Zoekresultaat: 28 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid x
Artikel

De Grondwet als basis voor het goede samenleven?

Waarom de Grondwet onvoldoende houvast biedt voor de burgerschapsopdracht in het onderwijs

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2021
Trefwoorden Grondwet, burgerschapsopdracht, Burgerschap, burgerschapsonderwijs
Auteurs Niek van Steensel
SamenvattingAuteursinformatie

    The bill to clarify the order of citizenship education explicitly refers to the Constitution as the bearer of the basic values of the democratic constitutional state. However, the Constitution only concerns citizens in a vertical sense, in relation to the government. The Dutch Constitution says nothing about the relationship between citizens and is therefore unsuitable as a basis for citizenship in the broad sense of the word. Because the Constitution does not make these basic values explicit, the government would do well to remove the reference to the Constitution from the bill in line with the advice of the Onderwijsraad.


Niek van Steensel
Niek van Steensel volgt de masteropleiding Religie en Beleid aan de Radboud Universiteit en is werkzaam in het voortgezet onderwijs als leidinggevende en docent.
Artikel

Kerken in wetgeving en rechtspraak

Recente ontwikkelingen geduid

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2021
Trefwoorden kerkelijke autonomie, inrichtingsvrijheid, godsdienstvrijheid, islam, christendom
Auteurs Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
SamenvattingAuteursinformatie

    This article deals with recent developments in legislation and court rulings concerning churches. These developments are divergent in terms of the issues they concern and the outcome they show. The article sketches the background of each of these developments and analyses and explains them in the perspective of the principle of church autonomy. It concludes with recommendations to the legislature and the courts as well as churches themselves.


Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
Prof. dr. Sophie van Bijsterveld is hoogleraar Religie, recht en samenleving aan de Radboud Universiteit en redacteur van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid.
Artikel

Hoedemakers rol bij de val van het kabinet-Kuyper

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2020
Trefwoorden Hoedemaker, kabinet-Kuyper, theologische faculteiten, protestantse natie
Auteurs Dr. Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    The election defeat of the Christian coalition in 1905 is partly caused by contradictions in its own circle. Many orthodox members of the Dutch Reformed Church resented Prime Minister Abraham Kuyper for having legally regulated the position of the Free University at Amsterdam, but had done nothing for the rights of the Dutch Reformed Church in the theological faculties at the universities of the state. The reformed theologian Hoedemaker even aroused a preference for a liberal rather than an anti-revolutionary candidate. Kuyper’s party lost nine seats, the coalition lost three seats to the majority.


Dr. Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries was achtereenvolgens hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad, lid van de Eerste Kamer en postdoc onderzoeker Publieke theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Artikel

Access_open Islamitische scholen dragen bij aan integratie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2019
Trefwoorden islamitische scholen, Integratie, bijzonder onderwijs, Schoolidentiteit
Auteurs Dr. Marietje Beemsterboer
SamenvattingAuteursinformatie

    Unlike the common expectations, Islamic primary schools can contribute to the integration of Muslims in the Dutch society. This article is a reflection of Dr Beemsterboer’s doctoral research and asks what this conclusion can say about other religion based primary schools.


Dr. Marietje Beemsterboer
Dr. M.M. Beemsterboer promoveerde in 2018 op het proefschrift Islamitische basisscholen in Nederland. Ze werkt als leerkracht in het basisonderwijs en is verbonden aan het Centre for the Study of Islam and Society van de Universiteit Leiden (LUCIS). m.m.beemsterboer@gmail.com
Artikel

Christelijke identiteit als cultureel gegeven in Nederland

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2019
Trefwoorden christendom, Warden, Cultuur, Macht
Auteurs Prof. dr. Matthias Smalbrugge
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch approach of religious matters is still characterized by an approach that fits in the 19th century, not in the 21st. This approach considers religion as a private matter without taking into account the cultural dimension of religion. Such an approach is not keeping the pace of the development of religion in a post-secular world and it loses sight of the modern debate on religion elsewhere in Europe. In particular it tends to ignore the cultural value of Christianity by pointing at the deconfessionalization. The article focuses on the role the Christian narrative has in making visible the issue of power.


