Zoekresultaat: 10 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid x
Artikel

Access_open Het Wetsvoorstel burgerschapsopdracht

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2020
Trefwoorden Burgerschapsopdracht, Onderwijs, democratische rechtsstaat, vrijheid van onderwijs, Waarden
Auteurs Mr. drs. Jaco van den Brink
SamenvattingAuteursinformatie

    The proposed Act on Citizenship Education requires fundamental reflection from several angles. The article provides a perspective from remarks describing the current age and a possible list of values for a democratic state. Important is also the perspective from educational freedom, on which topic several publications from the Onderwijsraad were issued in December 2019. The proposed Act (with the different versions of its explanation by the Minister) are critically evaluated and confronted with an alternative proposal.


Mr. drs. Jaco van den Brink
Mr. drs. J. van den Brink is sinds 2013 advocaat onderwijsrecht bij BVD advocaten, studeerde eerder onder meer rechtsfilosofie in Leiden en houdt zich bezig met vraagstukken op het snijvlak van recht en religie.
Artikel

Access_open Islamitische scholen en indoctrinatie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden islamitische scholen, indoctrinatie, Onderwijsvrijheid
Auteurs prof. dr. Michael S. Merry en dr. Marcel Maussen
SamenvattingAuteursinformatie

    Islamic schools are often criticized for indoctrinating children, which would violate the goals of education in a democratic society. This article explores whether, as a matter of principle, parents could legitimately choose to send their child to a school where he or she will be indoctrinated, for example because they believe that at a religious schools the opportunities for a child to be stigmatized are smaller. Besides, the article investigates whether it is plausible that children in Islamic school in the Netherlands are indeed being indoctrinated.


prof. dr. Michael S. Merry
Prof. dr. M.S. Merry is hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

dr. Marcel Maussen
Dr. M.J.M. Maussen is universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Artikel

De katholieke sociale leer over de relatie gelovige/burger, samenleving en seculiere staat

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2018
Trefwoorden kerk-staatverhoudingen, canoniek recht, katholieke sociale leer, Geschiedenis, Staatsleer; Rooms-Katholieke Kerk
Auteurs Mr. dr. Maurice van Stiphout
SamenvattingAuteursinformatie

    In the 19th century in many Western states, the close relationship between Church and State came to an end and the Roman Catholic Church developed into a major and active player on social and educational level in society separate from the State.
    This was due, on the one hand, to the constitutional changes in the Western states from the end of the 18th century, which led to the gradual introduction of the formal principle of separation of Church and State. On the other hand, it was a result of the search for a new position of the Roman Catholic Church in society that also influenced the theological reflection of the Church on society.
    The ecclesiastical reflection on the ideal relationship between Church and State took shape in the course of this process in the Ius Publicum Ecclesiasticum. The ecclesiastical view on the relationship between believers/citizens, society and State simultaneously took shape in Catholic social doctrine, which today still offers a model for modern society. In Catholic social doctrine, the believer/citizen is the connecting element between Church and State in a secular society. The ‘state doctrine’ of the Catholic Church is presented in Catholic social doctrine as an ideal image of the democratic constitutional state in which man is central and forms the central link between Church, society and secular State.


Mr. dr. Maurice van Stiphout
Mr. dr. M. van Stiphout studeerde rechten in Leiden en canoniek recht en theologie in Leuven. Hij promoveerde in de rechtsgeleerdheid in Groningen. Hij is werkzaam bij de Belgische rooms-katholieke kerkprovincie in Brussel (Juridische dienst & Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst). Daarnaast is hij vrijwillig wetenschappelijk medewerker van de faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven (afdeling Geschiedenis van Kerk en Theologie).
Artikel

Synodaliteit: nieuw elan in kerkelijk leiderschap

Een kerkrechtelijke bijdrage aan de ontwikkeling van kerkelijk bestuur in het spoor van het Tweede Vaticaans Concilie

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2018
Trefwoorden katholieke kerk, canoniek recht, synodaliteit, bestuursrecht, vernieuwing
Auteurs Dr. Ad van der Helm
SamenvattingAuteursinformatie

    The article is a plea to reconsider the new impetus that the second Vatican council in the catholic church has brought about, and to give it shape in the ecclesiastical administration of the catholic church. After a period of strong renewal this movement seems to be evaporated in the Netherlands, whereas this council and the code of 1983 have a lot of opportunities to offer. On the basis of a number of concrete examples of administrative reforms that Pope Francis and some of the newly appointed bishops have realized, the author offers some concrete proposals.


