Verfijn uw zoekresultaat

Zoekresultaat: 10 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht x
Peer-reviewed artikel

Access_open Transparantie van kwaliteitsoordelen

Van instrumenteel naar responsief toezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018
Trefwoorden transparantie, openbaarmaking, verantwoording, inspectie, responsief toezicht
Auteurs Meike Bokhorst en Judith van Erp
SamenvattingAuteursinformatie

    Veel toezichthouders streven naar ‘transparantie’, maar hoe dit in de praktijk vorm moet krijgen, is niet altijd evident. Bestaand onderzoek naar transparantie heeft zich vooral gericht op de effecten van openbaarmaking van toezichtinformatie op gedrag van ondertoezichtgestelden. Dit artikel presenteert een breder analysekader, waarin we onderscheid maken tussen transparantie (openbaar maken), verantwoording (oordeel mogelijk maken) en responsiviteit (reactie en dialoog). We passen dit kader toe op de openbaarheidsstrategie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie van het Onderwijs ten aanzien van de openbaarmaking van kwaliteitsoordelen over instellingen. Bij beide inspecties zien we een ontwikkeling in de tijd van transparantie naar verantwoording naar responsiviteit. Het analysekader kan ook voor andere toezichthouders behulpzaam zijn bij het maken van afwegingen ten aanzien van het delen van informatie met hun stakeholders.


Meike Bokhorst
Dr. A.M. Bokhorst is senior wetenschappelijk medewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht.

Judith van Erp
Prof. dr. J.G. van Erp is hoogleraar Publieke Instituties aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Universiteit Utrecht.
Diversen

Samenwerking Rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016
Trefwoorden Leerplichtwet, samenwerking tussen toezichthouders, Awb, onafhankelijke deskundigen, definitie van toezicht
Auteurs Dr. Jos Verkroost en Mr. drs. Annemiek Zeeman
SamenvattingAuteursinformatie

    Sinds 2012 werkt de onderwijsinspectie samen met leerplichtambtenaren bij toezicht op en handhaving van de leerplichtwet. Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam heeft een streep door deze samenwerking gezet. In dit artikel beschrijven de auteurs allereerst de voorgeschiedenis en de context. Vervolgens gaan zij in op de overwegingen die de rechtbank heeft gehad bij het vonnis. Ten slotte bekijken zij wat de mogelijke gevolgen zijn voor samenwerking tussen toezichthouders, ook buiten het onderwijstoezicht.


Dr. Jos Verkroost
Dr. J.J.H. Verkroost is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs.

Mr. drs. Annemiek Zeeman
Mr. drs. A.M. Zeeman is senior juridisch adviseur bij de Inspectie van het Onderwijs.
Redactioneel

Toezicht in samenwerking

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016
Auteurs Dr. Karin van Wingerde en Prof. mr. Gustaaf Biezeveld
Auteursinformatie

Dr. Karin van Wingerde
Dr. C.G. van Wingerde is universitair docent criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lid van de redactie van Tijdschrift voor Toezicht.

Prof. mr. Gustaaf Biezeveld
Prof. mr. G.A. Biezeveld is emeritus hoogleraar milieurecht, voormalig officier van justitie en lid van de redactie van Tijdschrift voor Toezicht.
Column

Audiovisuele media voor minderjarigen 5.0

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2014
Trefwoorden media-inhoud, online media, minderjarigen
Auteurs Prof. Mr. Madeleine de Cock Buning
Auteursinformatie

Prof. Mr. Madeleine de Cock Buning
Prof. mr. Madeleine de Cock Buning is hoogleraar Media- en Communicatierecht en Auteursrecht (REBO, UU), voorzitter van het Commissariaat voor de Media (CvdM), vicevoorzitter European Regulators Group for Audiovisual Media Services (ERGA) en redacteur van Tijdschrift voor Toezicht.
Boekbespreking

Focus op verandering en verschil

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2014
Trefwoorden veiligheid, criminologie, Schuilenburg, differentie
Auteurs Dr. mr. Willem-Jan Kortleven
Auteursinformatie

Dr. mr. Willem-Jan Kortleven
Dr. mr. W.J. Kortleven is universitair docent bestuurskunde aan de afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Diversen

Samenwerking rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2014
Trefwoorden leerplichtwet, inspectietoezicht, voortijdig schoolverlaten, samenwerking Inspectie en gemeenten, handhaving
Auteurs Drs. Jos Verkroost, Drs. Els de Ruijter-Mooren en Mr. drs. Annemiek Zeeman
Auteursinformatie

Drs. Jos Verkroost
Drs. J. Verkroost is als coördinerend inspecteur werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.