Prof. dr. Matthias Smalbrugge
Prof. dr. M.A. Smalbrugge is hoogleraar Europese cultuur en Christendom aan de faculteit Religie en Theologie van de VU. Zijn onderzoeksveld is begrippen als beeld, herinnering, autobiografie en de breukvlakken in de religieuze tradities van Europa. Hij publiceerde met name over Augustinus.
Artikel

Access_open Islamitische scholen en indoctrinatie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid
Auteurs prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen
SamenvattingAuteursinformatie

    Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated.


prof. dr. Michael S. Merry
Prof. dr. M.S. Merry is hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

dr. Marcel Maussen
Dr. M.J.M. Maussen is universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

De katholieke sociale leer over de relatie gelovige/burger, samenleving en seculiere staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden kerk-staatverhoudingen, canoniek recht, katholieke sociale leer, Geschiedenis, Staatsleer; Rooms-Katholieke Kerk
Auteurs Mr. dr. Maurice van Stiphout
SamenvattingAuteursinformatie

    In the 19th century in many Western states, the close relationship between Church and State came to an end and the Roman Catholic Church developed into a major and active player on social and educational level in society separate from the State.
    This was due, on the one hand, to the constitutional changes in the Western states from the end of the 18th century, which led to the gradual introduction of the formal principle of separation of Church and State. On the other hand, it was a result of the search for a new position of the Roman Catholic Church in society that also influenced the theological reflection of the Church on society.
    The ecclesiastical reflection on the ideal relationship between Church and State took shape in the course of this process in the Ius Publicum Ecclesiasticum. The ecclesiastical view on the relationship between believers/citizens, society and State simultaneously took shape in Catholic social doctrine, which today still offers a model for modern society. In Catholic social doctrine, the believer/citizen is the connecting element between Church and State in a secular society. The ‘state doctrine’ of the Catholic Church is presented in Catholic social doctrine as an ideal image of the democratic constitutional state in which man is central and forms the central link between Church, society and secular State.


Mr. dr. Maurice van Stiphout
Mr. dr. M. van Stiphout studeerde rechten in Leiden en canoniek recht en theologie in Leuven. Hij promoveerde in de rechtsgeleerdheid in Groningen. Hij is werkzaam bij de Belgische rooms-katholieke kerkprovincie in Brussel (Juridische dienst & Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst). Daarnaast is hij vrijwillig wetenschappelijk medewerker van de faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven (afdeling Geschiedenis van Kerk en Theologie).
Artikel

Meer ruimte voor nieuwe scholen?

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2018
Trefwoorden Vrijheid van onderwijs, artikel 23 Grondwet, schoolstichting, burgerschap, richtingvrije planning
Auteurs Mr. Stefan Philipsen
Auteursinformatie

Mr. Stefan Philipsen
Mr. S. Philipsen is universitair docent staatsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde in 2017 op de vrijheid van schoolstichting en artikel 23 van de Grondwet. Email: philipsen@law.eur.nl.
Artikel

Particuliere ‘binnenkamer’ en openbaar klaslokaal

Nederlandse liberalen over religie in de politiek en het bijzonder onderwijs

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2017
Trefwoorden Liberalen, privésfeer, Beginselen, Pacificatie, openbare school
Auteurs Dr. Patrick van Schie
SamenvattingAuteursinformatie

    For liberals religion is a private matter. This does not mean that a citizen should leave his or her religion at home. It does mean that laws and public services should not be determined by religious beliefs. The article describes how liberals have looked upon religion in their programs of principles since mid 19th century. The educational arrangement in the Netherlands of 1917, favouring religious schools, did not satisfy them. What were the liberal proposals in order to safeguard the religiously neutral, publicly-maintained schools?


