Dit artikel is een boekbespreking van het proefschrift van mr. I.J. Krukkert over individuele straftoemeting in het fiscale bestuurlijke boeterecht. In dit proefschrift wordt een interne theoretische rechtsvergelijking tussen het fiscale bestuurlijke boeterecht en het strafrecht gemaakt. |
Zoekresultaat: 36 artikelen
Jaar 2018 xBoekbespreking |
Boekbespreking: mr. I.J. Krukkert, Individuele straftoemeting in het fiscale bestuurlijke boeterecht, Een interne theoretische rechtsvergelijking tussen het fiscale bestuurlijke boeterecht en het strafrecht, Deventer 2018. |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | Straftoemeting, Boeterecht, Fiscale boete, Rechtsbescherming, Straftoemetingsbeginselen |
Auteurs | Mr. A.A. Feenstra |
SamenvattingAuteursinformatie |
Redactioneel |
Over de beoogde verhouding tussen een gemoderniseerd Wetboek van Strafvordering en het bijzondere strafrecht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | Gemoderniseerd Wetboek van Strafvordering, Bijzondere strafwetgeving, Strafvorderlijke grondbeginselen, verhouding tussen Sv en bijzonder strafrecht |
Auteurs | Prof. dr. R.C.P. Haentjens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op basis van de uitgangspunten van de wetgever met betrekking tot het gemoderniseerde Wetboek van Strafvordering wordt onderzocht in hoeverre de wetgever zich houdt aan de gepostuleerde uitgangspunten van de modernisering. De wetgever wenst thans de bijzondere strafwetgeving niet te integreren in het moderniseringsproces. Dat zal later per wet moeten worden gedaan, waartegen moet worden gewaakt. Advies aan de wetgever luidt dat met het oog op consistentie, structuur en grondbeginselen van strafvorderlijke wetgeving reeds thans de bijzondere wetgeving in het gemoderniseerde wetboek zal moeten worden ‘ingeweven’. |
Artikel |
Is terugkoppeling naar de wetgever een taak van de bestuursrechter?Ja, maar op het juiste moment en op transparante wijze |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | rechter, wetgever, evaluatie, terugkoppeling, transparantie |
Auteurs | Mr. dr. R.M. van Male |
SamenvattingAuteursinformatie |
In welke mate moet de rechter – meer in het bijzonder de Centrale Raad van Beroep (CRvB) – zijn ervaringen met wetgeving rechtstreeks terugkoppelen naar de wetgever? Bij ervaringen valt te denken aan geconstateerde leemtes of tegenstrijdigheden in wet- en regelgeving, aan strijd met hoger recht, aan problemen met overgangsrecht, of meer fundamenteel, aan de gevolgen van (grote) wetgevingsoperaties zoals de ‘decentralisaties’ in het sociaal domein. |
Objets trouvés |
Recht is niet alleen recht als er recht op staatOver het (h)erkennen van de rechtskracht van private normen |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 6 2018 |
Trefwoorden | normalisatie, meetinstructie, prejudiciële vragen, status en rechtsgevolgen |
Auteurs | Prof. dr. R.A.J. van Gestel |
SamenvattingAuteursinformatie |
Met het Achmea/Rijnberg-arrest van de Hoge Raad leek een doorbraak te zijn bereikt inzake de doorwerking van private regelgeving in het recht. Wanneer partijen het onderling eens zijn over de toepasselijkheid van bijvoorbeeld gedragscodes, toetst de Hoge Raad er ook aan zonder de juridische status ervan te beoordelen. De vraag wat te doen wanneer de relevantie van private regelgeving tussen partijen wordt betwist, blijkt echter een veel lastiger te nemen hobbel. Recente jurisprudentie over normalisatienormen toont aan dat het in zo’n geval buitengewoon complex is om te bepalen welke rechtsgevolgen aan private regels moeten worden verbonden. Wettelijke (h)erkenningsregels die de rechter behulpzaam kunnen zijn bij het kwalificeren en waarderen van private regels worden in die situatie node gemist. Hier ligt ook een taak voor wetgevingsjuristen. De vraag is alleen of één algemeen wettelijk kader voor uiteenlopende vormen van private regelgeving momenteel al haalbaar is. Werken met experimenteerbepalingen zou wel eens vruchtbaarder kunnen blijken te zijn. Dergelijke bepalingen zullen alleen werken wanneer wetgevingsjuristen, die ze moeten opstellen, zich eerst verdiepen in de schaduwwereld van private normen waarop deze bijdrage enig licht probeert te werpen. |
