derden meedoen een langdurige of zelfs levenslange schorsing riskeren, in strijd zijn met het mededingingsrecht. De Commissie concludeert dat de ISU-regels een doelbeperking zijn in de zin van artikel 101 VWEU. In deze annotatie wordt besproken of deze zaak zich wel leent voor beoordeling als doelbeperking in plaats van gevolgbeperking, en of artikel 101 VWEU überhaupt wel zou moeten worden toegepast. Als laatste wordt kort besproken of dergelijke zaken wel zouden moeten worden beoordeeld onder het mededingingsrecht. |
Redactioneel |
Mededinging en de man-vrouwverhouding |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2018 |
Auteurs | Eric van Damme |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | selectieve distributieovereenkomsten, Coty, onlinemarktplaatsen, luxeproduct |
Auteurs | Elske Raedts en Felix Roscam Abbing |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel wordt getoetst of er door de Coty-uitspraak van het Hof van Justitie een verandering is ontstaan in de toelaatbaarheid van bepaalde verboden binnen selectieve distributieovereenkomsten. Hierbij worden met name de Metro-criteria en bestaande rechtspraak (zoals Pierre Fabre en L’Oréal) vergeleken met de Coty-uitspraak en recente nationale rechtspraak in arresten zoals Asics en Nike. Uiteindelijk wordt geconcludeerd dat recente rechtspraak op een aantal vlakken duidelijkheid heeft gebracht, maar dat er nog steeds onduidelijkheden bestaan over de vragen of vanuit mededingingsrechtelijk perspectief een totaalverbod op verkoop via onlinemarktplaatsen toelaatbaar kan zijn en wanneer een product als luxeproduct kwalificeert. |
Redactioneel |
Zomerse beschouwingen |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2018 |
Auteurs | Erik Pijnacker Hordijk |
Auteursinformatie |