Dr. Patrick van Schie
Dr. P.G.C. van Schie is historicus, directeur van de liberale denktank TeldersStichting en tweewekelijks columnist voor Trouw.nl. Zijn meest recente boek (als coauteur) is Tussen geschiktheid en grondrecht. De ontwikkeling van het Nederlandse kiesrecht vanaf 1795 (AUP Amsterdam 2018). Met Fleur de Beaufort werkt hij momenteel aan een boek over liberalen en het vrouwenkiesrecht (dat in het najaar van 2018 zal verschijnen bij Uitgeverij Boom te Amsterdam). vanschie@teldersstichting.nl
Artikel

Access_open Maatschappelijk initiatief voor nieuwe scholen

Over een verruiming van het richtingbegrip

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden vrijheid van onderwijs, Richtingbegrip, oprichting van scholen, bekostiging van scholen, richtingvrije planning
Auteurs Mr. Hansko Broeksteeg
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch freedom to set up schools has become illusory. The foundation standards (the number of students) are high and the current interpretation of the concept of direction (religion or philosophy of life) does not seem to be sufficiently connected with today’s pluriform society. The alternative of direction-free planning of schools had practical and fundamental objections. Parent statements are insufficiently reliable and a school without direction does not have a foundation. An extension of direction is neither without disadvantages: the government will have to test whether there is a sufficiently coherent concept to be able to count as a direction.


Mr. Hansko Broeksteeg
Mr. J.L.W. Broeksteeg is universitair hoofddocent Staatsrecht aan de Radboud Universiteit. Hij was voorzitter van een commissie, ingesteld door de katholieke onderwijsbonden KBO en KBVO (inmiddels opgegaan in Verus), die in 2011 adviseerde over de toekomst van het Nederlandse onderwijsstelsel.
Artikel

Sluitstuk van de financiële gelijkstelling

Honderd jaar na de onderwijspacificatie van 1917 ook bekostiging voor GVO en HVO op openbare scholen

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden openbaar onderwijs, geestelijke vorming, financiële gelijkstelling, Wet op het primair onderwijs
Auteurs Dr. Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    Recently the Dutch parliament passed a law that provides the subsidy for religious and humanist education in state schools. The law on primary education gives to the parents the right to ask for it. Religious education in state schools exists in the Netherlands since the beginning of the 19th century, optional and taught by representatives of the church. So it is appropriate for the state school which wish to be a school for everyone. And public funding is appropriate in the Dutch education system.


Dr. Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries (1940) was hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad en lid van de Eerste Kamer. In 2011 promoveerde hij op een proefschrift over theocratie en sindsdien is hij als postdoc onderzoeker publieke theologie verbonden aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Artikel

Levensbeschouwelijk onderwijzen en leren

Recht van elk kind – verantwoordelijkheid van elke opvoeder

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden rechten van het kind, Identiteitsontwikkeling, levensbeschouwelijk onderwijs, plurale samenleving, Burgerschapsvorming
Auteurs Dr. Ina ter Avest
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands changed from a culturally homogenous society into a religiously plural society. This had an impact across public and denominational schools. The pluralisation of the pupil population raised the issue of the so-called pillarized educational system. In this contribution I explore this theme in the context of the freedom of education laid down in article 23 of the Dutch Constitution, and the right of every child to get acquainted with the diversity of its society’s traditions, and to position itself in the plural Dutch society. Moving beyond the pillarized system, all education can then become truly special, preparing children for normative citizenship.


Dr. Ina ter Avest
Dr. K.H. ter Avest is opgeleid als cultuur- en godsdienstpsycholoog en gepromoveerd op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een levensbeschouwelijk plurale onderwijscontext. In onderzoek en publicaties is haar focus beurtelings gericht op identiteitsontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en scholen. Ina.terAvest@Inholland.nl
Artikel

Gluren bij de buren

De juridische en bestuurlijke kaders van de geestelijke verzorging in zorginstellingen in Nederland en van het ziekenhuispastoraat en de spiritual care in Duitsland

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden Nederland, Duitsland, spiritual care, geestelijke verzorging, Pastoraat
Auteurs Dr. Stefan Gärtner
SamenvattingAuteursinformatie

    The article analyzes the legal integration of religion and worldview communication in secular care contexts in Germany and the Netherlands. The constitutional position of spiritual care and healthcare chaplaincy and the organization of the religious field are diverse in these states. This creates a variety of correlation between the religious and the medical domain within healthcare institutions in both countries. The analysis leads to the question, how the observed differences work out in organization and policy concretely. Finely, there are some conclusions drawn out of the comparison.