Artikel |
De bakens verzet (!?)De civiele rechter in milieuzaken tegen de overheid |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | omgevingsrecht, strategisch procederen, rechtsbescherming, Urgenda |
Auteurs | Prof. mr. E. (Eddy) Bauw |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dit artikel bevat een reflectie op de stand van zaken waar het gaat om de behartiging van het milieubelang door middel van het privaatrecht. Een dergelijke reflectie begint in het verleden: hoe zijn wij gekomen waar wij nu zijn? En strekt zich uit naar de toekomst: welke ontwikkeling is te verwachten en wat is wenselijk? In deze bijdrage staan deze vragen centraal. |
Sociaal beleid |
Werkzaamheden in meerdere lidstaten voor de Europese socialezekerheidscoördinatie: nadere verduidelijkingen door het Hof van Justitie |
Tijdschrift | Nederlands tijdschrift voor Europees recht, Aflevering 7-8 2018 |
Trefwoorden | Meerdere werkstaten, Toepasselijke socialezekerheidswetgeving, Plegen uit te oefenen, Onbetaald verlof, Geringe thuiswerkzaamheden |
Auteurs | Dr. H. Niesten |
SamenvattingAuteursinformatie |
De geannoteerde twee arresten X/Nederlandse Staatssecretaris van Financiën 1xHvJ 13 september 2017, zaak C-569/15, X/ Staatssecretaris van Financiën, ECLI:EU:C:2017:673 en HvJ 13 september 2017, zaak C-570/15, X/Staatssecretaris van Financiën, ECLI:EU:C:2017:674. van 13 september 2017 illustreren de toenemende diversiteit binnen het grensoverschrijdend werkverkeer. Aan het Hof van Justitie werden prejudiciële vragen gesteld over de betekenis van ‘onbetaald verlof’ en ‘beperkte (thuis)werkzaamheden’ voor de uitleg van de bijzondere regel inzake het verrichten van werkzaamheden in twee of meer lidstaten (dat wil zeggen: samenloop) ter vaststelling van de toepasselijke socialezekerheidswetgeving. Beide arresten nopen tot de vraagstelling of de huidige Europese socialezekerheidscoördinatie voldoende is toegesneden op hedendaagse flexibele arbeidsvormen waar mobilisering en digitalisering de overhand nemen. Noten
|
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | AVG, Awb, handhavingsverzoek, belanghebbende, betrokkene |
Auteurs | Olga Nijveld en Wouter van Steenbergen |
Auteursinformatie |
Artikel |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | lobbyregulering, belangenvertegenwoordiging, stakeholders |
Auteurs | Bert Fraussen en Caelesta Braun |
Auteursinformatie |
Notenkraker |
Notenkraker bij ABRvS 2 mei 2018, ECLI:NL:RVS:2018:1449 (besluitkarakter van de bestuurlijke waarschuwing)Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Over dubbele rechtsbescherming bij waarschuwingen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Toezicht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | waarschuwing, besluit, formele rechtskracht |
Auteurs | Irene van der Heijden en Jasper Kennis |
Auteursinformatie |
Artikel |
De Europese kreukelzone van de wetgeverGoede wetgeving vanuit het EU- en EVRM-perspectief |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2018 |
Trefwoorden | EU, EVRM, wetgever, toetsing, Verenigbaarheid |
Auteurs | Mr. dr. A. Cuyvers en Mr. P.B.C.D.F. van Sasse van Ysselt |
SamenvattingAuteursinformatie |
