De auteurs bespreken burgerparticipatie bij ruimtelijke besluitvorming. Daarbij wordt aandacht besteed aan de achtergrond van burgerparticipatie, de vorderingen die in recente wetgeving zijn gemaakt en de toekomst van burgerparticipatie in de Omgevingswet. Vanuit sociaalwetenschappelijk oogpunt wordt betoogd dat de wettelijke verankering in afdeling 3.4 Awb onvoldoende is. Burgerparticipatie is pas effectief als daadwerkelijk invloed ontstaat bij de participanten worden geactiveerd om deel te nemen en de mogelijkheid krijgen om het beslissingsproces te beïnvloeden. |
Artikel |
Burgerparticipatie in het omgevingsrechtZet de regulering – nu en in de Omgevingswet – aan tot het instellen van bezwaar en beroep? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | participatie, Omgevingswet, Tracéwet, verkenning |
Auteurs | mr. drs. C. de Brauw, mr. dr. M. van Amstel-van Saane en Prof. dr. Tj. de Cock Buning |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
M.e.r.: Omgevingswetinstrument bij uitstek! |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | m.e.r., toetsversie Omgevingswet, toepassingsbereik, alternatieven |
Auteurs | mr. drs. G.A.J.M. Hoevenaars |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteur bespreekt het hoofdstuk milieueffectenrapportage uit de toetsversie van de Omgevingswet. Daarbij wordt gereageerd op de bijdrage van Soppe, Gundelach en Witbreuk in TO 2, 2013. Volgens de auteur sluit de m.e.r. goed aan bij de beoogde integraliteit van de instrumenten in de Omgevingswet. Voor de flexibiliteit in instrumenten ligt dit mogelijk complexer. Verder worden het voorgestelde open toepassingsbereik van de regeling, de verplichting alternatieven te onderzoeken en de beoordeling voorafgaand aan de planm.e.r. besproken. |
Artikel |
Het melden van ongewone voorvallen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | ongewoon voorval, art. 17.1 Wm, omgevingsvergunning, stilleggen |
Auteurs | mr. M.M.C. Maas-Cooymans en Mr. B. Ebben |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteurs bespreken de meldplicht voor ongewone voorvallen in een inrichting. De algemene verplichting op grond van artikel 17.1 Wm wordt vergeleken met de aanvullende verplichtingen in de omgevingsvergunning. Daarvoor wordt de reikwijdte van de wettelijke bepaling besproken en de aanvullende rol die vergunningsvoorschriften nog kunnen spelen. Tot slot wordt aandacht besteed aan de wijziging van artikel 17.1 Wm die voorschrijft dat in bepaalde gevallen het productieproces in een inrichting moet worden stilgelegd. |
Redactioneel |
Het optreden van planologische schaduwschade als gevolg van een lange planperiode zonder nadeelcompensatie te betalen: de overheid als grote profiteur! |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2013 |
Auteurs | mr. dr. H.J. de Vries |
Auteursinformatie |
Artikel |
Instructies in de Omgevingswet: onmisbare beïnvloedingsinstrumenten of overbodige ballast? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, instructies interbestuurlijk toezicht, aanwijzing, indeplaatsstelling, schorsing en vernietiging |
Auteurs | Prof. dr. F.P.C.L. Tonnaer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het wetsvoorstel voor de Omgevingswet worden de proactieve en reactieve aanwijzingsbevoegdheid uit de Wro overgenomen in de vorm van instructies en instructieregels en van een bredere toepassing voorzien. De auteur betoogt in deze bijdrage dat de instructie geen meerwaarde heeft in de nieuwe wet. Daarbij wordt gewezen op de beperkte toegevoegde waarde ten opzichte van de schorsings- en vernietigingsbevoegdheid en de indeplaatsstelling. Daar waar instructies wel meer mogelijk maken dan deze generieke instrumenten, roept de auteur de vraag op of dat wel wenselijk is in termen van de staatrechtelijke verhoudingen. |
Artikel |
De beginselplicht tot handhaving anno 2013: sad state of affairs? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | beginselplicht, handhaving, concreet begin van legalisatie |
Auteurs | Mr. O. Schuwer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt door de auteur, aan de hand van een weergave van actuele en relevante jurisprudentie, de stand van zaken met betrekking tot de beginselplicht tot handhaving, inclusief een verkenning van het begrip ‘concreet begin van legalisatie’, gegeven. Hierbij zal worden aangetoond dat de beginselplicht zich inmiddels uitstrekt tot handhaving, preventieve handhaving en invordering van verbeurde dwangsommen. |
