Deze bijdrage richt zich op de mogelijkheden en beperkingen om voor- en nadelen van een duurzaamheidsafspraak te kwantificeren onder artikel 6 lid 3 Mededingingswet gebaseerd op de kosten-batenanalyse, de welzijnsanalyse en de capaciteitenbenadering. |
Zoekresultaat: 75 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Markt & Mededinging x
Column |
Een concurrentiestrijd om het publiek belang |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2020 |
Auteurs | Rutger Claassen |
Auteursinformatie |
Artikel |
Kwantificering van de voor- en nadelen van duurzaamheidsafspraken onder artikel 6 lid 3 Mededingingswet |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2020 |
Trefwoorden | duurzaamheid, afspraken, KBA, WZA, capaciteitenbenadering |
Auteurs | Eva van der Zee |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Territoriale leveringsbeperkingen tussen de Benelux-landen: werkt de interne markt voor iedereen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2020 |
Trefwoorden | territoriale leveringsbeperkingen, prijsverschillen, territorial supply constraints, detailprijzen, economische afhankelijkheid |
Auteurs | Christian Huveneers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het uitgangspunt van deze bijdrage is de vaststelling van prijsverschillen tussen lidstaten van de Europese Unie, in het bijzonder de vaststelling van hogere detailprijzen in België dan in naburige landen. Het artikel hanteert het begrip ‘territoriale leveringsbeperkingen’ (territorial supply constraints) als één van de belangrijkste oorzaken van die prijsverschillen en hoe deze in mededingingszaken worden behandeld. Ook biedt de bijdrage een overzicht van de empirische economische literatuur over andere mogelijke economische oorzaken van prijsverschillen. Ten slotte worden andere juridische instrumenten (dan het mededingingsrecht in enge zin) ter beschikking van mededingingsautoriteiten en rechtbanken gehanteerd, in het bijzonder het begrip ‘economische afhankelijkheid’ |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Léon Korsten en Jolein Movig |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Abuse, She Wrote |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Gunnar Niels |
Auteursinformatie |
Column |
Komkommertijd – de Leafy Salad Association, Brexit en het mededingingsbeleid |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2019 |
Auteurs | Leigh Hancher |
Auteursinformatie |
Artikel |
Informatie-uitwisseling en concentraties: standstill-verplichting en/of het kartelverbod? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2019 |
Trefwoorden | informatie-uitwisseling, standstill-verplichting, concentraties, kartelverbod, artikel 101 VWEU |
Auteurs | Mattijs Bosch |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage behandelt het onderwerp informatie-uitwisseling in het kader van concentraties. Dergelijke informatie-uitwisseling kan zowel in de due diligence fase, voorafgaande aan de totstandkoming van een overnameovereenkomst, als in de fase tussen signing en closing van de transactie plaatsvinden. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Jochen Glöckner |
SamenvattingAuteursinformatie |
On April 2019 the Directive on Unfair Trading Practices in business-to-business relationships in the agricultural and food supply chain has entered into force. In particular the remedies that the Member States are supposed to offer seem to be designed after the blueprint of competition law enforcement, and the practices deemed “unfair” in this Directive are closely related to abusive practices under Article 102 TFEU. While such practices are typically based on an economic dependence, no dominant position as required by Article 102 TFEU will be found. So, the question is whether an expansion of the scope of control of unilateral conduct under competition law might be the way to implement the Directive. |
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Artikel |
Het Facebook-besluit van het Bundeskartellamt; een nieuwe kijk op data en dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Pauline Kuipers, Janneke Kohlen en Annelot Kuiper |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 7 februari 2019 heeft de Duitse kartelwaakhond Bundeskartellamt (BKa) het langverwachte besluit bekendgemaakt waarin het vaststelt dat Facebook misbruik maakt van haar dominante marktpositie door op websites van derden gebruikersdata te verzamelen en te verwerken en in strijd handelt met dataprotectiewetgeving. Volgens het BKa geven gebruikers hier geen expliciete toestemming voor of wordt hun geen ‘opt-out’ geboden. Dat geldt ook voor de toestemming voor commercieel gebruik van persoonsgegevens, die door Facebook wordt afgedwongen van haar gebruikers. Het BKa legt Facebook daarom verplichtingen op om dit gedrag binnen twaalf maanden te beëindigen en haar gebruiksvoorwaarden aan te passen. De zaak is een novum, omdat het de eerste keer is dat een mededingingsautoriteit het misbruikverbod handhaaft op grond van overtreding van de dataprotectieregels. In deze bijdrage gaan de auteurs in op het Facebook-besluit, een aantal controversiële standpunten die het BKa inneemt en hoe de zaak past in het bredere debat over mededingingstoezicht in digitale markten. |
Kroniek |
Kroniek economie in het mededingingsrecht 2018 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2019 |
Auteurs | Nicole Rosenboom, Anna den Boer en Maurice de Valois Turk |
Auteursinformatie |
Annotatie |
