Bij publieke evenementen en gebouwen is sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid voor orde en veiligheid tussen de private organisator en de burgemeester. Convenanten waarin partijen gezamenlijk afspraken maken over veiligheid kunnen een nuttige aanvulling op de vergunningverlening zijn. In het geval van het incident met de Vreugdevuren in Scheveningen heeft de gemeente afspraken met de bouwers in een convenant neergelegd, in plaats van een vergunning. Uit het onderzoek van de OVV zal moeten blijken welke rol het convenant heeft gespeeld bij de ontstane onveilige situaties en wat die conclusies betekenen voor het gebruik van convenanten in het brede veiligheidsdomein. |
Zoekresultaat: 11 artikelen
De zoekresultaten worden gefilterd op:Tijdschrift Tijdschrift voor Toezicht x
Uit het veld |
Onder vuur? Convenanten in het belang van de veiligheid bij publieke samenkomsten en andere publieke plaatsen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2019 |
Trefwoorden | convenant, evenement, handhaving, openbare orde, gemeente |
Auteurs | Mandy van Rooij |
SamenvattingAuteursinformatie |
Peer-reviewed artikel |
Nieuwe bevoegdheden van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in oprichtingAdequate rechtsbescherming voor zorgaanbieders gewaarborgd? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2018 |
Trefwoorden | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o., toezicht, actieve openbaarmaking van inspectiegegevens, aanwijzingsbevoegdheid, rechtsbescherming |
Auteurs | Ton Duijkersloot, Alina Koelewijn en Karen Top |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt ingegaan op de nieuwe aanwijzingsbevoegdheid van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. ten aanzien van de organisatiestructuur van zorgaanbieders op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg en op de wettelijke grondslag die is gecreëerd in de Gezondheidswet voor het actief openbaar maken van bepaalde toezichtgegevens door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. Is bij deze nieuwe bevoegdheden de rechtsbescherming van zorgaanbieders door de bestuursrechter op adequate wijze gewaarborgd? Zijn in het bijzonder de waarborgen van de artikelen 6 en 8 EVRM gerespecteerd? Naar het oordeel van de auteurs kan dit worden betwijfeld en ligt hier een taak voor de wetgever. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1-2 2017 |
Trefwoorden | handhaving, mededinging, toezichtstrategie, informele handhaving, preventieve interventie |
Auteurs | Eva Lachnit |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage worden enkele alternatieve handhavingsinstrumenten geanalyseerd zoals zij gebruikt worden door de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Britse Competition and Markets Authority (CMA) en de Franse Autorité de la Concurrence (de Autorité). Echter, hierbij ligt de focus niet op de individuele, juridische analyse van ieder handhavingsinstrument, maar op de relatie tussen handhavingsinstrumenten, onderliggende strategie, en toezichthouder. Het uiteindelijke doel van deze bijdrage is om te illustreren wat de gevolgen kunnen zijn van een brede toepassing van alternatieve handhavingsinstrumenten vanuit het perspectief van toezicht. Hierbij zullen er, met name in de concluderende paragrafen, conclusies worden getrokken die bruikbaar zijn voor het toepassen van alternatieve handhaving buiten het mededingingstoezicht. |
Diversen |
Samenwerking Rijk-gemeente bij het toezicht op de Leerplichtwet |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Leerplichtwet, samenwerking tussen toezichthouders, Awb, onafhankelijke deskundigen, definitie van toezicht |
Auteurs | Dr. Jos Verkroost en Mr. drs. Annemiek Zeeman |
SamenvattingAuteursinformatie |
Sinds 2012 werkt de onderwijsinspectie samen met leerplichtambtenaren bij toezicht op en handhaving van de leerplichtwet. Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam heeft een streep door deze samenwerking gezet. In dit artikel beschrijven de auteurs allereerst de voorgeschiedenis en de context. Vervolgens gaan zij in op de overwegingen die de rechtbank heeft gehad bij het vonnis. Ten slotte bekijken zij wat de mogelijke gevolgen zijn voor samenwerking tussen toezichthouders, ook buiten het onderwijstoezicht. |
Artikel |