Artikel |
Het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo)Beschouwingen vanuit de inspectiepraktijk |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Brzo, toezicht en handhaving, VTH-stelsel, Brzo-RUD’s |
Auteurs | Ing. P.H. van Lieshout |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het risico van een zwaar ongeval door de ongewilde ontsnapping van gevaarlijke stof moet door bedrijven adequaat worden beheerst. Dit is sinds 2000 in het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo) geregeld. Aan de bedrijven worden vergaande eisen opgelegd en van de overheid wordt een gezamenlijke en gestructureerde aanpak verlangd. Deze bijdrage beschrijft de ontwikkelingen die zich onder invloed van deze regelgeving in Nederland in de afgelopen tien tot dertien jaar hebben voorgedaan. In het bijzonder wordt de rol van het toezicht beschreven en de eisen die op grond van praktijkervaringen aan goed toezicht gesteld dienen te worden. De recente aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) en de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) worden vanuit deze praktijkvisie besproken. |
Artikel |
Het voorstel voor een Omgevingswet – goed voor natuur en milieu? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, toetsversie, natuur en milieu |
Auteurs | Prof. dr. Ch.W. Backes |
SamenvattingAuteursinformatie |
Naar aanleiding van de in februari 2013 gepubliceerde toetsversie van de Omgevingswet gaat de auteur in op de gevolgen van het wetsvoorstel voor natuur en milieu. Er worden ook aandachtspunten benoemd die in het belang van natuur en milieu in acht moeten worden genomen bij de uitwerking van de onderliggende regelgeving. Daarbij wordt aandacht besteed aan de algemene systematiek van de wet, de normstelling door de formele wetgever, de projectprocedure, de programmatische aanpak, de rechtsbescherming, de handhaving, de m.e.r. en de zorgplichten in het wetsvoorstel. |
Redactioneel |
De bouwvergunning voor Paleis Soestdijk in de herhaling |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Prof. mr. G.A. van der Veen |
Auteursinformatie |
Artikel |
En weer een moderniseringsslag ... Of vormt de Omgevingswet dan toch het eindstation voor een eigentijds m.e.r.-systeem?Uiteenzetting van de belangrijkste wijzigingen in de m.e.r.-regelgeving ingevolge de Omgevingswet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, milieueffectenrapport, project-m.e.r., plan-m.e.r. |
Auteurs | Mr. dr. M.A.A. Soppe, Mr. J. Gundelach en Mr. drs. H. Witbreuk |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aan de hand van de toetsversie van februari 2013 beoordelen de auteurs de opname van de m.e.r.-regelgeving in het voorstel voor de nieuwe Omgevingswet. Het wetsvoorstel wordt vergeleken met de bestaande nationale en Europese regelgeving en het voorstel van de Commissie tot wijziging van de m.e.r.-richtlijn. Zowel het toepassingsbereik als de inhoud van de plan- en project-m.e.r. komt aan bod. |
Artikel |
Omgevingswet waterproof? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, Waterwet, waterbeheer |
Auteurs | Mr. dr. H.J.M. Havekes en Mr. W.J. Wensink |
SamenvattingAuteursinformatie |
Eind februari jl. verscheen de toetsversie van de concept-Omgevingswet met bijbehorende algemene en artikelsgewijze toelichting. De auteurs bespreken en beoordelen dit voorontwerp vanuit het perspectief van het waterbeheer en de positie van de waterbeheerder. De bestaande Waterwet, waarin die beheerder nu zijn juridisch instrumentarium vindt, vormt daarbij een belangrijke toetssteen. |
Artikel |
Het omgevingsplan en de omgevingsvergunning: de voor de praktijk belangrijkste ruimtelijke instrumenten van de Omgevingswet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | Omgevingswet, ruimtelijke ordening, omgevingsplan, omgevingsvergunning, projectbesluit |
Auteurs | Mr. W.J. Bosma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Aan de hand van de toetsversie van de Omgevingswet van februari 2013 beoordeelt de auteur de ruimtelijke-ordeningsinstrumenten in het wetsvoorstel. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Daarnaast komen ook het projectbesluit, de algemene regels en de provinciale omgevingsverordening aan bod. |
