Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 1 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Markt & Mededinging x
Artikel

Access_open Consumenteninertie, mededinging en markttoezicht

Tijdschrift Markt & Mededinging, Aflevering 6 2018
Trefwoorden consumenteninertie, consumentenbescherming, complexiteit, naïviteitsdiscriminatie, informatieasymmetrie
Auteurs Annemieke Tuinstra
SamenvattingAuteursinformatie

    Imperfecte informatie, complexiteit, en gedragsvalkuilen van consumenten kunnen resulteren in consumenteninertie, die op zijn beurt de concurrentie verzwakt. Zeker als marktwerking nog een ander publiek belang dient of als het om een essentieel product gaat, is het zaak om de concurrentie te beschermen en eventueel aan te jagen, door inertie te verminderen. Mededingingstoezicht en consumentenbescherming en -empowerment zijn in die zin complementair. Dit artikel schetst hoe de complementariteit tussen deze rechtsgebieden anno 2018 wordt vormgegeven in de praktijk, aan de hand van voorbeelden uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk.


Annemieke Tuinstra
Drs. A.A.M. Tuinstra is als Senior Econoom werkzaam bij het Economisch Bureau van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De auteur schrijft dit artikel op persoonlijke titel. De auteur dankt de redactie en collega’s bij de ACM voor enkele waardevolle opmerkingen bij een eerdere versie van dit artikel.
Toont 1 gevonden tekst
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.