Met het wetsvoorstel voor de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen wordt beoogd de kwaliteit van bestuur en toezicht bij verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en stichtingen te verbeteren. In dit artikel bespreken de auteurs kort enkele aspecten van het wetsvoorstel in het licht van de doelstelling en de bruikbaarheid in de praktijk. |
Zoekresultaat: 110 artikelen
Jaar 2016 xArtikel |
Enkele kanttekeningen bij het wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 10-11 2016 |
Trefwoorden | Wet bestuur en toezicht rechtspersonen, bestuurdersaansprakelijkheid stichting, decharge-problematiek, one-tier board, raad van commissarissen |
Auteurs | Prof. mr. S.M. Bartman, Mr. C. de Groot, Mr. J. Nijland e.a. |
SamenvattingAuteursinformatie |
Artikel |
Rechtsgeldigheid en doorwerking van een aandeelhoudersovereenkomst in de persoonsgebonden BV: een stappenplan voor de praktijk |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 10-11 2016 |
Trefwoorden | aandeelhoudersovereenkomst, rechtsgeldigheid, doorwerking, vennootschapsrechtelijke werking, persoonsgebonden |
Auteurs | Mr. R. de Leeuw |
SamenvattingAuteursinformatie |
Zowel de literatuur als de rechtspraak geeft geen blijk van een helder toetsingskader voor de beoordeling van de rechtsgeldigheid en doorwerking van aandeelhoudersovereenkomsten. Dit artikel beschrijft een eenduidig toetsingskader (inclusief schematisch stappenplan) waarmee een rechter, notaris of advocaat kan beoordelen of een aandeelhoudersovereenkomst geldig is, en zo ja, of deze in het concrete geval doorwerkt in de vennootschap. |
Artikel |
De betekenis van mr. T. Koopmans voor het arbeidsrecht |
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | Arbeidsrecht, Stakingsrecht, Hof van Justitie, Advocaat-generaal, Hoge Raad |
Auteurs | Prof. mr. Guus Heerma van Voss |
Auteursinformatie |
Jurisprudentie |
Perikelen rondom de invoering van het (verzwakte) structuurregimeOndernemingskamer 1 juli 2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:2766, JAR 2016/210 (OR/Thomas Cook Nederland) |
Tijdschrift | Arbeidsrechtelijke Annotaties, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | Structuurregime, adviesrecht ondernemingsraad, samenstelling RvC |
Auteurs | Mr. dr. Joost Van Mierlo |
SamenvattingAuteursinformatie |
Vlak voordat Thomas Cook Nederland verplicht is het structuurregime in te voeren, besluit zij dat uitsluitend concernfunctionarissen voor benoeming tot commissaris in aanmerking komen. Hiermee komt niet alleen een onafhankelijke opstelling van de raad van commissarissen in het gedrang, ook vormt dat een ernstige aantasting van het wettelijk aanbevelingsrecht van de ondernemingsraad. Voor de Ondernemingskamer is dit voldoende om te spreken van een voorgenomen besluit tot een belangrijke wijziging van de verdeling van de bevoegdheden (artikel 25 lid 1 en onder e WOR). |
Artikel |
De procespositie van de rechtspersoon in het (milieu)strafrechtelijk vooronderzoekEnkele opmerkingen uit de losse pols |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | vooronderzoek, zwijgrecht, rechtspersoon, procespositie, daderschap rechtspersoon |
Auteurs | Mr. dr. L.E.M. Hendriks |
SamenvattingAuteursinformatie |
Het is tijd voor bezinning op de procespositie van de rechtspersoon in het vooronderzoek en op de wijze waarop daar in de praktijk mee wordt omgegaan. De keuzes die een natuurlijk persoon kan maken ter bepaling van zijn proceshouding in het vooronderzoek, blijken in de praktijk niet of nauwelijks voorhanden voor de rechtspersoon. Een goede rechtvaardiging daarvoor is – met in het achterhoofd dat het uitgangspunt dat in het vooronderzoek aan de rechtspersoon dezelfde rechten zouden moeten toekomen als aan de natuurlijke persoon – niet aanwezig. Ter illustratie wordt ingegaan op een voorbeeld uit de milieustrafrechtelijke praktijk. |
Boekbespreking |
Bespreking van de oratie Verantwoord financieel strafrecht van Matthijs Nelemans, Tilburg University, 2015 |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Bijzonder Strafrecht & Handhaving, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | Beginselen en omvang financieel strafrecht, Zorgvuldigheid, Motiveringsplicht, Buitengerechtelijke afdoening, Financiële toezichthouders |
Auteurs | Prof. dr. R.C.P. Haentjens |
SamenvattingAuteursinformatie |