Dr. Stefan Gärtner
Dr. habil. S. Gärtner is universitair docent Praktische theologie aan de universiteit van Tilburg en Privatdozent aan de universiteit van Münster.
Artikel

Access_open Een kerk spreekt zich uit over de democratische rechtsstaat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2016
Trefwoorden democratische rechtsstaat, kerk/religie, godsdienstvrijheid,, publiek domein, Verlichting
Auteurs Prof. dr. Leo Koffeman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article presents a summary of a report of the (mainline) Protestant Church in the Netherlands on democracy and the rule of law (see: www.protestantsekerk.nl/Lists/PKN-Bibliotheek/The-church-and-the-democratic-constitutional-state.pdf), including an evaluation. It starts from the presumption that modern plural society rightly expects religious communities to present their views in this regard explicitly and clearly. The report presents an interpretation of what ‘the separation of church and state’ entails, as well as an analysis of recent developments in the public domain. The church expresses its critical solidarity with the modern state. It points to the risk of democracy turning into a market rather than a forum.


Prof. dr. Leo Koffeman
Prof. dr. L.J. Koffeman is buitengewoon hoogleraar Kerkrecht aan de theologische faculteit van de Universiteit van Stellenbosch (Zuid-Afrika). Hij is sinds september 2015 emeritus hoogleraar Kerkrecht en oecumene van de Protestantse Theologische Universiteit (Amsterdam), en is tevens verbonden aan de theologische faculteit van de Universiteit van Pretoria (Zuid-Afrika).
Artikel

Access_open Theologie, universiteit en kerk

Over de discutabele positie van de theologie aan de Nederlandse universiteiten

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2015
Trefwoorden Theology, religious studies, theological faculties, ministry formation
Auteurs Dr. Gerrit Immink
SamenvattingAuteursinformatie

    The Dutch universities founded in the 16th and 17th century were public state universities with theological faculties. During the 19th century the debate about the status of theology as an academic discipline resulted in the so-called duplex ordo arrangement: the public state university followed the design of religious studies and the ‘ecclesial chairs’ in the university (systematic and practical theology) followed a Christian perspective. In the last two decades a major shift has taken place: many faculties of theology were closed and new arrangements for the academic education of the ministry were created. This article describes these developments.


Dr. Gerrit Immink
Dr. F.G. Immink (1951) was van 1993-2006 kerkelijk hoogleraar Praktische theologie bij de Universiteit Utrecht. Van 2007-2014 was hij rector van de PThU. Tot 2016 is hij hoogleraar homiletiek op de vestiging Groningen.
Artikel

Access_open De toekomst van het begrip ‘richting’ in de onderwijswetgeving

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2015
Trefwoorden freedom of education, denominational education, Roman Catholic education
Auteurs Mr. René Guldenmund
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands has a unique educational system, based on freedom of education, that provides for public and denominational education both financed on equal terms by the state. Only schools belonging to formally recognized denominations are qualified for public finance. School education is one of the few policy fields in The Netherlands where a formal recognition of faith actually occurs.
    A denomination is qualified for recognition when four formal conditions are met: (1) it is a fundamental orientation well founded on a specific faith or philosophy of life, (2) that is apparently entrenched in Dutch society, (3) distinguishable from other recognized denominations, and (4) implemented in the bye-laws that must safeguard the religious or philosophical character of the school. In the Roman Catholic denomination only the bishop is competent to recognize a school as Roman Catholic. This system is now under discussion in the political arena, where two alternatives are presented: extension as opposed to abolition of the concept of denomination. The present article concludes that denominational school education is rooted in the concept of civil society and argues the extension of the concept of denomination to include also pedagogical visions. But also in its extended application a connection with a shared contemplation of man should be put first and foremost.