Wat is een ‘goede wet’ voor de Nederlandse rechter vanuit het EU-recht en het EVRM bezien? Een ‘goede wet’ – daaronder mede begrepen de toelichting bij de wet – stelt de rechter afdoende in staat om (1) de verenigbaarheid van een wet met het EU-recht of het EVRM te beoordelen en (2) potentiële conflicten met het EU-recht of het EVRM constructief op te lossen zonder te hoeven grijpen naar ‘zware’ opties. Maar hoe, en tot op welke hoogte, kan of moet de wetgever rekening houden met de Europese taak en habitat van de Nederlandse rechter, zowel qua inhoud als qua motivering van wetgeving? En welke wetgevende kreukelzone mag de rechter onder Europees recht en het EVRM aan de wetgever laten alvorens in te grijpen? Ter beantwoording van deze vragen gaat deze bijdrage in op de verschillende vereisten die het EU-recht en het EVRM stellen aan goede wetgeving, waarbij mede wordt ingegaan op de structuur van de stapsgewijze toetsing door de Europese Hoven van nationale wetgeving. |
Artikel |
Evenementenvergunning: is bij concurrerende aanvragen sprake van een schaarse vergunning? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Omgevingsrecht, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | schaarse rechten, verdelingsrecht, ruimtelijk bestuursrecht, evenementen, APV |
Auteurs | Mr. dr. A. (Annemarie) Drahmann |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de vraag centraal of, en zo ja wanneer, een evenementenvergunning kan worden aangemerkt als een schaarse vergunning, en – bij een bevestigend antwoord op die vraag – hoe die schaarse evenementenvergunning dan moet worden verleend met inachtneming van het gelijkheidsbeginsel. |
Artikel |
De gewijzigde UWV Uitvoeringsregels bij bedrijfseconomisch ontslag – een overzicht |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | UWV, Uitvoeringsregels, Bedrijfseconomisch ontslag, A-grond, Ontslagrecht |
Auteurs | mr. Marieke ten Broeke |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel worden de wijzigingen in de Uitvoeringsregels van het UWV bij bedrijfseconomisch ontslag besproken. Eerst wordt ingegaan op de wijzigingen voor de groepswerkgever en de grensoverschrijdende werkgever. Daarna komen de wijzigingen ten aanzien van medezeggenschap en flexibele arbeid aan bod. Vervolgens worden afspiegeling en herplaatsing behandeld. Afgesloten wordt met de wijzigingen betreffende de transitievergoeding. |
Artikel |
De ontwikkeling van de Wet Damocles: burgemeesters trekken zwaard in de strijd tegen drugs |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | 13b Opiumwet, Drugscriminaliteit, Empirical legal research, Hennepteelt, Drugshandel |
Auteurs | Mr. L.M. Bruijn |
SamenvattingAuteursinformatie |
Op grond van artikel 13b Opiumwet sluiten burgemeesters elk jaar honderden panden vanwege drugshandel en hennepteelt. Dit artikel geeft een zo volledig mogelijk overzicht van de ontwikkeling, uitleg en toepassing van deze sluitingsbevoegdheid. Allereerst wordt onderzocht hoe vaak de bevoegdheid wordt toegepast. Daarna vindt een kwantitatieve jurisprudentieanalyse plaats, waarbij o.a. wordt gekeken naar de winkans van belanghebbenden. Deze resultaten worden vervolgens verklaard aan de hand van een meer kwalitatieve jurisprudentieanalyse. Door gebruik van verschillende onderzoeksmethoden en de uitvoerige jurisprudentiebespreking levert dit onderzoek een wetenschappelijke bijdrage aan de discussie over de toepassing en uitbreiding van artikel 13b Opiumwet. |
Artikel |
|
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 2 2018 |
Trefwoorden | Awb, Lar, bestuursrecht, Koninkrijk, analoge toepassing |
Auteurs | Prof. mr. L.J.J. Rogier |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze bijdrage staat de auteur stil bij het belang van de Nederlandse Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor de rechtspraktijk in Curaçao. Met de Awb wordt nader betekenis gegeven aan bestuursrechtelijke regels die in Curaçao niet zijn opgeschreven of veel minder zijn uitgewerkt. De vragen die rijzen zijn of dat wel altijd kan en zo ja, aan welke grenzen het overnemen of analoog toepassen van regels uit de Awb in Curaçao dan is gebonden. |