De orator bespreekt het uitdijend rechtsgebied, met als kern de Wft, de evolutie van het handhavingsmodel met zijn open normen en buitengerechtelijke afdoening en ten slotte de legaliteit en legitimiteit van het financieel strafrecht. De recensent vraagt zich af, of de door de orator genoemde rechtsbeginselen wel de rechtsbeginselen (kunnen) zijn die het financieel strafrecht kunnen normeren, nu het rechtsgebied ‘in het gareel’ wordt gehouden door beginselen van commuun strafrecht, bestuursrecht en Europees recht. Hoe moet het met de begrippen als daderschap en samenloop in de straftoemeting? Het is een weerbarstige materie. |
Artikel |
Wat is een behoorlijke verzekering in het kader van goed werkgeverschap? |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | behoorlijke verzekering, polissenonderzoek, werkgeversaansprakelijkheid, werknemersschade |
Auteurs | Mr. J.R. Goudkuil |
SamenvattingAuteursinformatie |
De Hoge Raad heeft in 2011 voor werkgevers een behoorlijke verzekeringsplicht in het leven geroepen met betrekking tot de werknemers die zich tijdens de uitoefening van werkzaamheden in het verkeer bevinden. Wat wordt verstaan onder een behoorlijke verzekering? Om deze centrale vraag te onderzoeken zijn eerst aanknopingspunten gezocht in de jurisprudentie. Hierna zijn meerdere verzekeringspolissen onderzocht om te bezien wat een gangbare verzekeringspolis is. Het voornaamste onderzoeksresultaat is dat verzekeraars het Burgerlijk Wetboek van toepassing hebben verklaard. Enerzijds betekent dit in beginsel volledige schadevergoeding voor de werknemer, anderzijds betekent dit dat eventuele onduidelijkheden wat betreft de schadevergoeding aan de rechter worden overgelaten. |
Boekbespreking |
|
Tijdschrift | Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | barmhartigheid, Wereldgodsdiensten, Rechtvaardigheid, publiek domein |
Auteurs | Dr. Frans Jespers |
SamenvattingAuteursinformatie |
The authors establish that in the West mercy in public life, in particular as acts of judges and governors, underwent a wrongful decline. This decline is an effect of the tension between mercy and justice that grew during the transition of medieval, Christian into modern, secular law and justice. To prove this, the authors present a broad historical overview. Eventually, they argue in favour of an incidental application of mercy in public life, under strict conditions. However, in a secular society and law system mercy can be made acceptable only for the political and public debate. In this situation, an appeal to a more neutral sounding virtue such as compassion will be more convincing. |
Artikel |
De burgemeester als crisismanagerImplicaties van de decentralisatie van jeugdzorg voor leiderschapsstijlen tijdens crises |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2016 |
Trefwoorden | burgemeester, crisis management, jeugdzorg, decentralisatie |
Auteurs | Patricia Schat en Ruth Prins |
SamenvattingAuteursinformatie |
Dutch mayors are confronted with various crises differing from a deadly incident with a monster truck to societal unrest due to convicted sex offenders returning to local society. This article presents the results of a research about the role of the mayor in so-called ‘youth crises’. The ‘big decentralization operation’ of January 1, 2015 resulted in new tasks and responsibilities for local governments regarding youth care. This research focuses on the implications of this decentralization for the leadership style of the mayor when a youth related crisis causes societal unrest. The way in which mayors deal with such a crisis was studied by means of in-depth interviews and a vignette study before and after the decentralization. This research concludes that the leadership style of the mayor did not change after the decentralization. Mayors consistently show two dominant leadership styles when managing a youth crisis: ‘First Civilian’ and ‘Peer Governor.’ As a ‘First Civilian’ the mayor’s crisis management actions focuses primarily on the community and the affected family. The style ‘Peer Governor’ is all about gathering relevant information and consultation with various partners, such as youth care organizations and aldermen. More interestingly, the results show that decentralization of youth care redefines the relationship between the local alderman responsible for youth care and the mayor as a crisis manager safeguarding local order and public safety. This relationship is currently under construction and could grow either competitive or fruitful. |
Artikel |
Verwerking van het enquêterecht |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 10-11 2016 |
