Bespreking van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven waarin het gaat om de vraag of een toezichthouder met een overtreder de afspraak kan maken dat deze in ruil voor een lagere boete afziet van bepaalde verdedigingsrechten, zoals het recht op stukken en het recht om te betwisten dat er sprake is van een overtreding. Het CBb is van oordeel dat dergelijke afspraken in beginsel rechtmatig zijn, maar laat wel ruimte voor de overtreder om onder stringente voorwaarden op de afspraak terug te komen. |
Jurisprudentie |
Afspraken met de overheid in ruil voor een lagere boeteCBb 7 juli 2010, LJN BN0540 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Trefwoorden | fair trial-beginsel, marktoezichthouders, bestuurlijke boete |
Auteurs | Mr. dr. E.J. Daalder |
SamenvattingAuteursinformatie |
Discussie |
Is horizontaal toezicht door de Belastingdienst een effectief toezichtmiddel? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2010 |
Auteurs | Mr. R. Vos en J.A. Rouw |
SamenvattingAuteursinformatie |
|
Artikel |
Verscherping van het toezicht op trustkantoren |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | trustkantoren, verscherping, toezicht, belastingontwijking, witwassen |
Auteurs | Mr. M.T. van der Wulp |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met de inwerkingtreding van de Wijzigingswet financiële markten 2010 wordt de ‘verscherping’ van het toezicht op trustkantoren ingeluid. Verkopers van rechtspersonen worden duidelijker onder het bereik van de Wet toezicht trustkantoren (Wtt) gebracht, terwijl kantoorverhuurbedrijven die uitsluitend domicilie verlenen (eventueel met ‘receptiewerkzaamheden’) worden uitgezonderd. Op beide punten constateerde DNB een handhavingslacune, die met deze reparatiewet wordt weggenomen. In het ter consultatie voorgelegde conceptwetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2012, wordt voorts uitvoering gegeven aan de toezeggingen, gedaan in het Evaluatierapport Wtt (ministerie van Financiën, 2010), om door verscherping van het toezicht ook ‘virtuele trustkantoren’ onder het bereik van de Wtt te brengen. |
Artikel |
Afwegingskader bij het gebruik van zelfreguleringsinstrumenten |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2010 |
Trefwoorden | zelfregulering, wetgeving, afwegingskader, economisch perspectief |
Auteurs | Prof. dr. B.E. Baarsma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel geeft beleidsmakers en ondernemers(organisaties) handvatten om te kunnen beoordelen of zelfregulering een haalbare en wenselijke optie is. Stel er is een probleem. Niet zo maar een probleem, maar een probleem waarbij een publiek belang in het geding is. Hoe kan dit probleem dan het best worden opgelost, met overheidsregulering (wetgeving) of met zelfregulering? En als zelfregulering een optie is, welk van de vele beschikbare instrumenten heeft dan de voorkeur? Wat zijn de risico’s en kansen van de verschillende soorten afspraken? Deze vragen kunnen worden beantwoord met het in dit artikel beschreven afwegingskader. Het kader is vanuit een economisch perspectief opgesteld. |