In deze bijdrage vragen de auteurs aandacht voor een aspect van responsive regulation dat beter aansluit bij de handhavingspraktijk; namelijk dat het de vraag adresseert hoe toezichthouders gebruik kunnen maken van het maatschappelijke krachtenveld dat bestaat uit verschillende publieke en private partijen. Deze zogenoemde tripartite handhaving is ten onrechte onderbelicht gebleven en biedt aanknopingspunten om aan de maatschappelijke functie van toezicht die de WRR bepleit, verder invulling te geven. |
Diversen |
De responsieve toezichthouder |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, responsive regulation, tripartite handhaving |
Auteurs | Judith van Erp en Karin van Wingerde |
SamenvattingAuteursinformatie |
Diversen |
Repliek vanuit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, WRR, repliek, reactie |
Auteurs | André Knottnerus, Meike Bokhorst, Peter de Goede e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het feit dat een groot aantal experts de tijd en moeite heeft genomen om te reflecteren op het advies past goed bij wat de WRR beoogt: het entameren van een brede discussie over de toekomst van het overheidstoezicht. In hun reactie op de bijdragen in dit nummer gaan de medewerkers van de WRR kort in op de relevante observaties, opmerkingen en ideeën die naar voren zijn gebracht. |
Diversen |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, Nationale ombudsman, burger |
Auteurs | Dr. Alex Brenninkmeijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
De redactie van Tijdschrift voor Toezicht sprak met de Alex Brenninkmeijer, de Nationale ombudsman over zijn visie op het WRR-rapport |
Diversen |
Toezicht op publieke belangen, een reactie |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, toezichthouder, Inspectie voor het Onderwijs |
Auteurs | Annette Roeters en Jos Verkroost |
SamenvattingAuteursinformatie |
De auteurs bekijken het rapport vanuit het perspectief van de toezichthouder. Zij geven aan dat het rapport nog aanvulling verdient in het leggen van een verbinding met de medewerkers van de inspecties die het werk op straat, in de bedrijven en in de instellingen uitvoeren en die aan de reflecties gestalte moeten geven. |
Diversen |
Onrustige onafhankelijkheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, onafhankelijkheid, kernwaarde |
Auteurs | Margot Aelen en Gustaaf Biezeveld |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage wordt voortgebouwd op het idee dat onafhankelijkheid een kernwaarde is van toezicht. De auteurs gaan in op de voornaamste redenen voor onafhankelijkheid en de oorzaken van de ‘onrust’. Tot slot schetsen zij de contouren van een structurele oplossing voor de spanning tussen de politiek en toezichthouders. |
Diversen |
Het publieke belang van professionele toezichthouders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, toezichthouder, inspecteur, personeel, opleiding |
Auteurs | Ko de Ridder |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel bespreekt de auteur het WRR-rapport vanuit het perspectief van de toezichthouder. Hiermee doelt hij op de ‘toezichthoudende instantie’ maar meer nog op de ‘persoon van de inspecteur’ |
Diversen |
Toezicht: politiek opportunisme versus het veiligstellen van publieke belangen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | mededingingstoezicht, publieke belangen, niet-contracteerbare kwaliteit, politieke economie |
Auteurs | Paul de Bijl |
SamenvattingAuteursinformatie |
De WRR neemt een toezichtparadox waar. Er is een roep om meer toezicht, want er gaat van alles mis, en tegelijkertijd een roep om minder toezicht, want er zijn te veel regeltjes. Toezicht staat daarmee in de schijnwerpers. Het speelt niet direct een glansrol in deze voorstelling. De avond zou kunnen eindigen met applaus van het publiek – maar als er tussentijds gejoel uitbreekt, is het nog maar de vraag hoe de voorstelling zal aflopen. |
Diversen |
Juridische ruggengraat toezicht mag niet ontbreken |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Trefwoorden | WRR-rapport, legaliteitsbeginsel, bestuursrecht, bestuursprocesrecht |
Auteurs | Annetje Ottow en Madeleine de Cock Buning |
SamenvattingAuteursinformatie |
Juridische aspecten van het toezicht komen in het WRR-rapport slechts incidenteel aan de orde. In deze bijdrage gaan de auteurs door waar de WRR op dit punt ophield door nadere kleuring te geven aan de voor toezicht zo bepalende juridische context. |
Redactioneel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2013 |
Artikel |
De clementiethriller als nieuw filmgenreHet gebruik van gedramatiseerde voorlichtingsfilms in het toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | clementiethriller, voorlichtingsfilm, film, voorlichting, media |
Auteurs | Dr. Judith van Erp |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een van de nieuwste ontwikkelingen in het gebruik van media door toezichthouders is het produceren van gedramatiseerde films, om ondernemers voor te lichten over het toezicht en af te schrikken. Met name in het mededingingstoezicht hebben mededingingsautoriteiten in verschillende landen realistische ‘docudrama’s’ geproduceerd waarin fictieve kartels worden ontmaskerd en bestraft. In deze bijdrage bespreek ik de vier belangrijkste ‘clementiefilms’ van dit moment: ‘Clementie in kartelzaken’ van de Nederlandse Mededingingsautoriteit; de ‘Competition Compliance film’ van de Britse Office of Fair Trading; het Australische ‘The Marker’ van de ACCC; en de Zweedse film ‘Be the first to tell – a film about leniency’. Hoewel de verhaallijnen in de films overeenkomsten vertonen, hebben ze inhoudelijk verschillende boodschappen. In deze bijdrage wordt een vergelijking gemaakt van de vorm en inhoud van deze films, en worden ze afgezet tegen inzichten uit sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de achtergrond van mededingingsovertredingen om een indruk te geven van de mogelijke bijdrage van deze films aan de naleving. |
