Willen toezichthouders en bestuursorganen gebruikmaken van big data predictive analytics, dan moeten zij dit doen binnen de daarvoor geldende bestuursrechtelijke en privacyrechtelijke kaders. Zij krijgen te maken met rechtsvragen over beschikbaarheid en bruikbaarheid en – omdat er bij toezicht vrijwel altijd op enig moment sprake zal zijn van een verwerking van persoonsgegevens – de privacywetgeving. In dit artikel komen aan de orde over welke gegevens toezichthouders kunnen en mogen beschikken, welke conclusies zij op basis van big-data-analyses kunnen trekken en hoe in dit alles de belangen van rechtssubjecten kunnen worden gewaarborgd. |
Diversen |
Rechtsbescherming bij het gebruik van big data door toezichthouders: een verkenning |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | big data, profilering, privacy, persoonsgegevens, rechtsbescherming |
Auteurs | Prof. Gerrit-Jan Zwenne, Mr. Wilfred Steenbruggen en Mr. Michael Reker |
SamenvattingAuteursinformatie |
Jurisprudentie |
Over de grens? Over de territorialiteit van handhavingstoezicht in het bestuursrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | territorialiteitsbeginsel, handhavingstoezicht, extraterritorialiteit, financieel bestuursrecht, economisch bestuursrecht |
Auteurs | Prof. mr. Oswald Jansen |
Auteursinformatie |
Diversen |
Samenwerking Rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Leerplichtwet, samenwerking tussen toezichthouders, Awb, onafhankelijke deskundigen, definitie van toezicht |
Auteurs | Dr. Jos Verkroost en Mr. drs. Annemiek Zeeman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Sinds 2012 werkt de onderwijsinspectie samen met leerplichtambtenaren bij toezicht op en handhaving van de leerplichtwet. Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam heeft een streep door deze samenwerking gezet. In dit artikel beschrijven de auteurs allereerst de voorgeschiedenis en de context. Vervolgens gaan zij in op de overwegingen die de rechtbank heeft gehad bij het vonnis. Ten slotte bekijken zij wat de mogelijke gevolgen zijn voor samenwerking tussen toezichthouders, ook buiten het onderwijstoezicht. |
Diversen |
Bankentoezicht en het Verdrag van Maastricht: het Nederlandse debat in perspectief |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Verdrag van Maastricht, bankentoezicht, bankenunie, ECB |
Auteurs | Dr. Bart van Riel en Marko Bos |
SamenvattingAuteursinformatie |
Sinds november 2014 is de Europese Centrale Bank de belangrijkste toezichthouder voor de banken in de eurozone. De overdracht van toezichtstaken aan de ECB is opmerkelijk omdat het Verdrag van Maastricht hiervoor – vooral onder Duitse druk – hoge drempels opwierp. Destijds werd overdracht van toezichtstaken ook niet nodig geacht vanwege de harmonisatie van de regulering van banken. De crisis in de eurozone heeft laten zien dat dit echter geen substituut vormde voor centralisatie van het bankentoezicht. Bovendien vertoonde deze regulering ernstige tekortkomingen. Een derde les uit de crisis is dat toezicht op afzonderlijke instellingen onvoldoende is voor het waarborgen van financiële stabiliteit: het geheel is meer dan de som der delen. |
Diversen |
Privacy bij digitale gegevensuitwisseling tussen toezicht en opsporing Inspectieview Milieu als praktijkvoorbeeld |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | privacy, samenwerking, ICT, wetgeving, gedragscode |
Auteurs | Mr. Caroline Coolen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Digitale gegevensuitwisseling tussen toezicht- en opsporingsinstanties betekent een nieuwe manier van werken. Voor welke vragen staat de uitvoeringspraktijk en is die er klaar voor? En hoe staat het met de wetgeving? In dit artikel staat de praktijk bij de totstandkoming van Inspectieview Milieu centraal. Dit traject is een voorbeeld van hoe het elders gaat of zou kunnen gaan. Maar er is meer nodig… In eerste instantie een brede verkenning naar de manier waarop toezicht en opsporing met elkaar samenwerken en op welke wijze ICT daarbij kan ondersteunen. Een belangrijke vervolgvraag is wat daar wettelijk nog voor nodig is. De uitvoeringspraktijk hoeft daar niet op te wachten. Er kan al gestart worden met een gezamenlijke ‘Gedragscode samenwerking en informatie-uitwisseling toezicht en opsporing’ zodat niemand meer het wiel hoeft uit te vinden. |
Jurisprudentie |
Uitgepeild? Het gebruik van peilbakens in de praktijk van het fraudetoezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | aftappen, peilbakens |