Mr. René Guldenmund
Mr. R.M.A. Guldenmund was enige jaren leerkracht en directeur van een rooms-katholieke basisschool in Voorburg. Na zijn studie Burgerlijk recht en internationaal recht was hij van 1984-1993 onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, eerst aan het Europa Instituut, vervolgens aan het Willem Pompe Instituut voor strafrechtswetenschappen. Daarna werkte hij als senior wetgevingsjurist bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Economische Zaken. Hij publiceerde onder andere over de rechten van de mens en de strafrechtelijke handhaving van het EU-recht. Thans is hij legal adviser on public international law van de apostolische nuntiatuur en werkt hij aan het proefschrift God in de publieke ruimte.

    In 2005 and 2006 three state-funded Islam- and imam training programs started at Amsterdam Free University, Leiden University and Hogeschool Inholland, after more than two decades of political and public debate. These confessional programs were to educate a Dutch ‘polder imam’. Recently however, the closure of two programs was announced.
    This article places the establishment as well as the closure of these programs in a historical perspective. It explores two striking parallels between the motivations in favor of an imam training and the ways the Dutch state has dealt with the institutionalization of religious plurality in the nineteenth and twentieth centuries.


Dr. Welmoet Boender
Dr. W. Boender is universitair docent Islamstudies en religiewetenschap aan de Universiteit Utrecht, faculteit Geesteswetenschappen, departement Filosofie en Religiewetenschap.

Ben Koolen
Dr. G.M.J.M. Koolen legt zich na zijn pensionering als ambtenaar van het ministerie van Justitie toe op de bestudering van de verhouding tussen overheden en levensovertuigingen in de negentiende en twintigste eeuw. Hij is redactielid van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid.
Artikel

Access_open Godsdienstonderwijs in Nederland en Duitsland

Een spagaat tussen religie en staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2014
Trefwoorden godsdienstonderwijs, confessioneel bijzonder onderwijs, openbaar onderwijs, schoolsysteem Nederland-Duitsland
Auteurs Kim de Wildt en Rob Plum
SamenvattingAuteursinformatie

    This article compares the situation of religious education in the Dutch and German school systems against the background of the relationship between church and state. In the Netherlands most schools are confessional schools, whereas in Germany most schools are public schools. The way in which the school subject of religious education is taught differs in its form. In both countries difficulties arise in relation to religious education which leads to the future of the Dutch school system of public and confessional private schooling being disputed and in Germany the school subject of confessional religious education being under pressure. Despite laws concerning religion and education the theme of religious education is still debated in the public domain.


Kim de Wildt
Dr. K. de Wildt is wetenschappelijk medewerker aan het Seminar voor Liturgiewetenschap van de Faculteit Katholieke Theologie aan de Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. kdewildt9@gmail.com.

Rob Plum
Dr. R.J.J.M. Plum is theoloog en filosoof bij de GGZ Oost Brabant, docent theologie en filosofie bij de Hogeschool voor Geesteswetenschappen in Utrecht, en docent Sozialphilosophie aan de Fachhochschule in Düsseldorf. rjjmplum@t-online.de.
Artikel

Access_open Religiestress op het werk?

Non-discriminatie, neutraliteit en diversiteit in het arbeidsdomein

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2013
Auteurs Marjolein Rikmenspoel
SamenvattingAuteursinformatie

    Religion-related stress is the product of a predominantly secular society in which people are confronted with diverse religious practices. The phenomenon occurs where public meets private. How can employers ensure compliance with conflicting religious and other commitments in the workplace? The concept of respectful pluralism as formulated by Douglas Hicks in his book Religion and the Workplace, may go a long way to negotiating a solution to the debate between conformity and diversity.


Marjolein Rikmenspoel
Mr. M.J.H.T. Rikmenspoel BA is publiciste en bachelor Religiewetenschappen. rikmar@hotmail.com.
Toont 1 - 20 van 28 gevonden teksten
« 1
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.