Drs. Els de Ruijter-Mooren
Drs. E. de Ruijter-Mooren is als programmamanager werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.

Mr. drs. Annemiek Zeeman
Mr. drs. A. Zeeman is als senior jurist werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs en van daaruit betrokken geweest bij ontwerp en uitvoering van de samenwerking met de gemeenten.

Bastiaan Leeuw
Mr. H.B.M. Leeuw is werkzaam als PhD-kandidaat bij Maastricht University.

Frans L. Leeuw
Frans L. Leeuw is directeur van het WODC in Den Haag en als hoogleraar Recht, openbaar bestuur en sociaal-wetenschappelijk onderzoek verbonden aan Maastricht University.

Martin Morawski
M. Morawski is werkzaam bij Baker & McKenzie Amsterdam N.V.
Diversen

Meten van de effecten van toezicht

‘Yes we can!’?

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2012
Trefwoorden toezicht, effecten, effectmeting
Auteurs Prof. dr. H.B. Winter
SamenvattingAuteursinformatie

    In de tweede Kaderstellende visie op toezicht uit 2005 is het uitgangspunt ‘minder last, meer effect’, zoals de titel van dat kabinetsstuk luidt. Toezichtslasten moeten worden teruggedrongen en de meerwaarde van toezicht, het effect, moet toenemen. Maar, wat zijn effecten van toezicht? Hoe kunnen toezichtseffecten worden vastgesteld? Waarom is het belangrijk aandacht te schenken aan effecten van toezicht? De Inspectieraad besteedt veel aandacht aan dit onderwerp, hoe kan het dat inspecties en autoriteiten op dat vlak maar langzaam in beweging komen? Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden van effectmetingen, ook in de Nederlandse inspectiepraktijk. Dit artikel belicht een aantal van die ‘best practices’ en geeft enkele adviezen en handreikingen.


Prof. dr. H.B. Winter
Prof. dr. H.B. Winter is bijzonder hoogleraar Toezicht aan de faculteit rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen en directeur van onderzoeks- en adviesbureau Pro Facto te Groningen.
Discussie

Onafhankelijkheid van toezicht is wel/niet essentieel

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2011
Auteurs Mr. C.A. Fonteijn en Prof. J.M. Barendrecht
Auteursinformatie

Mr. C.A. Fonteijn
Mr. C.A. Fonteijn is voorzitter van de raad van bestuur van de NMa, collegevoorzitter van de OPTA en voorzitter van BEREC (Body of European Regulators for Electronic Communications).

Prof. J.M. Barendrecht
Prof. J.M. Barendrecht is hoogleraar privaatrecht aan de UvT (TISCO, Tilburg Institute for the Interdisciplinary Studies of Civil Law and Conflict Resolution Systems) en 2011 Rule of Law Chair bij het Hague Institute for the Internationalisation of Law.
Artikel

Evaluatie van de theorie en praktijk van het nieuwe onderwijstoezicht

Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2011
Trefwoorden Evaluatie, toezichtmodel, risicoanalyse, Governance, onderwijs
Auteurs Dr. I.F. de Wolf en Drs. J.J.H. Verkroost
SamenvattingAuteursinformatie

    Dit artikel evalueert de theorie en praktijk van het Nederlandse onderwijstoezicht. We focussen hierbij op drie belangrijke wijzigingen, namelijk (a) het risicogerichte toezicht, (b) de bestuursaanpak en (c) de uitbreiding van het interventierepertoire. Het artikel laat zien dat zeer zwakke scholen zich over het algemeen verbeteren en dat er eerste indicaties zijn van een daling van het totaal aantal zeer zwakke scholen. Het toezicht is daarnaast vooral efficiënter geworden: er is minder toezichtlast voor scholen en het toezicht wordt gedaan met minder inspecteurs. Verder blijkt de risicoanalyse betrouwbaar en valide, maar gevoelig voor strategisch gedrag. De detectiesnelheid is met de risicoanalyse verbeterd, maar de risicoanalyse kent wel veel valse positieven. De rol van de besturen rond kwaliteitsverbetering is versterkt en verbeterafspraken met besturen worden als effectief ervaren. Bij een deel van de besturen ontbreekt wel een bruikbare verantwoording. Verder kan betere positionering van leerlingen en ouders in theorie tot meer kwaliteitsverbetering op scholen leiden, maar is hiervan in de praktijk nauwelijks sprake.


Dr. I.F. de Wolf
Dr. I.F. de Wolf is werkzaam aan Stanford University (USA) / Universiteit van Amsterdam en is programmamanager R&D bij de Inspectie van het Onderwijs.

Drs. J.J.H. Verkroost
Drs. J.J.H. Verkroost is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.