Ontwikkelingen in de publieke verantwoording door financieeltoezichthouders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2016 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Femke de Vries en Mr. dr. Margot Aelen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Van onafhankelijke toezichthouders wordt verwacht dat zij verantwoording afleggen. De gedachte is dat hoe onafhankelijker zij zijn, hoe meer verantwoording ze moeten afleggen om balans te houden in het systeem van checks and balances. Toezichthouders leggen via verschillende partijen verantwoording af, maar ook over een veelheid aan criteria. Is de toezichthouder binnen zijn wettelijke mandaat gebleven? Hoe heeft hij de aan hem ter beschikking staande middelen aangewend? Vooral in het financieel toezicht hebben zich op deze terreinen de laatste jaren ontwikkelingen voorgedaan. Deze ontwikkelingen roepen vragen op ten aanzien van de verantwoording door de toezichthouder. In dit artikel worden deze ontwikkelingen vanuit een juridisch perspectief bekeken en in relatie gezet tot het vertrouwen van het publiek in de toezichthouder. |
Diversen |
Onrustige onafhankelijkheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, onafhankelijkheid, kernwaarde |
Auteurs | Margot Aelen en Gustaaf Biezeveld |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt voortgebouwd op het idee dat onafhankelijkheid een kernwaarde is van toezicht. De auteurs gaan in op de voornaamste redenen voor onafhankelijkheid en de oorzaken van de ‘onrust’. Tot slot schetsen zij de contouren van een structurele oplossing voor de spanning tussen de politiek en toezichthouders. |
Diversen |
Juridische ruggengraat toezicht mag niet ontbreken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, legaliteitsbeginsel, bestuursrecht, bestuursprocesrecht |
Auteurs | Annetje Ottow en Madeleine de Cock Buning |
SamenvattingAuteursinformatie |
Juridische aspecten van het toezicht komen in het WRR-rapport slechts incidenteel aan de orde. In deze bijdrage gaan de auteurs door waar de WRR op dit punt ophield door nadere kleuring te geven aan de voor toezicht zo bepalende juridische context. |
Artikel |
Cultuur van organisaties als aangrijpingspunt voor toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2012 |
Trefwoorden | toezicht, handhaving, regulering, organisatiecultuur, inspecteren |
Auteurs | Prof. dr. ing. F.J.H. Mertens |
SamenvattingAuteursinformatie |
In het toezicht wordt getracht organisaties in hun feitelijk functioneren te beïnvloeden en te beheersen. Een van de aspecten van organisaties waar de belangstelling van de toezichthouders steeds meer naar uit gaat, is cultuur. Cultuur wordt dan gezien als de ‘driver’ achter het handelen van organisaties en in de wens om gevaren te voorkomen zoekt de toezichthouder naar aangrijpingspunten die tijdig zicht geven op waarschijnlijk gedrag en vooral ongewenst gedrag. In deze bijdrage bespreekt de auteur enkele problemen die aan de cultuurnotie als aangrijpingspunt van wettelijk toezicht verbonden zijn. Concluderend leidt het artikel tot het inzicht dat aan de cultuurnotie nog veel onduidelijk is en dat de hantering ervan in het toezicht dan ook meer vragen oproept dan dat er mee beantwoord kunnen worden. |
Redactioneel |
Juridisering van het toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 1 2012 |
Auteurs | Mr. E.J. Daalder |
Auteursinformatie |
Artikel |
Het Europese recht als hoeder van de onafhankelijkheid van nationale toezichthouders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2011 |
Trefwoorden | toezicht, politieke onafhankelijkheid, Europees recht, beleidsregels, casusposities |
Auteurs | Prof. mr. A.T. Ottow en Prof. mr. S.A.C.M. Lavrijssen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In diverse Europese richtlijnen op het gebied van gereguleerde sectoren zijn waarborgen opgenomen die de onafhankelijkheid van nationale toezichthouders dienen te garanderen. De onafhankelijkheid van deze nationale toezichthouders dient ertoe bij te dragen dat de Europese regels op een consistente en voorspelbare wijze, los van politieke agenda’s en individuele belangen, worden uitgevoerd en concurrentie op de betrokken markten op transparante wijze tot stand komt. In dit artikel zal aan de hand van enkele casusposities uit de Nederlandse, Duitse en Franse praktijk worden geïllustreerd wat het belang van deze Europese onafhankelijkheidswaarborgen is. |
Artikel |
Strategisch gedrag in netwerksectoren |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2010 |
Trefwoorden | netwerksectoren, incumbents, strategisch gedrag |
Auteurs | Prof. mr. dr. E.F. ten Heuvelhof en Prof. mr. dr. H.D. Stout |
SamenvattingAuteursinformatie |
De wereld van infrastructuren en nutsdiensten was tot voor kort een rustige wereld. Stabiele publieke bedrijven leverden, jaar in jaar uit, dezelfde producten en diensten. Echter, technische ontwikkelingen, liberalisering, privatisering, verzakelijking en internationalisering hebben deze wereld op zijn kop gezet. De veranderingen in netwerksectoren zijn buitengewoon groot geweest. |