Diversen |
Evidence-based toezicht en internet: goed gereedschap is het halve werk |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Bastiaan Leeuw, Frans L. Leeuw en Martin Morawski |
Auteursinformatie |
Diversen |
Nieuwsmedia als transparanteurs |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Dr. Erna Scholtes |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Toezicht en media: een inleiding |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Dr. Judith van Erp en Prof. Mr. Dr. Hans de Bruijn |
Auteursinformatie |
Discussie |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Auteurs | Prof. mr. dr. Hans de Bruijn en Drs. Dirk Janssen |
Auteursinformatie |
Jurisprudentie |
Terugkerende vragen bij naming en shaming door toezichthouders |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 3 2013 |
Trefwoorden | naming & shaming, openbaarmaking, publicatie, reputatieschade |
Auteurs | Mr. Margot Aelen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Een thema dat direct aan toezicht in de media refereert is naming en shaming. Dat staat voor het verschijnsel dat een toezichthouder een boetebesluit publiceert met als gevolg dat de geadresseerde van het boetebesluit reputatieschade kan leiden. Het publiceren van een boetebesluit heeft binnen het kader van naming en shaming daarmee twee functies. Ten eerste is er een transparantiemotief, wat wil zeggen dat de toezichthouder zijn besluiten openbaar maakt met als doel inzicht te geven in zijn handelen en inzicht te geven in zijn handhavingsbeleid. Ten tweede is er een (in)direct handhavingsmotief: de reputatieschade kan op zichzelf door de toezichthouder worden bedoeld (en door de geadresseerde worden ervaren) als sanctie. Aan beide motieven ligt het idee ten grondslag dat openbaarmaking van boetebesluiten een preventieve functie kan hebben op het gedrag van potentiële normovertreders. |
Artikel |
Betalen versus bepalenDe hernieuwde verhouding tussen de minister en de AFM en DNB vanuit het perspectief van de financiering van toezicht en de politieke onafhankelijkheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | financieel toezicht, bekostiging van toezicht, onafhankelijkheid van toezichthouders, ministeriële verantwoordelijkheid voor financieel toezicht |
Auteurs | mr. drs. K. Raaijmakers |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel gaat in op de vraag hoe de onttrekkende beweging van de overheid bij de financiering van financieel toezicht zich verhoudt tot de versteviging van de bevoegdheden van de minister van Financiën ten aanzien van de financieeltoezichthouders. Deze vraag raakt de ministeriële verantwoordelijkheid enerzijds en de politieke onafhankelijkheid van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) anderzijds. Daarnaast past deze vraag in een bredere discussie rondom de financiering van toezicht en het uitoefenen van controle op de toezichthouder door de overheid. |
Diversen |
De stadswacht als frontlijnambtenaarParticiperend onderzoek naar het optreden van Rotterdamse stadswachten in de openbare ruimte |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | stadswachten, participerend onderzoek, buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), Politietaken |
Auteurs | Dr. R. Willemse, Drs. S.J. Dickson en Drs. C.R. de Waijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
In steeds meer gemeenten zijn buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) in de openbare ruimte actief. Hun taken verschillen per gemeente, maar gemeenschappelijk is dat zij handhavende bevoegdheden hebben. De Rekenkamer Rotterdam heeft onderzoek gedaan naar het opereren van de Rotterdamse stadswachten in de openbare ruimte. De leidende vraag is op welke wijze zij in de openbare ruimte handelen, mede in het licht van de theorie over frontlijnambtenaren, en hoe dit optreden dient te worden beoordeeld. |
Jurisprudentie |
Voorzieningenrechter keurt opleggen van een persoonlijke boete door DNB aan een bestuurder goed |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Trefwoorden | feitelijk leidinggeven, DNB, Slavenburgcriteria, naming and shaming |
Auteurs | M. Aelen |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze notenkraker wordt in navolging van de vorige notenkraker ingegaan op het opleggen van boetes aan feitelijk leidinggevenden. In deze uitspraak had DNB een dergelijke boete opgelegd wegens het optreden als bank zonder de daarvoor noodzakelijke vergunning. De bestuurder in kwestie maakte bezwaar tegen het voornemen van DNB om dit besluit te publiceren. De voorzieningenrechter verwacht echter dat de boete in bezwaar in stand zal blijven en ziet daarom geen reden om het besluit tot publicatie van de boete te schorsen. In de notenkraker wordt uitgelegd dat het uitleggen van het begrip feitelijk leidinggeven volgens de Slavenburg-criteria niet altijd consistent wordt toegepast. |
Boekbespreking |
Afschrikking heeft geen directe werking. Maar geldt dat altijd en voor iedere afvalverwerker? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Auteurs | Prof. mr. dr. E. ten Heuvelhof |
Auteursinformatie |
Redactioneel |
Zicht op toezicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 2 2013 |
Auteurs | Prof. mr. dr. M. de Cock Buning |
Auteursinformatie |