Bijdrage van de bestuursvoorzitter van de ACM over de Concept Leidraad Duurzaamheidsafspraken. |
Zoekresultaat: 33 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Markt & Mededinging x
Artikel |
ACM’s klaroenstoot voor duurzaamheid |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4-5 2020 |
Trefwoorden | ACM, duurzaamheid, Concept Leidraad Duurzaamheidsafspraken |
Auteurs | Martijn Snoep |
SamenvattingAuteursinformatie |
Column |
Marktmacht & Marktrecht, the bigger picture |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2020 |
Auteurs | Tom Ottervanger |
Auteursinformatie |
Kroniek |
Kroniek economie in het mededingingsrecht 2019 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2020 |
Auteurs | Nicole Rosenboom, Anna den Boer, Lola Damstra e.a. |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Bescherming van persoonsgegevens in het mededingingsrecht: breekijzer of afweergeschut? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2020 |
Auteurs | Pauline Kuipers |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Europese prinses uit Denemarken |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2019 |
Auteurs | Rein Wesseling |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Toezicht en toezichthouders op Big Tech: nog geen algoritme in zicht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 4 2019 |
Auteurs | Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Artikel |
‘Wij staan op het punt om uit het peloton te demarreren naar de koplopers’Interview met Martijn Snoep door redactie Markt & Mededinging, 18 april 2019 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Cees Dekker, Anna Gerbrandy en Gunnar Niels |
SamenvattingAuteursinformatie |
Totdat hij in september 2018 voorzitter werd van de ACM, was Martijn Snoep naast advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek ook een van de vaste columnisten van Markt & Mededinging. Van 2013 tot in 2018 liet hij met enige regelmaat zijn licht schijnen over allerhande onderwerpen die het mededingingsrecht en -beleid raken. In verband met zijn benoeming tot voorzitter eindigde Martijn Snoep zijn bijdragen als columnist aan ons blad. Dat leek de redactie van Markt & Mededinging een goede reden om de columns van Martijn Snoep nog eens te herlezen en (mede) aan de hand daarvan hem in zijn nieuwe functie te interviewen over zijn kijk op de ontwikkelingen in het mededingingsrecht en de rol van de ACM. |
Artikel |
Het Facebook-besluit van het Bundeskartellamt; een nieuwe kijk op data en dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Pauline Kuipers, Janneke Kohlen en Annelot Kuiper |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 7 februari 2019 heeft de Duitse kartelwaakhond Bundeskartellamt (BKa) het langverwachte besluit bekendgemaakt waarin het vaststelt dat Facebook misbruik maakt van haar dominante marktpositie door op websites van derden gebruikersdata te verzamelen en te verwerken en in strijd handelt met dataprotectiewetgeving. Volgens het BKa geven gebruikers hier geen expliciete toestemming voor of wordt hun geen ‘opt-out’ geboden. Dat geldt ook voor de toestemming voor commercieel gebruik van persoonsgegevens, die door Facebook wordt afgedwongen van haar gebruikers. Het BKa legt Facebook daarom verplichtingen op om dit gedrag binnen twaalf maanden te beëindigen en haar gebruiksvoorwaarden aan te passen. De zaak is een novum, omdat het de eerste keer is dat een mededingingsautoriteit het misbruikverbod handhaaft op grond van overtreding van de dataprotectieregels. In deze bijdrage gaan de auteurs in op het Facebook-besluit, een aantal controversiële standpunten die het BKa inneemt en hoe de zaak past in het bredere debat over mededingingstoezicht in digitale markten. |
Redactioneel |
Van industriepolitiek, mededingingsrecht en digitale dominantie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Auteurs | Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Mededingingsrecht in de schijnwerpers |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Anna Gerbrandy |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
De lasten en de lusten?De toepassing van het mededingingsrecht op de digitale economie en innovatie |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Paul Lugard |
Auteursinformatie |
Column |
Hipster antitrust |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Winfred Knibbeler |
Auteursinformatie |
Artikel |
Machtsmisbruik op basis van big data |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Eric van Damme, Inge Graef en Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | kartelverbod, dynamische prijsstelling, kunstmatige intelligentie, big data, algoritmische besluitvorming |
Auteurs | Anna Gerbrandy en Bart Custers |
Auteursinformatie |
Artikel |
Big data, prijsdiscriminatie en mededinging |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Eric van Damme, Inge Graef en Wolf Sauter |
Auteursinformatie |
Column |
Don’t believe the hype, it’s a sequel |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Matthijs Visser |
Auteursinformatie |
Artikel |
Van sancties naar schadeclaims?Een analyse van de publiekrechtelijke handhaving van het mededingingsrecht bij inbreuken door natuurlijke personen en een verkenning van de civielrechtelijke handhavingsmogelijkheden |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | boete, ACM, natuurlijke personen, schadeclaim, handhaving |
Auteurs | Linde Bremmer |
SamenvattingAuteursinformatie |
Natuurlijke personen kunnen nu ruim tien jaar, sinds 1 oktober 2007, door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een boete opgelegd krijgen voor betrokkenheid bij overtredingen van de Mededingingswet. Het tienjarige jubileum van deze bevoegdheid van de ACM vormt een goede aanleiding de balans op te maken van de handhaving van het mededingingsrecht bij inbreuken door natuurlijke personen. In dit artikel wordt niet alleen een analyse gemaakt van de huidige boetetoemeting aan natuurlijke personen door de ACM. Ook wordt vooruitgekeken naar nieuwe rechtsontwikkelingen op het gebied van (civielrechtelijke) handhaving van het mededingingsrecht met betrekking tot natuurlijke personen. Zo wordt onderzocht in hoeverre het reëel is schadevorderingen jegens feitelijke leidinggevers in te dienen. |
Column |
De digitale economie & marktmacht |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Tom Ottervanger |
Auteursinformatie |
Praktijk |
Kroniek publiekrechtelijke handhaving Mededingingswet 2017 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2018 |
Auteurs | Cees Dekker en Ekram Belhadj |
Auteursinformatie |