Auteurs | Mr. dr. Arnt Mein |
Auteursinformatie |
Diversen: Notenkrakers |
Klikspaan boterspaan, zwartsparen voorgoed van de baan?Het oordeel van de Hoge Raad in de tipgeverszaak in de context van toezicht door en op de Nederlandse belastingdienst |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | tipgever, Belastingdienst, geheimhouding, klokkenluider, zwartsparen |
Auteurs | Mr. Claire Hofman |
Auteursinformatie |
Diversen: Notenkrakers |
De Delta Lloyd uitspraken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | Delta Lloyd uitspraken, integriteitseisen, motiveringseisen, heenzending |
Auteurs | Mr. Samantha Daniëls en prof. mr. Adriënne de Moor-van Vugt |
Auteursinformatie |
Diversen: Verslag |
Smart mixes van juridische en beleidsinstrumenten: verslag van een project en conferentie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | smart mixes, milieuproblemen, governance, grensoverschrijdend |
Auteurs | Prof. M.G. Michael Faure en Prof. P.A. André Nollkaemper |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met steun van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) hebben de Erasmus School of Law (Rotterdam) en de Universiteit van Amsterdam sedert 2014 een project uitgevoerd over ‘smart mixes of transboundary environmental harm’. |
Artikel |
Publieke belangen in de zorg:Wie borgt ze, wie vult ze in? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | zorg, publiek belang, semipublieke instelling, intern toezicht, experimentalist governance |
Auteurs | Mr. drs. Leonie Schakel, dr. Annemiek Stoopendaal en Prof. dr. Roland Bal |
SamenvattingAuteursinformatie |
Na verschillende incidenten in de semipublieke sector is de overheid actief op zoek naar betere borging van publieke belangen door semipublieke instellingen. Dit artikel brengt focus aan in de discussie over het dienen van publieke belangen door in te zoomen op het borgen van publieke belangen door zorgaanbieders. In aanvulling op de zoektocht van de overheid naar heldere definities en verantwoordelijkheidsverdeling van publieke belangen en versterking van de governance van semipublieke instellingen, biedt dit artikel een aanzet voor het verkennen van het nastreven van publieke belangen door overheid en zorgaanbieders gezamenlijk. |
Artikel |
Tussen Scylla en CharybdisSpanningsvelden en taakopvattingen in het licht van schadelijk maar legaal ondernemingsgedrag |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2016 |
Trefwoorden | reflectief toezicht, buitenwettelijk toezicht, spanningsvelden, taakopvatting, dialoog |
Auteurs | Mr. drs Aute Kasdorp |
SamenvattingAuteursinformatie |
Nederlandse toezichthouders worstelen met schadelijk maar legaal ondernemingsgedrag. Dit artikel laat spanningsvelden zien die toezichthouders in dit kader ondervinden, en plaatst dit in een kader van vier mogelijke taakopvattingen. Een dialoog over deze spanningsvelden en taakopvattingen kan de discrepantie verkleinen tussen wat toezichthouders doen en wat de samenleving van hen verwacht. |
Jurisprudentie |
Moeten toezichthouders wakker liggen van de Meavita-uitspraak van de Ondernemingskamer? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | mr. dr. Ageeth Klaassen |
Auteursinformatie |
Artikel |
Ontwikkelingen in de publieke verantwoording door financieeltoezichthouders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Femke de Vries en Mr. dr. Margot Aelen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Van onafhankelijke toezichthouders wordt verwacht dat zij verantwoording afleggen. De gedachte is dat hoe onafhankelijker zij zijn, hoe meer verantwoording ze moeten afleggen om balans te houden in het systeem van checks and balances. Toezichthouders leggen via verschillende partijen verantwoording af, maar ook over een veelheid aan criteria. Is de toezichthouder binnen zijn wettelijke mandaat gebleven? Hoe heeft hij de aan hem ter beschikking staande middelen aangewend? Vooral in het financieel toezicht hebben zich op deze terreinen de laatste jaren ontwikkelingen voorgedaan. Deze ontwikkelingen roepen vragen op ten aanzien van de verantwoording door de toezichthouder. In dit artikel worden deze ontwikkelingen vanuit een juridisch perspectief bekeken en in relatie gezet tot het vertrouwen van het publiek in de toezichthouder. |
Column |
De Urgenda-uitspraak: wetgever en regering onder verscherpt rechterlijk toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Mr. dr. Rolf Ortlep |
Auteursinformatie |