Online markten vormen een nieuwe uitdaging voor het mededingingsrecht. Alle voordelen van deze vorm van handel in termen van toegankelijkheid en keuzemogelijkheden ten spijt kunnen consumenten hier worden overschaduwd door ondernemingen die in een virtuele omgeving de persoonlijke data van hun tegenpartij kunnen benutten om deze uit te buiten of te discrimineren. Dit artikel behandelt de vraag of, en zo ja wanneer, deze tak van het recht gebruikt kan worden om door middel van het opleggen van een zorgplicht consumenten te beschermen tegen onbillijk ofwel oneerlijk gedrag door partijen die hun digitale machtspositie misbruiken. |
Verfijn uw zoekresultaat
Artikel |
Online uitbuiting van consumenten voorkomen: een zorgplicht voor dominante ondernemingen? |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 3 2019 |
Trefwoorden | online markten, uitbuiting, consumenten, digitale machtspositie, data |
Auteurs | Wolf Sauter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Kroniek |
Kroniek publiekrechtelijke handhaving Mededingingswet 2018 |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 1 2019 |
Auteurs | Cees Dekker en Ekram Belhadj |
Auteursinformatie |
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.