Redactioneel |
Naar een nieuw omgevingsrecht? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 2 2013 |
Auteurs | Prof. mr. G.A. Biezeveld |
Auteursinformatie |
Jurisprudentie |
Waterwet 2011-2012 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2013 |
Trefwoorden | Waterwet, legger, gedoogplicht, watervergunning |
Auteurs | Mr. ir. S. Handgraaf en Mr. P. de Putter |
SamenvattingAuteursinformatie |
In TO 2011, nummer 3 verscheen het eerste jurisprudentieoverzicht over de Waterwet. Inmiddels is er weer anderhalf jaar verstreken en kan een nieuwe balans worden opgemaakt. In deze bijdrage geven de auteurs een overzicht van de jurisprudentie op grond van de Waterwet. Zij beperken zich hierbij tot drie onderwerpen: de legger, gedoogplichten en de watervergunning. |
Artikel |
Waarom aanwijzingen van Rijk en provincies op grond van de Wro tot het interbestuurlijk toezicht horen en waarom de reactieve aanwijzing kan worden gemist in de nieuwe Omgevingswet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2013 |
Trefwoorden | interbestuurlijk, toezicht, IBT, reactieve aanwijzing, Omgevingswet |
Auteurs | Mr. dr. H.J. de Vries |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op 1 oktober 2012 is de Wet revitalisering generiek toezicht (Wrgt) in werking getreden. De Wrgt is niet van toepassing op de reactieve en proactieve aanwijzingsbevoegdheid in de Wet ruimtelijk ordening (Wro). Dit is gebaseerd op de (onjuiste) aanname dat de aanwijzingen geen interbestuurlijk toezicht zouden zijn, zoals door de Wrgt wordt gereguleerd. In deze bijdrage wordt beargumenteerd waarom de aanwijzingsbevoegdheden wel tot het interbestuurlijk toezicht behoren. Betoogd wordt dat de reactieve aanwijzing geen meerwaarde heeft ten opzichte van de instrumenten die de Wrgt biedt. In de aankomende Omgevingswet kan de reactieve aanwijzing van Rijk en provincie dan ook worden gemist. |
Artikel |
De introductie van ecosysteemdiensten in het groene omgevingsrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2013 |
Trefwoorden | ecosysteemdiensten, Europees recht, natuurbeschermingsrecht, omgevingsrecht, ruimtelijk bestuursrecht |
Auteurs | Mr. dr. F.H. Kistenkas |
SamenvattingAuteursinformatie |
Introductie in het groene omgevingsrecht van het voor de juridische professie nog nieuwe concept van ecosysteemdiensten zal meer duurzame functiecombinaties mogelijk kunnen maken. Voor duurzame gebiedsontwikkeling is een balans van planet-people-profit (3P) nodig. Daarvoor heeft men in plaats van de thans in het omgevingsrecht gebruikelijke toetsing juist weging als rechtsvindingsmethodiek nodig. Daarbij zouden ecosysteemdiensten zeer behulpzaam kunnen zijn. In een duurzaamheidsladder zou wellicht al in de nieuwe Omgevingswet kunnen worden vastgelegd dat een plan of project een 3P-balans en intergenerationale meerwaarde zou moeten bewerkstelligen voor productiediensten, immateriële diensten en voor regulerende en ondersteunende diensten. |
Artikel |
Waar vinden we het Waddenzeebeleid? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2013 |
Trefwoorden | Waddenzee, natuurbescherming, Barro, Natura 2000 |
Auteurs | Mr. dr. P. Mendelts |
SamenvattingAuteursinformatie |
De centrale vraag van deze bijdrage is of en in hoeverre we het Waddenzeebeleid nog moeten zien als ruimtelijke-ordeningsbeleid, of dat het Natuurbeschermingswetkader die rol heeft overgenomen of zal moeten overnemen.De PKB Waddenzee is sinds de inwerkingtreding van de Wro enkel op basis van overgangsrecht van toepassing. Met de definitieve aanwijzing van het gebied als Natura 2000 en het bijbehorende beheerplan in de maak zijn veel functies uit de PKB overgenomen door de nieuwe instrumenten uit het natuurbeschermingsrecht. De Waddenzee wordt ook beschermd op basis van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening. Door het afnemende belang van de PKB binnen het Waddenzeebeleid en de verspreiding van belangrijke elementen over NB-wet 1998-kader en RO-kader dreigt versnippering van de bescherming van de Waddenzee. |
Redactioneel |
Het vertrouwensbeginsel in het omgevingsrecht vastgelegd |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 1 2013 |
Auteurs | Mr. T. Smolders |
Auteursinformatie |