Trefwoorden | rechtsverwerking, enquêterecht, Cordial, artikel 2:350 BW, artikel 2:349 BW |
Auteurs | Mr. D.L. Barbiers |
SamenvattingAuteursinformatie |
In dit artikel worden enkele kanttekeningen geplaatst bij de Cordial-beschikking waarin de Hoge Raad voor de eerste keer besliste dat rechtsverwerking in het enquêterecht toepassing vindt. Verder wordt ingegaan op hoe rechtsverwerking zich verhoudt tot de ontvankelijkheidstermijn van artikel 2:349 lid 1 BW en de belangenafweging van artikel 2:350 BW. |
Jurisprudentie |
Bestuursrechtelijke jurisprudentie van de RvBAz en het GHvJ |
Tijdschrift | Caribisch Juristenblad, Aflevering 4 2016 |
Auteurs | Mr. M.E.B. de Haseth |
Auteursinformatie |
Artikel |
Tussen praat en daad: politiecultuur en politieoptreden |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 0203 2016 |
Trefwoorden | police culture, police behavior, Sensemaking, Ethnography |
Auteurs | Wouter Landman |
SamenvattingAuteursinformatie |
In police practice and science, police culture is often seen as having a significant influence on the behavior of police officers. With his article Police (canteen) subculture, Waddington challenged this perspective in 1999. He argued that the expressive talk in the canteen is an area of action that is separated from the behavior on the street. This led to a discussion in the police literature about how to interpret the relation between police culture and police behavior. In this article this discussion is enriched with new empirical research. This research resulted in 22 patterns that police officers use to make sense of their environment in order to act in that environment. A distinction is made in three environments: organization (canteen), street (surveillance) and situation (encounter with citizens). The distinction in different environments for sensemaking helps to re-interpret the relation between police culture and police behavior and shows that police culture and police behavior are related in rather complex ways. Police culture influences the behavior on the streets through the cultural knowledge they share in the canteen, and which they use to make sense of concrete situations in which they have to act. At the same time, the point made by Waddington seems also true. The patterns of interaction between police officers have also a function in affirming their worldview and beliefs, regardless of their behavior on the streets. His perspective is just to one dimensional. A multidimensional view on the relation between police culture and police behavior is preferable if we want to understand the relation between police culture and police behavior. |
Artikel |
Markttoezicht in de gezondheidszorg na wijziging WmgOverheveling van een AMM-instrument van de NZa naar ACM en verruimde toepassing daarvan |
Tijdschrift | Markt & Mededinging, Aflevering 5 2016 |
Auteurs | Sjaak van der Heul en Frank Cornelissen |
SamenvattingAuteursinformatie |
Momenteel worden de zorgspecifieke aspecten van een voorgenomen concentratie in de zorgsector – na een melding van de betrokken partijen – getoetst door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Ook is de NZa op grond van artikel 48 Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) bevoegd om verplichtingen op te leggen aan zorgaanbieders en -verzekeraars die beschikken over aanmerkelijke marktmacht (AMM). Als het aan minister Schippers van VWS ligt, gaat daarin per 1 januari 2017 verandering komen. Zij stelt voor deze taken door een wetswijziging van de Wmg over te hevelen naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die beoogde overheveling gaat gepaard met enkele materiële wijzigingen in het zorgspecifieke mededingingstoezicht. In dit artikel analyseren de auteurs het wetsvoorstel en voorzien dat van commentaar. |
Artikel |
Verslag jaarvergadering Vereniging voor Gezondheidsrecht 2016Thema: ‘Functioneren en disfunctioneren’ |
Tijdschrift | Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, Aflevering 8 2016 |
Trefwoorden | Functioneren en disfunctioneren, zorgprofessional, bestuurder, toezichthouder, zorginstelling |
Auteurs | Mr. O.A. Meijer |
SamenvattingAuteursinformatie |
