Zoekresultaat: 8 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid x Jaar 2017 x
Artikel

Particuliere ‘binnenkamer’ en openbaar klaslokaal

Nederlandse liberalen over religie in de politiek en het bijzonder onderwijs

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2017
Trefwoorden Liberalen, privésfeer, Beginselen, Pacificatie, openbare school
Auteurs Dr. Patrick van Schie
SamenvattingAuteursinformatie

    For liberals religion is a private matter. This does not mean that a citizen should leave his or her religion at home. It does mean that laws and public services should not be determined by religious beliefs. The article describes how liberals have looked upon religion in their programs of principles since mid 19th century. The educational arrangement in the Netherlands of 1917, favouring religious schools, did not satisfy them. What were the liberal proposals in order to safeguard the religiously neutral, publicly-maintained schools?


Dr. Patrick van Schie
Dr. P.G.C. van Schie is historicus, directeur van de liberale denktank TeldersStichting en tweewekelijks columnist voor Trouw.nl. Zijn meest recente boek (als coauteur) is Tussen geschiktheid en grondrecht. De ontwikkeling van het Nederlandse kiesrecht vanaf 1795 (AUP Amsterdam 2018). Met Fleur de Beaufort werkt hij momenteel aan een boek over liberalen en het vrouwenkiesrecht (dat in het najaar van 2018 zal verschijnen bij Uitgeverij Boom te Amsterdam). vanschie@teldersstichting.nl
Artikel

Het weigeren van bloedtransfusies en vaccinaties op grond van godsdienstige motieven

Een grondrechtelijk perspectief

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2017
Trefwoorden vrijheid van godsdienst, lichamelijke integriteit, Vaccinatieplicht, Bloedtransfusies
Auteurs Mr. dr. Aernout Nieuwenhuis
SamenvattingAuteursinformatie

    Some religious persons refuse to undergo certain medical treatments such as vaccinations or blood transfusions. They refuse treatment not only for themselves but for their children as well. Many fundamental rights may be at stake here: freedom of religion, the right to physical integrity and respect for family life on the one hand, and the duty of public authorities to provide for health care and defend children’s rights on the other. The main topic of this contribution is the extent to which the government is allowed to make certain treatments compulsory.


Mr. dr. Aernout Nieuwenhuis
Mr. dr. A.J. Nieuwenhuis studeerde politicologie, filosofie en rechten. Hij promoveerde op een studie naar de persvrijheid. Ook in latere publicaties staan het recht op vrijheid van meningsuiting (o.a. Over de grens van de vrijheid van meningsuiting, Nijmegen 2015) en andere grondrechten centraal. Hij is als hoofddocent Staatsrecht verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. A.J.Nieuwenhuis@uva.nl
Jurisprudentie

De geest en de fles van de nieuwe EHRM-uitspraken inzake het Belgische boerkaverbod

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden Boerkaverbod, EHRM, Mensenrechten, margin of appreciation, islam in Europa
Auteurs Prof. dr. mr. Maurits Berger
SamenvattingAuteursinformatie

    Two new rulings by the European Court of Human Rights confirm earlier jurisprudence regarding the ‘burqa ban’, as such ban is justified on the basis of the principle of ‘living together’. Still, two points stand out in these rulings that need discussion. The first is that this is an example of how the Court applies its new ‘qualitative, democracy-enhancing approach’ that pays more consideration to domestic decision-making in the field of human rights. These rulings show the flipside of this laudable endeavour, however, as the Court sees no reason to evaluate, let alone critically assess, the outcome of these domestic decision-making processes. Second, the remarkable ‘concurring opinion’ by the president of the ruling judges, in which he states in very stern wordings that the ruling should not be considered a cart blanche for burqa bans elsewhere. Given the elaborate considerations why such ban would not be admissible, it is surprising that the Court has failed to elaborate why the burqa bans in France and Belgium are admissible.


Prof. dr. mr. Maurits Berger
Prof. dr. mr. M.S. Berger is hoogleraar Islam en het Westen aan de Universiteit Leiden en directeur van de Leiden Islam Academie. Hij is afgestudeerd jurist en arabist, heeft drie jaar gewerkt als advocaat in Amsterdam, en heeft zeven jaar gewoond in het Midden-Oosten, waar hij werkte als journalist en als onderzoeker op het gebied van islamitisch recht. Hij is senior research associate aan Instituut Clingendael, lid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken van het ministerie van Buitenlandse Zaken, en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid.
Artikel

Sluitstuk van de financiële gelijkstelling

Honderd jaar na de onderwijspacificatie van 1917 ook bekostiging voor GVO en HVO op openbare scholen

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden openbaar onderwijs, geestelijke vorming, financiële gelijkstelling, Wet op het primair onderwijs
Auteurs Dr. Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    Recently the Dutch parliament passed a law that provides the subsidy for religious and humanist education in state schools. The law on primary education gives to the parents the right to ask for it. Religious education in state schools exists in the Netherlands since the beginning of the 19th century, optional and taught by representatives of the church. So it is appropriate for the state school which wish to be a school for everyone. And public funding is appropriate in the Dutch education system.


