Het voorstel voor de Wet natuurbescherming beoogt één overkoepelende regeling te bieden voor het Nederlandse natuurbeschermingsrecht. Daarbij is als uitgangspunt gekozen dat de bestaande regelgeving versoberd moet worden en dat aansluiting moet worden gezocht bij de Europese regelgeving. In deze kritische bijdrage bespreken de auteurs het wetsvoorstel, de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de bestaande regelgeving, mogelijke conflicten met Europees en internationaal recht, benoemen ze gemiste kansen en geven ze mogelijke alternatieven voor het wetsvoorstel. |
Artikel |
Voorstellen voor verbetering van het wetsvoorstel natuurbescherming |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2012 |
Trefwoorden | Wet natuurbescherming, soortenbescherming, gebiedsbescherming, intrinsieke waarde natuur |
Auteurs | Mr. H.M. Dotinga, Mr. E.E. Meijer en Mr. S. Scheerens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
VogelvrijEen beschouwing over vogels met jaarrond beschermde verblijfplaatsen in relatie tot ruimtelijke ontwikkelingen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2012 |
Trefwoorden | Flora- en faunawet, ontheffing, jaarrond, positieve afwijzing, mitigerende maatregelen |
Auteurs | Mr. J. Gundelach |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een reeks recente jurisprudentie een eind gemaakt aan de praktijk van EL&I, die draaide om de zogenoemde positieve afwijzing, zoals deze praktijk tot nu toe door EL&I werd toegepast De minister en de staatssecretaris worden nu weer gedwongen om voor ruimtelijke projecten die tot een overtreding van de verboden uit de Flora- en faunawet leiden, een ontheffing te verlenen. Dit is in het bijzonder problematisch indien het vogels met jaarrond beschermde nesten betreft, omdat slechts ten behoeve van een aantal doelen ontheffing verleend kan worden en deze doelen zelden bij (kleinschalige) ruimtelijke projecten aan de orde zijn. De auteur bespreekt de mogelijkheden die de wet en jurisprudentie van de Afdeling laten voor het voorkomen van een overtreding van de verboden uit de Flora- en faunawet en het verlenen van ontheffing bij ruimtelijke ontwikkelingen. |
Artikel |
De Omgevingswet als stelsel voor het omgevingsrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | omgevingsrecht, Omgevingswet, omgevingsverordening, projectbesluit, bestemmingsplan |
Auteurs | Mr. O. Kwast |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het kabinet gaat het omgevingsrecht regelen in één wet: de Omgevingswet. De hoofdlijnen van het voorgenomen stelsel worden besproken tegen de achtergrond van het denken over de samenhang van het omgevingsrecht, het constitutionele en Europese recht, de bestuurlijke organisatie en de geschiedenis van het omgevingsrecht. Aan de orde komen in het bijzonder de reikwijdte, de doelstellingen, de normen, de positie van de gemeente, de besluitfiguren (het projectbesluit en de omgevingsvergunning) en ook de omgevingsverordening als opvolger van het bestemmingsplan. Behalve enkele onbeantwoorde vragen tekent zich ook een samenhangend stelsel van omgevingsrecht af. |
Artikel |
De wijzigingen van het ontwerpwetsvoorstel Natuur |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2012 |
Trefwoorden | ontwerpwetsvoorstel Natuur, integratie Natuurbeschermingswet 1998, Flora- en faunawet en Boswet, Vogel- en Habitatrichtlijn, wetswijzigingen |
Auteurs | Mr. I.R. Viertelhauzen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Door de Wet natuur zal het natuurbeschermingsrecht zowel inhoudelijk als procedureel wijzigen. De Natuurbeschermingswet 1998, de Flora- en faunawet en de Boswet worden samengevoegd. In deze bijdrage wordt ingegaan op het ontwerpwetsvoorstel en worden de belangrijkste verschillen tussen het huidige en voorgestelde regime beschreven. Het ontwerpwetsvoorstel sluit nauw aan bij de Vogel- en de Habitatrichtlijn. Nationale koppen worden zo veel mogelijk verwijderd. Gebiedsbescherming, soortenbescherming en houtopstanden hebben elk, in afzonderlijke hoofdstukken, een eigen toetsingskader. Daarnaast zullen de taken en bevoegdheden in beginsel bij de provincies worden gelegd. |