Deze bijdrage beargumenteert dat de bepalingen uit de voorgestelde Digital Markets Act over het gebruik van data striktere eisen moeten stellen aan poortwachters met het oog op andere wetgeving die parallel van toepassing is. Zonder een aanscherping van deze bepalingen is het risico dat het doel van de Digital Markets Act om te zorgen voor betwistbare en eerlijke markten niet bereikt wordt en poortwachters alsnog niet aan strengere eisen onderworpen zijn in verhouding met andere wetgeving, en met name de Algemene verordening gegevensbescherming en de voorgestelde Data Governance Act, die parallel op hen en/of andere marktspelers van toepassing zijn. |
Zoekresultaat: 40 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Markt & Mededinging x
Redactioneel |
Het kan alleen maar meevallen |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2022 |
Auteurs | Bernd van der Meulen |
Auteursinformatie |
Artikel |
Het reguleren van het gebruik van data door digitale platforms: gaat de voorgestelde Digital Markets Act ver genoeg? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2021 |
Trefwoorden | datacombinatie, gegevensdelingsdiensten, data-externalities, datadeelplicht, neutraliteit |
Auteurs | Inge Graef |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2021 |
Trefwoorden | DMA, online platforms, eindgebruikersbescherming, eerlijkheid, betwistbaarheid |
Auteurs | Lisanne Hummel, Laura Frederika Lalikova en Viktorija Morozovaite |
SamenvattingAuteursinformatie |
Om oneerlijke gedragingen van grote online platforms te beteugelen en de betwistbaarheid op digitale markten te vergroten, heeft de Europese Commissie de Wet inzake digitale markten (DMA) voorgesteld. |
Kroniek |
Kroniek economie in het mededingingsrecht 2020 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2021 |
Auteurs | Nicole Rosenboom, Anna den Boer en Lola Damstra |
Auteursinformatie |
Column |
Een structureel vermoeden – groot is slecht is terug |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2021 |
Auteurs | Matthijs Visser |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Markt & marktfalen |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2021 |
Auteurs | Eric van Damme |
Auteursinformatie |
Annotatie |
Geen like voor Facebook uit KarlsruheBundesgerichtshof 23 juni 2020, ECLI:DE:BGH:2020:230620BKVR69.19.0 (Facebook) |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2021 |
Trefwoorden | misbruik, machtspostitie, Facebook, Bundesgerichtshof, Bundeskartellamt |
Auteurs | Marianne Meijssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 23 juni 2020 heeft het Duitse Bundesgerichtshof een uitspraak gewezen in een voorlopige voorzieningenprocedure tegen het Facebook-besluit van het Bundeskartellamt. Het Bundesgerichtshof heeft geen ernstige twijfels dat Facebook het Duitse mededingingsrecht schendt door persoonsgegevens over haar gebruikers te verwerken zonder hier toestemming voor te vragen. Deze noot bespreekt de analyse van het Bundesgerichtshof. Ook wordt er aandacht besteed aan de vraag of het gedrag van Facebook naar Europees of Nederlands mededingingsrecht eveneens verboden is. |
Artikel |
ACM’s klaroenstoot voor duurzaamheid |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2020 |
Trefwoorden | ACM, duurzaamheid, Concept Leidraad Duurzaamheidsafspraken |
Auteurs | Martijn Snoep |
SamenvattingAuteursinformatie |
Bijdrage van de bestuursvoorzitter van de ACM over de Concept Leidraad Duurzaamheidsafspraken. |
Column |
Marktmacht & Marktrecht, the bigger picture |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2020 |
Auteurs | Tom Ottervanger |
Auteursinformatie |
Kroniek |
Kroniek economie in het mededingingsrecht 2019 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Nicole Rosenboom, Anna den Boer, Lola Damstra e.a. |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Bescherming van persoonsgegevens in het mededingingsrecht: breekijzer of afweergeschut? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Pauline Kuipers |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Europese prinses uit Denemarken |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2019 |
Auteurs | Rein Wesseling |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Toezicht en toezichthouders op Big Tech: nog geen algoritme in zicht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Artikel |
‘Wij staan op het punt om uit het peloton te demarreren naar de koplopers’Interview met Martijn Snoep door redactie Markt & Mededinging, 18 april 2019 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Cees Dekker, Anna Gerbrandy en Gunnar Niels |
SamenvattingAuteursinformatie |
Totdat hij in september 2018 voorzitter werd van de ACM, was Martijn Snoep naast advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek ook een van de vaste columnisten van Markt & Mededinging. Van 2013 tot in 2018 liet hij met enige regelmaat zijn licht schijnen over allerhande onderwerpen die het mededingingsrecht en -beleid raken. In verband met zijn benoeming tot voorzitter eindigde Martijn Snoep zijn bijdragen als columnist aan ons blad. Dat leek de redactie van Markt & Mededinging een goede reden om de columns van Martijn Snoep nog eens te herlezen en (mede) aan de hand daarvan hem in zijn nieuwe functie te interviewen over zijn kijk op de ontwikkelingen in het mededingingsrecht en de rol van de ACM. |
Artikel |
Het Facebook-besluit van het Bundeskartellamt; een nieuwe kijk op data en dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Pauline Kuipers, Janneke Kohlen en Annelot Kuiper |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 7 februari 2019 heeft de Duitse kartelwaakhond Bundeskartellamt (BKa) het langverwachte besluit bekendgemaakt waarin het vaststelt dat Facebook misbruik maakt van haar dominante marktpositie door op websites van derden gebruikersdata te verzamelen en te verwerken en in strijd handelt met dataprotectiewetgeving. Volgens het BKa geven gebruikers hier geen expliciete toestemming voor of wordt hun geen ‘opt-out’ geboden. Dat geldt ook voor de toestemming voor commercieel gebruik van persoonsgegevens, die door Facebook wordt afgedwongen van haar gebruikers. Het BKa legt Facebook daarom verplichtingen op om dit gedrag binnen twaalf maanden te beëindigen en haar gebruiksvoorwaarden aan te passen. De zaak is een novum, omdat het de eerste keer is dat een mededingingsautoriteit het misbruikverbod handhaaft op grond van overtreding van de dataprotectieregels. In deze bijdrage gaan de auteurs in op het Facebook-besluit, een aantal controversiële standpunten die het BKa inneemt en hoe de zaak past in het bredere debat over mededingingstoezicht in digitale markten. |
Redactioneel |
Van industriepolitiek, mededingingsrecht en digitale dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Mededingingsrecht in de schijnwerpers |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Anna Gerbrandy |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
De lasten en de lusten?De toepassing van het mededingingsrecht op de digitale economie en innovatie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Paul Lugard |
Auteursinformatie |
Column |
Hipster antitrust |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Winfred Knibbeler |
Auteursinformatie |