Dr. Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries (1940) was hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad en lid van de Eerste Kamer. In 2011 promoveerde hij op een proefschrift over theocratie en sindsdien is hij als postdoc onderzoeker publieke theologie verbonden aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Artikel

Access_open Concessie of confessie?

Argumenten van Willem van Oranje en zijn omgeving voor publieke tolerantie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden Reformatie, Tolerantie, Calvinisten, Willem van Oranje
Auteurs Dr. Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    John Calvin had the view that church and state formed a spiritual unity. His followers accepted step by step the equal right for protestants and catholic in public society. Their arguments for this were mainly practical. Biblical arguments, as the parable of the tare in the field, played a minor role. Not earlier than in the 19th century public tolerance was a fundamental choice for neo-calvinists.


Dr. Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries was hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad en lid van de Eerste Kamer. In 2011 promoveerde hij op een proefschrift over theocratie en sindsdien is hij als postdoc onderzoeker publieke theologie verbonden aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Artikel

Levensbeschouwelijk onderwijzen en leren

Recht van elk kind – verantwoordelijkheid van elke opvoeder

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden rechten van het kind, Identiteitsontwikkeling, levensbeschouwelijk onderwijs, plurale samenleving, Burgerschapsvorming
Auteurs Dr. Ina ter Avest
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands changed from a culturally homogenous society into a religiously plural society. This had an impact across public and denominational schools. The pluralisation of the pupil population raised the issue of the so-called pillarized educational system. In this contribution I explore this theme in the context of the freedom of education laid down in article 23 of the Dutch Constitution, and the right of every child to get acquainted with the diversity of its society’s traditions, and to position itself in the plural Dutch society. Moving beyond the pillarized system, all education can then become truly special, preparing children for normative citizenship.


Dr. Ina ter Avest
Dr. K.H. ter Avest is opgeleid als cultuur- en godsdienstpsycholoog en gepromoveerd op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een levensbeschouwelijk plurale onderwijscontext. In onderzoek en publicaties is haar focus beurtelings gericht op identiteitsontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en scholen. Ina.terAvest@Inholland.nl
Artikel

Gluren bij de buren

De juridische en bestuurlijke kaders van de geestelijke verzorging in zorginstellingen in Nederland en van het ziekenhuispastoraat en de spiritual care in Duitsland

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden Nederland, Duitsland, spiritual care, geestelijke verzorging, Pastoraat
Auteurs Dr. Stefan Gärtner
SamenvattingAuteursinformatie

    The article analyzes the legal integration of religion and worldview communication in secular care contexts in Germany and the Netherlands. The constitutional position of spiritual care and healthcare chaplaincy and the organization of the religious field are diverse in these states. This creates a variety of correlation between the religious and the medical domain within healthcare institutions in both countries. The analysis leads to the question, how the observed differences work out in organization and policy concretely. Finely, there are some conclusions drawn out of the comparison.


Dr. Stefan Gärtner
Dr. habil. S. Gärtner is universitair docent Praktische theologie aan de universiteit van Tilburg en Privatdozent aan de universiteit van Münster.
Jurisprudentie

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en nationale integratiedebatten

Zwitserse verplichting tot gemengd zwemmen in het primair onderwijs geoorloofd

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2017
Trefwoorden vrijheid van godsdienst, Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), Integratie, Pluralism, Islam
Auteurs Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
SamenvattingAuteursinformatie

    In a unanimous decision, the European Court of Human Rights (ECtHR) has accepted the refusal of an exemption of compulsory mixed swimming lessons for elementary school girls in Switzerland. The exemption was requested by the parents of the two girls as the requirement to let their daughters participate in those lessons was contrary to their religious conviction. The author discusses the decision in the light of national debates on integration and subscribes its outcome. Specific attention is paid to the ECtHR’s interpretation of the legitimacy of the aim of the Swiss authorities and the role of the numerical presence of Islam in the underlying Swiss court’s ruling which is upheld by ECtHR.


Prof. dr. Sophie van Bijsterveld
Prof. dr. S.C. van Bijsterveld is hoogleraar Religie, recht en samenleving aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.