Onderzoeksplicht of zorgvuldigheidsplicht bij de Wet Markt en Overheid? Het CBb verleent park-assist aan gemeentenRb. Rotterdam 21 september 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:7170; Rb. Rotterdam 22 maart 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:2123; Rb. Rotterdam 22 maart 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:2119; CBb 18 december 2018, ECLI:NL:CBB:2018:660 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2019 |
Auteurs | Jasper Sluijs |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | consumenteninertie, consumentenbescherming, complexiteit, naïviteitsdiscriminatie, informatieasymmetrie |
Auteurs | Annemieke Tuinstra |
SamenvattingAuteursinformatie |
Imperfecte informatie, complexiteit, en gedragsvalkuilen van consumenten kunnen resulteren in consumenteninertie, die op zijn beurt de concurrentie verzwakt. Zeker als marktwerking nog een ander publiek belang dient of als het om een essentieel product gaat, is het zaak om de concurrentie te beschermen en eventueel aan te jagen, door inertie te verminderen. Mededingingstoezicht en consumentenbescherming en -empowerment zijn in die zin complementair. Dit artikel schetst hoe de complementariteit tussen deze rechtsgebieden anno 2018 wordt vormgegeven in de praktijk, aan de hand van voorbeelden uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk. |
Annotatie |
Over marktdefinitie en bewijslast in de moderne economie: het Amerikaanse Hooggerechtshof in Amex |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | Amerikaans Hooggerechtshof, netwerkeffecten, tweezijdige markt, bewijslast, digitale economie |
Auteurs | Jotte Mulder |
SamenvattingAuteursinformatie |
Onder leiding van de Amerikaanse Staat Ohio heeft een groep van staten American Express aangeklaagd voor een overtreding van de Amerikaanse antitrustregels. De zaak draait om de mededingingsrechtelijke beoordeling van verticale restricties die worden opgelegd aan een groep afnemers van Amex. Amex hanteert zogenoemde ‘anti-steering’ voorwaarden die winkeliers verbiedt op enigerlei wijze concurrerende creditcards aan te prijzen of te bevoordelen in de winkel. De uitspraak van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten geeft aanleiding tot een reflectie op de wijze waarop binnen een mededingingsrechtelijke analyse moet worden omgegaan met indirecte netwerkeffecten op tweezijdige platformmarkten, met name vanuit het perspectief van de rol van marktdefinitie en bewijslast. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | kartelverbod, dynamische prijsstelling, kunstmatige intelligentie, big data, algoritmische besluitvorming |
Auteurs | Anna Gerbrandy en Bart Custers |
Auteursinformatie |
Artikel |
Big data, prijsdiscriminatie en mededinging |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Eric van Damme, Inge Graef en Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | gun-jumping, artikel 4 en 7 Concentratieverordening, meldingsplicht, standstillverplichting, artikel 34 Mw |
Auteurs | Stijn de Jong |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel beschrijft de auteur het fenomeen ‘gun-jumping’ (het zonder goedkeuring van de mededingingsautoriteit implementeren van meldingsplichtige concentraties) aan de hand van recente Nederlandse en Europese zaken. |
Artikel |
Innovatieconcurrentie na Dow/Dupont: floreert innovatie in garages of in Silicon Valley? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5-6 2017 |
Trefwoorden | concentratiecontrole, innovatie, prospectieve analyse, Dow/DuPont, Richtsnoeren horizontale fusies |
Auteurs | Mattijs Bosch en Marianne Meijssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aandacht voor innovatie in fusiezaken is niet nieuw. Wel valt op dat de Commissie kijkt naar mogelijk mededingingsbeperkende gevolgen die steeds verder in de toekomst liggen. In de recente Dow/DuPont-zaak onderzocht de Commissie bijvoorbeeld of de fusie innovatieconcurrentie in markten die niet of nog niet bestaan zou beperken. Daarbij richtte zij zich op concurrentie in innovation spaces en in de industrie als geheel. Dergelijke ‘theories of harm’ lijken nu nog alleen toegepast te worden in volwassen industriën. Het is echter niet uit te sluiten dat ze (bijvoorbeeld) ook worden toegepast op digitale sectoren. De vraag rijst (i) of innovatiebeleid niet beter vastgelegd moet worden in de Commissie-richtsnoeren en (ii) hoe Dow/DuPont zich verhoudt tot de eis dat de Commissie een zorgvuldige prospectieve analyse dient te maken. |
Jurisprudentie |
Gedomineerde en aanpalende markten – enkele opmerkingen bij NS LimburgBesluit ACM d.d. 22 mei 2017, artikel 24 Mw en artikel 102 VWEU (Aanbesteding Concessie Limburg) |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5-6 2017 |
Trefwoorden | misbruik van machtspositie, misbruik op aanpalende markten, roofprijzen, competition on the merits, stelsel van gedragingen als misbruik |
Auteurs | Paul Kreijger |
SamenvattingAuteursinformatie |
Was het misbruikverbod in de Nederlandse mededingingspraktijk lange tijd een rustig, zo niet wat ingeslapen bezit, met het zeer uitvoerige boetebesluit waarmee de ACM de gang van zaken rond de aanbesteding in 2014 van de OV-concessie Limburg afstraft, is aan die rust voorlopig een einde gekomen. Voor mededingingsjuristen biedt de ACM stof tot nadenken met een op onderdelen innovatieve aanpak, die echter de analyse van de effecten van het gestelde misbruik stiefmoederlijk bedeelt. |
Redactioneel |
Geen komkommertijd in het mededingingsrecht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2017 |
Auteurs | Anna Gerbrandy |
Auteursinformatie |