Artikel |
Kroniek Bestuursprocesrecht |
Tijdschrift | Advocatenblad, Aflevering 8 2018 |
Auteurs | Jan Coen Binnerts, Marieke Dankbaar en Rachel Hoeneveld |
Artikel |
Ontwikkelingen rondom toelating en uitzetting |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | Rijksvisumwet, Landsverordening toelating en uitzetting, van rechtswege toegelaten, niet van toepassingsverklaring, uitlandigheidsvereiste |
Auteurs | Mr. J. Sybesma |
SamenvattingAuteursinformatie |
Toelating en uitzetting wordt in het Caribische deel van het Koninkrijk geregeld door de Rijksvisumwet en de Landsverordening toelating en uitzetting (Ltu) van de diverse landen. Nader wordt ingegaan op deze juridische tweedeling. Tevens komen twee recente uitspraken aan bod. De eerste handelt over de toekenning van een ‘van rechtswege toegelaten verklaring’ aan Nederlanders die langer dan tien jaar woonachtig zijn in een van de Caribische landen. De Lar-rechter is van mening dat dit een ‘niet van toepassingsverklaring’ behoort te zijn. Ook is de Lar-rechter in de tweede uitspraak van mening dat de strikte toepassing van het uitlandigheidsvereiste bij aanvraag van een vergunning tot toelating gedurende legitiem verblijf geen voorwaarde meer mag zijn. |
Kroniek |
Kroniek rechtspraak Scheidsgerecht Gezondheidszorg en aanpalende geschillen |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | Integrale tarieven, ontbinding, opzegging, Scheidsgerecht Gezondheidszorg, MSB |
Auteurs | Mr. T.A.M. van den Ende |
SamenvattingAuteursinformatie |
In deze kroniek worden de belangrijkste uitspraken c.q. oordelen van het Scheidsgerecht Gezondheidszorg, de civiele rechter en de Governancecommissie Gezondheidszorg over de periode mei 2016 t/m juni 2018 behandeld. Het gaat dan in hoofdzaak om uitspraken in het kader van geschillen over de arbeidsovereenkomst, de toelatingsovereenkomst of het individueel deel, de verhouding medisch specialistisch bedrijf en het ziekenhuis respectievelijk leden van het medisch specialistisch bedrijf en tot slot om procesrechtelijke aspecten. |
Artikel |
Het zwaard van Damocles: burgemeesters wil is wetOver het punitieve karakter van een bestuursrechtelijke herstelsanctie |
Tijdschrift | Justitiële verkenningen, Aflevering 4 2018 |
Trefwoorden | Mayor’s powers, house eviction, public order, hemp nursery, administrative sanction |
Auteurs | Mr. Maartje Schaap |
SamenvattingAuteursinformatie |
Under Article 13b (1) of the Dutch Opium Act, the mayor is authorized to impose an order under administrative coercion when drugs are sold, delivered, supplied or present in houses or premises This much-discussed article, also cited as the ‘Damocles Law’, gives the mayor the power to close drug shelters even before the suspect’s guilt has been established in legal proceedings. It is not necessary to show that the interests of public policy are at stake. Moreover, the means of defense against the closure are very limited. The author argues that the current application of Article 13b is exclusively punitive in nature, whereby in case of criminal prosecution, there is also a violation of the ne bis in idem principle. |
Boekbespreking |
Officieren van justitie in de 21e eeuw |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 3 2018 |
Auteurs | Prof. mr. Hans de Doelder |
Auteursinformatie |
Artikel |
AVG en ontslag |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Ontslagrecht, Aflevering 3 2018 |
Trefwoorden | Algemene Verordening Gegevensbescherming, Privacy, Ontslag, Arbeidsverhouding, Normenkader |
Auteurs | mr. Karolina Dorenbos |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Algemene Verordening Gegevensbescherming bevat voor werkgevers strengere regels voor rechtmatige verwerking van werknemersgegevens; en voor werknemers meer waarborgen omtrent de bescherming van hun persoonsgegevens. |