Dr. Ad van der Helm
Dr. A. van der Helm is priester van het bisdom Rotterdam en werkzaam in een parochie in Den Haag. Hij studeerde theologie in Amsterdam en canoniek recht in Strasbourg. Sedert 2012 is hij halftijds hoofddocent Canoniek recht aan de Katholieke Universiteit Leuven en gespecialiseerd in de juridische en de bestuurlijke vernieuwing van de parochie. Tevens is hij in Den Haag voorzitter van de Raad van Kerken. Email: A.vanderhelm@kuleuven.be.
Artikel

Access_open Democratische weerbaarheid vanuit radicale openheid

Impliciete religie in extremisme én contra-extremisme

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2018
Trefwoorden extremisme, radicalisering, democratie, impliciete religie
Auteurs Drs. Saskia Tempelman
SamenvattingAuteursinformatie

    This article investigates the role of ‘implicit religion’ in extremism, including those forms that do not explicitly call upon formal religion. Extremist quasi-religious narratives expose an exclusionary logic, which is mirrored by radical ways of thinking about counter-extremism. This unfailingly leads to more polarization. Extremism can only be countered by radical openness. Resilient democracy requires that citizens, politicians and professionals are willing and able to maintain open hearts and minds. Implicit religion can support this. Spiritual counselors and scientists of religion need to support the creation of spiritual narratives and rituals that strengthen democratic resilience.


Drs. Saskia Tempelman
Drs. S.G. Tempelman is strategisch adviseur bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, met vijftien jaar ervaring in het contra-extremismebeleid. Voorheen was zij onderzoeker in de politieke theorie op het snijvlak van cultuur, religie, recht en beleid bij de Rijksuniversiteit Leiden. Email: s.g.tempelman@nctv.minjenv.nl.
Artikel

Sluitstuk van de financiële gelijkstelling

Honderd jaar na de onderwijspacificatie van 1917 ook bekostiging voor GVO en HVO op openbare scholen

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2017
Trefwoorden openbaar onderwijs, geestelijke vorming, financiële gelijkstelling, Wet op het primair onderwijs
Auteurs Dr. Jurn de Vries
SamenvattingAuteursinformatie

    Recently the Dutch parliament passed a law that provides the subsidy for religious and humanist education in state schools. The law on primary education gives to the parents the right to ask for it. Religious education in state schools exists in the Netherlands since the beginning of the 19th century, optional and taught by representatives of the church. So it is appropriate for the state school which wish to be a school for everyone. And public funding is appropriate in the Dutch education system.


Dr. Jurn de Vries
Dr. J.P. de Vries (1940) was hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad en lid van de Eerste Kamer. In 2011 promoveerde hij op een proefschrift over theocratie en sindsdien is hij als postdoc onderzoeker publieke theologie verbonden aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Artikel

Access_open Van ambt naar vrij beroep

De geestelijke verzorging als voorziening in het publieke domein

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2015
Trefwoorden office, liberal profession, spiritual care
Auteurs Prof. dr. Hans Schilderman
SamenvattingAuteursinformatie

    This contribution discusses two forms in which spiritual care in the Netherlands can be organized: in terms of a (church) office which reflects the current form, or as liberal profession which is a form to be conceivably pursued as an alternative proper to the sociocultural and institutional developments that this text indicates. The historical Dutch context of pillarization is tributary to a form of spiritual care that seems less apt to deal with the challenges ahead. The conditions and requirements of a liberal model are presented, but also put into perspective of the limited opportunities of the professional association of spiritual care to manoeuvre in politics and policies.


