In dit artikel wordt aan de hand van recente jurisprudentie het toepassingsbereik van de kruimelgevallenregeling besproken. |
Zoekresultaat: 4 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Tijdschrift voor Omgevingsrecht x
Artikel |
De mogelijkheden en beperkingen van de kruimelgevallenregeling nader belicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2-3 2020 |
Trefwoorden | bestemmingsplan, kruimel, reguliere voorbereidingsprocedure |
Auteurs | Mr. S.T.J. (Simon) Olierook en Mr. W.J. (Willem) Bosma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Het omgevingsplan en de omgevingsvergunning: de voor de praktijk belangrijkste ruimtelijke instrumenten van de Omgevingswet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, ruimtelijke ordening, omgevingsplan, omgevingsvergunning, projectbesluit |
Auteurs | Mr. W.J. Bosma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aan de hand van de toetsversie van de Omgevingswet van februari 2013 beoordeelt de auteur de ruimtelijke-ordeningsinstrumenten in het wetsvoorstel. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Daarnaast komen ook het projectbesluit, de algemene regels en de provinciale omgevingsverordening aan bod. |
Discussie |
De wens, de vader en de gedachteEnkele bestuursrechtelijke instrumenten beoordeeld op mogelijkheden voor duurzaam ruimtegebruik |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | duurzaamheid, bestemmingsplan, bouwvergunning, exploitatieplan, exploitatieovereenkomst |
Auteurs | Mr. G. Bosma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het optimaliseren van de mogelijkheden die er zijn binnen het stellen van regels ziet naar mijn oordeel met name op de duidelijke afwegingen die op politiek niveau moeten worden gemaakt omtrent de basisvragen op welke locaties in het betreffende grondgebied aan welke vormen van duurzaamheid de voorrang wordt gegeven, dan wel in welke balans meerdere vormen van duurzaamheid in die betreffende gebieden kan worden gevonden. Dit vanuit de erkenning en het uitgangspunt dat ‘een goede ruimtelijke ordening’ (primair) een duurzame ruimtelijke ordening is. Ruimte voor duurzame energie en maximale flexibiliteit zijn vervolgens leidend.Door goed te omschrijven en op te schrijven waar welke ontwikkelingen wél kunnen en mogen plaatsvinden en daarvoor in de regels en op de kaarten de kaders te scheppen, door aan te geven wat op welke locaties niet mag, door in de concretisering (bouwvergunning) aan te kunnen sluiten bij een ‘duurzaam Bouwbesluit’ en door daarnaast het grondexploitatie-instrumentarium maximaal in te zetten en minder te werken vanuit het uitgangspunt van toelatingsplanologie is naar mijn oordeel verregaande sturing mogelijk in het ontwikkelen en behouden van de gewenste duurzaamheid. |
Artikel |
De betekenis van de programmatische aanpak van luchtkwaliteit voor de rol van de belanghebbende |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 04 2008 |
Trefwoorden | Luchtkwaliteit, Belanghebbende, Afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state, Bestuursorgaan, Wettelijk voorschrift, Rechtsbescherming, Concentratie, Publicatieblad van de europese unie, Kwaliteit, Raad van state |
Auteurs | Bosma, W.J. |