Zoekresultaat: 5 artikelen

x
De zoekresultaten worden gefilterd op:
Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit x
Artikel

Access_open De betekenis van de verborgen kunst

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2021
Trefwoorden art crime, hidden art, forgeries, looting, restitution
Auteurs Marc Cools en Dina Siegel
SamenvattingAuteursinformatie

    Art crime, related to the existence of hidden art, appears in the legal and illegal art market. In the criminal ‘artopolis’ especially iconoclasm, forgeries and looting are longstanding phenomena. Today they are subject to the debate on art restitution.


Marc Cools
Prof. dr. Marc Cools is hoogleraar criminologie in de Faculteit Recht en Criminologie, vice-vakgroepvoorzitter in de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht en werkzaam in het Institute for International Research on Criminal Policy aan de Universiteit Gent en redacteur van Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit.

Dina Siegel
Prof. dr. Dina Siegel is hoogleraar criminologie aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en redacteur van Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit.
Boekbespreking

Horror in mainstream en cult cinema: is het genre extremer geworden?

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2015
Trefwoorden horror, (extreme) violence in movies, visual data
Auteurs Veerle Pashley
SamenvattingAuteursinformatie

    Ever since the creation of silent movies, directors aim to shock the audience with explicit scenes of violence. Yet, little attention has been given to the evolution of horror movies. In order to create ‘monsters’, ‘dark locations’ and ‘explicit scenes of violence’ directors have to experiment with storylines and new techniques, if they want to shock the audience. The aim of this paper is to examine whether or not horror has become more violent (more extreme) throughout film history. Hence, we will discuss the historic evolution of horror movies in mainstream cinema (films that reached a large audience) and cult cinema (films which have a select, mostly fan based, audience).


Veerle Pashley
Veerle Pashley is assistent in de vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht aan de Universiteit Gent. Ze bereidt er een doctoraat voor in de criminologie en de sociaal-militaire wetenschappen (joint degree UGent – VUB – KMS). Ze is lid van het Belgian Intelligence Studies Center (BISC) en redactielid van de Cahiers Inlichtingenstudies.
Boekbespreking

Criminaliteit en kunst

Betekenisgeving aan verbeeldingen

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2014
Trefwoorden art, exhibition, visual criminology, construction of meaning
Auteurs dr. Gabry Vanderveen
SamenvattingAuteursinformatie

    The recent exhibition The Crime Was Almost Perfect in the Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam, curated by Cristina Ricupero, focused on the dynamic relation between art (aesthetics) and crime (ethics). The review discusses the representations of crime in (some of) the exhibited art works and analyzes the ways in which the artists play with their (conflicting) meanings, ambivalences and ambiguities.


dr. Gabry Vanderveen
Dr. Gabry Vanderveen is eigenaar van Recht op Beeld, een bureau dat onderzoek, training en advies verzorgt op het gebied van visuele data en methoden in de criminologie in het algemeen en beeldmateriaal in de strafrechtsketen in het bijzonder.
Artikel

De kunst van het verbeelden

Over de relatie tussen beeldende kunst en criminologie

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 2 2014
Trefwoorden visual criminology, fine arts, representation
Auteurs prof. dr. Willem de Haan en prof. dr. René van Swaaningen
SamenvattingAuteursinformatie

    Cultural criminology has shown an interest in the visual representation of perpetrators, victims and scenes of crime and punishment in the media. Relatively little attention has been paid to the visual representation of these subjects in the fine arts, however. This lacuna has been the inspiration for this special issue about the art of representation and the relationship between fine arts and criminology. Questions that are addressed include: What is the importance and meaning of representational art for the criminologist? It is conceivable that a criminological researcher would reformulate his or her research problem due to insights that have been articulated by artists? And, by the same token, is it possible that an artist would revise his or her representation because of scientific research? Or, are the doings of both independent of one another? Ultimately, this special issue is concerned with how representations of perpetrators, victims and scenes of crime and punishment come into being, which meaning these images have in different social and cultural contexts and what we, as criminologists, can contribute to them.


prof. dr. Willem de Haan
Prof. dr. Willem de Haan is emeritus hoogleraar criminologie en senior research fellow bij de afdeling Strafrecht en Criminologie van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

prof. dr. René van Swaaningen
Prof. dr. René van Swaaningen is hoogleraar Internationaal Comparatieve Criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Criminologie.
Artikel

‘Boeven vangen’ via internet

Beelden over criminaliteit in opsporingsberichtgeving

Tijdschrift Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 0 2011
Trefwoorden crime & media, responsibilization, internet, citizen participation
Auteurs Judith van Erp
SamenvattingAuteursinformatie

    This article studies community notification of suspects, as in Crimewatch and its Dutch equivalent, Opsporing Verzocht, and on police websites. It explores how these messages frame crime, and how these frames change when police messages are copied by private websites. Publication of suspects by the police is characterized as responsibilization, because it legitimizes the authority of the police and reinforces existing relations between police and the public. The new media, however, undermine the frame of authority as it is presented by the police, either because publications aiming to detect suspects are transformed into news or entertainment, or because private websites select those publications that give room to the questioning of police performance. As for the presentation of the publications, this article compares the Dutch TV program Opsporing Verzocht and the website GeenStijl. Opsporing Verzocht centers around the victim, while GeenStijl presents the subject from an enforcement point of view. GeenStijl users are not addressed as the police’s helping hands, but as autonomous agents of social control, sometimes standing in for the police. Community notification of suspects therefore not only influences detection rates, but also the relation between the police, the public, and offenders in society.


Judith van Erp
Dr. Judith van Erp is universitair hoofddocent Criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. E-mail: vanerp@law.eur.nl.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment twee filters: rubriek en jaar.