Prof. dr. Hans Schilderman
Prof. dr. H. Schilderman is hoogleraar Religie en zorg aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is verantwoordelijk voor de masteropleiding Geestelijke verzorging aan de faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen. Hij publiceert over empirische religiewetenschap, zingeving en religieuze veranderingsprocessen.
Artikel

Access_open De toekomst van het begrip ‘richting’ in de onderwijswetgeving

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 2 2015
Trefwoorden freedom of education, denominational education, Roman Catholic education
Auteurs Mr. René Guldenmund
SamenvattingAuteursinformatie

    The Netherlands has a unique educational system, based on freedom of education, that provides for public and denominational education both financed on equal terms by the state. Only schools belonging to formally recognized denominations are qualified for public finance. School education is one of the few policy fields in The Netherlands where a formal recognition of faith actually occurs.
    A denomination is qualified for recognition when four formal conditions are met: (1) it is a fundamental orientation well founded on a specific faith or philosophy of life, (2) that is apparently entrenched in Dutch society, (3) distinguishable from other recognized denominations, and (4) implemented in the bye-laws that must safeguard the religious or philosophical character of the school. In the Roman Catholic denomination only the bishop is competent to recognize a school as Roman Catholic. This system is now under discussion in the political arena, where two alternatives are presented: extension as opposed to abolition of the concept of denomination. The present article concludes that denominational school education is rooted in the concept of civil society and argues the extension of the concept of denomination to include also pedagogical visions. But also in its extended application a connection with a shared contemplation of man should be put first and foremost.


Mr. René Guldenmund
Mr. R.M.A. Guldenmund was enige jaren leerkracht en directeur van een rooms-katholieke basisschool in Voorburg. Na zijn studie Burgerlijk recht en internationaal recht was hij van 1984-1993 onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, eerst aan het Europa Instituut, vervolgens aan het Willem Pompe Instituut voor strafrechtswetenschappen. Daarna werkte hij als senior wetgevingsjurist bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Economische Zaken. Hij publiceerde onder andere over de rechten van de mens en de strafrechtelijke handhaving van het EU-recht. Thans is hij legal adviser on public international law van de apostolische nuntiatuur en werkt hij aan het proefschrift God in de publieke ruimte.
Artikel

Access_open Geestelijke verzorging in de gevangenis

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2013
Trefwoorden geestelijke verzorging, gevangeniswezen, scheiding kerk en staat, pastoraal
Auteurs Nelleke van Zessen en Ben Koolen
SamenvattingAuteursinformatie

    The chaplaincy in penitentiary institutions shows a peculiar co-operation between the state and the religious communities. The chaplains provide a safe opportunity for supporting the detainees. The growing religious individualisation as well as a political rethinking of the role of religions institutions ask for system adaptations. In particular, the denominational approach is subject to discussion.


Nelleke van Zessen
Drs. N. van Zessen MA studeerde musicologie aan de Universiteit van Utrecht en religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Thans is zij geestelijk verzorger namens de Boeddhistische Unie Nederland in enkele gevangenissen. nvanzessen@gmail.com.

Ben Koolen
Dr. G.M.J.M. Koolen was sinds 1982 tot zijn pensionering in 2003 verbonden aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en nadien aan dat van Justitie. Hij is redactielid van het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid. gmjmk@onsmail.nl.
Artikel

Access_open Tussen hemel en aarde

Ontwikkelingen in de christelijke religie en maatschappelijk engagement

Tijdschrift Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 1 2010
Trefwoorden secularisatie, engagement, kerk, spiritualiteit
Auteurs Joep de Hart
SamenvattingAuteursinformatie

    In the Netherlands today secularisation essentially amounts to the declining influence of church life and to religious individualization. The churches remain important as a source and inspiration for social engagement. The precarious position of the mainline churches raises concern about the erosion of bridging social capital: the social relationships between people who differ in many respects.


Joep de Hart
Dr. J.J.M. de Hart is als senior onderzoeker verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.