De 49e jaarvergadering van de Vereniging voor Gezondheidsrecht vond april 2016 plaats. Tijdens het inhoudelijke gedeelte lichtten prof. dr. M.J.M.H. Lombarts, mr. A.C. de Die, drs. H.C. van Eyck van Heslinga MMC en mr. A. Hammerstein hun bijdrage aan het preadvies ‘Functioneren en disfunctioneren’ toe. Aan de orde kwam het (dis)functioneren van zorgprofessionals en bestuurders en het belang van de professionele toezichthouder binnen zorginstellingen. Coreferaten over het voorkómen van disfunctioneren, onder verwijzing naar de mogelijkheid tot het instellen van commissies voor advies en begeleiding (zoals door de NVvH) en vanuit organisatiekundige optiek, werden gehouden door respectievelijk prof. dr. J.H. van Bockel en dr. H.K.J.M. de Sonnaville. Tijdens de goedbezochte vergadering werd daarmee een brede blik op het onderwerp geboden. |
Artikel |
Storm op komst voor bestuurders en commissarissen in de semipublieke sectorDe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen komt eraan! |
Tijdschrift | Maandblad voor Ondernemingsrecht, Aflevering 8-9 2016 |
Trefwoorden | Wet bestuur en toezicht rechtspersonen, bestuurdersaansprakelijkheid, stichting, bestuur en toezicht |
Auteurs | Mr. B.A. de Ruijter |
SamenvattingAuteursinformatie |
Begin juni is het wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel beoogt de regeling voor bestuur en toezicht bij de verschillende soorten rechtspersonen aan te vullen en te verduidelijken. Dit zorgt vooral voor een aanscherping van het wettelijk kader bij de niet-commerciële vereniging en de stichting. Dus semipublieke sector: opgelet! |
Artikel |
Street PastorsSecuritas en certitudo in het Britse uitgaansleven |
Tijdschrift | Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit, Aflevering 3 2016 |
Trefwoorden | night-time economy, volunteering, security, Care, Faith |
Auteurs | dr. Ronald van Steden |
SamenvattingAuteursinformatie |
This paper presents the results of a study on Street Pastors in Cardiff, capital city of Wales. Street Pastors are Christian volunteers who look after (intoxicated) people in the nightlife district. In so doing, they provide security through empathy and care. The motives of Street Pastors to engage with partygoers are multi-layered, but their personal faith appears as a key explanation. A certain kind of orthodox ‘certitude’ of being safe (and saved) in a Higher Power gives the pastors their strength to go out on the street, face the unknown and feel compassion for their fellow citizens. |
Casus |
Macht aus dem Rechtsstaat keinen Gurkensalat |
Tijdschrift | RegelMaat, Aflevering 5 2016 |
Trefwoorden | rechtsstaat, rechtsstatelijkheid, empirische data, bronnenonderzoek, rechtswetenschappelijk onderzoek |
Auteurs | Prof. dr. R.A.J. van Gestel en Mr. dr. P.J.P.M. van Lochem |
SamenvattingAuteursinformatie |
Deze bijdrage is een reactie op het artikel ‘De rechtsstaat: van sluitpost naar “Leitmotiv”’ van Zouridis, Wierenga en Niemeijer in het Nederlands Juristenblad, waarin kritiek wordt geleverd op het eerste hoofdstuk van het jaarverslag van de Raad van State. De Raad waarschuwt daarin voor het zien van rechtsstatelijke overwegingen in de politiek als een soort van sluitpost. Zouridis, Wierenga en Niemeijer vragen zich af op basis van welke empirische feiten de conclusies van de Raad van State zijn gebaseerd en of deze wel de juiste oorzaken voor het afkalven van de rechtsstaat in het vizier heeft. De auteurs van deze reactie vragen zich op hun beurt echter af of het betoog in dat artikel op zijn beurt wel op voldoende empirische onderbouwing steunt. Het gaat de auteurs daarbij met name om de onderbouwing van de stelling dat bestuur en wetgever ‘regelverslaafd’ zijn, de vraag wat het aantal wettelijke regels zegt over het rechtsstatelijke gehalte van de samenleving en welke rol overheidsjuristen vervullen bij het bewaken van rechtsstatelijke normen. Aan het slot van de bijdrage gaan de auteurs in op de vraag of er niet sprake is van een bredere trend, die twijfels oproept over de wijze waarop binnen het rechtswetenschappelijk onderzoek met empirische data en bronnenonderzoek wordt omgegaan. |
Artikel |
De mogelijkheden voor vergoeding van afgeleide schade verruimd |
Tijdschrift | Maandblad voor Vermogensrecht, Aflevering 10 2016 |
Trefwoorden | afgeleide schade, herziene geschillenregeling, art. 2:343 lid 4 BW, billijke verhoging |
Auteurs | Mr. A.E. Goossens |
SamenvattingAuteursinformatie |
Afgeleide schade komt in beginsel niet voor vergoeding in aanmerking. De herziene geschillenregeling (art. 2:343 lid 4 BW) biedt de aandeelhouder de mogelijkheid compensatie te krijgen voor afgeleide schade. Dit artikel bespreekt hoe art. 2:343 lid 4 BW uitpakt in de praktijk. Daarbij komt ook de wenselijkheid van het verruimen van de mogelijkheden tot het vergoeden van afgeleide schade aan de orde. |